Køb af mit første haglgevær. Kaliber 12 eller 20?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Rickjager
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 8. jul 2022, 22:17
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time

Køb af mit første haglgevær. Kaliber 12 eller 20?

Indlæg af Rickjager » 8. jul 2022, 22:24

Hej jeg er ny jæger og har lige været nede og købe mit første haglgevær.
Har ikke den store forstand på det men det blev en francolin kaliber 20. Det var det de anbefalede der nede og vi snakkede meget om at de fleste brugte kaliber 12.

Så er jeg så blevet helt nervøs for om det nu er det er det rigtige valg at jeg har købt en kaliber 20 og ikke en 12.

Kan forstå at den kommer mere og mere frem og at det var ilde set at man havde den kaliber før i tiden (tøse kaliber)

Hvad siger folk til dette og hvad har i af erfaringer. ?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Kaliber 12 eller 20

Indlæg af Bofhenator » 8. jul 2022, 22:29

Der ikke noget galt i en kaliber 20, men udvalget af ammunition er meget mindre end til kaliber 12.

...alt efter forløbet ved forhandleren, synes jeg måske det er lige lovlig friskt at sende en nyjæger ud af døren med en kaliber 20 som første haglbøsse...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Kaliber 12 eller 20

Indlæg af LJ » 8. jul 2022, 22:51

Som ny jæger skal du træne en del og alene merprisen på ammunition til en 20'er gør det unfair at sælge dig en i stedet for en 12'er i min bog.

Byt den.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Kaliber 12 eller 20

Indlæg af C-X » 8. jul 2022, 22:56

Har du råd til to?

Altså hvis den gør dig lun indeni, så behold den og køb en 12'er til bane og pramjagt, eller hvad du nu er/bliver til.
En velbygget 20'er er skøn at gå langt med, da både den og skuddene vejer mindre. Nogle af nærmest krammer skulderen.

Hvad var de gode argumenter for, at det netop var dén, der passede til dig?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Kaliber 12 eller 20

Indlæg af Langenge » 8. jul 2022, 23:27

Enig med C-X
Behold den og køb en 12 ved siden af.
Du vil komme til at skønne på dem begge :razz:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Kaliber 12 eller 20

Indlæg af 458hunter » 9. jul 2022, 00:29

Rickjager skrev:
8. jul 2022, 22:24
Hej jeg er ny jæger og har lige været nede og købe mit første haglgevær.
Har ikke den store forstand på det men det blev en francolin kaliber 20. Det var det de anbefalede der nede og vi snakkede meget om at de fleste brugte kaliber 12.

Så er jeg så blevet helt nervøs for om det nu er det er det rigtige valg at jeg har købt en kaliber 20 og ikke en 12.

Kan forstå at den kommer mere og mere frem og at det var ilde set at man havde den kaliber før i tiden (tøse kaliber)

Hvad siger folk til dette og hvad har i af erfaringer. ?
At 20 skulle vinde frem kan jeg ikke genkende - i mine øjne er det sådan lidt feinsmækker. Jeg ville til hver en tid vælge en 12er pga ammo udvalg. Men hvis det er en lækker bøsse og du er glad for den, så er det jo det rigtige valg. Men det skal være fordi du lige ville have den - ellers syntes jeg måske du er blevet fejlguided lidt af sælger.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1069
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Kaliber 12 eller 20

Indlæg af FBN » 9. jul 2022, 03:00

Eks Francolin S-16 O/U fås både i
kal 20/76 eller 12/76..

Så jeg er sket ikke i tvivl jeg ville få den byttet
til en cal 12.

Du for lange flere patroner at vælge imellem
Nemmere ved lige at skaffe nogen til en hurtig jagt
og hil du ned i ladning grundet rekyl så kan det
også skaffes.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Rickjager
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 8. jul 2022, 22:17
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time

Re: Kaliber 12 eller 20

Indlæg af Rickjager » 9. jul 2022, 21:57

C-X skrev:
8. jul 2022, 22:56
Har du råd til to?

Altså hvis den gør dig lun indeni, så behold den og køb en 12'er til bane og pramjagt, eller hvad du nu er/bliver til.
En velbygget 20'er er skøn at gå langt med, da både den og skuddene vejer mindre. Nogle af nærmest krammer skulderen.

Hvad var de gode argumenter for, at det netop var dén, der passede til dig?


Argumenterne var at der ikke var den store forskel og at man sagtens kunne skyde de samme dyr med en 20’er.
Jeg har jo ikke nogen erfaring endnu så jeg ved ikke en skid 🤣
Jeg har personligt lidt en ide om at det er en kaliber der bliver set lidt ned på fra gammel tid en “tøse kaliber” men kan ikke se problemet med den hvis den må skude det samme som en 12’er

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Kaliber 12 eller 20

Indlæg af LJ » 9. jul 2022, 22:07

Har du undersøgt prisforskellen på ammunition til 12 kontra 20?

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Kaliber 12 eller 20

Indlæg af FrederikF » 9. jul 2022, 22:11

Rickjager skrev:
9. jul 2022, 21:57
C-X skrev:
8. jul 2022, 22:56
Har du råd til to?

Altså hvis den gør dig lun indeni, så behold den og køb en 12'er til bane og pramjagt, eller hvad du nu er/bliver til.
En velbygget 20'er er skøn at gå langt med, da både den og skuddene vejer mindre. Nogle af nærmest krammer skulderen.

Hvad var de gode argumenter for, at det netop var dén, der passede til dig?


Argumenterne var at der ikke var den store forskel og at man sagtens kunne skyde de samme dyr med en 20’er.
Jeg har jo ikke nogen erfaring endnu så jeg ved ikke en skid 🤣
Jeg har personligt lidt en ide om at det er en kaliber der bliver set lidt ned på fra gammel tid en “tøse kaliber” men kan ikke se problemet med den hvis den må skude det samme som en 12’er
Den må det samme som en 12’er,
Men, patronudvalg er mindre
Patroner er typisk dyrere
Den har mindre overskud ( lidt som en vw Up på motorvejen ift en BMW 3 serie, de må begge køre der)

20’erens fordel er typisk mindre vægt, hvilket er rart hvis man skal gå/stå meget og længe. Men det er et tveægget sværd. De fleste rammer bedre med et lidt tungere gevær.
Jeg ville aldrig anbefale en kaliber 20 til en nybegynder. Det er efter min mening dårlig vejledning.

Ikke at jeg selv er for klog. Skyder selv primært med kaliber 16 - her kan man sige stort set det samme.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1035 times

Re: Kaliber 12 eller 20

Indlæg af HR » 9. jul 2022, 22:23

Rickjager skrev:
9. jul 2022, 21:57
C-X skrev:
8. jul 2022, 22:56
Har du råd til to?

Altså hvis den gør dig lun indeni, så behold den og køb en 12'er til bane og pramjagt, eller hvad du nu er/bliver til.
En velbygget 20'er er skøn at gå langt med, da både den og skuddene vejer mindre. Nogle af nærmest krammer skulderen.

Hvad var de gode argumenter for, at det netop var dén, der passede til dig?


Argumenterne var at der ikke var den store forskel og at man sagtens kunne skyde de samme dyr med en 20’er.
Jeg har jo ikke nogen erfaring endnu så jeg ved ikke en skid 🤣
Jeg har personligt lidt en ide om at det er en kaliber der bliver set lidt ned på fra gammel tid en “tøse kaliber” men kan ikke se problemet med den hvis den må skude det samme som en 12’er
Det er et lidt pudsigt argument for en 20er :what:. Man kan skyde præcist det samme med de to kalibrer, det er helt korrekt. Men så skulle man vel tage den billigste skyder der skyder med det bredeste udvalg af ammunition til den laveste pris (altså 12eren).

Lette 20ere kan være fine til små personer, men så skal man virkeligt passe på. En let bøsse i hænderne må en petit person vil ofte give et ubehageligt rekyl. Det med tøsebøsser er decideret forkert (selvom man ofte høre det).

Der hvor 20eren er genial er når man går meget og skyder lidt. Så tager man gerne et kys på kinden for at slippe for at slæbe på en tungere bøsse. Eller med langløbede bøsser der kan laves lette og stadig have et levende og let sving. Men her er vi i begge tilfælde nok ikke ude i nyjægerbøsser.

Men som andre har sagt, så er det vigtigste at bøssen passer dig og at du er glad for den. Så må du leve med at en æske træningsammunition koster 5 kroner ekstra. En typisk flugtskydningspatron indeholder 24g hagl uanset kaliber, så effekten i målet er det samme. På jagt kompenserer man ofte for de lidt lettere ladninger med en strammere trangboring for at få samme dækning. Bemærk at den store forskel ikke er ved store vildtarter som råvildt og ræv, for her spiller dækning ingen rolle. Det er når du skyder småvildt at du får et minimalt handicap.

Tillykke med bøssen. Se at komme ud på skydebanerne og nyd sommervejret. Træning er langt vigtigere end kaliber
:hunter:
HR

Edit: slået af Frederik, men vi er som sædvanligt ret enige. Jeg skyder i øvrigt også oftest med 16er på jagt (går med hund og gider ikke slæbe på en lerdueknuser).
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Køb af mit første haglgevær. Kaliber 12 eller 20?

Indlæg af Ras.Killing » 9. jul 2022, 23:11

Der er intet i vejen med en 20’er, men 12’eren er for mig at se et mere alsidigt valg.

Ammunitionsprisen er allerede nævnt.

Vil du skyde gæs og f.eks. edderfugl, så er 20’eren givetvis lovlig, men en 12’er pakker alså bare nogle flere hagl. Det betyder selvfølgelig ikke så meget, hvis man rammer perfekt hver gang.
Senest rettet af Ras.Killing 10. jul 2022, 10:19, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Køb af mit første haglgevær. Kaliber 12 eller 20?

Indlæg af CFR » 10. jul 2022, 05:32

Jeg startede med en 20'er, og udover højere patronpriser så har jeg endnu ikke fundet nogen ulemper :blink: Her 30 år senere, så skyder jeg stadig med 20'er, og det gør jeg også om 30 år, hvis jeg stadig er her til den tid. Jeg er dog også i besidelse af en 12'er, det var en dejlig halvautomat jeg faldt over da jeg manglede sådan en. Den bliver udelukkende brugt til trækjagt, og hvis de havde haft modellen hjemme i 20'er er det ikke sikkert jeg havde haft en 12'er. De godt 10% der er i forskel i haglmængden, gør altså ikke noget nævneværdigt i praksis.
Det eneste tidspunkt min 20'er kommer til kort, det er når JEG ikke kan ramme :oops:

Christian

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Køb af mit første haglgevær. Kaliber 12 eller 20?

Indlæg af Lassescout » 14. jul 2022, 07:21

CFR skrev:
10. jul 2022, 05:32
Jeg startede med en 20'er, og udover højere patronpriser så har jeg endnu ikke fundet nogen ulemper :blink: Her 30 år senere, så skyder jeg stadig med 20'er, og det gør jeg også om 30 år, hvis jeg stadig er her til den tid. Jeg er dog også i besidelse af en 12'er, det var en dejlig halvautomat jeg faldt over da jeg manglede sådan en. Den bliver udelukkende brugt til trækjagt, og hvis de havde haft modellen hjemme i 20'er er det ikke sikkert jeg havde haft en 12'er. De godt 10% der er i forskel i haglmængden, gør altså ikke noget nævneværdigt i praksis.
Det eneste tidspunkt min 20'er kommer til kort, det er når JEG ikke kan ramme :oops:

Christian
Jeg har altid brugt 12´er, men forærede min kone en 20´er da vi blev forlovede. Det er over 20 år siden, nu er vi gift og hun skyder bedre end mig. Med den samme 20´er. Bevares, vi må køre i våbenbutikken efter flugtskydningspatroner, de har dem ikke ude på skydebanen, men det er altså til at komme over. Jeg er sku lidt misundelig på den 20´er. Det er en Beretta 686.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Køb af mit første haglgevær. Kaliber 12 eller 20?

Indlæg af Kortmentyk » 14. jul 2022, 08:04

Jeg har udelukkende skudt med 20'er de sidste 10 år og er rigtig glad for den. Når jeg bruger de hurtige magnumpatroner til gæs mangler jeg bestemt ikke effekt (de er bare ikke sjove at skyde af i en let bøsse). Jeg synes det kan være svært at få sving i en 20'er med 71 cm løb eller derunder - det kan det også i korte 12'ere, men for mig i hvert fald, er det mere udtalt med en 20'er. Min har 81 cm løb og har et fantastisk sving synes jeg.

Når det så er sagt så må jeg stemme i med at, især for en ny-jæger, så er træning og øvelse er vejen frem og det er bare nemmere og billigere med en 12'er.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 762
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Køb af mit første haglgevær. Kaliber 12 eller 20?

Indlæg af High Standard » 14. jul 2022, 08:26

Hej,

Jeg skyder mest med hanebøsser i cal. 12/65og her er patronudvalget heller ikke imponerende, men de er en fornøjelse at skyde med :smile: Typisk har mine patroner 24 gram hagl og det svarer helt og aldeles til det du typisk kan få med en cal. 20. Jeg har skudt adskillige rådyr med den ladning og det går fint, det er meget sjældent at de skal have begge skud. Til praktisk brug er der derfor i min optik ingen problemer i at bruge en 20'er til jagt. Ja, patronerne til flugtskydning er en anelse dyrere ca. 10 kr pr. pakke, men mon ikke du kan leve med det mod til gengæld at have et super elegant gevær :blink: En anden ting er, som flere har været inde på, at det nok ikke bliver dit sidste gevær. Jagtvåben har det med at formere sig i skabet og pludselig bliver der mange :giggle: ,

Held og lykke med dit første gevær - et usædvanligt, men bestemt ikke dårligt valg. Og så skal du simpelthen på skydebanen og lære det ordentligt at kende.

Hilsen
High Standard

KK-308
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. jun 2018, 16:15
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordens port
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: Køb af mit første haglgevær. Kaliber 12 eller 20?

Indlæg af KK-308 » 18. jul 2022, 09:15

Hej Rickjager.

Jeg har både 12er og 20er. Det med "tøse-bøssen", er helt sikkert en kommentar fra folk, som har prøvet at skyde med en 20er - uden at kunne ramme en skid.
Om det er decideret forkert at sælge dig en 20er som første bøsse, vil jeg ikke påstå.
Det handler efter min mening og erfaring om at lære træfpunktet præcis som alle andre våben, hvor øvelse er vejen frem, uanset hvilke numre der står på gværet. En 20er er ikke på nogen måde ringere end en 12er - råvildt, gæs og ræv pakker fuldstændig af et skud med en 20er.

Jeg er "flasket op" med en 12er for mange år siden, og jeg indrømmer, at der var udfordrende, at vænne mig til at ramme med min 20er. Jeg er overbevist om, at hvis jeg havde startet ud med en 20er, ville det slet ikke være på samme måde udfordrende, da jeg ikke ville have vaner for foranhold osv. fra en 12er. Selvfølgelig er det udfordrende, at lære at ramme uanset kaliber.

Jeg ville aldrig bytte min 20er for noget, og den er altid mit første valg, medmindre jeg skal på havet eller stranden. (Intet med kaliber, men den "tåler" ikke saltvand 😉)

En smøre om egne holdninger og erfaring.

Tillykke med bøssen og jagttegnet!
Knæk og bræk!
Freedom is something that dies unless it's used.
- Hunter S. Thompson. Requiescat in pace.

Besvar