Hvorfor driller min Warne QR montage?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
GlennL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 23. okt 2018, 13:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 44 times

Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af GlennL » 30. okt 2022, 20:53

Jeg købte min Tikka T3x 30.06 fra ny i 2019. På den sidder der en Schmidt & Bender 2,5-10 x 56 med Warne QR montage. Det var Østjysk Våbenhandel der ordnede det for mig.

Efter ca. 50-100 skud på skydebanen opdagede jeg at de nederste skruer (dem der holder fast på rail’en) var helt løse.
Jeg spændte det hele med momentnøgle og fik riflen skudt ind igen.

Det er max 50 skud siden og i dag har jeg lige opdaget at min kikkert er kravlet helt frem i den ene montage. Det er sket efter jeg forleden skød to skud mod et rådyr.
700F3D7E-8B54-4F7D-9685-1C90701FC9AF.jpeg
Kan det virkelig være rigtigt at det skal spændes efter så ofte eller er der noget galt her?

Lars M
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 180
Tilmeldt: 18. dec 2021, 20:50
Interesser: Skiveskydning. 6,5 crmr +.22lr
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 31 times
Been thanked: 30 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af Lars M » 30. okt 2022, 21:02

Hvor meget er den spændt?

Er den både løs i "rørskruerne" og "railskruen", siden kikkerten kan glide fremad?
O/U 12/76
Webley & Scott Xocet Carbon .22lr - Heimdal 3-12x50
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 393
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 264 times
Been thanked: 87 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af Øboen » 30. okt 2022, 21:05

Jeg så en gang en video på YouTube, hvor dette problem var aktuelt med lignende quick montage. Løsningen var at lade spændeflangerne ligge vandret med kikkerten. Problemet skulle være, at rekylen fik flangerne til at fungere efter vægtstangs princippet, når de stod i lodret position, og dermed løsnede sig.

GlennL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 23. okt 2018, 13:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 44 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af GlennL » 30. okt 2022, 21:12

Lars M skrev:
30. okt 2022, 21:02
Hvor meget er den spændt?

Er den både løs i "rørskruerne" og "railskruen", siden kikkerten kan glide fremad?
Mener det er spændt med 4 Nm.
Første gang var det i railskruerne, men denne gang må det være rørskruerne det er galt med.
Jeg har ikke tjekket om railskruerne også er løse denne gang.
Øboen skrev:
30. okt 2022, 21:05
Jeg så en gang en video på YouTube, hvor dette problem var aktuelt med lignende quick montage. Løsningen var at lade spændeflangerne ligge vandret med kikkerten. Problemet skulle være, at rekylen fik flangerne til at fungere efter vægtstangs princippet, når de stod i lodret position, og dermed løsnede sig.
Hold nu kæ** - det havde jeg slet ikke tænkt over, men det giver da rigtig god mening. Det skal jeg huske når jeg får det monteret op igen.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af HR » 30. okt 2022, 23:21

Er den monteret korrekt? En vertikal split Warne skal skal spændes anderledes end en almindelig horisontal. De nederste skruer skal knaldes helt i bund først, og så skal den øverste spændes med korrekt moment og en lille åbning. Jeg har samme montage på min 30-06. Den har holdt position og indskydning i 5 år selvom den bliver afmonteret et par gange om året. Warne får en del had på nettet fra folk der “har monteret 1000 kikkerter og ved hvordan man gør”.
HR

Edit: Mine vender i øvrigt omvendt, med skruerne på venstre side. Jeg kan ikke huske om de er symmetriske og om det gør nogen forskel. Men min er selvfølgelig så ikke links. Og mine spændeflanger ligger altid vandret og bagud da jeg syntes at det ser mest strømlinet ud.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af FBN » 30. okt 2022, 23:36

Her er en video fra Warne hvor de forklare hvordan de skal monteres. Han spænder med 25 inch/pund - 2,82 nm

youtu.be/jH1fm-ZjruU
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af Gerdson39 » 31. okt 2022, 07:16

