Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Agamemnon » 17. apr 2023, 22:23

Eric Cortina er en af de dygtigste og mest rutinerede LR skytter jeg kender til.

Jeg har fulgt ham i årevis.

Han har styr på både teori og praksis. Både når det drejer sig om våbenteknik, skydeteknik, genladning og ballistik.

Alligevel sker dette også for ham.

En sund reminder til os allesammen om at rutine og dygtighed ikke er en absolut garanti for at man ikke kommer til at lave fejl.

Det understreger tillige vigtigheden af at indøve og overholde ALLE sikkerhedsregler. For når én af dem glipper, så er det de resterende, der forhindrer katastrofen.

Hatten af for at han deler denne tabuiserede del af skydeverden.


youtu.be/3YBR4bL2rUA
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21710
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2367 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Refraktorius » 17. apr 2023, 22:58

Jeg tror ikke helt jeg forstår den?

Han lader en riffel der peger på målet, trykker på aftrækkeren og der går, helt som man må forvente, et skud?



Han demonstrerer selvfølgelig, at når man skal fokusere på at skyde, så skal man ikke bruge sine rådige hjerneceller på at kæfte op i stedet.
Jeg tror det skud går fordi han er så “rutineret” at muskelhukommelsen gør bevægelsen færdig for ham siden han har koblet hjernen fra.
Det er en klassisk måde at lave arbejdsulykker på.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14340
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Lycon » 17. apr 2023, 23:02

Refraktorius skrev:
17. apr 2023, 22:58
Jeg tror ikke helt jeg forstår den?

Han lader en riffel der peger på målet, trykker på aftrækkeren og der går, helt som man må forvente, et skud?
Det er vel et problem i og med han tror kammeret er tomt, og at han tillige erklærer at han nu tager et tørt-aftræk.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14340
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Lycon » 17. apr 2023, 23:04

Refraktorius skrev:
17. apr 2023, 22:58
Jeg tror det skud går fordi han er så “rutineret” at muskelhukommelsen gør bevægelsen færdig for ham siden han har koblet hjernen fra.
Det er en klassisk måde at lave arbejdsulykker på.
Ja det er også det han forklarer i videoen.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21710
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2367 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Refraktorius » 17. apr 2023, 23:05

Lycon skrev:
17. apr 2023, 23:02
Refraktorius skrev:
17. apr 2023, 22:58
Jeg tror ikke helt jeg forstår den?

Han lader en riffel der peger på målet, trykker på aftrækkeren og der går, helt som man må forvente, et skud?
Det er vel et problem i og med han tror kammeret er tomt, og at han tillige erklærer at han nu tager et tørt-aftræk.
Det er rigtigt.
Og det viser total mangel på professionalisme at han roder skarp ammunition sammen med “tør demonstration”.
Den sammenrodning er folk døde af.
I det mindste heldigt at han vælger at gøre det på en skydebane og ikke som sigteøvelse efter naboen eller en kameramand.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7567
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 908 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Raptor357 » 17. apr 2023, 23:21

Jeg har lavet både fejlskud og vådeskud. Det vil ske og derfor er sikkerheden så pokkers vigtig.
Fejlskud jeg skød en fugl der fløj ind i min sigte og skudbane, mens jeg var ved at tage aftræk på en af forsvarets rifler. Jeg fik et chok så tilpas at jeg tog aftræk. Fuglen døde og det var en nier på skiven.
Civilt har jeg skudt bordpladen foran mig da jeg gjorde klar til duel skydning, med pistolen i 45 grader.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Ras.Killing » 17. apr 2023, 23:42

Det er et rigtig godt eksempel på hvad der kan ske, når man fjerner fokus fra det man laver.

Han lader riflen - formentlig med den intension at tage et skud. Undervejs begynder han at snakke om teknik (nu fjernes fokus fra det han laver). Med fokus rettet på at vise teknikken beslutter han at øve tøraftræk, og glemmer fuldstændig han lige har smidt en patron i riflen.

Bang!

Der skete så ikke andet her - men når først man er ubevist om at have kamret en patron, så er der ikke langt til en ulykke.
Senest rettet af Ras.Killing 18. apr 2023, 07:33, rettet i alt 2 gange.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af HR » 17. apr 2023, 23:59

Jeg tror at vi alle har lavet noget lignende hvor man tænker, “hvad fanden var det lige jeg gjorde”. Selvfølgeligt var han distraheret af videoarbejdet, men det kunne også ske uden. Vi laver en helt masse på autopilot, og nogle gange så løber den fra os. Det er en af grundene til at vi har flere lag af sikkerhedstiltag. Jeg vil ikke dømme ham for det. Men hvis det skete igen, så ville jeg blive tosset.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af CO » 18. apr 2023, 07:05

When you have to shoot, shoot, don’t talk
:blink:
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2114
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Greyberd63 » 18. apr 2023, 07:26

CO skrev:
18. apr 2023, 07:05
When you have to shoot, shoot, don’t talk
:blink:
Heldigvis gør han alt andet sikkerhedsmæssigt korrekt, så der er ingen konsekvensen af hans fejl.

Har oplevet at åbne døren ind til klublokalet, for at stirre direkte ned i piben på en riffel, som et ældre medlem, begejstret befamlede, bolten var lukket, der lå en del riffel ammo på bordet
Jeg kommenterede på forholdet, da jeg syntes det var noget usikkert, fik blot at vide "den er jo ikke ladt"

Helt enig, i dit udsagn, koncentrer dig om det du er i gang med, så minimere du risikoen for fejl.

mvh
grey

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 137 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Garand01 » 18. apr 2023, 07:40

Fumleri er sket for os alle..
Jeg skød med Sharps riffel, og havde smidt en skarp patron i kammeret. Jeg beslutter herefter at det er en god idé at løsne snellen imens jeg står med riflen i en 45 graders vinkel udover skydebanen :oops: riflen går af og jeg står med røde ører. Ingen døde og ingen skade sket, men jeg fik røde ører..
Det skete i Vigersted for et par år siden, nogle af jer kan måske huske det :rolf:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Fast Fumble » 18. apr 2023, 08:38

CO skrev:
18. apr 2023, 07:05
When you have to shoot, shoot, don’t talk
:blink:
Ja, men det er den anden vej rundt der er farligst: When you have to talk, Don't have live ammo around!

Jeg er i gang med April måneds introhold til pistolskydning i min forening, et hold tager en måned.
Der er teori hver gang, før skydningen. Naturligt nok skal der betjenes pistoler under teorien, så vi har den regel at der IKKE er live ammo i lokalet.
Vi har derfor naturligt et stort forbrug af klik-patroner (så hvis nogen ved hvor man kan få nogle slidstærke .22lr klikpatroner til rimelig pris, så PB mig, please!), og en af de ting jeg af og til oplever, er at vi glemmer at få fortalt "eleverne" at det ER klikpatroner. Vi glemmer det jævnligt, for de er af Alu, så det er ret nemt at se at de ikke er "rigtige" - for os som ved hvordan "rigtige" ser ud...
Men budskabet her er: Hvis der ikke er ammo i rummet, er det ikke særlig sandsynligt at det kommer til at sige BANG!
Alle normale sikkerhedsregler skal selvfølgelig stadig terpes, det er jo en stor del af formålet med at holde disse intro-forløb.

[Grumpy-old-guy-ramble]
Klikpatroner af alu til rimfire bliver hakket i stykker i en grad så "rim"en bliver flere mm større i omkreds, og så kan pistolerne til sidst ikke gå i battery, eleverne skærer sig på patronerne og de bliver generelt bare træls! Det er MEGET nemmere at bruge klikpatroner til centerfire! Men det duer lissom ikke til newbies.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Wetke
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 23. apr 2009, 08:28
Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 81 times
Been thanked: 49 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Wetke » 18. apr 2023, 09:41

Fast Fumble skrev:
18. apr 2023, 08:38
CO skrev:
18. apr 2023, 07:05
When you have to shoot, shoot, don’t talk
:blink:
Ja, men det er den anden vej rundt der er farligst: When you have to talk, Don't have live ammo around!

Jeg er i gang med April måneds introhold til pistolskydning i min forening, et hold tager en måned.
Der er teori hver gang, før skydningen. Naturligt nok skal der betjenes pistoler under teorien, så vi har den regel at der IKKE er live ammo i lokalet.
Vi har derfor naturligt et stort forbrug af klik-patroner (så hvis nogen ved hvor man kan få nogle slidstærke .22LR klikpatroner til rimelig pris, så PB mig, please!), og en af de ting jeg af og til oplever, er at vi glemmer at få fortalt "eleverne" at det ER klikpatroner. Vi glemmer det jævnligt, for de er af Alu, så det er ret nemt at se at de ikke er "rigtige" - for os som ved hvordan "rigtige" ser ud...
Men budskabet her er: Hvis der ikke er ammo i rummet, er det ikke særlig sandsynligt at det kommer til at sige BANG!
Alle normale sikkerhedsregler skal selvfølgelig stadig terpes, det er jo en stor del af formålet med at holde disse intro-forløb.

[Grumpy-old-guy-ramble]
Klikpatroner af alu til rimfire bliver hakket i stykker i en grad så "rim"en bliver flere mm større i omkreds, og så kan pistolerne til sidst ikke gå i battery, eleverne skærer sig på patronerne og de bliver generelt bare træls! Det er MEGET nemmere at bruge klikpatroner til centerfire! Men det duer lissom ikke til newbies.
Jeg har set folk bruge rawplugs. De holder ikke længere end klikpatroner, men er meget billigere.

W
Rigeligt med smør

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 641
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 63 times
Been thanked: 81 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Cpt » 18. apr 2023, 09:45

Fast Fumble skrev:
18. apr 2023, 08:38
CO skrev:
18. apr 2023, 07:05
When you have to shoot, shoot, don’t talk
:blink:
Ja, men det er den anden vej rundt der er farligst: When you have to talk, Don't have live ammo around!

Jeg er i gang med April måneds introhold til pistolskydning i min forening, et hold tager en måned.
Der er teori hver gang, før skydningen. Naturligt nok skal der betjenes pistoler under teorien, så vi har den regel at der IKKE er live ammo i lokalet.
Vi har derfor naturligt et stort forbrug af klik-patroner (så hvis nogen ved hvor man kan få nogle slidstærke .22LR klikpatroner til rimelig pris, så PB mig, please!), og en af de ting jeg af og til oplever, er at vi glemmer at få fortalt "eleverne" at det ER klikpatroner. Vi glemmer det jævnligt, for de er af Alu, så det er ret nemt at se at de ikke er "rigtige" - for os som ved hvordan "rigtige" ser ud...
Men budskabet her er: Hvis der ikke er ammo i rummet, er det ikke særlig sandsynligt at det kommer til at sige BANG!
Alle normale sikkerhedsregler skal selvfølgelig stadig terpes, det er jo en stor del af formålet med at holde disse intro-forløb.

[Grumpy-old-guy-ramble]
Klikpatroner af alu til rimfire bliver hakket i stykker i en grad så "rim"en bliver flere mm større i omkreds, og så kan pistolerne til sidst ikke gå i battery, eleverne skærer sig på patronerne og de bliver generelt bare træls! Det er MEGET nemmere at bruge klikpatroner til centerfire! Men det duer lissom ikke til newbies.
Hvis jeg skal tørskyde mine 22ere bruger jeg et tomt hylster, så det kunne man gøre til selve aftræk delen.. men det duer self ikke til at øve at lade magasiner op og den slags..

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Lassescout » 18. apr 2023, 19:45

Kan man kombinere de to billig-løsninger ?

Altså lime en passende rawplug eller måske en dyvel i et afskudt hylster gange mange, og så bruge dem til de ikke kan mere.

...og så tilbage til emnet: Ja, jeg har også oplevet tæt-på hændelser, både med og uden skudafgang. Det er over 50 år siden jeg affyrede en riffel første gang, så det undgår man nok ikke på den tid. Heldigvis har andre af de nødvendige lag af sikkerhed afværget ulykker. Men man bliver vågen nok til at blive en smule hysterisk med sikkerhedsreglerne derefter.
Senest rettet af Lassescout 18. apr 2023, 19:51, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af C-X » 18. apr 2023, 19:50

Er der fidus i at 3D printe dem? Materiale prisen burde være overkommelig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Fast Fumble » 19. apr 2023, 08:32

C-X skrev:
18. apr 2023, 19:50
Er der fidus i at 3D printe dem? Materiale prisen burde være overkommelig.
Det har vi prøvet, men de gik i stykker ret hurtigt. Rim'en får ret mange tæsk af slagstiften.
Jeg ved ikke nok om materialer til print, det kan jo godt være der findes mere egnede materialer end det vi brugte, så måske kan det bringes til at fungere - er der nogen der ved noget?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Ras.Killing » 19. apr 2023, 08:45

Fast Fumble skrev:
19. apr 2023, 08:32
C-X skrev:
18. apr 2023, 19:50
Er der fidus i at 3D printe dem? Materiale prisen burde være overkommelig.
Det har vi prøvet, men de gik i stykker ret hurtigt. Rim'en får ret mange tæsk af slagstiften.
Jeg ved ikke nok om materialer til print, det kan jo godt være der findes mere egnede materialer end det vi brugte, så måske kan det bringes til at fungere - er der nogen der ved noget?
Hvad med en 3D printet indsats, som kan limes i et afskudt hylster? Altså så den får form og facon som en rigtig patron, men med et tydeligt rødt, orange el.lign. projektil.

22.LR hylstre har i sikkert i tusindvis, og indsatsen kunne man printe en røvfuld af.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9701
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Bofhenator » 19. apr 2023, 09:23

Ras.Killing skrev:
19. apr 2023, 08:45
Fast Fumble skrev:
19. apr 2023, 08:32
C-X skrev:
18. apr 2023, 19:50
Er der fidus i at 3D printe dem? Materiale prisen burde være overkommelig.
Det har vi prøvet, men de gik i stykker ret hurtigt. Rim'en får ret mange tæsk af slagstiften.
Jeg ved ikke nok om materialer til print, det kan jo godt være der findes mere egnede materialer end det vi brugte, så måske kan det bringes til at fungere - er der nogen der ved noget?
Hvad med en 3D printet indsats, som kan limes i et afskudt hylster? Altså så den får form og facon som en rigtig patron, men med et tydeligt rødt, orange el.lign. projektil.

22.LR hylstre har i sikkert i tusindvis, og indsatsen kunne man printe en røvfuld af.
Det kunne man godt... Men kommer de til at ligne skarp ammunition for meget?

Jeg kan prøve at printe nogle i skrig-orange og tage nogle billeder.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af FrederikF » 19. apr 2023, 09:55

Bofhenator skrev:
19. apr 2023, 09:23
Ras.Killing skrev:
19. apr 2023, 08:45
Fast Fumble skrev:
19. apr 2023, 08:32
C-X skrev:
18. apr 2023, 19:50
Er der fidus i at 3D printe dem? Materiale prisen burde være overkommelig.
Det har vi prøvet, men de gik i stykker ret hurtigt. Rim'en får ret mange tæsk af slagstiften.
Jeg ved ikke nok om materialer til print, det kan jo godt være der findes mere egnede materialer end det vi brugte, så måske kan det bringes til at fungere - er der nogen der ved noget?
Hvad med en 3D printet indsats, som kan limes i et afskudt hylster? Altså så den får form og facon som en rigtig patron, men med et tydeligt rødt, orange el.lign. projektil.

22.LR hylstre har i sikkert i tusindvis, og indsatsen kunne man printe en røvfuld af.
Det kunne man godt... Men kommer de til at ligne skarp ammunition for meget?

Jeg kan prøve at printe nogle i skrig-orange og tage nogle billeder.
Evt en gang rød/blå permanent marker på selve det afskudte hylster. Så ligner det i hvert fald ikke noget.
Hvis indsatsen samtidig er gennemsigtig pink eller hvid, så er det mere forskelligt fra liveammolade end købte klikkere.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Fast Fumble » 19. apr 2023, 10:17

FrederikF skrev:
19. apr 2023, 09:55
Bofhenator skrev:
19. apr 2023, 09:23
Ras.Killing skrev:
19. apr 2023, 08:45
Fast Fumble skrev:
19. apr 2023, 08:32
C-X skrev:
18. apr 2023, 19:50
Er der fidus i at 3D printe dem? Materiale prisen burde være overkommelig.
Det har vi prøvet, men de gik i stykker ret hurtigt. Rim'en får ret mange tæsk af slagstiften.
Jeg ved ikke nok om materialer til print, det kan jo godt være der findes mere egnede materialer end det vi brugte, så måske kan det bringes til at fungere - er der nogen der ved noget?
Hvad med en 3D printet indsats, som kan limes i et afskudt hylster? Altså så den får form og facon som en rigtig patron, men med et tydeligt rødt, orange el.lign. projektil.

22.LR hylstre har i sikkert i tusindvis, og indsatsen kunne man printe en røvfuld af.
Det kunne man godt... Men kommer de til at ligne skarp ammunition for meget?

Jeg kan prøve at printe nogle i skrig-orange og tage nogle billeder.
Evt en gang rød/blå permanent marker på selve det afskudte hylster. Så ligner det i hvert fald ikke noget.
Hvis indsatsen samtidig er gennemsigtig pink eller hvid, så er det mere forskelligt fra liveammolade end købte klikkere.
Jeg ved godt at et afskudt hylster med en indsats nok er den mest slidstærke løsning, men jeg bryder mig ikke om at bruge noget der på nogen måde kan ligne patroner - mest fordi mange af vore begyndere ikke har set en pistol før, og derfor ikke umiddelbart identificerer dummy'en, med mindre den er MEGET forskellig fra en live patron. Vi forklarer altid at vore alu dummies altås ikke er patroner, men bare dummies, alligevel kan man jo se på elevernes ansigter, om de entydigt er i stand til at se "ufarligheden" i dummyen. Nogle gange, hvis folk får trækninger omkring øjnene, er man nødt til lige at tage en runde omkring ammo og dummy'er igen :blink:

Og jeg skyder selv med pink projektiler, så en pink indsats er ikke rigtig nok for mig, til at signalere "DUMMY" i en grad så der ikke opstår tvivl i et splitsekund. Vore nuværende alu er okay, men jeg ville være meget gladere med en helt rød dummy, eller noget i den stil. Derfor er jeg meget interesseret i om noget kan printes.

Vi har tidligere brugt nogle røde plast dummies, men de havde meget kort levetid, de blev simpelthen hakket i stykker af slagstifterne på rekordtid.

Måske skal jeg lige nævne, at vi jo tager mange tør-aftræk på dem. Vi bruger helt bevidst dummy'erne til undervisning i både pistolens virkemåde, og sigte/aftræksteknik, så vi er ret onde ved de stakkels dummy'er
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 493
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 111 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Gerdson39 » 19. apr 2023, 11:29

Forleden, til flugtskydning, jeg har knækket bøssen efter en station (hvor jeg var alene) og er vandret over til den næste for at stå i kø. Kigger ned på mit haglgevær og kan se at der stadigvæk er en haglpatron i... :wall:
Husker ikke hvorfor jeg kortvarigt har været beskæftigt med noget andet / underbevidst, har ellers en rutine at glo igennem løbet før og efter og næsten "under selve skydningen, hvis jeg kunne". Jeg mener det er vigtigt at være klar over at den slags kan ske, det er også derfor vi skal passe på hinanden på en skydebane og påtale ting vi ser, når folk selv ikke lægger mærke til det.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Agamemnon » 20. apr 2023, 19:54

Selv Ian fra Forgotten Weapons kan lave en svipser.

I dette tilfælde giver han slip på en follower i et rørmagasin, hvilket resulterer i at to patroner eksploderer i magasinet og sender hylster-fragmenter ind i brystet på ham.

Han nævner selv at han godt var klar over hvordan followeren skulle betjenes..... MEN!


youtu.be/YDuoj7KR-CA
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21710
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2367 times

Re: Utilsigtede skud kan ske for alle.... Selv de professionelle.

Indlæg af Refraktorius » 2. maj 2023, 13:38

Agamemnon skrev:
20. apr 2023, 19:54
Selv Ian fra Forgotten Weapons kan lave en svipser.

I dette tilfælde giver han slip på en follower i et rørmagasin, hvilket resulterer i at to patroner eksploderer i magasinet og sender hylster-fragmenter ind i brystet på ham.

Han nævner selv at han godt var klar over hvordan followeren skulle betjenes..... MEN!
Og et fremragende eksempel på, hvorfor beskyttelsesbriller er en god ide, også på de tidspunkter hvor man "ikke foretager sig noget farligt endnu".
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar