A-TEC Optima Front VS ASE Utra SL5i - nogen erfaringer?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

A-TEC Optima Front VS ASE Utra SL5i - nogen erfaringer?

Indlæg af C-X » 11. dec 2022, 21:45

Jeg er igen blevet træt af min nuværende dæmper, en Sonic 45.
Ret skal være ret, det gør det den har lovet, og den kostede hvad jeg ville betale da jeg købte den. Til baneskydning er den OK.

Godt inde i jagtsæsonen, er jeg blevet træt af, at, den på en i forvejen tung riffel, ødelægger balancen. Den er tung! Med 6 moduler vejer den 510 gram og rager ca. 14 cm frem fra piben.
Samtidig er den heller ikke videre effektiv.

Derfor kigger jeg på hhv, A-TEC Optima Front og ASE Utra SL5i.

https://www.a-tec.no/silencers/optima-r ... tima-front
OVERALL PERFORMANCE: 28 DB(C)
SILENCER WEIGHT: 260 g
DIAMETER: 44.4 mm
OVER BARREL LENGTH: 15 mm
ADDED LENGTH: 150 mm
TOTAL LENGTH: 165 mm
https://www.aseutra.fi/en/sl5i
335–345 g
118 mm
103 mm
44,5 mm
22–25 dB Supression
Jeg kunne nok leve med begge. Den norske er er lettere end den finske, men også længere og reducerer knaldet lidt mere. De er begge prissat i overkanten af, hvad jeg føler sådan noget burde koste.

Teleskopiske dæmpere er udelukket.
Synes ikke rigtig der er noget andet, front monteret, på markedet, der er interessant lige pt. :???:

Hvad har I af erfaringer, med de respektive brands, og hands on med modellerne? :help:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: A-TEC Optima Front VS ASE Utra SL5i - nogen erfaringer?

Indlæg af RKN » 21. dec 2022, 06:25

Jeg har brugt ASE utra sl 5, på kaliber 223 og 308 win.
Var yderst tilfreds med dem. Lille lækker og kompakt dæmper, som gør hvad den skal.
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: A-TEC Optima Front VS ASE Utra SL5i - nogen erfaringer?

Indlæg af 458hunter » 21. dec 2022, 14:47

Nu skriver du ingen teleskobdæmper, men..

Hausken laver en lille let teleskob som kun bygger 80mm frem som jeg husker det. Bruger den på min Blaser R8 og ville ikke bytte.

Har en magen til men lidt længere til længere bane sessions hvor man gerne vil dæmpe mere.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: A-TEC Optima Front VS ASE Utra SL5i - nogen erfaringer?

Indlæg af C-X » 26. dec 2022, 19:46

Jeg synes ikke det er nødvendigt, med en dæmper der holder piben varm. Hvis jeg ledte efter den mest effektive dæmper, ville jeg gå den vej.

SL5 er jo testet og testet, så gruer heller ikke ved SL5i.

Nu er jagtsæsonen snart slut. Om det fremover bliver min .308 Winchester, med dæmper, eller min .45-70 Government, uden dæmper, der bliver primær hjorteriffel, har jeg ikke helt bestemt. Urgh... Måske finder jeg noget, til en rimelig pris, inden næste sæson går i gang, hvor jeg igen bander over en tung dæmper. :???:

Det kommer også an på, hvor gode venner jeg bliver med mine Sordin Supreme Pro X Led. De er helt klart rare nu det er koldt, men jeg ved ikke med en varm efterårsdag. First World Problems :numberone:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: A-TEC Optima Front VS ASE Utra SL5i - nogen erfaringer?

Indlæg af Flugteren » 26. dec 2022, 19:55

C-X skrev:
26. dec 2022, 19:46
Jeg synes ikke det er nødvendigt, med en dæmper der holder piben varm. Hvis jeg ledte efter den mest effektive dæmper, ville jeg gå den vej.

SL5 er jo testet og testet, så gruer heller ikke ved SL5i.

Nu er jagtsæsonen snart slut. Om det fremover bliver min .308 Winchester, med dæmper, eller min .45-70 Government, uden dæmper, der bliver primær hjorteriffel, har jeg ikke helt bestemt. Urgh... Måske finder jeg noget, til en rimelig pris, inden næste sæson går i gang, hvor jeg igen bander over en tung dæmper. :???:

Det kommer også an på, hvor gode venner jeg bliver med mine Sordin Supreme Pro X Led. De er helt klart rare nu det er koldt, men jeg ved ikke med en varm efterårsdag. First World Problems :numberone:
Du skal bare løfte noget mere jern. Min dæmper på 650 gram (frontmonteret) generer mig slet ikke. :biggrin:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: A-TEC Optima Front VS ASE Utra SL5i - nogen erfaringer?

