Rutineret skytte og helt ny på samme tid

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
PXR_EH101
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. sep 2021, 23:22
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Midtjylland

Rutineret skytte og helt ny på samme tid

Indlæg af PXR_EH101 » 18. sep 2021, 23:55

Hej.

Jeg håber det her er et passende sted til mine spørgsmål. Jeg har igennem min indtil videre 5 årlige karriere i Forsvaret skudt en hel del med både 9mm og 5,56. Så jeg vil mene jeg er en rimelig rutineret skytte. Jeg har så nu gået lidt med tanken om at begynde at skyde civilt også(pistol). Men her er jeg helt på bar bund. Jeg er klar over at man nok kommer i gang ved at tage en tur ned til den lokale skydeklub men hvad så derefter. Hvordan foregår en skydeaften i en sådan klub? Står der en skydeleder og diktere hvilken skydning og hvordan skal den udføres? Eller kan man “booke” en standplads og træne selvstændigt? Jeg er med på der skal være en skydeleder i forhold til sikkerhedsbestemmelser, men bliver man styret i forhold til træning som om man gik til fodbold?

På forhånd tak.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Rutineret skytte og helt ny på samme tid

Indlæg af T-REX » 19. sep 2021, 00:48

Der hvor jeg skød(og endte med at blive instruktør) Der er der en instruktør hos dig, til man er sikker på, at du har styr, på skydningen.
Og ofte kan du bede en instruktør holde øje med dig, hvis du mener, at du har brug, for forbedringer/instruktioner.

Derefter, er det bare, at gå ind og skyde, hvis der er ledige baner.

Der er selvfølgelig en skydeleder/banekommandør, på banen.
Hvis der er mange nye skytter, så er der typisk en instruktør pr. maks 2 nye skytter.

Men det kan have ændret sig, det er desværre 20 år siden, at jeg boede, hvor pistolskydning, var muligt.

Køb af Pistol:
Du skal have været aktivt skydende, i 2 år, før du kan købe egen pistol.
Jeg mener IKKE din tid i forsvaret tæller med, i de 2 år.

Pistoler/Revolvere kan have Kaliber .22LR, .32, 9mm(.38/.357) [Herunder 38 Super, 357 Magnum og 357 SIG], .40 S&W, 44 Special(IKKE 44 Magnum), 45 ACP og .45 Colt.


Nogle foreninger tillader, at du køber en pistol, som ligger i foreningens navn, og det kun er dig, der skyder med.
Dette kræver, at formanden kender dig, og stoler på dig. Det vil ofte tage ½-1 år, før dette kan gøres.
Senest rettet af T-REX 19. sep 2021, 01:37, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Rutineret skytte og helt ny på samme tid

Indlæg af T-REX » 19. sep 2021, 01:29

Du kan finde en liste, over skytteforeninger under DGI Midtjylland her:

http://dalgascentret.dk/dgi-midtjylland ... oreninger/

Og spørg her, om hvilke der kan anbefales, der er sikkert folk her, der skyder der. :giggle:


For at anbefale en Skytteforening, er det interessant at vide, ca. hvor du bor, og hvor langt du er villig, til at køre.

Derudover, hvilke Skydediscipliner, du gerne vil skyde.
- - Er det "kun" papir og Terrænskydning (DGI)?
- - Eller vil du også skyde mere aktionpræget? (IPSC/DSF/Unionen)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

PXR_EH101
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. sep 2021, 23:22
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Rutineret skytte og helt ny på samme tid

Indlæg af PXR_EH101 » 19. sep 2021, 10:11

Altså uden helt at vide det så tror jeg IPSC minder mest om det jeg har skudt i Forsvaret. Det er nu også hyggeligt at skyde på en Skive men det bliver nok i længden. Så det ville da være fedt med et sted der har mulighed for begge dele. Jeg bor i Holstebro. Nogle der er specielt anbefalelsesværdig i området?

Mvh.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Rutineret skytte og helt ny på samme tid

Indlæg af Raptor357 » 19. sep 2021, 10:57

Du kan roligt starte i en papir forening og blive der et par år. Find en tæt på.

Når du så er klar til noget mere finder du en forening hvor du kan træne det. At bibeholde medlemskab i en lokal forening er smart til at træne præcision, ikke alt vejr er genialt til udendørs skydning.

Jeg lavede selv samme nummer som dig, og præcision var en mangelvare til jeg fik gjort noget seriøst ud af træningen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Rutineret skytte og helt ny på samme tid

Indlæg af Ras.Killing » 19. sep 2021, 15:40

Svaret er at det kan variere meget fra forening til forening.

Først og fremmest er det væsentligt, hvilket af de tre hovedforbund foreningen er medlem af. DGI, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund. De discipliner der skydes (og dermed den træning der kan tilbydes) variere en smule. Nogen foreninger har også kun adgang til en bestemt type skydebane (f.eks. en indendørs 15 meter bane), det begrænser igen hvad der kan tilbydes. Herefter kan miljøtilladelsen være en begrænsning. Hvis en forening f.eks. kun har tilladelse til at skyde 2 timer om ugen, så er man nød til at være meget stringent med hvordan en træningsaften kører. Så nogen steder kører man efter et fast program, andre steder er det mere looseof hvor man kan komme og skyde der man gerne vil.

Hvis du først og fremmest bare vil igang med at skyde, så vil det være noget de fleste skytteforeninger kan klare. Det vil helt klart være at fortrække for dig, at du finder en forening som både har en indendørs 15 meter bane og en udendørs 25 meter bane, og hvor der er aktive pistolskytter.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Rutineret skytte og helt ny på samme tid

Indlæg af Mapzter » 20. sep 2021, 14:35

Holstebro Skytteforening er i hvert fald medlem af både DGI, Dansk Skytteunion og DSF, så der burde være gode muligheder.

Jeg ved ikke om der er et aktivt IPSC miljø i Holstebro Skytteforening, men det er der i hvert fald i Struer Skyttekreds
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Beretta 300
Newbie
Newbie
Indlæg: 23
Tilmeldt: 2. jul 2012, 09:25
Interesser: Skydning og jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 4 times

Re: Rutineret skytte og helt ny på samme tid

Indlæg af Beretta 300 » 23. sep 2021, 06:52

Hej :smile:
Holstebro Skytteforening er en rigtig god forening hvor der er plads til alle uanset hvilken skydedisciplin man interesserer sig for. Har siddet i bestyrelsen derude i lidt over 10 år så er nok lidt farvet :blink: Jeg trådte dog ud af bestyrelsen da jeg blev gift og flyttede længere væk, men jeg er stadig medlem og kører gerne over 100km for at komme en tur i foreningen :smile:
Foreningen holder åben mandag aften og du kan finde mere info på foreningens hjemmeside og Facebook :thumbup:

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Rutineret skytte og helt ny på samme tid

Indlæg af FBN » 23. sep 2021, 07:36

I Struer har vi reelt 2 foreninger.
Hovedforeningen Skydes der hvis der er skytter
til det stort set alt med Pistol/revolver/rifler/historisk rifler
vi er medlem af dskyu, DGI og Dsf dertil holder
der også en sortkrudts forening til man
yderlig kan melde sig ind i.
Vi har lettere opdelt skyde dage i løbet af ugen
og alt der kan kravle og gå om søndagen.

IPSC har vi et par rimelige habile skytter på landsplan
og ud i verdenen også….

Er der nok kan der også skydes tjenestepistol disciplin
samt i sommer tiden er der aftale med Ulfborg hvor
der bl.a. skydesterrænskydning.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Besvar