308win kuglebane

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Martinr
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 24. maj 2007, 10:53
Geografisk sted: nordjylland

308win kuglebane

Indlæg af Martinr » 4. jun 2007, 14:06

Hej med jer,

Har et spg. omkring projektil-kuglebane.
Skyder med 308win, 165 grains softpoint ammunition.

Har fornyligt indskudt riflen på ca. 70 meter, da jeg ved at den næsten rammer ens ude på 100 m.

Jeg har også lavet en del kontrolskydninger på 20-30-40 meter og oplever at ved ca. 30 meter, da sidder skuddet 3-4 cm under mål.

Jeg ved godt at 308 har en krum kuglebane, med alligevel så meget???
Er der nogen der ved om det er typisk for 308win, eller det er præcis min patron der opfører sig sådan.

Savner nok lidt ballistisk viden - måske I kan hjælpe?

(det er måske vigigt at tilføje at jeg ikke oplever det som et problem, når bar eman ved hvordan den opfører sig.

- Martin
"Jeg har intet imod kvindekamp. Bare de udkæmper den topløse og i mudder".
(Lars Hjortshøj)

Brugeravatar
Leong
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 647
Tilmeldt: 20. jan 2006, 17:36
Geografisk sted: Florida
Been thanked: 1 time

Indlæg af Leong » 4. jun 2007, 14:14

Prøv at læse lidt på denne side.

http://www.riffeljagt.com/K%20.308%20Winchester.htm

Brugeravatar
Krudtole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 444
Tilmeldt: 14. feb 2005, 22:00
Geografisk sted: lolland
Been thanked: 3 times

308

Indlæg af Krudtole » 4. jun 2007, 15:19

har du tænkt på afstanden centrum af kikkert og til centrum af løb , den udlignes først på afstand
først knald så røg tilsidst slam

PHN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 16. okt 2006, 18:24
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

.308 indskydning

Indlæg af PHN » 4. jun 2007, 18:13

Hvis du har vanskeligt ved at finde 100 meter bane, kan du foretage den første indskydning på 25 meter. Træfpunktet er næsten perfekt ens på 25 og 100 meter - det gælder faktisk de allerfleste kalibre.

Nogle få centimeters forskel, OK, men du vil blive positivt overrasket, når du foretager den endelige kontrol-indskydning på 100 meter.

Det er desværre ikke min opfindelse, Jack O'Connor (berømt amerikansk jagt/våben-skribent) beskrev metoden allerede for mange år siden. Den har sparet mig megen tid gennem årene, en 25 meter bane kan man jo næsten altid finde (eller opfinde).
PHN

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 4. jun 2007, 19:13

Det er simpelthem ikke rigtigt PHN (jeg har dog godt hørt historierne før).
Hvis vi f.eks ta'r en 168 grains Scenar (C/C-mål pibe/kikkert 55 mm) og indskyder på 100 meter vil den være 2,7 cm under målet på 25 meter, hvis vi indskyder den samme ammunition på 25 meter vil den være 10,9 cm over målet på 100 meter.
Jeg ved ikke hvorfor disse historier dukker op engang imellem, men summa sumarum - det er ikke rigtigt.
Billede
Billede

Hvis Martinr absolut vil indskyde 100 meter POI på en 25 meter bane kan han gøre det at han laver en skive hvor han markerer et træfpunkt og 27 milimeter over dette, et sigtepunkt - når POI er 27 milimeter under sigtepunktet er riflen indskudt på 100 meter.............med de usikkerhedsfaktorer der nu er forbundet med den form for indskydning.
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

PHN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 16. okt 2006, 18:24
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

Indskydning

Indlæg af PHN » 5. jun 2007, 10:14

Beklager, vi ikke er enige, Id, men til jagtbrug har det kørt udmærket for mig i praksis i mange år i mange forskelige kalibre. Bemærk også, at jeg taler om den positive overraskelse, når der kontrolskydes på 100 meter. Fremgangsmåden gør det meget let om nødvendigt at finindstille kikkerten.

Gå ud og prøv det en dag, det ku' jo være praksis for en gangs skyld (?) overgår teorien.

Dine protester fik mig til at bruge tid på at finde en amerikansk artikel frem om sagen. For .308W 150 grains siger den:
25 yards Impact 0
50 yards Impact +1"
100 yards Impact +2 1/4"
200 yards Impact +1/2"
300 yards Impact -2 1/2"

Der er 24 andre patroner på samme liste med stort set tilsvarende værdier, nogle lidt mindre, andre lidt større.

Jeg har altid kørt med et træfpunkt (vi taler jagt) ca. 6 cm over sigtepunktet på 100 meter, så kan jeg stort set holde lige på på afstande fra 25 til 300 meter.

For mig fungerer det ! Prøv det !
PHN

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Indskydning

Indlæg af Gunnut » 5. jun 2007, 11:57

PHN skrev:
Jeg har altid kørt med et træfpunkt (vi taler jagt) ca. 6 cm over sigtepunktet på 100 meter, så kan jeg stort set holde lige på på afstande fra 25 til 300 meter.

For mig fungerer det ! Prøv det !
Det har jeg hørt flere jægere sige. Det er også korrekt, men hvis vi taler råvildt, så er 300 meter EFTER MIN MENING, alt for langt væk (nu er det slet ikke sikkert at du PHN tænker specielt på råvildtjagt, eller måske har du et bedre våben end den gængse jagtriffel, eller du kan også være en meget god skytte etc., så på forhånd "sorry" :) ). Ok har hørt historier fra Polen, hvor gode danske jægere nedlægger råvildt på 300 meter, men det er altså godt nok langt væk, når vi taler om så lille et dyr.

Nå, any way mit råd til RÅVILDT jægere, der bruger .308 (eller 6,5x55 for den sags skyld), er at indskyde på 100 meter og så lade træfpunktet ligge 3 cm over sigtepunktet. Med den mest gængse råvildt AMM (med mindre man altså vil skyde rådyr, med 200 grains kulger, eller andet tungt, langsomt AMM), så betyder det, sådan groft sagt, at sigtelinie og træfpunkt er sammenfaldende på 160 meter og at kuglens fald fra 160 til 200 er så forholdsvis lille, at man stadig kan holde "lige på" og "nøjes" med at sigte "højt i målet" fra 200 og ud til 230. Hvis man tager en 9,7 grams Nosler kugle, med et V/0 på 860, så ligger kuglen 3 cm over på 100 meter, og 12 under, på 230.

Ovenstående er kun ud fra egne personlige erfaringer. Skal huske at sige, at min maksimale skudafstand til råvildt er maks. 230 meter (selv om det jo kan være svært at bedømme afstanden i ukendt terræn).

Og man skal ALDRIG stole blindt på producenters hjemmesider (Hmmmh det har jeg hvis påstået før i fm. .30 karabin :cool: ). Det er vigtigt at man som minimum skyder på 50, 100, 150 og 200 meter, med den AMM man nu gerne vil bruge.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 5. jun 2007, 12:34

@PHN - den kugle du nævner, vil alt andet lige ha' en fladere bane end "min" 168 grains - alligevel ligger din kugle ca. 6 cm over målet på 100 meter. Du kan selvfølgelig mene at 6 cm er "et par få cm", og så fred være med det...............jeg syntes det blot ikke, jeg syntes at det er for stor en tolerance at acceptere i jagtmæssig sammenhæng (husk på at udover tolerancen på de 6 cm, kommer skyttens formåen, ammunitionens tolerance m.v.).
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af Trotyl » 5. jun 2007, 12:45

Det er nu også min erfaring, at 6 cm overslag på 100 meter, giver en indskydningsafstand omkring de 200 meter, med langt de fleste blødnæsede jagtkugler der anvendes i kaliber .308 win


Som Gunnut skriver skal man ikke tro blindt på ammunitionsproducenternes ballistiktabeller. De har jo ingen indflydelse på eller indsigt i, hvilke våben deres ammunition bliver proppet i. Selv to helt ens rifler kan have forskellige gennemsnit på udgangshastigheden med samme LOT-nummer i ammo. ;-)
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 5. jun 2007, 14:25

Nu orker jeg ikke at ta' diskusionen igen (jeg har taget den een gang på Våbenteknisk Forum).
Men jeg er af den generelle opfattelse, at enten indskyder man på 100 meter, 200 meter o.s.v. - eller også kan det være lige meget. At indskyde med "overslag", er efter min opfattelse for meget "cirka" og hører ikke hjemme i jagtligt regi.
En 6 cm tolerance på 100 meter (specielt når man sammenligner det med hvad der ses af såkaldte "beståede" riffelprøver) er alt alt for stor.

Til normal riffeljagt: Inskyd på 100 meter og lær ballistiken at kende, således at man korrekt kan korrigere for afstande +/- de 100 meter! JM50C
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Indskydning

Indlæg af Slettes3 » 5. jun 2007, 14:41

PHN skrev:Beklager, vi ikke er enige, Id, men til jagtbrug har det kørt udmærket for mig i praksis i mange år i mange forskelige kalibre. Bemærk også, at jeg taler om den positive overraskelse, når der kontrolskydes på 100 meter. Fremgangsmåden gør det meget let om nødvendigt at finindstille kikkerten.

Gå ud og prøv det en dag, det ku' jo være praksis for en gangs skyld (?) overgår teorien.

Dine protester fik mig til at bruge tid på at finde en amerikansk artikel frem om sagen. For .308W 150 grains siger den:
25 yards Impact 0
50 yards Impact +1"
100 yards Impact +2 1/4"
200 yards Impact +1/2"
300 yards Impact -2 1/2"

Der er 24 andre patroner på samme liste med stort set tilsvarende værdier, nogle lidt mindre, andre lidt større.

Jeg har altid kørt med et træfpunkt (vi taler jagt) ca. 6 cm over sigtepunktet på 100 meter, så kan jeg stort set holde lige på på afstande fra 25 til 300 meter.

For mig fungerer det ! Prøv det !
Jeg har lige slugt en tudse her.....!!!!

Hvad er det for en .308 wiener der er bedre end .eks den .270weatherby?? Kan du ikke finde den artikel.
Fakt på bordet her...
Min egen .270 weatherby V0 1012 M/sek kugle vægt 150grain ...indskudt på 200 meter..sidder den stadig 8 cm under på 300
meter. Hvad er det for en .308 wiener kan gøre det bedre???

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 5. jun 2007, 14:43

Id skrev:Nu orker jeg ikke at ta' diskusionen igen (jeg har taget den een gang på Våbenteknisk Forum).
Jeg afløser dig gerne, for vi er enige (er det anden ganng?).
Id skrev:En 6 cm tolerance på 100 meter (specielt når man sammenligner det med hvad der ses af såkaldte "beståede" riffelprøver) er alt alt for stor.
Jep 6 cm er det dobbelte af, hvad sigtelinien, bør ligge over kuglebanen, på 100 meter. 3 cm er meget mere passende. Men ok, hvis man skyder kronvildt på 300 meter, eller der over, kan det da godt være. Jeg skal ikke gøre mig klog på noget jeg ikke ved noget om. Og jagt med riffel på 300 meter, er noget jeg ingen erfaring har med (og får det nok aldrig, da mine evner og råvildts størrelse, passer bedre til maks. ca. 200 meter)
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Id
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1091
Tilmeldt: 30. okt 2004, 21:56
Interesser: Finskydning
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Id » 5. jun 2007, 16:23

Gunnut skrev: Jeg afløser dig gerne, for vi er enige (er det anden ganng?).
Be my guest!
(Jeg kan godt se hvor det bærer henad......jeg kæmper for at bli' forfremmet, så jeg ikke skal ligge forest!!!!!!!!!!!!)
Felix qui potuit rerum cognoscere causas.

PHN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 16. okt 2006, 18:24
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

.308 indskydning

Indlæg af PHN » 5. jun 2007, 16:31

Jeg synes, I skulle starte helt forfra og læse, hvad der står i mine indlæg og ikke indlægge jeres egen oversættelse af dem og derefter argumentere ud fra den.

F.eks: "Jep 6 cm er det dobbelte af, hvad sigtelinien, bør ligge over kuglebanen, på 100 meter." Den påstand har ingen relevans til noget som helst, jeg har skrevet. Jeg har skrevet, at jeg godt kan lide at ha' et træfpunkt 6 cm over sigtepunktet på 100 meter, så får jeg en for mig optimal flad skudbane.

Første spørger havde indskudt på 70 meter og havde et problem omkring afstanden. Jeg foreslog at starte på 25 meter og derefter kontrol-indskyde på 100 meter. Om han og I vil have sigtepunkt og træfpunkt sammenfaldende på 100 meter eller 200 meter og med hvilke kalibre, er da jeres egen belutning, som jeg ikke skal missionere imod. Jeg har benyttet 25 meter-indskydningen med efterfølgende 100 meter kontrolindskydning (af og til 200 meter) i flere år, end jeg egentlig bryder mig om at tænke på og det har givet mig tilfredsstillende praktiske resultater på jagter i Danmark, Sverige, Norge, Skotland, Polen, U.S.A og Australien m.fl. steder.

ID: Når jeg ved, at jeg har et overslag på ca. 6 cm på 100 meter, er jeg i stand til at kompensere for det, hvis målet er så lille, at det er nødvendigt. Det er igen et spørgsmål om at kende sit (sine) våben til bunds og lade praktikken overskygge al teorien.

Den praktiske erfaring lægger jeg da ikke bort, fordi I er uenige med mig. Gå på skydebanen og derefter på jagt og afprøv sagen i praksis, frem for at vise mig teoretiske skudbaner, der sandsynligvis ikke passer til vore individuelle våben, kalibre, patroner, skydestillinger, vind og vejr og hva' ve' jeg.

Een ting giver jeg Id ret i: Jeg gider heller ikke fortsætte denne ørkesløse diskussion.

Knæk og Bræk !
PHN

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: 308win kuglebane

Indlæg af The Yeti » 12. jun 2007, 14:37

Jeg har lidt svært ved at forstå idéen med at have overslag på den indskudte afstand. Hvis man skyder til noget der ikke er på den indskudte afstand (typisk 100 meter) så skal man under alle omstændigheder igang med at bruge det der er imellem ørerne og da i særlig grad hvis man skyder med 308win 9,3x62 (mine favoritter) eller andet med en krum kugle bane. Det gør da regnestykker en del nemmere hvis man kun har 3 ting man skal tage højde for og ikke 4. De 3 ting er:

1 afstanden til målet
2 kuglebanen
3 kikkertes monteringshøjde

(her tillader jeg mig at se bort fra vinklen, men hvis man skyder i en vinkel +/- 30 grader væk fra vandret så skal man også tage dette med i ligningen...)

Hvis man oven i disse faktorer skal tege højde for at man har valgt ikke at skyde ind på en gængs afstand (og det er der jo reelt tale om når man rammer 6 cm over på 100 meter - så har man vel "indskudt" på 140 meter eller noget ligende) så bliver det da for alvor svært at få noget ud af en tabel over kuglebanen. Løsningen kunne så være at lave sin egen tabel ved at skyde på en række forskellige afstande og det vil da virke fint. Jeg vil dog foretrække at indskyde på 100 meter, men sådan er vi jo så forskellige...

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: 308win kuglebane

Indlæg af Gunnut » 15. jun 2007, 09:45

Nu har PHN hvis nok misforstået mine "bekymringer" (og måske også id's).

Jeg er sikker på at PHN er en ret habil skytte (det viser hans sidste indlæg jo også), så jeg er ikke i tvivl om, at han sagtens kan styre en "overlæg" på 6 cm, på 100 meter, selv om jeg PERSONLIGT stadig mener det er i overkanten. Argumentet for at man vil indskyde på 25 meter er blandt andet, at man ikke har adgang til en 100 meter bane etc. Det er da et godt råd, som jeg dog ikke selv helt endnu er indset fidusen ved (jo bevarse man skal ikke gå så langt til skiven, men til gengæld er "pibeafkølingstiden" længere, hvis man indskyder på 100 meter :) )

Det jeg synes er lidt betænkeligt, ved at foreslå et overlæg på 6 cm, er at Martinr, som starter tråden, jo med rimelig tydelighed, ikke tilnærmelsesvis er så erfaren en skytte eller jæger som PHN og derfor mener jeg bestemt ikke at Martinr bør indskyde med et overlæg på 6 cm på 100 meter. Hertil skal man i sandhed være en erfaren skytte og jæger, som The Yeti jo også meget tydeligt peger på. Nu er jeg dog ret sikker på at PHN ikke primært har tænkt på Martinr, da han delte sin erfaring og skrev at man burde prøve "det", men da det jo er Martinr, som spøger, så fandt jeg det vigtigt at slå et slag for et overlæg på maks. 3 cm (altså henset til det er en mindre erfaren skytte og jæger end PHN etc. som spurgte). Så hvis nogen blev stødt (og det var der åbenbart nogen der blev), så SORRY men det var altså primært på baggrund af, at ham der startede tråden åbenlyst ikke var nået så langt, som nogen af os andre mht. indskydningsmetoder og jagtmetoder ud over "det normale" og derfor har jeg skrevet som jeg gjorde og jeg fastholder at 3 cm overlæg må være at foretrække (for hovedparten) af alle .308 jægere, frem for 6 cm.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Olsen71
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 31. mar 2006, 15:18
Geografisk sted: Lolland
Been thanked: 11 times

Re: 308win kuglebane

Indlæg af Olsen71 » 15. jun 2007, 10:12

6 cm overslag på 100 m er godt nok meget hvis man skal skyde en rævehvalp her en af de næste dage,eller et lille rålam i efteråret :???:

Holder på at 3 cm er meget bedre,men det er bare min mening.......

Olsen
2 skud i samme hul er tit held, 3 er nok fordi man bruger Olsens skydestok...

Bæverjagt....... Det blir man bidt af

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21700
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: 308win kuglebane

Indlæg af Refraktorius » 15. jun 2007, 11:10

Hele den her diskussion falder vel tilbage på "raserende skudbane". Altså, hvilken afstand man kan indskyde på, uden at projektilet på vej ud til den afstand man har indskudt på, kommer så meget over/under sigtelinien, at man ikke vil ramme i målområdet hvis man "holder lige på".

Indskydning på 200 meter giver typisk 3-4 cm over sigtelinien der hvor kuglen kommer højest på vej derud, og det vil i praksis sige mindre end de fleste jægeres egenspredning under jagtlige forhold (og uvisheden om hvor det korrekte sigtepunkt liiiiige er når geden står på den måde den nu gør når man har skudchancen)

Det er ikke for sjov at man militært har brugt "kampviser" (300 meter og "midt underkant af synlig del af målet" på M/75 og 200 meter og "hold lige på" på M/95).
Det eliminerer gætværket, og er en klar fordel for de 98% af skytterne der ikke er superseje og menneskelige laserafstandsmålere.

Jeg er så forøvrigt helt enig i, at
  • boresighting
    grovindskydning på 25 m
    finjustering på 100 eller 200 m
er en yderst fornuftig strategi til indskydning, der navnligt sparer en masse løben frem og tilbage.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: 308win kuglebane

Indlæg af The Yeti » 16. jun 2007, 20:46

[quote="Det er ikke for sjov at man militært har brugt "kampviser" (300 meter og "midt underkant af synlig del af målet" på M/75 og 200 meter og "hold lige på" på M/95).[/quote]

I denne diskussion snes jeg at det er vigtigt at huske at jægere ønsker at slå det man skyder på ihjel så effektivt som muligt, mens militær skydning er en succes hvis den man skyder på bliver såret. Faktisk er moderne miner indrettet til at såre fremfor at slå ihjel da det er mere nedbrydende for moralen og binder personale hos fjenden til at tage sig af den sårede. :-;>/ >>/:

Det der er mit point med dette er at militær skydning ikke behøves af være så præcis som jagt skydning. De dele af militæret der ønsker at skyde præcist - snigskytterne - arbejder bestemt ikke med kampvisir, men klikker lystigt på deres fine kikkerter for at tage højde for afdrift, afstand med videre. Den seneste rekord ud i denne makabre disciplin er i øvrigt 2400 meter. En canadier i Afghanistan - nok makabert med godt nok imponerende.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21700
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: 308win kuglebane

Indlæg af Refraktorius » 16. jun 2007, 22:46

Yeti, du mangler en "]" for at din quote skal fungere.

Du læser ikke hvad jeg skriver. Militært er det ganske rigtigt tilfredsstillende at prikke hul nok i ham til at han bliver ked af det, jagtligt vil vi gerne slå kræet ihjel med det samme.
Indskydning på 200 meter giver typisk 3-4 cm over sigtelinien der hvor kuglen kommer højest på vej derud, og det vil i praksis sige mindre end de fleste jægeres egenspredning under jagtlige forhold (og uvisheden om hvor det korrekte sigtepunkt liiiiige er når geden står på den måde den nu gør når man har skudchancen)
Vil sige, at holder du korrekt midt i bladet på en buk, så rammer du den vitale zone, uanset hvilken afstand fra 25 til 200 meter du skyder på (når man ser bort fra skyttefejl, der typisk giver mere spredning end sølle 3 cm). Det er sgu' da nemt!


Og så har jeg brugt en pæn del af min ungdom på at lære andre unge mennesker at lægge miner, og den med "den psykologiske og logistiske belastning" er en myte (men umådelig sejlivet på "lavere funktionsniveauer og blandt politikere/ journalister).
Sandheden er egentligt næsten værre i al sin perverse rationalitet: "den behøver ikke være større for at lemlæste tilstrækkeligt, og hvorfor så ikke lade soldaten være i stand til at bære 25 miner i stedet for kun 2?"

Medmindre man bruger minen som terrorvåben, er ideen, at den skal standse en fjende i en grad, der forhindrer ham i at løse sin opgave, eksempelvis fortsætte op i min kampstilling og prikke huller i mig. Jo flere miner jeg kan lægge, jo større er chancen for at tilpas mange af skidesprællerne jokker på en til at angrebet går i stå.
Er minerne "for store" kan der være færre på den lastbil der kørte dem ud, og mine svende skal løbe flere gange og grave mere for at få dem klar, men antallet af lede fjender der kommer til skade på dem, er det samme (medmindre de er virkeligt store)
Miner er "force multipliers", så jo flere, jo bedre.
Ingen grund til overkill hvis man tænker sig om
(Læs venligst ovenstående i datid, vi har jo tilsluttet os Ottowa-konventionen :;_=) )

I "lande vi helst ikke sammenligner os med", ser man derimod ofte panserminer rigget til som personelminer, netop for det psykologiske (og perfide) i det. "Små søde miner" er ensbetydende med "ærefuld hjemsendelse uden fod", og jeg kender et tilfælde af nordirakisk skolelærer, der syntes det var en udmærket forretning at betale med en fod for at slippe for militærtjeneste og sin officersrang (Han gjorde det ikke med vilje, men da det nu skulle ske, inshallah, så var det egentligt OK).


Der er ikke nogen "pæn" måde at mangulere sine medmennesker på, og det var vist ::;)(
Jeg undskylder!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: 308win kuglebane

Indlæg af Gunnut » 20. jun 2007, 00:24

For nylig var jeg på jagt med en "ny" jæger, som havde et overlæg på 12 cm på 100 meter (.308). Jeg er stadig af den holdning at både 6 cm og specielt 12 cm er i overkanten.

De fleste jægere jeg kender, som skyder med .308, skyder HELDIGVIS ikke på råvildt, når afstanden overskrider ret meget mere end 200 meter.

For dem der går på jagt i udlandet (som PHN) er det sikkert fint at man har et overlæg, på mere end 3 cm, men for os der kun skyder råvildt, kan jeg ikke se nogen som helst grund til at skyde så langt over sigtelinien (på 100 meter).
Det vigtigste må vel være, at man indskyder således, at man ikke skal tænke på, hverken at holde højt eller lavt, på den afstand, hvor det er forsvarligt at skyde til små stykker råvildt.

Ligger man egenspredning og bukkefeber oven i de 6 cm, så ender man måske med, at leverer et tapskud i stedet for at levere et dræbende skud. Så overlæg på 3 cm, med .308 (og en "normal" råvildt kugle....hvad det så end er?), må vel siges at være det bedste råd til nye riffeljægere, som endnu ikke har den helt store erfaring.

PS Og alt det der med at soldater ikke behøver at ramme så præcist, som en jæger, er et gammel levn, fra fortiden. Det var noget de værnepligtige sergenter fortalte de værnepligtige. Det lød vel cool eller what ever. Jeg gjorde det selv, da jeg var værnepligtig SG, hvorfor ved jeg ikke........jo fordi andre havde fortalt mig det, da jeg var menig etc. Forklaringen var at så skulle der en læge, to sygehjælpere etc. til for at redde den sårede, samtidig skreg han jo nok, så hans buddies blev lidt skræmte, bla, bla. En såret fjende kan let dræbe dig eller dine, så skal vi ikke være enige om, at vi (soldater) skyder for at slå mindst lige så meget ihjel, som en jæger. Hvis en soldat skyder, så er det altså ikke for sjovt. Specielt ikke i de missioner vi opererer i, idag. En fætter med dynamit bundet til kroppen, som kommer løbende mod en lejrs indgang skal ikke kun såres. Eller en som køre en bil, mod et check point med fuld fart. Yes han kan have dårlige bremsere (den konto er der røget folk på), men better safe then sorry. Soldater går altså ikke rundt og siger: "Hey det er ok min ballestik er lidt "underlig" for det er jo nok, hvis jeg bare såre fjenden".

Og med al respekt for vildtet, så ser jeg altså 100 gange hellere et stykke vildt lide, fordi man har haft et forkert overlæg, end jeg ser en kollega blive dræbt, fordi min indskydning, af min M/96 var forkert, fordi det jo er nok (som soldat) bare at såre. Helt ærligt!
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: 308win kuglebane

Indlæg af Mapzter » 20. jun 2007, 01:38

Gunnut skrev:PS Og alt det der med at soldater ikke behøver at ramme så præcist, som en jæger, er et gammel levn, fra fortiden. Det var noget de værnepligtige sergenter fortalte de værnepligtige. Det lød vel cool eller what ever. Jeg gjorde det selv, da jeg var værnepligtig SG, hvorfor ved jeg ikke........jo fordi andre havde fortalt mig det, da jeg var menig etc. Forklaringen var at så skulle der en læge, to sygehjælpere etc. til for at redde den sårede, samtidig skreg han jo nok, så hans buddies blev lidt skræmte, bla, bla. En såret fjende kan let dræbe dig eller dine, så skal vi ikke være enige om, at vi (soldater) skyder for at slå mindst lige så meget ihjel, som en jæger. Hvis en soldat skyder, så er det altså ikke for sjovt.
Helt enig - jeg har hørt det med de sårede og de ressourcer de beslaglægger brugt som argument for at bruge en mindre kaliber, og set ud fra et meget, meget overordnet strategisk (ikke taktisk) synspunkt, så var der måske noget om det, den gang hvor vi ventede på at russerne kom stormende. Men som soldat har jeg nu altid fået at vide, at det gjaldt om at ramme så præcist som muligt! Og specielt i dag hvor vi, som du nævner, har nogen andre situationer i udlandet, så er det bare med at skyde indtil truslen er neutraliseret. Der kan man så diskutere om man burde finde noget andet end fuldkappet 5,56x45, specielt når vi (så vidt jeg kan se) bruger flere og flere karabiner, med det deraf følgende fald i mundingshastighed.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: 308win kuglebane

Indlæg af Trotyl » 20. jun 2007, 18:05

Jeg har vist skrevet det før, men gentager gerne.
Indskydning på 200 meter med kaliber 308, giver et overslag meget tæt på 6 cm på 100 meter. ;-)

RWS anbefaler at indskyde, med et overslag på nøjagtig 4 cm, uanset kaliber og kugletype. Der hvor sigtelinie og kuglebane igen mødes efter 100 meter, kaldes så den gunstigste indskydningsafstand ((GEE) Günstigste Einschiess-Entfernung). I kaliber 308 winchester, betyder det at træffepunktet ligger 3 til 8 cm under retningspunktet på 200 meter. ;-)
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: 308win kuglebane

Indlæg af Gunnut » 20. jun 2007, 19:15

Trotyl skrev:Jeg har vist skrevet det før, men gentager gerne.
Indskydning på 200 meter med kaliber 308, giver et overslag meget tæt på 6 cm på 100 meter. ;-)

RWS anbefaler at indskyde, med et overslag på nøjagtig 4 cm, uanset kaliber og kugletype. Der hvor sigtelinie og kuglebane igen mødes efter 100 meter, kaldes så den gunstigste indskydningsafstand ((GEE) Günstigste Einschiess-Entfernung). I kaliber 308 winchester, betyder det at træffepunktet ligger 3 til 8 cm under retningspunktet på 200 meter. ;-)
Crap Trotyl det går ikke at vi er enige. Kan du ikke skrive noget andet <+: Men ENIG det er vi helt bestemt.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: 308win kuglebane

Indlæg af Marius » 20. okt 2007, 15:53

Billede venligst leveret af PHN
Vedhæftede filer
yards-001-copy.gif
yards-001-copy.gif (22.98 KiB) Vist 14003 gange
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Besvar