Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Randy M » 8. okt 2021, 09:33

Hej NVF :razz:

Jeg har ikke så meget forstand på fedt til våben. Jeg har ladet mig fortælle, at noget slags fedt kan slibe en lille smule, og det vil jeg jo ikke ud i.

Derfor vil jeg lige høre jer ad, om jeg kan bruge denne fedt fra Biltema, til at smøre "bolt lugs" på min Tikkas bundstykke ( De 2 flader forrest på bundstykket, tættest på kammeret som har metal til metal kontakt når bundstykket er fremme og klar til at skyde ) uden at jeg kommer ud i at fedten i sig selv virker som slibemiddel over lang tid ( forudsat at der slf ikke kommer sandkorn eller eller andet grums til at sætte sig fast i fedten )

Ville jeg eventuelt også kunne bruge denne fedt til rails på min Sig P226?

Jeg fik engang at vide, at jeg kunne bruge denne fedt til chokes på mine haglspredere, og på gevindet til modulerne på min aluminums dæmper, så tænker at det ikke er en fedt der har nogen slibende egenskaber?

https://www.biltema.dk/bilpleje/smoremi ... 2000034132

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2784
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Krung » 8. okt 2021, 09:54

Jeg er ikke ekspert, men ...

Jeg tror ikke du finder fedt, som sliber. Måske noget anti-sieze med keramik kan slibe. Jeg ville være mere bange for at fedt med snavs sliber.

Flader, der kan blive beskidte af snavs udefra, bør ikke have klistrende smøremiddel. Jeg ville fedte overfladerne ind i noget med molybdændisulfit i. Det er et fedt (pun intended) smøremiddel, for svovl-enden binder sig til jern, og eksponerer så den "glatte" molybdæn ud af til. Sø skal så meget som muligt så tørres af, og du kan bruge et tørt smøremiddel med PTFE i - Det er teflon og materialet med den laveste friktion man kender (tror jeg nok). Det sprayes på og man lader det tørre.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af PSindrup » 8. okt 2021, 10:01

Nej, fedt i sig selv sliber naturligvis ikke. Så ville der jo ikke være fedt (pun intended) Det er snavset i fedtet der sliber.

Til min 10/22 bruger jeg Dry Lube fra Biltema

https://www.biltema.dk/bilpleje/smoremi ... 2000042303

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af HR » 8. okt 2021, 10:56

Den pågældende fedt er beregnet til at undgå at bremsekalibre sætter sig fast under påvirkning af støv, korrosion og varme. Det er helt analogt med en choke eller eller lyddæmper, så fortsæt bare med det.

Til låseknaster skal du bruge noget knapt så stift. Jeg bruger selv en hvid lithiumfedt. Den er let at tøre af med en klud så man kan smøre igen med frisk fedt uden skidt. Der skal bruges ultra lidt.

Til rails, som bevæger sig hurtigt, skal du ikke bruge fedt men olie eller en dry lube.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7718
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af T-REX » 8. okt 2021, 14:29

Krung skrev:
8. okt 2021, 09:54
Jeg er ikke ekspert, men ...

Jeg tror ikke du finder fedt, som sliber. Måske noget anti-sieze med keramik kan slibe. Jeg ville være mere bange for at fedt med snavs sliber.

Flader, der kan blive beskidte af snavs udefra, bør ikke have klistrende smøremiddel. Jeg ville fedte overfladerne ind i noget med molybdændisulfit i. Det er et fedt (pun intended) smøremiddel, for svovl-enden binder sig til jern, og eksponerer så den "glatte" molybdæn ud af til. Sø skal så meget som muligt så tørres af, og du kan bruge et tørt smøremiddel med PTFE i - Det er teflon og materialet med den laveste friktion man kender (tror jeg nok). Det sprayes på og man lader det tørre.
Materialet med den laveste friktion er WS2 eller Tungsten(Wolfram) Disulfid.
PTFE har den ulempe, at det er forbandet svært, at få til at hænge fast, til en metaloverflade.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Randy M » 8. okt 2021, 17:20

HR skrev:
8. okt 2021, 10:56
Den pågældende fedt er beregnet til at undgå at bremsekalibre sætter sig fast under påvirkning af støv, korrosion og varme. Det er helt analogt med en choke eller eller lyddæmper, så fortsæt bare med det.

Til låseknaster skal du bruge noget knapt så stift. Jeg bruger selv en hvid lithiumfedt. Den er let at tøre af med en klud så man kan smøre igen med frisk fedt uden skidt. Der skal bruges ultra lidt.

Til rails, som bevæger sig hurtigt, skal du ikke bruge fedt men olie eller en dry lube.

HR
Jeg er nok lidt langsom i dette emne, men er ikke helt sikker på hvad du mener når du skriver "Det er helt analogt med en choke eller eller lyddæmper"

Jeg har indtil nu kun brugt olie på låseknasterner, men blev lidt forskrækket over at læse en artikel der skrev at man direkte kunne ødelægge låseknaster ved kun at bruge olie istedet for fedt. Dette er hvad jeg bed mærke i i artiklen:

"There is no oil that will work as a bolt lubricant. Unlike AR15s which work with oil, a bolt-action rifle needs grease — ignore this warning at your own peril. The price of using oil will be an expensive gunsmith job to recut the galled lug seats and bolt lugs and then re-chamber the barrel for proper headspace."

kan det virkelig være rigtigt?

Tak for tippet med pistol rail, jeg har indtil videre kun brugt olie, men har igen læst at man skal bruge fedt, syntes det er en jungle og en videnskab for en der ikke beskæftigere sig med sådan noget ellers.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Randy M » 8. okt 2021, 17:23

Krung skrev:
8. okt 2021, 09:54
Jeg er ikke ekspert, men ...

Jeg tror ikke du finder fedt, som sliber. Måske noget anti-sieze med keramik kan slibe. Jeg ville være mere bange for at fedt med snavs sliber.

Flader, der kan blive beskidte af snavs udefra, bør ikke have klistrende smøremiddel. Jeg ville fedte overfladerne ind i noget med molybdændisulfit i. Det er et fedt (pun intended) smøremiddel, for svovl-enden binder sig til jern, og eksponerer så den "glatte" molybdæn ud af til. Sø skal så meget som muligt så tørres af, og du kan bruge et tørt smøremiddel med PTFE i - Det er teflon og materialet med den laveste friktion man kender (tror jeg nok). Det sprayes på og man lader det tørre.
Tak for svar :) Jeg læste dette i en artikel:

"There is no oil that will work as a bolt lubricant. Unlike AR15s which work with oil, a bolt-action rifle needs grease — ignore this warning at your own peril. The price of using oil will be an expensive gunsmith job to recut the galled lug seats and bolt lugs and then re-chamber the barrel for proper headspace."

Er sgu blevet helt nervøs over om jeg har mishandlet min Tikka ved aldrig at have brugt fedt på låseknasterne, de har fået olie, men aldrig direkte, det er nok mere fra når jeg har tørt resten af bundstykket af i en meget sparsomt olie fugtet klud.

i forhold til fedt der sliber, så kan jeg sgu ikke huske hvad det var det blev nævnt. Jeg prøver lige at se om jeg kan finde det.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af HR » 8. okt 2021, 17:33

Ting der bevæger sig hurtigt smører man med olie. En rail på et automatvåben er et godt eksempel.

Ting der bevæger sig langsomt og/eller under stor belastning smører man med fedt. Og her finder vi låseknaster i rifler og lukketøj på haglbøsser. Fedtet beskytter også at låseknasternes metal rammer direkte ind i låsestolens, og beskytter således imod slid. Men man skal nok skyde rigtig rigtig mange skud før man ødelægger en bolt ved at bruge olie i stedet for fedt.

Dine chokes bevæger sig slet ikke. Her skal du bare bruge noget der forhindrer dem i at gro fast. Og det skal være noget der kan holde til temperaturen inde i piben. Og det kan bremserfedt. Selv bruger jeg kobberfedt, det er lige så godt. Men det er ikke en fedttyper der er beregnet til at smøre bevægelige dele i.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Randy M » 8. okt 2021, 18:21

HR skrev:
8. okt 2021, 17:33
Ting der bevæger sig hurtigt smører man med olie. En rail på et automatvåben er et godt eksempel.

Ting der bevæger sig langsomt og/eller under stor belastning smører man med fedt. Og her finder vi låseknaster i rifler og lukketøj på haglbøsser. Fedtet beskytter også at låseknasternes metal rammer direkte ind i låsestolens, og beskytter således imod slid. Men man skal nok skyde rigtig rigtig mange skud før man ødelægger en bolt ved at bruge olie i stedet for fedt.

Dine chokes bevæger sig slet ikke. Her skal du bare bruge noget der forhindrer dem i at gro fast. Og det skal være noget der kan holde til temperaturen inde i piben. Og det kan bremserfedt. Selv bruger jeg kobberfedt, det er lige så godt. Men det er ikke en fedttyper der er beregnet til at smøre bevægelige dele i.
HR
Okey, tak for info :)

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Randy M » 8. okt 2021, 18:22

Krung skrev:
8. okt 2021, 09:54
Jeg er ikke ekspert, men ...

Jeg tror ikke du finder fedt, som sliber. Måske noget anti-sieze med keramik kan slibe. Jeg ville være mere bange for at fedt med snavs sliber.

Flader, der kan blive beskidte af snavs udefra, bør ikke have klistrende smøremiddel. Jeg ville fedte overfladerne ind i noget med molybdændisulfit i. Det er et fedt (pun intended) smøremiddel, for svovl-enden binder sig til jern, og eksponerer så den "glatte" molybdæn ud af til. Sø skal så meget som muligt så tørres af, og du kan bruge et tørt smøremiddel med PTFE i - Det er teflon og materialet med den laveste friktion man kender (tror jeg nok). Det sprayes på og man lader det tørre.
Det var keramisk fedt jeg havde fået at vide der kunne slibe en smule ;)

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Raptor357 » 8. okt 2021, 20:01

Randy M skrev:
8. okt 2021, 18:22
Krung skrev:
8. okt 2021, 09:54
Jeg er ikke ekspert, men ...

Jeg tror ikke du finder fedt, som sliber. Måske noget anti-sieze med keramik kan slibe. Jeg ville være mere bange for at fedt med snavs sliber.

Flader, der kan blive beskidte af snavs udefra, bør ikke have klistrende smøremiddel. Jeg ville fedte overfladerne ind i noget med molybdændisulfit i. Det er et fedt (pun intended) smøremiddel, for svovl-enden binder sig til jern, og eksponerer så den "glatte" molybdæn ud af til. Sø skal så meget som muligt så tørres af, og du kan bruge et tørt smøremiddel med PTFE i - Det er teflon og materialet med den laveste friktion man kender (tror jeg nok). Det sprayes på og man lader det tørre.
Det var keramisk fedt jeg havde fået at vide der kunne slibe en smule ;)
Det gør det også, men det er de keramiske partikler der sliber, bare meget mere effektivt end almindeligt snavs i fedt.

Man har noget molybdæn hejs til at præparere piben med hvis man skyde moly coatede projektiler, net tænker at dette snask må virke på låseknasterne. men molybdæn sviner forfærdeligt og jeg har personligt et issue med svineriet. jeg har tørre låseknaster, de har kun fået samme olie som alt andet metal på riflen er tørret over med.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Randy M » 9. okt 2021, 02:18

Raptor357 skrev:
8. okt 2021, 20:01
Randy M skrev:
8. okt 2021, 18:22
Krung skrev:
8. okt 2021, 09:54
Jeg er ikke ekspert, men ...

Jeg tror ikke du finder fedt, som sliber. Måske noget anti-sieze med keramik kan slibe. Jeg ville være mere bange for at fedt med snavs sliber.

Flader, der kan blive beskidte af snavs udefra, bør ikke have klistrende smøremiddel. Jeg ville fedte overfladerne ind i noget med molybdændisulfit i. Det er et fedt (pun intended) smøremiddel, for svovl-enden binder sig til jern, og eksponerer så den "glatte" molybdæn ud af til. Sø skal så meget som muligt så tørres af, og du kan bruge et tørt smøremiddel med PTFE i - Det er teflon og materialet med den laveste friktion man kender (tror jeg nok). Det sprayes på og man lader det tørre.
Det var keramisk fedt jeg havde fået at vide der kunne slibe en smule ;)
Det gør det også, men det er de keramiske partikler der sliber, bare meget mere effektivt end almindeligt snavs i fedt.

Man har noget molybdæn hejs til at præparere piben med hvis man skyde moly coatede projektiler, net tænker at dette snask må virke på låseknasterne. men molybdæn sviner forfærdeligt og jeg har personligt et issue med svineriet. jeg har tørre låseknaster, de har kun fået samme olie som alt andet metal på riflen er tørret over med.
Så du bruger heller ikke fedt på låseknasterne? Hvad olie bruge du så på dem, og hvor meget og hvor tit? Jeg har være glad for Ballistol generelt, men der kan slf være noget der er bedre.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af FBN » 9. okt 2021, 07:06

Og som Tikka skriver i manual

5. Disassembletheboltasinstructedinthemanual,cleanthedirtwithsolvent-wettedbrushandlightlylubricate
surfaces with protective oil. Lightly grease the locking lug surfaces (A, fig. 4), cocking cam (B) and head of the
cocking piece (C).

(Vi har i 3 generationer i familien og 12-15 rifler
så selv bare brugt det olie vi havde, mange forskellige
fabrikater våben olie eller god syrefri symaskine olie)
BB41E7E0-DFD5-42D9-BA1D-74781930D928.jpeg
(Og bruger jeg grease er det
Hoppe's 9 gun grease in a metal tube)
Senest rettet af FBN 9. okt 2021, 10:59, rettet i alt 1 gang.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af HR » 9. okt 2021, 09:28

Hvis du vil gøre det rigtige skal du bruge fedt på låseknaster og andre belastede dele, som Frank skriver og som Tikka anbefaler i instruktionsbogen. At der er masser der gør noget andet, og som er sluppet afsted med det, gør ikke alternativerne rigtige. Ikke at din riffel tager akut skade af at bruge olie i stedet, men fedt er det rigtig.

Generisk hvid lithiumfedt fås i alle våbenforretninger. Du kan helt sikkert finde et tilsvarende produkt til automobil eller industriel brug hvor du får mere fedt til samme pris. Men hvorfor? En lille bøtte men 50 gram holder i 10-20 år! Hvid lithiumfedt er ikke bedre end alt muligt andet, men det er behageligt at arbejde med, nemt at tørre af fingrene og det sætter ikke sorte pletter på tøjet.

Det samme med olie. Du kan sagtens bruge den billigste motorolie. Men det er sundhedsskadeligt. Ballistol er fint, specielt da det er hudvenligt. Og så er der selvfølgeligt alle mulige special superduper slangeolier hvor du får en masse reklamer med :puke:
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Raptor357 » 9. okt 2021, 17:01

Skulle jeg bruge en fedt, og det gør jeg indvendigt i låsen så er det proshot extreme.

Skulle jeg bruge en generisk, så blev det den samme jeg bruger til cyklen, motorex 2000 en calcium 12-hydroxy. Fantastisk vedhæftnings evne.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Freja
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 816
Tilmeldt: 22. apr 2005, 23:49
Interesser: Danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 111 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Freja » 9. okt 2021, 20:10

Der er fedt med i kassen til en Sig Sauer 226?

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Randy M » 10. okt 2021, 22:30

FBN skrev:
9. okt 2021, 07:06
Og som Tikka skriver i manual

5. Disassembletheboltasinstructedinthemanual,cleanthedirtwithsolvent-wettedbrushandlightlylubricate
surfaces with protective oil. Lightly grease the locking lug surfaces (A, fig. 4), cocking cam (B) and head of the
cocking piece (C).

(Vi har i 3 generationer i familien og 12-15 rifler
så selv bare brugt det olie vi havde, mange forskellige
fabrikater våben olie eller god syrefri symaskine olie)

BB41E7E0-DFD5-42D9-BA1D-74781930D928.jpeg

(Og bruger jeg grease er det
Hoppe's 9 gun grease in a metal tube)
Tak for svar :) Når du siger i har brugt det olie i havde, er det så også på de steder som Tikka ellers anbefaler fedt, eller kun på de steder som olie ellers i forvejen er anbefalet? Bare lige for at være sikker på jeg forstår dig rigtigt :)

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Randy M » 10. okt 2021, 22:32

Raptor357 skrev:
9. okt 2021, 17:01
Skulle jeg bruge en fedt, og det gør jeg indvendigt i låsen så er det proshot extreme.

Skulle jeg bruge en generisk, så blev det den samme jeg bruger til cyklen, motorex 2000 en calcium 12-hydroxy. Fantastisk vedhæftnings evne.
Tak for tippet :) Hvor bruger du fedten indvendigt i låsen mere præcist?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Raptor357 » 10. okt 2021, 22:40

Randy M skrev:
10. okt 2021, 22:32
Raptor357 skrev:
9. okt 2021, 17:01
Skulle jeg bruge en fedt, og det gør jeg indvendigt i låsen så er det proshot extreme.

Skulle jeg bruge en generisk, så blev det den samme jeg bruger til cyklen, motorex 2000 en calcium 12-hydroxy. Fantastisk vedhæftnings evne.
Tak for tippet :) Hvor bruger du fedten indvendigt i låsen mere præcist?
Over alt. Et super tyndt lag der sikrer rust beskyttelse og funktion. Det vigtige er at se på at fedtet virker ved voldsomt lave temperaturer.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Flugteren » 10. okt 2021, 23:00

Må jeg spørge, hvorfor det er nødvendigt at fedte låseknasterne på sin riffel? Hverken min repeterriffel eller halvauto får andet end en aftørring og et spray våbenolie på låseknasterne eller låsen. Jeg kan forstå f.eks. rekylfjedre, hvor fedtet smører bedre og der ikke er så meget friktion mellem metaldele, men fedt på låseknaster?

Det ville jeg kun gøre, hvis våbnet skulle gemmes hen i længere tid (jeg ryster af bare tanken :blink: )

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Randy M » 10. okt 2021, 23:23

Flugteren skrev:
10. okt 2021, 23:00
Må jeg spørge, hvorfor det er nødvendigt at fedte låseknasterne på sin riffel? Hverken min repeterriffel eller halvauto får andet end en aftørring og et spray våbenolie på låseknasterne eller låsen. Jeg kan forstå f.eks. rekylfjedre, hvor fedtet smører bedre og der ikke er så meget friktion mellem metaldele, men fedt på låseknaster?

Det ville jeg kun gøre, hvis våbnet skulle gemmes hen i længere tid (jeg ryster af bare tanken :blink: )
Som jeg har forstået det, så er det fordi at det bagerste af låseknasterne jo "glider" stål mod stål, så det skulle være for at smøre ovefladen. Grunden til at olie ikke skulle være nok, er at det ikke bliver sidende godt nok til at der er noget tilbage efter en dag på skydebanen. Denne her artikel nævner det i indledningen.

https://www.accurateshooter.com/technic ... materials/

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Randy M » 10. okt 2021, 23:24

Raptor357 skrev:
10. okt 2021, 22:40
Randy M skrev:
10. okt 2021, 22:32
Raptor357 skrev:
9. okt 2021, 17:01
Skulle jeg bruge en fedt, og det gør jeg indvendigt i låsen så er det proshot extreme.

Skulle jeg bruge en generisk, så blev det den samme jeg bruger til cyklen, motorex 2000 en calcium 12-hydroxy. Fantastisk vedhæftnings evne.
Tak for tippet :) Hvor bruger du fedten indvendigt i låsen mere præcist?
Over alt. Et super tyndt lag der sikrer rust beskyttelse og funktion. Det vigtige er at se på at fedtet virker ved voldsomt lave temperaturer.
Hvad med olie, har du helt erstattet det med fedt?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Raptor357 » 10. okt 2021, 23:28

Randy M skrev:
10. okt 2021, 23:24
Raptor357 skrev:
10. okt 2021, 22:40
Randy M skrev:
10. okt 2021, 22:32
Raptor357 skrev:
9. okt 2021, 17:01
Skulle jeg bruge en fedt, og det gør jeg indvendigt i låsen så er det proshot extreme.

Skulle jeg bruge en generisk, så blev det den samme jeg bruger til cyklen, motorex 2000 en calcium 12-hydroxy. Fantastisk vedhæftnings evne.
Tak for tippet :) Hvor bruger du fedten indvendigt i låsen mere præcist?
Over alt. Et super tyndt lag der sikrer rust beskyttelse og funktion. Det vigtige er at se på at fedtet virker ved voldsomt lave temperaturer.
Hvad med olie, har du helt erstattet det med fedt?
Nej, men steder jeg kun kommer hvert femte år få fedt som rust beskyttelse, olie stoler jeg ikke på sidder så længe.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af FBN » 11. okt 2021, 07:36

Randy M skrev:
10. okt 2021, 22:30
FBN skrev:
9. okt 2021, 07:06
Og som Tikka skriver i manual

5. Disassembletheboltasinstructedinthemanual,cleanthedirtwithsolvent-wettedbrushandlightlylubricate
surfaces with protective oil. Lightly grease the locking lug surfaces (A, fig. 4), cocking cam (B) and head of the
cocking piece (C).

(Vi har i 3 generationer i familien og 12-15 rifler
så selv bare brugt det olie vi havde, mange forskellige
fabrikater våben olie eller god syrefri symaskine olie)

BB41E7E0-DFD5-42D9-BA1D-74781930D928.jpeg

(Og bruger jeg grease er det
Hoppe's 9 gun grease in a metal tube)
Tak for svar :) Når du siger i har brugt det olie i havde, er det så også på de steder som Tikka ellers anbefaler fedt, eller kun på de steder som olie ellers i forvejen er anbefalet? Bare lige for at være sikker på jeg forstår dig rigtigt :)
Vi har kun brugt våbenolie/syrefri olie førhen.

Skal så siges, jeg har altid gjort våben rent efter hver
skydning.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Fedt til "bolt lugs" på Tikka og rail på pistol

Indlæg af Flugteren » 11. okt 2021, 08:04

Randy M skrev:
10. okt 2021, 23:23

Som jeg har forstået det, så er det fordi at det bagerste af låseknasterne jo "glider" stål mod stål, så det skulle være for at smøre ovefladen. Grunden til at olie ikke skulle være nok, er at det ikke bliver sidende godt nok til at der er noget tilbage efter en dag på skydebanen. Denne her artikel nævner det i indledningen.

https://www.accurateshooter.com/technic ... materials/
Jeg synes ikke rigtig, at artiklen giver noget argument for, at det er nødvendigt at smøre låseknasterne med fedt. Nu ved jeg ikke med dig, men jeg skyder ofte 100-150 skud med en riffel, når jeg er på skydebanen, og det er ikke hver gang, at jeg gider gøre våbnet rent. Der kan godt gå 4-500 skud mellem hver rengøring, og jeg har ikke oplevet fejl endnu.

Hvad er du i grunden egentlig bekymret for? Man behøver ikke at have et helt "vådt" våben, og jeg vil endda sige, at for meget fedt og olie har en tendens til at tiltrække sandkorn, småsten og den slags, som kan gøre våbnets funktion trægt. At have et lettere tørt våben slider mindre end at skyde med det, og hvis du kan skyde en lås og løb op, så har du også råd til at udskifte dem, når den dag kommer.

Besvar