Hvordan indskyder du din riffel. Split fra Sommerbuk 2022 tråden

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Hvordan indskyder du din riffel. Split fra Sommerbuk 2022 tråden

Indlæg af Ras.Killing » 31. maj 2022, 18:24

C-X skrev:
31. maj 2022, 17:33
Man har det med at skyde efter det man kan se. Skytter præsterer generelt bedre grupper på et skiveplaster, end på bukkeskiven.
Så jeg tror egentlig blot Ras.K. har skudt, instinktivt, på det af dyret, der var fri af græsset, med de følgende konsekvenser vi ser nu.
Det er også mit bedste bud - nu hvor riflen rammer hvor den skal.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2151
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Hvordan indskyder du din riffel. Split fra Sommerbuk 2022 tråden

Indlæg af HR » 1. jun 2022, 22:23

Ras.Killing skrev:
31. maj 2022, 18:24
C-X skrev:
31. maj 2022, 17:33
Man har det med at skyde efter det man kan se. Skytter præsterer generelt bedre grupper på et skiveplaster, end på bukkeskiven.
Så jeg tror egentlig blot Ras.K. har skudt, instinktivt, på det af dyret, der var fri af græsset, med de følgende konsekvenser vi ser nu.
Det er også mit bedste bud - nu hvor riflen rammer hvor den skal.
Super at riflen skyder som den skal. Og endnu bedre at du er mand nok til at indrømme over for dig selv (og os) at det nok er en fejl-40 :razz: . Der er mange aspekter i skydning på jagt der er unikke og vi skal lærer af vores fejl. Den buk jeg skød ryggen over på (min første) stod også i højt græs! Så det med under lidt stress at skyde instinktivt midt på det man kan se skarpt kunne også passe rigtig godt på mig.

Din måde du udregner parallaksefejlen er, i øvrigt, ikke helt rigtig. Det er ikke afstanden til målet der er afgørende, men afstanden mellem målet og den afstand parallaksen er justeret til. På de fleste kikkerter uden justerbar parallakse er det 100 meter eller 100 yards (80 meter). Det kan også være 200, men det kan du finde ud af for din specifikke kikkert. Det står altid i specifikationerne. Med et objektiv på 50mm kan du regne det:

Max fejl = 25mm * (afstand mellem mål og parralaksefri afstand / paralaksefri afstand)

Så med en parallaksefri afstand på 100 og en skudafstand på 120, så er din maksimale fejl kun 5mm. Og den maksimale fejl får du kun hvis du ser så skævt ind i din kikkert at dit trådkors står helt op af skyggen i siden af synsfeltet (en skygge der allerede skriger til dig at du gør noget galt). Et mere realistisk bud på en grum fejl er at du ligger midt mellem perfekt og maks fejl, og så er vi nede på 2,5 mm. Som du kan regne dig frem til er det næsten umuligt at lave en paralaksefejl der har nogen som helst betydning overhovedet! Det er en forståelig skydefejl du har lavet, og det er vi nogle der lige har i baghoved næste gang vi skyder buk i høj vegetation.
:respekt:
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvordan indskyder du din riffel. Split fra Sommerbuk 2022 tråden

Indlæg af Raptor357 » 1. jun 2022, 22:47

Ras.Killing skrev:
31. maj 2022, 16:46
Så fik jeg taget et par testskud.

Der er umiddelbart intet at bemærke, og den sætter kuglerne hvor den skal. Det er i og for sig godt nok... For så fejler grejet da ikke noget.

Jeg har ligeledes snakket med Vaabensmeden om parallakse. På en kikkert med 50mm optik, der vil man kunne opleve op til 50mm parallaksefejl på 100m. Det være sig henholdsvis +/- 25mm fra center. Så ifht. en forskydning opad, vil det maksimalt drejer sig om et par centimeter. Jeg har kigget ind i optikken fra en lidt anden vinkel end ved indskydning, men det alene er ikke nok til de høje skud.

Til gengæld har jeg så snakket med en anden jæger, som har oplevet det samme på en tur til Polen. To meget høje skud i en buk, hvor han selv mente, at alt var som det skulle være.

Han kom frem til, at han (ubevidst) har holdt for højt på bukken, fordi den stod i noget højt græs. Altså sigtet midt i bukken som han plejer, men fordi kun 2/3 dele af dyret er synligt, så vil et skud ''midt i'' sidde højere end normalt.

Det er selvfølgelig noget man bør tage højde for, men jeg kan godt forestillet mig, at man pr. automatik sigter hvor man ''plejer'' uden at bemærke hvor højt græsset reelt er.

Jeg mindes ikke at have holdt højere end jeg plejer, men græsset hvor bukken er skudt er til den høje side. Så jeg vil ikke udelukke, at jeg ubevidst har holdt højere end jeg normalt ville.

Min riffel skyder i forvejen ca. 2cm over sigtepunktet på 100m, med en mulig parallaksefejl på 2cm og et ubevidst højere sigtepunkt, så nærmer jeg mig så småt en afvigelse omkring de 10-15cm.

På stående for er det nok det bedste jeg kan komme frem til :???:
Jeg tror det er rigtigt hvad du er kommet frem til.

Jeg har selv prøvet at skyde et andet sted end hvor jeg ønskede at skyde. heldigvis var grisen dødskudt, hjertet var smadret, den vidste bare ikke den var død og jeg heldigvis havde jeg en video af det da jeg skød med digital "natkikkert"

På videoen ser jeg at jeg trækker lidt ned ca 0,2 sekund inden skudafgang.
Jeg vil gætte på at du også har lavet en brugerfejl.

Så er spørgsmålet, ser du grund til at ændre din indskydning?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar