Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Randy M » 15. aug 2021, 23:10

Hej NVF :) Jeg er forholdsvis ny i pistolskydning. Jeg har lige fået en Sig sauer P226 X-six Classic 9 mm. Jeg har også en P226 X-five 9mm.

Jeg har ikke prøvet X-sixen endnu. Når jeg trækker slæden tilbage på X-sixen, så er den langsommere om at ryge frem igen, i forhold til min X-five. Det er svært at sige hvor meget langsommere den er, men det nok til at jeg lagde mærke til det, men ikke nok til at det virker som om der er noget åbenlyst i vejen med den.

Er det på grund af, at slæden er tungere på en X-six, eller? Og har nogen af jer oplevet det samme i forhold til de 2 pistoler?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Raptor357 » 17. aug 2021, 19:30

Har du renset den og tjekket den igennem? ikke mindst for produktions affald hvis ny.
Det er mit første bud.
bud 2 er at du måske skal skifte smørelsen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Randy M » 18. aug 2021, 00:13

Raptor357 skrev:
17. aug 2021, 19:30
Har du renset den og tjekket den igennem? ikke mindst for produktions affald hvis ny.
Det er mit første bud.
bud 2 er at du måske skal skifte smørelsen.
Ja har tjekket den for skidt og møg, der er ikke noget at se. Har dog ikke skiftet smørelsen den kom med, da jeg ikke har skudt med den endnu. Den er ikke meget langsommere i forhold til X-fiven, dog nok til at jeg lagde mærke til det.

Er det egentlig derfor, at nogen laver huller i slæden på deres ( f.eks ) Glock? Atlså for at få noget vægt af, så slæden bliver hurtigere? X-sixen har jo en tungere slæde end X-fiven, så tænker at det måske bare er der den ligger? Eller er det helt usandsynligt?

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af BentxBetjent » 18. aug 2021, 05:53

Hvis du ikke har målt tiden om at lukke, så kan det være det bare ser sådan ud.

Ligesom når et langt togsæt ser langsommere ud end et enkelt lokomotiv med samme fart.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Ras.Killing » 18. aug 2021, 07:07

Jeg tænker du har ret i, at det er fordi der er mere masse i slæden på x-six.

Det giver den også en lidt blødere/slatten rekyl impuls, hvor x-five nok vil føles lidt mere aggressiv.
Senest rettet af Ras.Killing 18. aug 2021, 09:24, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Fast Fumble » 18. aug 2021, 09:16

Randy M skrev:
18. aug 2021, 00:13
Ja har tjekket den for skidt og møg, der er ikke noget at se. Har dog ikke skiftet smørelsen den kom med, da jeg ikke har skudt med den endnu. Den er ikke meget langsommere i forhold til X-fiven, dog nok til at jeg lagde mærke til det.
Hvis det er en helt ny skyder, så skal du rense den i bund, og smøre den med noget ordentlig våbenolie - som udgangspunkt det du er vant til at bruge.
Den smørelse den kommer med ab fabrik, er som regel ikke beregnet til skydning, men til preservering. Man smører nye våben med midler der er gode til preservering i årevis, da man ikke kan vide om den kommer til at ligge på lager længe, før den når frem til en slutbruger, derfor er smøremidlet ofte tykkere (fx fedt) end det man ville vælge hvis man skulle på skydebanen. Og det gør som regel slæden langsom.
Randy M skrev:
18. aug 2021, 00:13
Er det egentlig derfor, at nogen laver huller i slæden på deres ( f.eks ) Glock? Atlså for at få noget vægt af, så slæden bliver hurtigere? X-sixen har jo en tungere slæde end X-fiven, så tænker at det måske bare er der den ligger? Eller er det helt usandsynligt?
Ja, og nej. Det er noget andet, men alligevel det samme.
Ja, man laver huller i slæden, for at gøre den hurtigere. Man skal ofte også skifte fjedre, for at få afstemt fjedersystemet med den nye masse i slæden, hvis man vil have pistolen til at fungere pålideligt, men hele ideen med at fjerne masse fra slæden (lette den), er at kunne skyde hurtigere.
Det er fuldstændig irrelevant til fx Terrænskydning og bane, pistolen cycler rigeligt hurtigt fra ny. Men til IPSC har det betydning, fordi man skal skyde flere skud mod samme mål, hurtigst muligt. Er man nede på splits (tid fra skud til skud) under 0.20, så betyder det noget om slæden vejer 100g mere eller mindre (men man kan også bare holde pistolen mere fast...). Det er ikke KUN derfor man letter slæden, det er også for at den mindre masse generelt laver mindre opspring (muzzle flip, følt rekyl), så det gør ALLE skud lettere, hvis man skyder under tidspres. Muzzle flip skyldes primært kraften fra når slæden rammer endestop, så kan man reducere den kraft, så bruger man mindre tid/kraft på rekylkontrol.

Vil du mærke forskellen, så kig forbi Aalborg Skyttekreds, og spørg efter mig. Jeg har for tiden en SPS Pantera 9mm og en STI Edge 9mm. SPS'en er utunet med en meget tung slæde, og STI'en er lettet meget. De to pistoler ligner hinanden rigtig meget, men skyder ret forskelligt. Men hvor meget forskel er "ret forskelligt"? Det kan man ikke forklare, det skal man mærke.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Randy M » 18. aug 2021, 11:39

Tusind tak for alle svarene :NVFrules:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Raptor357 » 18. aug 2021, 19:44

Randy M skrev:
18. aug 2021, 11:39
Tusind tak for alle svarene :NVFrules:
Brug den fedt som sigsauer foreskriver (og medleverer) på alle glidefladerne. Det er præcist det samme som X-five.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Randy M » 18. aug 2021, 23:09

Raptor357 skrev:
18. aug 2021, 19:44
Randy M skrev:
18. aug 2021, 11:39
Tusind tak for alle svarene :NVFrules:
Brug den fedt som sigsauer foreskriver (og medleverer) på alle glidefladerne. Det er præcist det samme som X-five.
Jeg plejer egentlig at bruge Ballistol. Jeg er generelt ikke såå meget for fedt. Jeg tørre gammelt Ballistol væk efter hver skydning, og giver den ny hver gang inden skydning, så tænker ikke der er brug for fedt som, jo ellers bliver hvor den skal i længere tid. Jeg syntes at fedt tiltrækker mere skidt og møg, end det er tilfældet når jeg bruger olie.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Raptor357 » 18. aug 2021, 23:54

Fedt smører bedre så jeg tænker sigsauer har sine grunde til at det skal bruges bestemte steder.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Martin G » 19. aug 2021, 00:46

Enig med fast fumble.

Jeg har selv en X-Five supermatch. Og har pillet på X-Six et par gange.

Hvis jeg ikke tager helt fejl. Så er det også samme returfjeder der anvendes i begge modeller. Så den længere/tungere slæde har naturligvis også en anden timing frem for den lettere X-Five

Jeg synes hvertfald fjeder vægten på en ny X-Five er for kraftig. Og det bliver hurtig noget rigtig rod til hurtigskydning😬 lukker slæden for kraftig i, mister man tid på at korrigere inden det næste skud. Det er noget federe at den kommer tilbage på målet af sig selv
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Randy M » 19. aug 2021, 01:28

Raptor357 skrev:
18. aug 2021, 23:54
Fedt smører bedre så jeg tænker sigsauer har sine grunde til at det skal bruges bestemte steder.
Ja du har nok ret. Jeg vil lige læse lidt op på det, og se hvor jeg eventuelt kan få fat i noget fedt der minder om det Sig Sauer giver med ved køb af pistolen.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Randy M » 19. aug 2021, 01:29

Martin G skrev:
19. aug 2021, 00:46
Enig med fast fumble.

Jeg har selv en X-Five supermatch. Og har pillet på X-Six et par gange.

Hvis jeg ikke tager helt fejl. Så er det også samme returfjeder der anvendes i begge modeller. Så den længere/tungere slæde har naturligvis også en anden timing frem for den lettere X-Five

Jeg synes hvertfald fjeder vægten på en ny X-Five er for kraftig. Og det bliver hurtig noget rigtig rod til hurtigskydning😬 lukker slæden for kraftig i, mister man tid på at korrigere inden det næste skud. Det er noget federe at den kommer tilbage på målet af sig selv
Hvis det er samme fjeder, så giver det ihvertfald mening at der er forskel på hvor kraftigt den lukker, når slæden på den ene er tungere :) Gik bare ud fra, at det var en anden fjeder X-sixen brugte.

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Martin G » 19. aug 2021, 01:34

Randy M skrev:
19. aug 2021, 01:29
Martin G skrev:
19. aug 2021, 00:46
Enig med fast fumble.

Jeg har selv en X-Five supermatch. Og har pillet på X-Six et par gange.

Hvis jeg ikke tager helt fejl. Så er det også samme returfjeder der anvendes i begge modeller. Så den længere/tungere slæde har naturligvis også en anden timing frem for den lettere X-Five

Jeg synes hvertfald fjeder vægten på en ny X-Five er for kraftig. Og det bliver hurtig noget rigtig rod til hurtigskydning😬 lukker slæden for kraftig i, mister man tid på at korrigere inden det næste skud. Det er noget federe at den kommer tilbage på målet af sig selv
Hvis det er samme fjeder, så giver det ihvertfald mening at der er forskel på hvor kraftigt den lukker, når slæden på den ene er tungere :) Gik bare ud fra, at det var en anden fjeder X-sixen brugte.
Som jeg lige husker det er det samme returfjeder og guiderod. X-SiX udgaven har dog en spacer på guiderod for at kompencere for den længere slæde.
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Randy M » 19. aug 2021, 02:08

Martin G skrev:
19. aug 2021, 01:34
Randy M skrev:
19. aug 2021, 01:29
Martin G skrev:
19. aug 2021, 00:46
Enig med fast fumble.

Jeg har selv en X-Five supermatch. Og har pillet på X-Six et par gange.

Hvis jeg ikke tager helt fejl. Så er det også samme returfjeder der anvendes i begge modeller. Så den længere/tungere slæde har naturligvis også en anden timing frem for den lettere X-Five

Jeg synes hvertfald fjeder vægten på en ny X-Five er for kraftig. Og det bliver hurtig noget rigtig rod til hurtigskydning😬 lukker slæden for kraftig i, mister man tid på at korrigere inden det næste skud. Det er noget federe at den kommer tilbage på målet af sig selv
Hvis det er samme fjeder, så giver det ihvertfald mening at der er forskel på hvor kraftigt den lukker, når slæden på den ene er tungere :) Gik bare ud fra, at det var en anden fjeder X-sixen brugte.
Som jeg lige husker det er det samme returfjeder og guiderod. X-SiX udgaven har dog en spacer på guiderod for at kompencere for den længere slæde.
Har lige skilt X-sixen ad. Kan ikke umiddelbar se nogen spacer. Sidder den fast, eller er den aftagelig? Syntes heller ikke jeg kan google mig frem til den.

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Martin G » 19. aug 2021, 02:24

Bliver faktisk en smule i tvivl om det er den rekyl dæmpende del på guiderod der er forlænget på C-Six eller om der er en Spacer/forlængelse på slæden.

Må nok hellere lige tilføje at de modeller jeg sammenligner er supermatch udgaven i de nye modeller. Der er jo lavet en del forskellige efterhånden.
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Randy M » 19. aug 2021, 02:28

Martin G skrev:
19. aug 2021, 02:24
Bliver faktisk en smule i tvivl om det er den rekyl dæmpende del på guiderod der er forlænget på C-Six eller om der er en Spacer/forlængelse på slæden.

Må nok hellere lige tilføje at de modeller jeg sammenligner er supermatch udgaven i de nye modeller. Der er jo lavet en del forskellige efterhånden.
Ok, var ved at tænke jeg måske have fået smidt noget væk :P

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Martin G » 19. aug 2021, 02:35

Fandt et billede af den lidt ældre model. Og kan se det er en forlængelse af rekyl dæmperen der er på C-SiX modellen.

Det er samme guiderod design som på den x-six jeg har pillet på.

Min X-Five har ikke den forlængelse hvertfald.
Vedhæftede filer
0F34FCEA-D9C8-4F8E-9A14-C298A38BCAA9.jpeg
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Randy M » 19. aug 2021, 02:45

Martin G skrev:
19. aug 2021, 02:35
Fandt et billede af den lidt ældre model. Og kan se det er en forlængelse af rekyl dæmperen der er på C-SiX modellen.

Det er samme guiderod design som på den x-six jeg har pillet på.

Min X-Five har ikke den forlængelse hvertfald.
Fedt, tak fordi du gad finde det :) Er det dette stykke jeg har markeret som er forlænget i forhold til X-fiven? Når du skriver C-six, hvad står det så for?
Vedhæftede filer
0F34FCEA-D9C8-4F8E-9A14-C298A38BCAA9.jpeg
0F34FCEA-D9C8-4F8E-9A14-C298A38BCAA9.jpeg (23.43 KiB) Vist 2032 gange

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Martin G » 19. aug 2021, 03:25

Ja lige præcis 😜

Ups… C “udgaven” skyldes fede finger på en knust iPhone skærm🙈

X bliver ofte til et C på min telefon når jeg slipper tasten :oops:
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 286 times
Been thanked: 248 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Radis » 19. aug 2021, 08:08

Martin G skrev:
19. aug 2021, 02:35
Fandt et billede af den lidt ældre model. Og kan se det er en forlængelse af rekyl dæmperen der er på C-SiX modellen.

Det er samme guiderod design som på den x-six jeg har pillet på.

Min X-Five har ikke den forlængelse hvertfald.
Det er helt korrekt.
Forskellen på x5 og x6 er at x6 har en 1” lang plasticbuffer på guideroden, som vist på billedet X5 har slet ingen.

Jeg har begge modeller.

Brugeravatar
Randy M
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 979
Tilmeldt: 18. nov 2014, 13:05
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 36 times

Re: Sig sauer X-six, langsom slæde i forhold til X-five

Indlæg af Randy M » 19. aug 2021, 09:39

Tak igen for jeres svar :razz:

Besvar