Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Agamemnon » 30. dec 2022, 07:32

Ja.... Dét kan den tydeligvis.

Men ligesom Colion Noir, havde jeg ikke troet på det, hvis nogen havde fortalt mig det.

Men vi lærer så længe vi lever.


youtu.be/lFe0RhoW7hA
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Tig
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. nov 2020, 09:19
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Tig » 30. dec 2022, 07:38

Agamemnon skrev:
30. dec 2022, 07:32
Ja.... Dét kan den tydeligvis.

Men ligesom Colion Noir, havde jeg ikke troet på det, hvis nogen havde fortalt mig det.

Men vi lærer så længe vi lever.


youtu.be/lFe0RhoW7hA
alt kan ske ,kender en der tabte en 223,er i grus der gik af

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 606
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 159 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Depecheyawl » 30. dec 2022, 07:40

Kan det tænkes at være varmen der gør det?
Jeg mener, der er jo ikke meget vægt bag sådan et hylster :???:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Bofhenator » 30. dec 2022, 08:22

Nej, den rammer bare rigtigt.

Jeg har et hak i et par sikkerhedsbriller fra et udkast, som hvis det hak var blevet lavet i en fænghætte sgu nok ville have fået den til at knalde af.

Desuden, nyafskudte hylstre er varme, men ikke så varme og massen af messing der har varmen med sig er trods alt begrænset. Der skal et meget varmt kammer (med en masse varmt stål rundt om en patron) til, før en patron koger af.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Greyberd63 » 30. dec 2022, 08:27

Det ligner american eagle ammo ammo på bordet.
american eagle ammo laves af federal, jeg benytter federal fænghætter til mine revolvere, da jeg har tunede fjeder i disse.
Federal fænghætter er helt klart dem, der stadig virker, selv med meget tunede fjeder.

Tænker at det kan have været årsagen til denne episode.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Agamemnon » 30. dec 2022, 08:27

Bofhenator skrev:
30. dec 2022, 08:22

Jeg har et hak i et par sikkerhedsbriller fra et udkast,
Hvem går dog og kaster med hylstre på den skødesløse måde? :oops:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Bofhenator » 30. dec 2022, 08:40

Greyberd63 skrev:
30. dec 2022, 08:27
Det ligner american eagle ammo ammo på bordet.
american eagle ammo laves af federal, jeg benytter federal fænghætter til mine revolvere, da jeg har tunede fjeder i disse.
Federal fænghætter er helt klart dem, der stadig virker, selv med meget tunede fjeder.

Tænker at det kan have været årsagen til denne episode.

Mvh
Grey
Det er norma 124gr 9mm

Skytten i videoen har kommenteret Colin's youtube opslag, det står et stykke nede.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Greyberd63 » 30. dec 2022, 09:10

Bofhenator skrev:
30. dec 2022, 08:40
Greyberd63 skrev:
30. dec 2022, 08:27
Det ligner american eagle ammo ammo på bordet.
american eagle ammo laves af federal, jeg benytter federal fænghætter til mine revolvere, da jeg har tunede fjeder i disse.
Federal fænghætter er helt klart dem, der stadig virker, selv med meget tunede fjeder.

Tænker at det kan have været årsagen til denne episode.

Mvh
Grey
Det er norma 124gr 9mm

Skytten i videoen har kommenteret Colin's youtube opslag, det står et stykke nede.

Jeg så video'en her på NVF, så kunne ikke se kommentarene.

Det ser ikke udtil at norma laver sine egne fænghætter, men ejerskab vis Ruag, kunne godt for en til at tro at de benytter Ruag fænghætter.
I mine kredse er det ikke kendt at Ruag fænghætter skulle være blødere, end andre fænghætter.

Så det ser ud til at denne type affyringen også kan ske med standard fænghætter, imponerende, især når jeg tænker på at vi jævligt i min sport oplever svage anslag(manuelle fejl fra skytten side), og disse svage anslag jo så ikke giver affyring.
Der er godt nok mere power i udkastningen end jeg lige gik og troede.

mvh
Grey

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 825
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 458 times
Been thanked: 214 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af The Mad Viking » 30. dec 2022, 11:14

Jeg har mere end én gang, fået slået hul på min kno, ved at stå ved siden af en .32-skytte til terrænskydning. :mrgreen:
Om .32-hylstre så er skarpere end andre, eller om nogle .32-pistoler så kaster dem ud med mere autoritet, har jeg ikke lavet undersøgelser på endnu...

Men meget kan ske, hvis det rammer uheldigt.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Ras.Killing » 5. jan 2023, 11:43

Ja jeg ville ikke have troet på det, hvis ikke jeg havde set videoen.

For mig at se, så bliver hylsteret kastet (næsten) lodret op, rammer væggen og falder ned fra 1 - 1.5 meters højde. Det må altså være meget tæt på, at det alene er den kinetiske fra faldet der antænder fænghætten.

Det må være muligt at regne sig frem til - men jeg tror ikke der er meget energi på spil.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Refraktorius » 9. jan 2023, 12:24

Når man står på skydebanen og ser på rammen/lågen på standpladsen på pistolbanen, så mangler der absolut ikke mærker i træet fra hylstermund og rand på udkastede hylstre.
Skulle jeg have vurderet sandsynligheden, ville jeg nok have sat den til "meget usandsynligt".

.... men "meget usandsynlige ting sker også, bare man gentager eksperimentet nok gange".
Eksperimentet har vist, at det ikke er umuligt at det sker.

Hylsteret og projektilet ser jeg ikke noget problem i, men fænghætten kommer fælt hurtigt ud af sådan en. Ikke noget man har lyst til at gribe med øjet.
Hylstersprængning i pistolen er nok en objektiv større risiko, men jeg ser det her som endnu et glimrende argument for at huske brillerne.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 606
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 129 times
Been thanked: 159 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Depecheyawl » 9. jan 2023, 16:25

Refraktorius skrev:
9. jan 2023, 12:24
Når man står på skydebanen og ser på rammen/lågen på standpladsen på pistolbanen, så mangler der absolut ikke mærker i træet fra hylstermund og rand på udkastede hylstre.
Skulle jeg have vurderet sandsynligheden, ville jeg nok have sat den til "meget usandsynligt".

.... men "meget usandsynlige ting sker også, bare man gentager eksperimentet nok gange".
Eksperimentet har vist, at det ikke er umuligt at det sker.

Hylsteret og projektilet ser jeg ikke noget problem i, men fænghætten kommer fælt hurtigt ud af sådan en. Ikke noget man har lyst til at gribe med øjet.
Hylstersprængning i pistolen er nok en objektiv større risiko, men jeg ser det her som endnu et glimrende argument for at huske brillerne.
Jo men, det der er lidt specielt her, er at det meste af energien, burde være væk i og med hylstret først rammer væggen, for derefter “bare” at falde ned på bordet.
Jeg synes ikke det er så lige til og for mig er det lidt af en gåde.
Hvis den kom farende ud af en ejektor og smaskede ind i enden på en skarp patron, ja så ville jeg bedre kunne forstå det :smile:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Refraktorius » 10. jan 2023, 13:58

Depecheyawl skrev:
9. jan 2023, 16:25
Jo men, det der er lidt specielt her, er at det meste af energien, burde være væk i og med hylstret først rammer væggen, for derefter “bare” at falde ned på bordet.
Jeg synes ikke det er så lige til og for mig er det lidt af en gåde.
Hvis den kom farende ud af en ejektor og smaskede ind i enden på en skarp patron, ja så ville jeg bedre kunne forstå det :smile:

Jeg er også imponeret.

Det må simpelthen være alle mulige parametre der har stået helt perfekt, for at det har kunnet lade sig gøre.

Når jeg tænker på de anslagsmærker man nogen gange ser på fænghætten, eksempelvis på våben i AR-15 familien, når patroner bare har været en tur i kammeret, så er det ret imponerende, at den tænder af den her påvirkning.
Man skulle synes påvirkningen var lille i sammenligning, også selv om der er forskel på riffel- og pistolhætter.
Vedhæftede filer
buler i hætten.JPG
buler i hætten.JPG (40.87 KiB) Vist 2011 gange
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af C-X » 10. jan 2023, 14:13

Lufter lige min uvidenhed; hvorledes er de platforme, som f.eks. AR-15, sikret imod havari, som f.eks. en squib og et efterfølgende utilsigtet skud?

Bananskræl eller har man tænkt det ind designet?

Jeg ved godt, at det er rimelig teoretisk...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Epae » 10. jan 2023, 14:23

C-X skrev:
10. jan 2023, 14:13
Lufter lige min uvidenhed; hvorledes er de platforme, som f.eks. AR-15, sikret imod havari, som f.eks. en squib og et efterfølgende utilsigtet skud?

Bananskræl eller har man tænkt det ind designet?

Jeg ved godt, at det er rimelig teoretisk...
altså, den genlader vel ikke af en squib da der slet ikke kommer gas ud til at operere gas-systemet hvis kuglen knap nok har bevæget sig igennem starten af løbet og selv hvis den kommer langt nok igennem løbet til at gassen kan komme igennem til gas-systemet så er trykket nok så svagt at der ikke er en jordisk chance for at den repeater.

men derfra til at forhindre at skytten bare tager ladegrab og skyder igen det er så noget andet - men det problem findes vel også hos pistolerne.
Senest rettet af Epae 10. jan 2023, 14:24, rettet i alt 1 gang.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af C-X » 10. jan 2023, 14:24

Det havde jeg faktisk ikke overvejet, god pointe :goodpost:

Lidt for indlysende :giggle: :oops:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Krung » 10. jan 2023, 14:50

Epae skrev:
10. jan 2023, 14:23
C-X skrev:
10. jan 2023, 14:13
Lufter lige min uvidenhed; hvorledes er de platforme, som f.eks. AR-15, sikret imod havari, som f.eks. en squib og et efterfølgende utilsigtet skud?

Bananskræl eller har man tænkt det ind designet?

Jeg ved godt, at det er rimelig teoretisk...
altså, den genlader vel ikke af en squib da der slet ikke kommer gas ud til at operere gas-systemet hvis kuglen knap nok har bevæget sig igennem starten af løbet og selv hvis den kommer langt nok igennem løbet til at gassen kan komme igennem til gas-systemet så er trykket nok så svagt at der ikke er en jordisk chance for at den repeater.

men derfra til at forhindre at skytten bare tager ladegrab og skyder igen det er så noget andet - men det problem findes vel også hos pistolerne.
Altså ... hvis jeg nu skulle konstruere den mest usandsynlige situation ...

Out of battery ignition, som sætter projektilet kvart nede i piben, men der er tryk nok på til at repetere bolt + carrier helt i bund? Den samler vel næste patron op og forstætter ...
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Epae » 10. jan 2023, 15:24

Krung skrev:
10. jan 2023, 14:50
Epae skrev:
10. jan 2023, 14:23
C-X skrev:
10. jan 2023, 14:13
Lufter lige min uvidenhed; hvorledes er de platforme, som f.eks. AR-15, sikret imod havari, som f.eks. en squib og et efterfølgende utilsigtet skud?

Bananskræl eller har man tænkt det ind designet?

Jeg ved godt, at det er rimelig teoretisk...
altså, den genlader vel ikke af en squib da der slet ikke kommer gas ud til at operere gas-systemet hvis kuglen knap nok har bevæget sig igennem starten af løbet og selv hvis den kommer langt nok igennem løbet til at gassen kan komme igennem til gas-systemet så er trykket nok så svagt at der ikke er en jordisk chance for at den repeater.

men derfra til at forhindre at skytten bare tager ladegrab og skyder igen det er så noget andet - men det problem findes vel også hos pistolerne.
Altså ... hvis jeg nu skulle konstruere den mest usandsynlige situation ...

Out of battery ignition, som sætter projektilet kvart nede i piben, men der er tryk nok på til at repetere bolt + carrier helt i bund? Den samler vel næste patron op og forstætter ...
Nu ved jeg ikke hvor sansynligt en out-of-battery ignition sker i en AR15, men selve bolten vejer da nok til at den energi der kommer fra en fænghætte alene (uden krudt) burde ikke være nok til hverken at smide gammelt hylster ordentligt ud og samtidig komme helt i bund så den kan lade en ny patron?
out of batteri ignition lukker jo slet ikke tæt i kammeret heller så jeg har svært ved at forestille mig at der på nogen måde er tryk nok til at projektilet kommer ordentligt ind i piben.
tænker at hvis det reelt var et problem, så ville vi se en del sager med dette i USA fra bubba-reloaders med deres elendige vedligeholdt AR15 til 17$ ;)
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Krung » 11. jan 2023, 07:57

Epae skrev:
10. jan 2023, 15:24
Nu ved jeg ikke hvor sansynligt en out-of-battery ignition sker i en AR15, men selve bolten vejer da nok til at den energi der kommer fra en fænghætte alene (uden krudt) burde ikke være nok til hverken at smide gammelt hylster ordentligt ud og samtidig komme helt i bund så den kan lade en ny patron?
out of batteri ignition lukker jo slet ikke tæt i kammeret heller så jeg har svært ved at forestille mig at der på nogen måde er tryk nok til at projektilet kommer ordentligt ind i piben.
tænker at hvis det reelt var et problem, så ville vi se en del sager med dette i USA fra bubba-reloaders med deres elendige vedligeholdt AR15 til 17$ ;)
Der er 2 antagelser, jeg vil anfægte først, men ellers er vi enige i at det er meget usandsynligt, som jeg selv nævner.

1) Det er ikke en squib load, jeg tænker på. Bare en almindelig patron. Der er nok krudt til alskens ulykker. Det korrekte danske ord er nok 'stikker'.
2) Out of battery betyder ikke 100 % ude. Måske bare et par slidte knaster, der ikke lukker helt godt eller cam, der ikke 'cammer' nok. Men nok til at opbygget et eller andet tryk, og som så overskrider en grænse, og mekanikken går baglæns for tidligt. Der er sågar typer at våben, som kun løber an på vægten af bolten og styrken af fjedre. Se fx https://en.wikipedia.org/wiki/Blowback_ ... e_blowback. Der er sågar sågar et princip som løber an på out of battery ignition: https://en.wikipedia.org/wiki/Blowback_ ... )_blowback

Jeg synes ikke jeg kan se en mekanisme i en AR 15, som forhindrer slagstiften i at komme helt frem, selvom bolten ikke er i battery. Men jeg går også med briller og jeg har endnu ikke set en afklædt AR 15 med fingrene endnu.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Refraktorius » 12. jan 2023, 13:00

Krung skrev:
11. jan 2023, 07:57
....
Jeg synes ikke jeg kan se en mekanisme i en AR 15, som forhindrer slagstiften i at komme helt frem, selvom bolten ikke er i battery. Men jeg går også med briller og jeg har endnu ikke set en afklædt AR 15 med fingrene endnu.
En klassisk fejl er en slagstift der sidder fast (skidt/korrosion/brud/deformation) og stikker frem lige som den faste slagstift i en maskinpistol.
Så bliver patronen tændt når bundstykket går i bund, og på en AR burde det kunne nås inden bundstykkehovedet er drejet på plads og lås.
Jeg synes dog ikke det er en fejl der beskrives ofte på AR-platformen?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af APE74 » 17. jan 2023, 19:26

Refraktorius skrev:
12. jan 2023, 13:00
Krung skrev:
11. jan 2023, 07:57
....
Jeg synes ikke jeg kan se en mekanisme i en AR 15, som forhindrer slagstiften i at komme helt frem, selvom bolten ikke er i battery. Men jeg går også med briller og jeg har endnu ikke set en afklædt AR 15 med fingrene endnu.
En klassisk fejl er en slagstift der sidder fast (skidt/korrosion/brud/deformation) og stikker frem lige som den faste slagstift i en maskinpistol.
Så bliver patronen tændt når bundstykket går i bund, og på en AR burde det kunne nås inden bundstykkehovedet er drejet på plads og lås.
Jeg synes dog ikke det er en fejl der beskrives ofte på AR-platformen?
M&P-22 - havde det for nogle aar siden,, var noget med bolten , saa den kunne "Slam Fire" / gaa full auto
:
PRODUCT AFFECTED:
ALL models of M&P15-22 rifles and pistols manufactured before February 1, 2019.

STOP USING YOUR M&P15-22 UNTIL IT HAS BEEN INSPECTED AND YOUR BOLT REPLACED (IF NECESSARY).
Smith & Wesson has identified two M&P15-22 firearms from recent production on which the breech face counter bore depth was not within manufacturing specification. In those firearms, the lack of depth may allow the bolt, upon closing, to crush the rim of the case, causing the round to fire, cycling the bolt, and potentially resulting in multiple discharges without depressing the trigger. This issue can occur in the following two scenarios:

1) With a loaded magazine in the firearm and the bolt locked to the rear, depressing the bolt release to allow the bolt to drop freely may ignite the round as the bolt closes without engaging the trigger and with the safety selector in either the safe or the fire position, and may also result in multiple discharges.

2) With a loaded magazine in the firearm, bolt in the closed position and a round in the chamber and the safety selector in the fire position, depressing the trigger will cause the round to fire normally, however as the bolt cycles, the next round may be ignited by the bolt crushing the rim of the case as it closes, causing multiple discharges.

We believe that these are isolated incidents, however, any unintended discharge of a firearm has the potential to cause injury. Therefore, we have developed this inspection procedure to ensure that all products in the field are safe to use. We are asking customers to perform the following procedure and to refrain from using their M&P15-22 until the bolt has been inspected and replaced as necessary.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af CO » 17. jan 2023, 21:02

Refraktorius skrev:
12. jan 2023, 13:00
Krung skrev:
11. jan 2023, 07:57
....
Jeg synes ikke jeg kan se en mekanisme i en AR 15, som forhindrer slagstiften i at komme helt frem, selvom bolten ikke er i battery. Men jeg går også med briller og jeg har endnu ikke set en afklædt AR 15 med fingrene endnu.
En klassisk fejl er en slagstift der sidder fast (skidt/korrosion/brud/deformation) og stikker frem lige som den faste slagstift i en maskinpistol.
Så bliver patronen tændt når bundstykket går i bund, og på en AR burde det kunne nås inden bundstykkehovedet er drejet på plads og lås.
Jeg synes dog ikke det er en fejl der beskrives ofte på AR-platformen?
Har lige tjekket mit AR15 bundstykke.
Hvis bolthovedet ikke er i bund og drejet på plads, så er slagstiften for kort til at nå fænghætten.

Det er vel teoretisk muligt med en høj fænghætte eller en knækket slagstift der har sat sig fast i frem position.

Jeg har oplevet adskillige slamfires med bløde fænghætter, men skuddet har været helt normalt.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Et udkastet hylster kan slå en fænghætte på en skarp patron an!

Indlæg af Refraktorius » 18. jan 2023, 20:15

CO skrev:
17. jan 2023, 21:02
....
Jeg har oplevet adskillige slamfires med bløde fænghætter, men skuddet har været helt normalt.
Adskillige ligefrem?
:shock:

Jeg har hermed officielt ændret min holdning til, hvor svære fænghætter er at få til at gå af.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Et udkastet hylster kan slå en fænghætte på en skarp patron an!

Indlæg af CO » 18. jan 2023, 21:36

Refraktorius skrev:
18. jan 2023, 20:15
CO skrev:
17. jan 2023, 21:02
....
Jeg har oplevet adskillige slamfires med bløde fænghætter, men skuddet har været helt normalt.
Adskillige ligefrem?
:shock:

Jeg har hermed officielt ændret min holdning til, hvor svære fænghætter er at få til at gå af.
I hvert fald 5.
Det er da en slags adskillige :smile:
Det var ud af et ret lille batch af første hjemmerul til AR’en.

Jeg har efterfølgende fundet frem til, at CCI ligefrem laver fænghætter til formålet, da de helst skal være ret hårde af samme grund.

Det laver faretruende dybe mærker i alm. fænghætter, når man lader bundstykket falde.

Jeg har prøvet CCI BR-4 uden problemer, da de er tykkere i bunden, det er bare dobbelt pris.

Jeg har nu monteret en titaniums slagstift.
Det gør mærkerne mindre, og har heller ikke haft slam fires med den.

Det er kun sket med hjemmerul, aldrig fabriksammo.
F8269270-C743-49B8-BFEA-1BDFFF53E6C6.jpeg
F8269270-C743-49B8-BFEA-1BDFFF53E6C6.jpeg (25.34 KiB) Vist 1654 gange
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Kan et udkastet hylster slå en fænghætte, på en skarp patron, an?

Indlæg af Langenge » 20. jan 2023, 16:58

Undskyld. Jeg skriver ikke meget, men følger med :smile: (Dårlige øjne)
Kom straks til at tænke på denne tråd tidligere i dag, da jeg lige ville rydde lidt op på sønnens værelse.
Han har efterhånden overtaget alle mine 4,5mm luftbøsser og næsten alt andet, der ikke skal være i våbenskab.
Jeg roder lidt rundt i blandt hans (mine :modbat: ) 4,5mm luftbøsser og piller ved nogle hagl, og vupti, taber jeg et helt standard fladhagl i rent bly i kaliber 4,5mm ned over en halvtom kasse Tuborg classic. Og BUM sprænger der en dåseøl i luften.
Altså, et 4,5mm fladhagl i rent bly. Fra cirka 1,20 meters højde.
Nogle gange rammer den slags bare lige uheldigt...........
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar