Teleskopisk lyddæmper; bøsning eller ej?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Teleskopisk lyddæmper; bøsning eller ej?

Indlæg af Sila0079 » 28. nov 2021, 19:19

Jeg har 2 teleskopiske lyddæmpere, som for nylig er ibrugtaget på 2 nye rifler.
Det pågældende rifler har pt ikke den ønskede præcision, men ligger på 4-5cm grupper på 100m, hvor de før lå imellem 2-3cm.. Og det er uanset hvad jeg føder dem. Foruden gevind, er de også begge blevet beddet, og hqr fået nyt optik på, så jeg har flere potentielle fejlkilder i spil her, men afsøger dem én ad gangen.

Den ene dæmper bruger jeg med held på anden riffel, som skyder 20mm grupper på 200m. Uden bøsning imellem dæmper og pibe. Men denne pibe måler også 19mm, og der er derfor en god bred skulder for dæmperen at stabilisere sig op imod, med sit M14x1 gevind. På den nye riffel, er piben 15mm. Og skulderen er således ret marginal, omend bøssemageren forsikrede mig om at bare der var minimum 0,3mm skulder, var det fint.
Kan manglen på større skulder, medføre unødigt meget bevægelse af lyddæmperen, resulterende i dårlig præcision? Og mon en stram plast bøsning imellem dæmper og pibe i såfald vil løse det? Nogen der har kvalificeret gæt eller erfaringer? Det er en Stalon Whisper W110.

På den anden riffel med samme problem, er der mindre gevind, og fine skuldre, så der skal jeg nok lede andetsteds..
Har netop lavet nyt gevind til en kikkert montage ring, så måske det var det.. Eller måske passer den nye pibe længde bare dårligt med det fabriksladede ammo jeg har..

Det logiske er selvfølgelig at prøve at skyde uden dæmper, og se om det hjælper, men der er jeg ikke nået til endnu, og det skader jo ikke at teoretisere i mellemtiden :)
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Teleskopisk lyddæmper; bøsning eller ej?

Indlæg af Strangeguy » 28. nov 2021, 21:10

altså umiddelbart vil jeg mene at du skal starte med at skyde uden dæmper, for at finde ud af om det er fejlkilden. en plastbøsning rører ikke piben som sådan, men danner først kontakt ved stød eller slag og har til formål at beskytte gevindet.

mvh søren

Besvar