Indlæg af C-X » 26. dec 2022, 20:06

Det er ikke vægten på dæmperen, i sig selv, det er momentet og ubalancen. Riflen er rigeligt tung (Ø22,5 pibe @ 20"), men balancen er god, uden dæmper, der vejer lige over halvkiloet. Hvis det var for at sidde i et tårn eller ligge på banen, så gjorde det mig ikke noget, men den kommer ofte bare med mig, på ryggen, uden skydestok eller noget, når der skal fodres, eller bare for at gå en tur i terrænnet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Danø
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 19. okt 2016, 20:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 7 times

Re: A-TEC Optima Front VS ASE Utra SL5i - nogen erfaringer?

Indlæg af Danø » 27. jan 2023, 16:25

Jeg får sjovt nok med samme overvejelser om netop de 2 dæmpere. Jeg har tidligere haft ASE Sl5i på både 308 og 30.06 og var faktisk ret imponeret over dæmpningen af både lyd og rekyl. Den blev dog hurtigt meget varm men den kan jo tåle det da det er ren stål. Det generede mig dog at den løsnede sig efter nogle skud og skulle efterspændes. En af mine venner har den samme og løste problemet ved at spænde den hårdt med en stor svensknøgle. Men det krævede så også en svensknøgle at skrue den af igen.

Synes Atec optima front ser interessant ud. Den er længere men dog lettere så tænker den ikke ødelægger balancen for meget. Den er godkendt op til 375 HH så den må være rimelig solidt konstrueret. Se evt. på Facebook hvad Våbenfabrikken skriver om den i et af deres opslag. De virker meget imponeret af den, men omvendt sælger den den også. Så helt objektive er de næppe.

Jeg hælder dog mest til Atec da man kan skrue et mundingsbremse modul på den og dermed få yderligere reduktion af rekyle

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: A-TEC Optima Front VS ASE Utra SL5i - nogen erfaringer?

Indlæg af C-X » 27. jan 2023, 19:01

Nu er der jo noget forskel på gevind udførelse, de kan, lige som så meget andet, føles både slappe og stramme, i sammenføjningen med noget andet.
Om det er nok til, at løsne en dæmper fra en pibe, skal jeg ikke kunne sige. Stål og stål burde have samme varmeudvidelseskoefficient, nogenlunde uanset legering, med mindre vi er ude i noget ekstremt eller eksotisk.

Jeg er i hvert fald ikke interesseret i Bore Lock modellen, da den er unødvendigt tungere, grimmere, dyrere og jeg skyder ikke med bremse :mrgreen:

Måske det ikke er så uvant at medbringe værktøj, når man i forvejen skyder med amerikanske rifler?... :hmm:

Hvis du nu brænder guld af på den Optima, inden jeg finder muldvarpen frem, så giv lige en melding her i tråden. :razz:

Jeg er ikke så tilbøjelig til at tro en forhandlers lovprisninger. Er i øvrigt ikke på FB, men tak for henvisningen.

Hvad skiftede du over til, fra ASE Utra SL5i?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

600
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 327
Tilmeldt: 4. jun 2010, 13:34
Interesser: Dykning og skydning og klatrin
Geografisk sted: København
Has thanked: 10 times
Been thanked: 7 times

Re: A-TEC Optima Front VS ASE Utra SL5i - nogen erfaringer?

Indlæg af 600 » 25. jun 2023, 22:53

Hva endte du med at købe?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: A-TEC Optima Front VS ASE Utra SL5i - nogen erfaringer?

Indlæg af C-X » 25. jun 2023, 23:24

Det blev en ASE Utra SL5i, i meget let brugt udgave. Den er ikke noget vidunder, mht. dæmpning, men den er et godt kompromis mellem størrelse, vægt og effektivitet.

Muligheden bød sig, i en annonce herinde, i et område jeg alligevel skulle til den dag, så valget blev den praktiske løsning.
A-TEC Optima Front kunne det lige så vel være blevet, hvis den havde budt sig til på samme vis.
600 skrev:
25. jun 2023, 22:53
Hva endte du med at købe?
Tak for påmindelsen! :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

600
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 327
Tilmeldt: 4. jun 2010, 13:34
Interesser: Dykning og skydning og klatrin
Geografisk sted: København
Has thanked: 10 times
Been thanked: 7 times

Re: A-TEC Optima Front VS ASE Utra SL5i - nogen erfaringer?

Indlæg af 600 » 30. jun 2023, 11:22

Lækkert. 😃

Besvar