Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af Flugteren » 19. sep 2021, 12:33

Palmen skrev:
19. sep 2021, 12:25
Hvilke fordele er der ved at vælge en dæmper fra fx Atec eller ASE? Kontra den noget mere prisfornuftige Sonic 45 😇
Jeg synes, de dæmper bedre og fjerner rekylen mere end andre. A-TECs er især (ved deres civile serie) fokuseret på lyddæmpning og rekylformindskning, og det gør de rigtig godt i min optik. Jeg har endnu ikke været på skydebanen og oplevet en dæmper fjerne mere lyd og rekyl på en 6.5x55 end min ATEC.

ASE Utra har deres traditionelle linje SL5 og SL7, som er ståldæmpere bygget til hårdt brug, men de dæmper også ret godt. Helt klart en dæmper, som er velegnet til at smide på en .300 RUM.

Som med rigtig mange ting når man 80% af vejen med 20% af arbejdet - de sidste 20% af distancen kræver 80% af indsatsen. En Sonic 45 er en fin jagtdæmper og til brug på skydebanen, men jeg tror ikke, den gode Nielsen sidder og bruger CFD til at presse den sidste performance ud af sine dæmpere - det betaler man for hos de dyrere mærker.

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af Palmen » 19. sep 2021, 13:52

Flugteren skrev:
19. sep 2021, 12:33
Palmen skrev:
19. sep 2021, 12:25
Hvilke fordele er der ved at vælge en dæmper fra fx Atec eller ASE? Kontra den noget mere prisfornuftige Sonic 45 😇
Jeg synes, de dæmper bedre og fjerner rekylen mere end andre. A-TECs er især (ved deres civile serie) fokuseret på lyddæmpning og rekylformindskning, og det gør de rigtig godt i min optik. Jeg har endnu ikke været på skydebanen og oplevet en dæmper fjerne mere lyd og rekyl på en 6.5x55 end min ATEC.

ASE Utra har deres traditionelle linje SL5 og SL7, som er ståldæmpere bygget til hårdt brug, men de dæmper også ret godt. Helt klart en dæmper, som er velegnet til at smide på en .300 RUM.

Som med rigtig mange ting når man 80% af vejen med 20% af arbejdet - de sidste 20% af distancen kræver 80% af indsatsen. En Sonic 45 er en fin jagtdæmper og til brug på skydebanen, men jeg tror ikke, den gode Nielsen sidder og bruger CFD til at presse den sidste performance ud af sine dæmpere - det betaler man for hos de dyrere mærker.
Mht. A-tec er jeg blevet anbefalet deres AR serie. Ved ikke helt hvor afgørende valg er serie er, da riflens brug vil blive skydebane og jagt. Så forventer ikke der skal blæses flere hundrede skud igennem pr time.
Ved ikke om det er Flow serien du har gode erfaringer med? 😊

Må ud og opleve dæmperne live og ikke mindst med fingrene. For at få en fornemmelse af bygge og samlekvalitet ikke mindst 😇

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af Flugteren » 19. sep 2021, 15:04

Palmen skrev:
19. sep 2021, 13:52

Mht. A-tec er jeg blevet anbefalet deres AR serie. Ved ikke helt hvor afgørende valg er serie er, da riflens brug vil blive skydebane og jagt. Så forventer ikke der skal blæses flere hundrede skud igennem pr time.
Ved ikke om det er Flow serien du har gode erfaringer med? 😊

Må ud og opleve dæmperne live og ikke mindst med fingrene. For at få en fornemmelse af bygge og samlekvalitet ikke mindst 😇
Jeg har en A-FLOW fra deres Pro-serie på min, og det er seriøst lækkert grej. Den virker præcis, som de lover og har interne dele af Inconel. Den vejer så også 650 gram, så den er tung. Den er også dyr, 7K for dæmperen og 1500 for flammeskjuleren hos f.eks. Vaabensmeden, plus evt. montering af flammeskjuleren.

AR-serien er en dæmperserie henvendt til brug på halvautomater, men den har såvidt jeg ved ikke flow-through design, så den koster heller ikke nær en A-FLOW. I stedet er jeg sikker på, at de har lavet en mindre aggressiv kammeropbygning inden i dæmperen, så man mister noget dæmpning, men heller ikke får helt så meget backpressure i våbensystemet som ved en traditionel dæmper, men stadig noget mere end ved A-FLOW.

Du kan også få en civil udgave af A-FLOW, kaldet Optima Flow, som ikke anvender Inconel og generelt er mindre hårdfør,og mindre "rå" i designet". Den er stadig flow-through, men den er nok beregnet til at blive anvendt på rifler såsom Browning BAR eller Benelli Argo, som er mere jagtlige i designet end f.eks. AR308s, hvor brugeren af sidstnævnte nok vil være mere tilbøjelig til at straffe dæmperen noget mere.

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af Palmen » 19. sep 2021, 21:06

Flugteren skrev:
19. sep 2021, 15:04
Palmen skrev:
19. sep 2021, 13:52

Mht. A-tec er jeg blevet anbefalet deres AR serie. Ved ikke helt hvor afgørende valg er serie er, da riflens brug vil blive skydebane og jagt. Så forventer ikke der skal blæses flere hundrede skud igennem pr time.
Ved ikke om det er Flow serien du har gode erfaringer med? 😊

Må ud og opleve dæmperne live og ikke mindst med fingrene. For at få en fornemmelse af bygge og samlekvalitet ikke mindst 😇
Jeg har en A-FLOW fra deres Pro-serie på min, og det er seriøst lækkert grej. Den virker præcis, som de lover og har interne dele af Inconel. Den vejer så også 650 gram, så den er tung. Den er også dyr, 7K for dæmperen og 1500 for flammeskjuleren hos f.eks. Vaabensmeden, plus evt. montering af flammeskjuleren.

AR-serien er en dæmperserie henvendt til brug på halvautomater, men den har såvidt jeg ved ikke flow-through design, så den koster heller ikke nær en A-FLOW. I stedet er jeg sikker på, at de har lavet en mindre aggressiv kammeropbygning inden i dæmperen, så man mister noget dæmpning, men heller ikke får helt så meget backpressure i våbensystemet som ved en traditionel dæmper, men stadig noget mere end ved A-FLOW.

Du kan også få en civil udgave af A-FLOW, kaldet Optima Flow, som ikke anvender Inconel og generelt er mindre hårdfør,og mindre "rå" i designet". Den er stadig flow-through, men den er nok beregnet til at blive anvendt på rifler såsom Browning BAR eller Benelli Argo, som er mere jagtlige i designet end f.eks. AR308s, hvor brugeren af sidstnævnte nok vil være mere tilbøjelig til at straffe dæmperen noget mere.
Det var godt nok en træls pris for en lyddæmper 😞
Tror ikke helt finanserne rækker til den prisklasse i første omgang. Men det går nok 😊

Hvad præcist er "flow-through" design og hvad er fordelene? Tænker de fleste dæmpere er opbygget over nogenlunde samme princip.

Når du skriver "backpressure", mener du rekyl eller?

Næste problem jeg tror jeg løber ind i, er at de fleste dæmpere går 10 cm nedover piben. Det betyder at dæmperen vil skulle gå ind i handguarden, som ikke har mere plads end cirka 38 mm 😳
Vedhæftede filer
Screenshot_20210919-210422.jpg

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 266 times
Been thanked: 88 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af Øboen » 19. sep 2021, 21:34

Palmen, du kan bruge alle frontmonterede cal. .30 lyddæmperere på din riffel, da Hera Arms har leveret den med en justerbar gasblok. Justeringen foregår ved, at du skruer den skrue ud, der sidder i toppen af din gasblok, og derunder sidder der en anden skrue, som justerer gas flowet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af C-X » 19. sep 2021, 21:46

En Sonic 45 Fritz koster en 1.500,- og så er du da i gang og kan altid opgradere senere hen, hvis du føler for det. ASE Utra bliver også fyldt, hvilket er en ulempe, på sigt, det sker ikke for en Sonic, som du kan adskille.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af Flugteren » 19. sep 2021, 22:57

Palmen skrev:
19. sep 2021, 21:06

Det var godt nok en træls pris for en lyddæmper 😞
Tror ikke helt finanserne rækker til den prisklasse i første omgang. Men det går nok 😊

Hvad præcist er "flow-through" design og hvad er fordelene? Tænker de fleste dæmpere er opbygget over nogenlunde samme princip.

Når du skriver "backpressure", mener du rekyl eller?

Næste problem jeg tror jeg løber ind i, er at de fleste dæmpere går 10 cm nedover piben. Det betyder at dæmperen vil skulle gå ind i handguarden, som ikke har mere plads end cirka 38 mm 😳
Ja, den er ikke helt billig, men den koster omtrent det samme som ASE Utras Dual762, og det har sin årsag: Begge dæmpere er beregnet til at blive købt af professionelle, hvor de kan blive udsat for lange serier med bygeild. Er de overkill for den almindelige forbruger? Ja, men koblet sammen med en justerbar gasventil kan man tune våbene, så de skyder noget så blødt og kaster hylstrene ud i en meget ens facon. Min egen SIG kan lige akkurat fungere, når jeg bruger dæmperen og "dæmper"-indstillingen på gasstemplet, og så er den en drøm at skyde med - rekylen er helt væk. :biggrin:

Flow-through handler om, at man i modsætning til konventionelle lyddæmperdesigns ikke bruger kamre og de såkaldte "baffles" til at fange gassen og sløve den ned/køle den af, før den bliver sendt ud gennem udgangshullet i dæmperen, når projektilet har forladt dæmperen. Et sådan design er meget effektivt til at dæmpe lyden, men det skaber også et kraftigt overtryk, som har en tendens til at blive sendt ned tilbage i våbnet.

På et normalt våben er det ikke et problem, fordi låsen forbliver låst og ikke åbner af sig selv, men det er det på halvautomatiske våben, hvor den tilbagesendte gas vil blive blæst tilbage i låsen og ud gennem udkastningsporten, hvor den både sviner våbnet mere til og øger lydniveauet omkring skyttens øre. På våben uden justerbar gasventil kan en normal dæmper også medvirke til, at låsen repeterer med højere hastighed end normalt, og derved øger sliddet på våbensystemet mere end tilsigtet, deraf øget "backpressure".

Min A-FLOW sidder på flammeskjuleren og forlænger dermed med stort set hele dæmperens længde.

Nedenstående video viser meget fint forskellen på en konventionel dæmper og så en flow-through dæmper, når de er monteret på halvautomatiske våben.


youtu.be/35q4hx6IdCk

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af Palmen » 20. sep 2021, 05:40

Øboen skrev:
19. sep 2021, 21:34
Palmen, du kan bruge alle frontmonterede cal. .30 lyddæmperere på din riffel, da Hera Arms har leveret den med en justerbar gasblok. Justeringen foregår ved, at du skruer den skrue ud, der sidder i toppen af din gasblok, og derunder sidder der en anden skrue, som justerer gas flowet.
Yeb - og er sikker på jeg nok skal blive glad for at den er født med justerbar gasblok 😊

Men får vel stadig en udfordring grundet det korte løb (16,75")? De fleste dæmpere går jo ned over løbet, sådan som jeg forstår det 🤷‍♂️

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af Palmen » 20. sep 2021, 05:48

Flugteren skrev:
19. sep 2021, 22:57
Palmen skrev:
19. sep 2021, 21:06

Det var godt nok en træls pris for en lyddæmper 😞
Tror ikke helt finanserne rækker til den prisklasse i første omgang. Men det går nok 😊

Hvad præcist er "flow-through" design og hvad er fordelene? Tænker de fleste dæmpere er opbygget over nogenlunde samme princip.

Når du skriver "backpressure", mener du rekyl eller?

Næste problem jeg tror jeg løber ind i, er at de fleste dæmpere går 10 cm nedover piben. Det betyder at dæmperen vil skulle gå ind i handguarden, som ikke har mere plads end cirka 38 mm 😳
Ja, den er ikke helt billig, men den koster omtrent det samme som ASE Utras Dual762, og det har sin årsag: Begge dæmpere er beregnet til at blive købt af professionelle, hvor de kan blive udsat for lange serier med bygeild. Er de overkill for den almindelige forbruger? Ja, men koblet sammen med en justerbar gasventil kan man tune våbene, så de skyder noget så blødt og kaster hylstrene ud i en meget ens facon. Min egen SIG kan lige akkurat fungere, når jeg bruger dæmperen og "dæmper"-indstillingen på gasstemplet, og så er den en drøm at skyde med - rekylen er helt væk. :biggrin:

Flow-through handler om, at man i modsætning til konventionelle lyddæmperdesigns ikke bruger kamre og de såkaldte "baffles" til at fange gassen og sløve den ned/køle den af, før den bliver sendt ud gennem udgangshullet i dæmperen, når projektilet har forladt dæmperen. Et sådan design er meget effektivt til at dæmpe lyden, men det skaber også et kraftigt overtryk, som har en tendens til at blive sendt ned tilbage i våbnet.

På et normalt våben er det ikke et problem, fordi låsen forbliver låst og ikke åbner af sig selv, men det er det på halvautomatiske våben, hvor den tilbagesendte gas vil blive blæst tilbage i låsen og ud gennem udkastningsporten, hvor den både sviner våbnet mere til og øger lydniveauet omkring skyttens øre. På våben uden justerbar gasventil kan en normal dæmper også medvirke til, at låsen repeterer med højere hastighed end normalt, og derved øger sliddet på våbensystemet mere end tilsigtet, deraf øget "backpressure".

Min A-FLOW sidder på flammeskjuleren og forlænger dermed med stort set hele dæmperens længde.

Nedenstående video viser meget fint forskellen på en konventionel dæmper og så en flow-through dæmper, når de er monteret på halvautomatiske våben.


youtu.be/35q4hx6IdCk
Videoen forklarer problemet rigtig godt 😊
Men når der nu er justerbar gasblok på riflen, burde den vel kunne indstilles til at spille sammen med den dæmper der bliver monteret? Så man undgå for meget krudtgas i kammeret.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af C-X » 20. sep 2021, 05:54

Jo, i dit tilfælde er en frontmonteret vejen frem. Eneste vej, da dem med refleks kammer alle rager en god 10 cm ned over piben.

Jeg tror Sonic 45 Fritz er eneste valgmulighed, i discount prislejet.
Det er bare svært at komme udenom de 1.400,- den koster, når alt andet koster en tusse mere, mindst.

Holder den så de fem år, hvor producenten har tilbudt sin no nonsens garanti, så kan man vel også tillade sig, at kalde den afskrevet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af 458hunter » 20. sep 2021, 12:15

Nogen Hausken går kun 8cm ned over piben. Ikke at det løser dette specifikke problem, når der kun er 38mm fri :)
Senest rettet af 458hunter 20. sep 2021, 12:18, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af C-X » 20. sep 2021, 12:16

458hunter skrev:
20. sep 2021, 12:15
Nogen Hausken går kun 8cm ned over piben.
Men hvis du kigger på billeder, så har han ikke engang det. Hans pibe er så kort, at den kun lige kommer ud af foret :fun:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af 458hunter » 20. sep 2021, 12:20

458hunter skrev:
20. sep 2021, 12:15
Nogen Hausken går kun 8cm ned over piben. Ikke at det løser dette specifikke problem, når der kun er 38mm fri :)
Jeg havde ikke lige pløjet hele tråden igennem :) tænker under alle omstændigheder ikke at reflex er optimalt til en halv-auto alligevel.

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af Palmen » 20. sep 2021, 14:44

C-X skrev:
20. sep 2021, 05:54
Jo, i dit tilfælde er en frontmonteret vejen frem. Eneste vej, da dem med refleks kammer alle rager en god 10 cm ned over piben.

Jeg tror Sonic 45 Fritz er eneste valgmulighed, i discount prislejet.
Det er bare svært at komme udenom de 1.400,- den koster, når alt andet koster en tusse mere, mindst.

Holder den så de fem år, hvor producenten har tilbudt sin no nonsens garanti, så kan man vel også tillade sig, at kalde den afskrevet.
Bare den virker og ser nogenlunde etisk ud, så går discount også. Må lige tjekke op på, hvor meget der et fra piben og ned til handguarden. Men ja, ikke meget der give af med 16" pibe 😳

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af Palmen » 20. sep 2021, 14:52

Kan se at A-tec AR serie kun går 15 mm ned over piben. Måske det kan lade sig gøre at få på ☺️
Vedhæftede filer
Screenshot_20210920-145117.jpg

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3358
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af Flugteren » 20. sep 2021, 14:59

Palmen skrev:
20. sep 2021, 14:52
Kan se at A-tec AR serie kun går 15 mm ned over piben. Måske det kan lade sig gøre at få på ☺️
Dit gevind er typisk 15 mm "langt", så den går ikke ned over piben. :giggle:

Palmen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25. aug 2011, 19:33
Interesser: Jagt og IPSC
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af Palmen » 20. sep 2021, 16:33

Flugteren skrev:
20. sep 2021, 14:59
Palmen skrev:
20. sep 2021, 14:52
Kan se at A-tec AR serie kun går 15 mm ned over piben. Måske det kan lade sig gøre at få på ☺️
Dit gevind er typisk 15 mm "langt", så den går ikke ned over piben. :giggle:
:oops:

Så burde der jo ingen problemer være :biggrin:

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Lyddæmper med 5/8"X24 gevind.

Indlæg af AI » 20. sep 2021, 17:14

C-X skrev:
15. sep 2021, 09:02
Generelt har amerikanerne gjort det let for sig selv.

Små dæmpere ½“-28 UNEF.
Mellem 5/8"-24 UNEF.
Større end det, lidt variation.

Men generelt ikke en helvedes masse åndssvage gevind, som i Europa.
Ja de har gjort det let for sig selv, men da ikke for en metrisk tænkende som i f.eks DK
Hvilke åndsvage gevind mener du?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af C-X » 20. sep 2021, 17:19

Jeg tænker på alle varianterne af hhv x1 mm og x1,5 mm, samt at man ikke kan blive enig om, at gruppere dem samlet, så det giver mening.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af AI » 20. sep 2021, 21:08

For mig giver metrisk gevind fuldstændig mening uanset stigning. Men jeg er måske miljøskadet :blink:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af C-X » 20. sep 2021, 21:14

Jo, men behøver vi have et for hver eneste milimeter, samt dobbelt i form af BÅDE 1 mm stigning OG 1,5 mm?

Ja, de er sikkert lettere at lave, end TPI, her i vores del af verden, men det gør det bestemt ikke lettere at købe udstyr.

Personligt har jeg valgt rifler fra, fordi jeg ikke gad ud og investere i flere dæmpere, eller fordi jeg ikke ville skamfere en riffel med en afkortning og nyt gevind, når der allerede sad et. Så er standarder noget lettere.

Det mest åndsvage europæiske gevind er ½"x20 UNF. Hvorfor være så besværlig, når ½"x28 UNEF er bedre? Jeg får næsten AIDS i hjernen af bare at tænke på det.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1. dec 2015, 15:11
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 25 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af SuneHJ » 21. sep 2021, 08:23

Ved godt at dette indlæg burde ligge under sælges.... - håber det går :biggrin:
Jeg har en næsten ubrugt Hausken JD224 Jakt til at ligge (købt i maj 2020 til min AR10, men det virkede ikke på den). Den er med 5/8x24 gevind og er af teleskop typen - går vist ca. 8 cm ned over piben. Jeg har givet 2500,- for den og den er din for 1500,- kr + forsendelse. Befinder sig i Aalborg / Brønderslev.

/Sune

Brugeravatar
Swift
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 322
Tilmeldt: 20. sep 2005, 18:47
Geografisk sted: Den jyske hede
Has thanked: 2 times
Been thanked: 82 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af Swift » 21. sep 2021, 09:02

C-X skrev:
20. sep 2021, 21:14
Jo, men behøver vi have et for hver eneste milimeter, samt dobbelt i form af BÅDE 1 mm stigning OG 1,5 mm?

Ja, de er sikkert lettere at lave, end TPI, her i vores del af verden, men det gør det bestemt ikke lettere at købe udstyr.

Personligt har jeg valgt rifler fra, fordi jeg ikke gad ud og investere i flere dæmpere, eller fordi jeg ikke ville skamfere en riffel med en afkortning og nyt gevind, når der allerede sad et. Så er standarder noget lettere.

Det mest åndsvage europæiske gevind er ½"x20 UNF. Hvorfor være så besværlig, når ½"x28 UNEF er bedre? Jeg får næsten AIDS i hjernen af bare at tænke på det.
Det er nu ikke sværere at lave et tomme gevind, end et metrisk gevind i vores del af verden.
Min gamle ”Colchester” har alle gevindstigninger. :blink:

Billede

i øvrigt er både UNF og UNEF-gevindene en Amerikansk ”opfindelse”. :smile:

Mvh. Swift

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af C-X » 21. sep 2021, 09:12

Jo, men brugen af ½"x20 UNF er en europæisk ting. Så kan vi bruge dem på vores salonrifler, og ikke så meget andet.

Der kan jeg bedre lide den amerikanske metode, hvor man bare bruger ½"x28 UNEF til alt op til > 6 mm?
Derfra ⅝"x24 UNEF videre til ~8 mm?

Jeg vil hellere have et par bedre lyddæmpere, end én til hver riffel i skabet.

Edith, slaafajl rættet :blink:
Senest rettet af C-X 21. sep 2021, 10:05, rettet i alt 1 gang.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Hvilken lyddæmper med 5/8"X24 gevind, til kaliber 30?

Indlæg af 458hunter » 21. sep 2021, 09:40

C-X skrev:
21. sep 2021, 09:12
Jo, men brugen af ½"x20 UNF er en europæisk ting. Så kan vi bruge dem på vores salonrifler, og ikke så meget andet.

Der kan jeg bedre lide den amerikanske metode, hvor man bare bruger ½"x24 UNEF til alt op til > 6 mm?
Derfra ⅝"x24 UNEF videre til ~8 mm?

Jeg vil hellere have et par bedre lyddæmpere, end én til hver riffel i skabet.
Jeg er stor tilhænger af både og - så jeg har et par bedre dæmpere OG en til hver riffel 😂

Besvar