Bevisbyrde i tolden?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida

Bevisbyrde i tolden?

Indlæg af Leong » 20. jul 2006, 21:27

Jeg har lige et lovgivningsmæssigt spørgsmål, vedr. bevisbyrden i tolden i lufthavnen. Hvis nu man bringer en bærbar igennem tolden i DK, hvor ligger bevisbyrden så, hvis tolderen spørger om den er købt i udlandet? Jeg ville jo umiddelbart mene, at man er uskyldig indtil andet er bevist, dvs tolderen skal bevise at man ikke har købt/importeret/whatever den bærbare i DK. Nogen der har et bud? HePe evt?

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 803 times
Been thanked: 600 times
Kontakt:

Re: Bevisbyrde i tolden?

Indlæg af Lycon » 20. jul 2006, 21:50

Leong skrev:Jeg har lige et lovgivningsmæssigt spørgsmål, vedr. bevisbyrden i tolden i lufthavnen. Hvis nu man bringer en bærbar igennem tolden i DK, hvor ligger bevisbyrden så, hvis tolderen spørger om den er købt i udlandet? Jeg ville jo umiddelbart mene, at man er uskyldig indtil andet er bevist, dvs tolderen skal bevise at man ikke har købt/importeret/whatever den bærbare i DK. Nogen der har et bud? HePe evt?
Min erfaring med Told & Plat er at der er indført omvendt bevisbyrde, akkurat som der er inden for visse områder vedrørende politimæssig efterforskning.

Lyc/
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Deer Hunter » 20. jul 2006, 21:52

De vil nok bare spørge om en dansk regning på den .
Har du ikke det. jaaa så køre systemet ;-)
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida

Indlæg af Leong » 20. jul 2006, 21:54

Deer Hunter skrev:De vil nok bare spørge om en dansk regning på den .
Har du ikke det. jaaa så køre systemet ;-)
Nåja, men det kan vel ikke forventes, at man slæber kvitteringer, på alt man medbringer, med sig når man rejser ud af landet...

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Deer Hunter » 20. jul 2006, 22:10

De notere bare (stelnr) på din PC og beder dig om at kigge forbi en dag
med regningen.
De er ikke lette at danse med.
De stiller en masse spørgsmål og kan du ikke besvare deres spørgsmål
tilfredstillende.ja så er det dig der skal bevise at de tager fejl.
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
Modo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 11. sep 2004, 21:44
Geografisk sted: Nord for KBH

Indlæg af Modo » 20. jul 2006, 22:17

Told & Skat skrev:Personlige ejendele, som du har med, når du rejser fra Danmark, kan du tage med ind i Danmark igen uden at betale told og afgifter. Du skal være opmærksom på, at du kan blive bedt om at dokumentere, at du har købt ejendelene i eller har medbragt dem fra Danmark eller et andet EU-land. Personlige ejendele kan fx være tøj, ure, smykker, toiletsager, mobiltelefoner, computere med tilbehør, kameraer, musikinstrumenter, hifi-udstyr og fritidsudstyr.
Det står vist ret utvetydigt at byrden er din...

Det er fra: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=83183& ... i=0#i83183

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida

Indlæg af Leong » 20. jul 2006, 22:20

Modo skrev:
Told & Skat skrev:Personlige ejendele, som du har med, når du rejser fra Danmark, kan du tage med ind i Danmark igen uden at betale told og afgifter. Du skal være opmærksom på, at du kan blive bedt om at dokumentere, at du har købt ejendelene i eller har medbragt dem fra Danmark eller et andet EU-land. Personlige ejendele kan fx være tøj, ure, smykker, toiletsager, mobiltelefoner, computere med tilbehør, kameraer, musikinstrumenter, hifi-udstyr og fritidsudstyr.
Det står vist ret utvetydigt at byrden er din...

Det er fra: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=83183& ... i=0#i83183
Ja så er den vist ikke længere. Tak for hjælpen.

Brugeravatar
JH13
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 7. apr 2006, 08:48
Geografisk sted: Sy'fyn

Indlæg af JH13 » 20. jul 2006, 23:33

Det kan måske lette din forklaringer lidt- hvis du sørger for at slæbe en bærbar med DANSK tastatur med gennem tolderburet. Der er ikke så mange andre lande der har Æ+Ø+Å med i alfabetet.

Mvh

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida

Indlæg af Leong » 20. jul 2006, 23:36

JH13 skrev:Det kan måske lette din forklaringer lidt- hvis du sørger for at slæbe en bærbar med DANSK tastatur med gennem tolderburet. Der er ikke så mange andre lande der har Æ+Ø+Å med i alfabetet.

Mvh
Det er rigtigt. Men selvfølgelig, man skal først stoppes ved tolderen. Ellers er der jo ingen ko på isen... :cool: [/b]

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 574
Tilmeldt: 17. mar 2005, 19:53
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 4 times

Indlæg af Redakula » 21. jul 2006, 03:23

Leong skrev: Det er rigtigt. Men selvfølgelig, man skal først stoppes ved tolderen. Ellers er der jo ingen ko på isen... :cool: [/b]
Sidst jeg kom ind i DK via Kastrup så jeg ikke en eneste tolder det var bare at vade ud af ankomsthallen...

Men man kan selvfølgeligt være uheldig at ramme den dag hvor de sætter kaffekruset og gennemsøger alles bagage... ;-)

/redakula
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida

Indlæg af Leong » 21. jul 2006, 05:28

Redakula skrev: Sidst jeg kom ind i DK via Kastrup så jeg ikke en eneste tolder det var bare at vade ud af ankomsthallen...

Men man kan selvfølgeligt være uheldig at ramme den dag hvor de sætter kaffekruset og gennemsøger alles bagage... ;-)

/redakula
Hehe ja, jeg er heller aldrig selv blevet stoppet (eller har set andre blive det for den sags skyld).

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 206 times
Been thanked: 48 times

Indlæg af Slettes3 » 21. jul 2006, 06:26

Leong skrev:
Modo skrev:
Told & Skat skrev:Personlige ejendele, som du har med, når du rejser fra Danmark, kan du tage med ind i Danmark igen uden at betale told og afgifter. Du skal være opmærksom på, at du kan blive bedt om at dokumentere, at du har købt ejendelene i eller har medbragt dem fra Danmark eller et andet EU-land. Personlige ejendele kan fx være tøj, ure, smykker, toiletsager, mobiltelefoner, computere med tilbehør, kameraer, musikinstrumenter, hifi-udstyr og fritidsudstyr.
Det står vist ret utvetydigt at byrden er din...

Det er fra: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=83183& ... i=0#i83183
Ja så er den vist ikke længere. Tak for hjælpen.
Jeg mener det ER blevet ændret med "omvendt bevisbyrde" for en del år siden takket være Dansk folke Parti.
Det skete iforbindelse med opkrævning af "særskatter" hvor mange mennesker havde svært ved at bevise deres fulde indkomst...bla andet kioskejere hvor der er løst salg at emner hvor der ikke kan stregkodes
som slik mv. Der var nemlig en eller anden fuldstædig grotesk sag hvor een blev sat i "formodet" indkomst(hvilket er normalt ellers for selvstændige), men vedkommende kunne ikke bevise over for myndighederne at varende VAR blevet smidt ud p.gra af datomærkningens udløb.

Jeg tror IKKE man skal spørge T&S... der får man nok ikke det mest korrekte svar :;_=) ....man skal nok henvende sig til en revisor/advokat med speciale i skattejura, og få en forespørgsel....det koster ikke noget. :mrgreen:

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida

Indlæg af Leong » 21. jul 2006, 16:42

Jeg kom lige til at tænke på, hvad nu hvis man havde fået et eller andet (ur, bærbar, kamera osv...) i gave i DK? Eller mens man var i udlandet for den sags skyld. Så skal der vel ikke betales told?

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 803 times
Been thanked: 600 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 21. jul 2006, 19:30

Leong skrev:Jeg kom lige til at tænke på, hvad nu hvis man havde fået et eller andet (ur, bærbar, kamera osv...) i gave i DK? Eller mens man var i udlandet for den sags skyld. Så skal der vel ikke betales told?
Told & Skat skrev:Personlige ejendele, som du har med, når du rejser fra Danmark, kan du tage med ind i Danmark igen uden at betale told og afgifter. Du skal være opmærksom på, at du kan blive bedt om at dokumentere, at du har købt ejendelene i eller har medbragt dem fra Danmark eller et andet EU-land. Personlige ejendele kan fx være tøj, ure, smykker, toiletsager, mobiltelefoner, computere med tilbehør, kameraer, musikinstrumenter, hifi-udstyr og fritidsudstyr.
Lyc/
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar