"Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

"Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af Fast Fumble » 9. jan 2023, 09:26

https://sport.tv2.dk/skisport/2023-01-0 ... e-billeder

Riflen var ikke ladt. Der var intet i kammeret, og intet magasin isat.
Men det er sateme nogen sære signaler at sende på internationalt transpmitteret TV!
Sådan noget bør uanset give en øjeblikkelig DQ, så sporten ikke får et kedeligt ry i offentligheden.

Eller hvad tænker I?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2232
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 463 times
Been thanked: 352 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af Kenned » 9. jan 2023, 09:32

Fast Fumble skrev:
9. jan 2023, 09:26
https://sport.tv2.dk/skisport/2023-01-0 ... e-billeder

Riflen var ikke ladt. Der var intet i kammeret, og intet magasin isat.
Men det er sateme nogen sære signaler at sende på internationalt transpmitteret TV!
Sådan noget bør uanset give en øjeblikkelig DQ, så sporten ikke får et kedeligt ry i offentligheden.

Eller hvad tænker I?
Jeg er fuldstændig enig! Videoen virker ikke lige nu, men beskrivelsen i artiklen er rigeligt.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 512
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 58 times
Been thanked: 108 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af RasKrog » 9. jan 2023, 09:52

Kenned skrev:
9. jan 2023, 09:32
Fast Fumble skrev:
9. jan 2023, 09:26
https://sport.tv2.dk/skisport/2023-01-0 ... e-billeder

Riflen var ikke ladt. Der var intet i kammeret, og intet magasin isat.
Men det er sateme nogen sære signaler at sende på internationalt transpmitteret TV!
Sådan noget bør uanset give en øjeblikkelig DQ, så sporten ikke får et kedeligt ry i offentligheden.

Eller hvad tænker I?
Jeg er fuldstændig enig! Videoen virker ikke lige nu, men beskrivelsen i artiklen er rigeligt.

Hilsen Kenneth
Billedet nedenfor giver da et tydeligt billede af skytten, der puster lige ned i piben. Desværre er det ikke muligt at se om bundstykkets position er åben eller lukket.

Billede
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af C-X » 9. jan 2023, 09:52

Nu er det jo bare sport, og derfor en leg. Havde det været ude i virkeligheden, så havde vi jo alle gjort noget tilsvarende, hvis maden skulle på bordet.

I det mindste gjorde han sine omgivelser opmærksomme og riflen sikker. Alternativt må sporten stille remedier til rådighed på skydepladserne, hvis sådan noget skal undgås, i konkurrence.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Jeppe A H
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 23. aug 2017, 12:39
Interesser: Jagt & sportsskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af Jeppe A H » 9. jan 2023, 10:04

Hvis skytten har sikret sig der intet magasin er påsat, og kammeret er tomt, så er der jo intet farligt. I forsvaret er det standard procedure at kigge gennem piben forfra, inden man går igang med at skyde.
Såfremt man ikke kender til våben, så ser det måske tosset ud at pege piben med knolden. I min verden håndterede han det forsvarligt, da han havde sikret at våbnet var lige så farligt som ethvert andet stykke aflangt metal :smile:

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 512
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 58 times
Been thanked: 108 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af RasKrog » 9. jan 2023, 10:13

Jeppe A H skrev:
9. jan 2023, 10:04
Hvis skytten har sikret sig der intet magasin er påsat, og kammeret er tomt, så er der jo intet farligt. I forsvaret er det standard procedure at kigge gennem piben forfra, inden man går igang med at skyde.
Såfremt man ikke kender til våben, så ser det måske tosset ud at pege piben med knolden. I min verden håndterede han det forsvarligt, da han havde sikret at våbnet var lige så farligt som ethvert andet stykke aflangt metal :smile:
Det er nemlig standard procedure, det var det i hvert fald da jeg havde min daglige gang der, men der kigger man jo igennem piben med enten åben eller intet isat bundstykke. Det er jo ikke nok at magasinet er taget af eller tabt som i dette tilfælde..
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Jeppe A H
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 23. aug 2017, 12:39
Interesser: Jagt & sportsskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af Jeppe A H » 9. jan 2023, 10:25

RasKrog skrev:
9. jan 2023, 10:13
Jeppe A H skrev:
9. jan 2023, 10:04
Hvis skytten har sikret sig der intet magasin er påsat, og kammeret er tomt, så er der jo intet farligt. I forsvaret er det standard procedure at kigge gennem piben forfra, inden man går igang med at skyde.
Såfremt man ikke kender til våben, så ser det måske tosset ud at pege piben med knolden. I min verden håndterede han det forsvarligt, da han havde sikret at våbnet var lige så farligt som ethvert andet stykke aflangt metal :smile:
Det er nemlig standard procedure, det var det i hvert fald da jeg havde min daglige gang der, men der kigger man jo igennem piben med enten åben eller intet isat bundstykke. Det er jo ikke nok at magasinet er taget af eller tabt som i dette tilfælde..
Indrømmer gerne jeg har svært ved at se, om bundstykket er trukket tilbage, og kammeret tjekket ordenligt, men magasinet tager han tydeligt ud, så skytten har højst sandsynligt været opmærksom på hvad han havde lavet. Hvis ikke, så havde han nok ladet magasinet sidde i. Ærgerligt at kommentatoren ikke blot oplyser hvad skytten laver, I stedet for at fremstille skytten som at have hovedet under armen

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af Fast Fumble » 9. jan 2023, 11:04

Jeppe A H skrev:
9. jan 2023, 10:25
RasKrog skrev:
9. jan 2023, 10:13
Jeppe A H skrev:
9. jan 2023, 10:04
Hvis skytten har sikret sig der intet magasin er påsat, og kammeret er tomt, så er der jo intet farligt. I forsvaret er det standard procedure at kigge gennem piben forfra, inden man går igang med at skyde.
Såfremt man ikke kender til våben, så ser det måske tosset ud at pege piben med knolden. I min verden håndterede han det forsvarligt, da han havde sikret at våbnet var lige så farligt som ethvert andet stykke aflangt metal :smile:
Det er nemlig standard procedure, det var det i hvert fald da jeg havde min daglige gang der, men der kigger man jo igennem piben med enten åben eller intet isat bundstykke. Det er jo ikke nok at magasinet er taget af eller tabt som i dette tilfælde..
Indrømmer gerne jeg har svært ved at se, om bundstykket er trukket tilbage, og kammeret tjekket ordenligt, men magasinet tager han tydeligt ud, så skytten har højst sandsynligt været opmærksom på hvad han havde lavet. Hvis ikke, så havde han nok ladet magasinet sidde i. Ærgerligt at kommentatoren ikke blot oplyser hvad skytten laver, I stedet for at fremstille skytten som at have hovedet under armen
Bundstykket er LUKKET!
Det er det altid på skiskydningsrifler.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af C-X » 9. jan 2023, 11:20

Ja, under transporten er det velsagtens lukket, men formentligt åbent, mens han tjekker, ligesom man gør med andre systemer, hvor man ikke lige kan flå bundstykket ud?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af Kortmentyk » 9. jan 2023, 11:48

Der er også et klip med Jørgen fra Nak og æd, der er blevet brugt på bl.a. Natholdet, hvor Jørgen kontrollerer om der er hul igennem ved at kigge igennem piben fra mundingsenden af......
:???: Jeg ved ikke rigtig... det er ikke noget der hidser mig op.
Det der kan virke sikkert og gennemtænkt i situationen kan hurtigt pilles fra hinanden når medierne har haft det igennem maskinen.....

Brugeravatar
ilden_fri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 241
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 122 times
Been thanked: 77 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af ilden_fri » 9. jan 2023, 11:51

Fast Fumble skrev:
9. jan 2023, 11:04
Jeppe A H skrev:
9. jan 2023, 10:25
RasKrog skrev:
9. jan 2023, 10:13
Jeppe A H skrev:
9. jan 2023, 10:04
Hvis skytten har sikret sig der intet magasin er påsat, og kammeret er tomt, så er der jo intet farligt. I forsvaret er det standard procedure at kigge gennem piben forfra, inden man går igang med at skyde.
Såfremt man ikke kender til våben, så ser det måske tosset ud at pege piben med knolden. I min verden håndterede han det forsvarligt, da han havde sikret at våbnet var lige så farligt som ethvert andet stykke aflangt metal :smile:
Det er nemlig standard procedure, det var det i hvert fald da jeg havde min daglige gang der, men der kigger man jo igennem piben med enten åben eller intet isat bundstykke. Det er jo ikke nok at magasinet er taget af eller tabt som i dette tilfælde..
Indrømmer gerne jeg har svært ved at se, om bundstykket er trukket tilbage, og kammeret tjekket ordenligt, men magasinet tager han tydeligt ud, så skytten har højst sandsynligt været opmærksom på hvad han havde lavet. Hvis ikke, så havde han nok ladet magasinet sidde i. Ærgerligt at kommentatoren ikke blot oplyser hvad skytten laver, I stedet for at fremstille skytten som at have hovedet under armen
Bundstykket er LUKKET!
Det er det altid på skiskydningsrifler.
Øh - mener du, når man bevæger sig eller ? :???:
Hvis piben er tilstoppet, ville man åbne bundstykket, inden man forsøger at rense .... bundstykket bliver stående åbent både på en Finnbiathlon og en Anschütz 1827....(=de biathlonvåben jeg kender).

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af Ras.Killing » 9. jan 2023, 12:23

Der hvor det kan være problematisk, er at det foregår under en konkurrence og dermed med skytten under tidspres. Det kan frembringe en farlig situation, ganske enkelt ved at skytten ikke får kontrolleret våbnet ordentligt, eller helt glemmer det. Der burde være en anden end skytten selv, der ''dømmer'' våbnet ufarligt, før man laver sådan en manøvre.

Godt nok er det standard procedure ved Forsvaret... Men det er ikke noget man gør på eget initiativ. Det foregår mig bekendt under kommando, og først efter at våbnet er kontrolleret af skydesmølf.

Inde for IPSC havde det været en klokkeklar diskvalifikation, og i andre skydediscipliner jeg kender til, der ville det som minimum have være blevet stoppet og givet en påtale.

Citat fra artiklen:
TV2 skrev:Reglerne siger rigtigt nok, at riflen ikke må peges mod sig selv eller andre. IBU bekræfter dog over for NRK, at han ikke bliver straffet, da ”der ingen fare er, hvis riflen ikke er ladt eller har et magasin.”
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af Fast Fumble » 9. jan 2023, 12:26

JNielsen skrev:
9. jan 2023, 11:51
Fast Fumble skrev:
9. jan 2023, 11:04
Bundstykket er LUKKET!
Det er det altid på skiskydningsrifler.
Øh - mener du, når man bevæger sig eller ? :???:
Hvis piben er tilstoppet, ville man åbne bundstykket, inden man forsøger at rense .... bundstykket bliver stående åbent både på en Finnbiathlon og en Anschütz 1827....(=de biathlonvåben jeg kender).
Nu har jeg lige kigget klippet igen, og så vidt jeg kan se, så er bundstykket lukket. Jeg synes også det ser ud som om han tager ladegreb inden han sigter første gang (med trigger-fingeren). Han tager magasinet ud, men tjekker ikke kammeret, og med mindre han lige har trykket et skud af - det kan jeg ikke helt se om han gør, men jeg antager at det gør han ikke, da han ikke kan sigte - så vil jeg da tro at riflen er ladt.
Den er jo ikke semi-auto, så at han tager magasinet ud, er næsten ligegyldigt. Men så vidt jeg kan se på klippet, så står han altså og kigger ned i en ladt riffel!

Jeg er lidt forbavset over at så mange mener det er helt ufarligt, det her - hvad er det I ser, som jeg overser?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 512
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 58 times
Been thanked: 108 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af RasKrog » 9. jan 2023, 12:37

Fast Fumble skrev:
9. jan 2023, 12:26
JNielsen skrev:
9. jan 2023, 11:51
Fast Fumble skrev:
9. jan 2023, 11:04
Bundstykket er LUKKET!
Det er det altid på skiskydningsrifler.
Øh - mener du, når man bevæger sig eller ? :???:
Hvis piben er tilstoppet, ville man åbne bundstykket, inden man forsøger at rense .... bundstykket bliver stående åbent både på en Finnbiathlon og en Anschütz 1827....(=de biathlonvåben jeg kender).
Nu har jeg lige kigget klippet igen, og så vidt jeg kan se, så er bundstykket lukket. Jeg synes også det ser ud som om han tager ladegreb inden han sigter første gang (med trigger-fingeren). Han tager magasinet ud, men tjekker ikke kammeret, og med mindre han lige har trykket et skud af - det kan jeg ikke helt se om han gør, men jeg antager at det gør han ikke, da han ikke kan sigte - så vil jeg da tro at riflen er ladt.
Den er jo ikke semi-auto, så at han tager magasinet ud, er næsten ligegyldigt. Men så vidt jeg kan se på klippet, så står han altså og kigger ned i en ladt riffel!

Jeg er lidt forbavset over at så mange mener det er helt ufarligt, det her - hvad er det I ser, som jeg overser?
IMO overser du intet, jeg er helt på linje. Jeg har dog kun set billedet, ikke set klippet, da det stadig lider under funk.fejl.
Det er jo næsten til en Darwin-adward..
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Jeppe A H
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 23. aug 2017, 12:39
Interesser: Jagt & sportsskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af Jeppe A H » 9. jan 2023, 12:46

Fast Fumble skrev:
9. jan 2023, 12:26
JNielsen skrev:
9. jan 2023, 11:51
Fast Fumble skrev:
9. jan 2023, 11:04
Bundstykket er LUKKET!
Det er det altid på skiskydningsrifler.
Øh - mener du, når man bevæger sig eller ? :???:
Hvis piben er tilstoppet, ville man åbne bundstykket, inden man forsøger at rense .... bundstykket bliver stående åbent både på en Finnbiathlon og en Anschütz 1827....(=de biathlonvåben jeg kender).
Nu har jeg lige kigget klippet igen, og så vidt jeg kan se, så er bundstykket lukket. Jeg synes også det ser ud som om han tager ladegreb inden han sigter første gang (med trigger-fingeren). Han tager magasinet ud, men tjekker ikke kammeret, og med mindre han lige har trykket et skud af - det kan jeg ikke helt se om han gør, men jeg antager at det gør han ikke, da han ikke kan sigte - så vil jeg da tro at riflen er ladt.
Den er jo ikke semi-auto, så at han tager magasinet ud, er næsten ligegyldigt. Men så vidt jeg kan se på klippet, så står han altså og kigger ned i en ladt riffel!

Jeg er lidt forbavset over at så mange mener det er helt ufarligt, det her - hvad er det I ser, som jeg overser?
Tror vi ser det samme, men har blot forskellige antagelser. Den video jeg så, var af ringe kvalitet, så kunne ikke se om bundstykket var tilbage eller ej, ej heller kender jeg riflerne de skyder med. Jeg lod derfor tvivlen komme skytten til gode. Uanset om det er en halv auto eller repeter, så er det fornuftigt at tage magasinet ud inden han tjekker sit forreste sigtemiddel, men hvis han har undladt at kontrollere kammeret før han stikker hovedet op i piben - ja, så er det vel næsten et Darwin Award han går efter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2153
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af HR » 9. jan 2023, 13:04

Jeg ser det som problematisk, men kun fordi det sker uplanlagt på standpladsen og under tidspres.

Ellers er der masser af tidspunkter hvor man ser ned gennem den forkerte ende af våben. Jeg gør det inden jeg lader pumper og halvautomat, og jeg gør det hver gang jeg står som haglinstruktør med en skytte som jeg ikke kender. Vi kender alle "de 5 regler". Men der står en masse med småt som er relevant for folk som ved hvad de laver.

I den konkrete situation mener jeg at den rigtige procedure havde været at træde tilbage fra standpladsen, aflade og sikre sig tomt kammer i ro og mag, og så ellers løse problemet som skytten gjorde. Ja, det havde kostet ham tid. Men den tid er bare inkluderet i den samlede tid tabte han da han styrtede.

Hvis skytten har tilsidesat sikkerhedsregler i sin iver for en placering, så skal han vel diskes. Men jeg kender ikke reglerne i skiskydning.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7728
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af T-REX » 9. jan 2023, 13:32

Som jeg husker det fra Cirkus Mili.
  • : Åben bundstykke, finger i kammeret for at checke at det er tomt. (Fingercheck virker, uanset hvor mørkt det er)
  • : Med bundstykke åbent, kig gennem piben, for at checke, at piben ikke er blokeret.
At kigge eller puste gennem piben med lukket bundstykke, er ligegyldigt, for der kan du hverken se noget, eller få pustet luft igennem.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af Ras.Killing » 9. jan 2023, 13:48

JRexA skrev:
9. jan 2023, 13:32
At kigge eller puste gennem piben med lukket bundstykke, er ligegyldigt, for der kan du hverken se noget, eller få pustet luft igennem.
Jeg tror faktisk heller ikke det er piben han kigger i, men sigtet der er sat til i sne.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7728
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af T-REX » 9. jan 2023, 14:00

Ras.Killing skrev:
9. jan 2023, 13:48

Jeg tror faktisk heller ikke det er piben han kigger i, men sigtet der er sat til i sne.
Det giver mere mening.

Piben bør også være beskyttet mod sne, ligesom sigterne er delvist beskyttede.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 512
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 58 times
Been thanked: 108 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af RasKrog » 9. jan 2023, 14:01

Ras.Killing skrev:
9. jan 2023, 13:48
JRexA skrev:
9. jan 2023, 13:32
At kigge eller puste gennem piben med lukket bundstykke, er ligegyldigt, for der kan du hverken se noget, eller få pustet luft igennem.
Jeg tror faktisk heller ikke det er piben han kigger i, men sigtet der er sat til i sne.
Uanset om han kigger eller puster, så er knoppen et sted, hvor det bliver grimt uagtet formålet, hvis den går af.
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af Bobo » 9. jan 2023, 15:03

Det er derfor jeg elsker kipplauf og haglbøsser :smile:
Bobo ------ Igen uden billeder

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11100
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2637 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af C-X » 9. jan 2023, 15:25

Jeg kan simpelthen ikke, fra skærmen på min lommekartoffel, se om armen af bundstykket er fremme eller bagud. Hvis det er på lukket kammer, er det idiotisk, hvis åbent, så har jeg ikke problemer med det - om så sporten har regler for det, ved jeg ikke.

Nogen der kam hive et ordentligt screenshot eller har en anden kilde til billeder?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
ilden_fri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 241
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 122 times
Been thanked: 77 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af ilden_fri » 9. jan 2023, 15:41

C-X skrev:
9. jan 2023, 15:25
Jeg kan simpelthen ikke, fra skærmen på min lommekartoffel, se om armen af bundstykket er fremme eller bagud. Hvis det er på lukket kammer, er det idiotisk, hvis åbent, så har jeg ikke problemer med det - om så sporten har regler for det, ved jeg ikke.

Nogen der kam hive et ordentligt screenshot eller har en anden kilde til billeder?
Jeg er ret sikker på, at bundstykket er trukket tilbage, dvs. åbent:
anschutz.jpg
anschutz.jpg (41.25 KiB) Vist 1776 gange
Husk at det er en rettrækker. Bemærk også at det i biathlon er standard at trække bundstykket tilbage så snart man er "væk" fra skiverne - men der løbes med lukket lås.......

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af Fast Fumble » 9. jan 2023, 16:05

Jeg tror sgu du har ret: Låsen er åben!
Nå, så forstår jeg bedre han ikke fik voksenskældud for det :blink:
Jeg har set video'en en del gange nu, og jeg kan ikke se hvor han åbner det, men det kan jo også være han simpelthen ikke for taget ladegreb, før han opdager at sigtet er væk i sne. Og så kan man jo sige: Åbent bundstykke, magasiner væk, så er det jo ikke usikkert, det han laver. Ja, det ser lidt dumt ud, men farligt er det i hvert fald ikke.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: "Sweeping" findes vist ikke i Skiskydning?

Indlæg af Brian88 » 9. jan 2023, 16:56

HR skrev:
9. jan 2023, 13:04
Jeg ser det som problematisk, men kun fordi det sker uplanlagt på standpladsen og under tidspres.

Ellers er der masser af tidspunkter hvor man ser ned gennem den forkerte ende af våben. Jeg gør det inden jeg lader pumper og halvautomat, og jeg gør det hver gang jeg står som haglinstruktør med en skytte som jeg ikke kender. Vi kender alle "de 5 regler". Men der står en masse med småt som er relevant for folk som ved hvad de laver.

I den konkrete situation mener jeg at den rigtige procedure havde været at træde tilbage fra standpladsen, aflade og sikre sig tomt kammer i ro og mag, og så ellers løse problemet som skytten gjorde. Ja, det havde kostet ham tid. Men den tid er bare inkluderet i den samlede tid tabte han da han styrtede.

Hvis skytten har tilsidesat sikkerhedsregler i sin iver for en placering, så skal han vel diskes. Men jeg kender ikke reglerne i skiskydning.

/HR
Tror egentlig hellere jeg vil have ham blivende på standpladsen i sådan en situation, når scenen er fyldt med tilskuer og andre skytter der kommer til og fra de øvrige standpladser.

/Brian

Besvar