4 Nm kan være for meget og kikkertens rør eller invendig mekanik kan få fejl.
Jeg har for nyligt også haft en kikkert, der kravlede fremad på en .308 endda. Har så skiftet netop til Warne ringe, så jeg tror ikke der er generelt noget galt med dem. :biggrin:
Jeg husker dog ikke mere rækkefølgen. Skal jeg finde vejledningen frem, der lå i æsken?
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af HR » 31. okt 2022, 07:43

Warne beskriver hvordan deres produkter skal monteres i en række fine videoer (FBN linker til en af dem). Jeg tvivler stærkt på at forretningen har monteret den korrekt. Hvis de har fordelt spalten mellem top og bund, som man gør mellem højre og venstre på en konventionel montage, så holder hverken rail eller rør. De må ikke krydsspændes!
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af Boryx » 31. okt 2022, 08:15

Det er mig en gåde, hvorfor der fra forretningen ikke bliver monteret Tikkas egne (Sako) optilock montager. Gerne modellen “ringmount”, synes den noget nær det bedste du kan sætte på en riffel.

GlennL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 23. okt 2018, 13:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 44 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af GlennL » 31. okt 2022, 08:44

HR skrev:
30. okt 2022, 23:21
Er den monteret korrekt? En vertikal split Warne skal skal spændes anderledes end en almindelig horisontal. De nederste skruer skal knaldes helt i bund først, og så skal den øverste spændes med korrekt moment og en lille åbning. Jeg har samme montage på min 30-06. Den har holdt position og indskydning i 5 år selvom den bliver afmonteret et par gange om året. Warne får en del had på nettet fra folk der “har monteret 1000 kikkerter og ved hvordan man gør”.
HR

Edit: Mine vender i øvrigt omvendt, med skruerne på venstre side. Jeg kan ikke huske om de er symmetriske og om det gør nogen forskel. Men min er selvfølgelig så ikke links. Og mine spændeflanger ligger altid vandret og bagud da jeg syntes at det ser mest strømlinet ud.
Jeg må lige prøve at løsne det hele og så spænde de nederste først.
Gerdson39 skrev:
31. okt 2022, 07:16
4 Nm kan være for meget og kikkertens rør eller invendig mekanik kan få fejl.
Jeg har for nyligt også haft en kikkert, der kravlede fremad på en .308 endda. Har så skiftet netop til Warne ringe, så jeg tror ikke der er generelt noget galt med dem. :biggrin:
Jeg husker dog ikke mere rækkefølgen. Skal jeg finde vejledningen frem, der lå i æsken?
Tak for buddet men jeg fandt den i gemmerne i går aftes. Kan se at jeg skal have dem spændt med lidt mindre moment.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af C-X » 31. okt 2022, 09:03

Boryx skrev:
31. okt 2022, 08:15
Det er mig en gåde, hvorfor der fra forretningen ikke bliver monteret Tikkas egne (Sako) optilock montager. Gerne modellen “ringmount”, synes den noget nær det bedste du kan sætte på en riffel.
Hvis kunden ønsker en QR montage, så kommer man jo let til kort, med Optilock. Warne er ikke et dårligt alternativ.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

GlennL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 23. okt 2018, 13:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 44 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af GlennL » 31. okt 2022, 09:54

C-X skrev:
31. okt 2022, 09:03
Boryx skrev:
31. okt 2022, 08:15
Det er mig en gåde, hvorfor der fra forretningen ikke bliver monteret Tikkas egne (Sako) optilock montager. Gerne modellen “ringmount”, synes den noget nær det bedste du kan sætte på en riffel.
Hvis kunden ønsker en QR montage, så kommer man jo let til kort, med Optilock. Warne er ikke et dårligt alternativ.
Jeg valgte ikke disse - jeg fik bare riflen leveret med dem.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af C-X » 31. okt 2022, 10:16

Okay, de har i det mindste leveret en udmærket montage, desværre har de så ikke monteret den korrekt.

Man kan ikke rigtig klandre en butik, der vælger et produkt, for kunden, når kunden ikke selv har researchet eller spurgt.

Jeg ville nok have taget kontakt til butikken, eller bare sat mig ind i sagerne og løst det selv (sådan har jeg selv valgt at læse opgaven, da jeg selv gerne vil kunne justere).

Den med vingernes retning, har jeg aldrig oplevet som et problem. Hverken på Warne eller Leupold. Spænder dem hårdt, i fingrene, hvilket ikke er mere end det moment de kan tåle. De sidder i samme position, uanset om det er .308 Winchester eller .45/70 Government, som dog begge har et middel rekyl.

Vær opmærksom på at kikkerrøret kan have et lavere moment specificeret, end ringene har oplyst! Vælg det laveste af de to.

Sørg for god affedtning, af både ring og rør.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af Boryx » 31. okt 2022, 11:02

C-X skrev:
31. okt 2022, 09:03
Boryx skrev:
31. okt 2022, 08:15
Det er mig en gåde, hvorfor der fra forretningen ikke bliver monteret Tikkas egne (Sako) optilock montager. Gerne modellen “ringmount”, synes den noget nær det bedste du kan sætte på en riffel.
Hvis kunden ønsker en QR montage, så kommer man jo let til kort, med Optilock. Warne er ikke et dårligt alternativ.
Optilock findes også som QR.

Og Warne er i min betragtning langt under Optilock i kvalitet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af C-X » 31. okt 2022, 11:20

Hvad er det ved Warne, som du ikke bryder dig om?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af Boryx » 31. okt 2022, 12:43

C-X skrev:
31. okt 2022, 11:20
Hvad er det ved Warne, som du ikke bryder dig om?
Jeg ved ikke om der decideret er noget jeg ikke bryder mig om, men synes at optilock’en har nogle klare fordel:

- Så få elementer (dele) som muligt, færre steder der kan løsne sig.
- plastikringen forhindrer ridser og klemmærker
- Plastikringen sikrer at kikkerten ikke “vrides”.
- mulighed for lav montage, mange ringhøjder
- holder indskydning efter afmontering (også på “ikke” QR)
- pænere design (subjektivt, i know)
- mindre risiko for fejlmontering.
- ikke så følsom for korrekt moment.


Sikkert flere, men det var hvad sprang mig først for.

GlennL
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 23. okt 2018, 13:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydvestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 44 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af GlennL » 31. okt 2022, 17:01

Har nu været forbi Ribe Jagt & Fiskeri som hjalp med at få kikkerten rykket på plads og spændt skruerne igen i den rigtige rækkefølge.
Riflen er nu skudt ind igen så nu må jeg se om det rykker sig eller løsner sig.
Driller det igen på et tidspunkt får jeg sat en anden montage på.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af HR » 31. okt 2022, 17:18

GlennL skrev:
31. okt 2022, 17:01
Har nu været forbi Ribe Jagt & Fiskeri som hjalp med at få kikkerten rykket på plads og spændt skruerne igen i den rigtige rækkefølge.
Riflen er nu skudt ind igen så nu må jeg se om det rykker sig eller løsner sig.
Driller det igen på et tidspunkt får jeg sat en anden montage på.
En Warne mount er kvalitetsmæssigt i samme segment som Sakos egen. Nogen (Boryx for ekasmpel) foretrækker den ene, andre foretrækker den anden. Der er ingen af dem der giver sig en millimeter hvis de er monteret korrekt.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af HR » 31. okt 2022, 17:35

Boryx skrev:
31. okt 2022, 12:43

- Så få elementer (dele) som muligt, færre steder der kan løsne sig.
Nej. Der er 4 dele i en optiloc, men kun 3 i en Warne.

- plastikringen forhindrer ridser og klemmærker
En Warne ridser heller ikke noget. Måske en marginal fordel til Sako her, men det er en personlig preferance om man syntes at plastik er en god ide. Jeg syntes det ikke.

- Plastikringen sikrer at kikkerten ikke “vrides”.
En vertikal Warne vrider heller ikke da den ikke har "slup" i to sider der skal matches under tilspændingen.

- mulighed for lav montage, mange ringhøjder
Warne fås i 4 højder. Min sidder 1,5 mm over piben. Det er det absolut laveste man kan komme afsted med. Ud fra billedet ser det også ud til at Glens sidder helt nede ved piben.

- holder indskydning efter afmontering (også på “ikke” QR)
Det garantere Warne rent faktisk også at deres gør (min egen ringe erfaring siger at de har ret).

- pænere design (subjektivt, i know)
Din præferance :???: . Jeg syntes at en vertikal Warne er noget af det mest stilrene. Og så stikker den ikke en i ryggen og den hænger ikke fast.

- mindre risiko for fejlmontering.
Hvordan det? Det at en Warne skal spændes helt til nederst først, og så kun justeres øverst, gør den ekstrem nem at montere.

- ikke så følsom for korrekt moment.
Hvad bygger du det på?

- Sikkert flere, men det var hvad sprang mig først for.
Min kone slutter også altid af med "og alt muligt..." når hun ikke kan komme i tanke om mere :neutral:
Fair nok at du er glad for Sakos originale montage. Men der er ingen af de punkter du nævner hvor en Warne rent faktisk er dårligere. Bemærk at den griber direkte ned i sakoens indbyggede rail uden en ekstra base.

Bemærk, i øvrigt, at min egen Sako har sin kikkert siddende i en Sako montage. Det er et fint system og jeg vil ikke have det anderledes. Min anden riffel med Warne montage er bare præcis lige så god.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af Boryx » 31. okt 2022, 20:03

HR skrev:
31. okt 2022, 17:35
Boryx skrev:
31. okt 2022, 12:43

- Så få elementer (dele) som muligt, færre steder der kan løsne sig.
Nej. Der er 4 dele i en optiloc, men kun 3 i en Warne.

- plastikringen forhindrer ridser og klemmærker
En Warne ridser heller ikke noget. Måske en marginal fordel til Sako her, men det er en personlig preferance om man syntes at plastik er en god ide. Jeg syntes det ikke.

- Plastikringen sikrer at kikkerten ikke “vrides”.
En vertikal Warne vrider heller ikke da den ikke har "slup" i to sider der skal matches under tilspændingen.

- mulighed for lav montage, mange ringhøjder
Warne fås i 4 højder. Min sidder 1,5 mm over piben. Det er det absolut laveste man kan komme afsted med. Ud fra billedet ser det også ud til at Glens sidder helt nede ved piben.

- holder indskydning efter afmontering (også på “ikke” QR)
Det garantere Warne rent faktisk også at deres gør (min egen ringe erfaring siger at de har ret).

- pænere design (subjektivt, i know)
Din præferance :???: . Jeg syntes at en vertikal Warne er noget af det mest stilrene. Og så stikker den ikke en i ryggen og den hænger ikke fast.

- mindre risiko for fejlmontering.
Hvordan det? Det at en Warne skal spændes helt til nederst først, og så kun justeres øverst, gør den ekstrem nem at montere.

- ikke så følsom for korrekt moment.
Hvad bygger du det på?

- Sikkert flere, men det var hvad sprang mig først for.
Min kone slutter også altid af med "og alt muligt..." når hun ikke kan komme i tanke om mere :neutral:
Fair nok at du er glad for Sakos originale montage. Men der er ingen af de punkter du nævner hvor en Warne rent faktisk er dårligere. Bemærk at den griber direkte ned i sakoens indbyggede rail uden en ekstra base.

Bemærk, i øvrigt, at min egen Sako har sin kikkert siddende i en Sako montage. Det er et fint system og jeg vil ikke have det anderledes. Min anden riffel med Warne montage er bare præcis lige så god.

/HR
De to første punkter sprang du elegant over - plastikforingen, der er Warne dårligere, for den har ingen.

Ift. vrid, så kompenserer plastikforingen, så kompenserer det for en eventuel skævhed i kikkertrøret eller railen/låsen.

Optilock laveste model er lavere end Warnes den laveste. Fordel, så sigtelinje kommer tættere på pibens centrum. Det er en fordel generelt - ikke i dette tilfælde med den forholdsvis store kikkert.

Udseende - der har jeg netop skrevet at det var subjektivt.

Hvilken montage har flest løsdele, Warne eller optilock ringmount?

Jeg ved bare, at hvis jeg skulle sammensætte en riffel (Tikka og Sako), og kunne vælge mellem Warne og Optilock - så var valget enkelt for mig.
Og undrer mig blot over at forretningen har monteret den med en Warne.

Ift. fejlmontering - så er dette vel et fint eksempel på at det kan gå galt, selvom det er “enkelt”?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af HR » 31. okt 2022, 21:30

Boryx skrev:
31. okt 2022, 20:03
Jeg ved bare, at hvis jeg skulle sammensætte en riffel (Tikka og Sako), og kunne vælge mellem Warne og Optilock - så var valget enkelt for mig.
Og undrer mig blot over at forretningen har monteret den med en Warne.
På de to punkterer jeg faktisk helt enig med dig. Det jeg opponerede imod var din liste hvor alt bare skulle være bedre på dele fra Sako. Jeg har montager fra både Warne og Sako og der er ingen forskel i hverken fint, funktion eller finish.

Med hensyn til plastik, så kan det være en fin løsning. Jeg gider det bare ikke på skydevåben. Og det problem dimsen løser er der ikke på en Warne. Jeg ved godt at Sakos reklameafdeling fortæller hvor fantastisk det er. Men lur mig om de ikke bruger en bevægelig plastikindsats fordi det er billigere at lave en præcis koncentrisk og rund boring i en ståldel.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af C-X » 31. okt 2022, 21:53

Jeg er med på, at plastforingen er en god og simpel løsning. Måske endda ligefrem lidt genial.

Warne QD ringene, laves også til Picatinny, det er hvor jeg kender dem fra, sammen med bl.a. Leupold QRW, som de minimum er on par med, ud fra mine betragtninger.

På en Picatinny rail, er sådan en foring hamrende ligegyldig, for en fast, lige skinne, som kan monteres over en lås, også selvom hullerne til montage ikke er boret 100 % lige, men kun lidt over 99,2 %.
Og så kigger jeg på Sako og Tikka rifler, som bestemt ikke er dårligt lavet, og de er også velsignede med en pæn og lige anlægsflade. Er plastforingen så overhovedet nødvendig? :???:

Der er meget få andre produkter/producenter, der anvender lignende foringer, og blandt de der gør, er det ofte for, at dække over underlødig kvalitet*. Her ved jeg godt, at det bestemt ikke er tilfældet med Sako/Tikka, men jeg vover at kalde det et levn, fra præ CNC æraen. De har gjort det godt, jeg ville ikke være ked af at eje dem, men jeg kan ikke se, at de nødvendigvis er bedre end så meget andet. Jeg kan heller ikke se, at plast nødvendigvis overlever tidens tand, men det er ikke min bekymring.

* Barrett og/eller AI laver vist nogle? Men om det er for at lave størrelsesskift husker jeg ikke lige :what:

Placering over bore centerline, er vist mindre vigtigt end ergonomi.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af Boryx » 31. okt 2022, 22:16

Jeg er ikke afvisende overfor at jeg ikke har fulgt med tiden, og at andre montager er ligeså gode eller bedre end Optilock.

KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Hvorfor driller min Warne QR montage?

Indlæg af KK-308 » 1. nov 2022, 18:20

Jeg har ingen erfaring med de omtalte montager, men kan klart anbefalde dem, jeg selv har. Jeg er rigtig godt tilfreds med mine Leupold QR baser og ringe. Jeg har et sæt ringe til begge mine kikkerter, som jeg skifter mellem, og har ikke oplevet nogen af de omtalte problemer.
Freedom is something that dies unless it's used.
- Hunter S. Thompson. Requiescat in pace.

Besvar