Ubehagelig oplevelse på pistolbanen: Min datter fik en hylstersprængning under prøveskydning

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Ubehagelig oplevelse på pistolbanen: Min datter fik en hylstersprængning under prøveskydning

Indlæg af InMySights » 28. jul 2021, 08:46

Hej NVF
Undskylder på forhånd hvis jeg har valgt et forkert sted til tråden..

Min datter på 21 har haft en prøveskydning og fik helt julelys i øjnene og har derfor været med nu 3 gange som prøvemedlem
I aftes var det dog nær et punktum for hendes skydehobby da noget gik helt galt

Vi skyder en omgang af 35 skud og beslutter vi vil med i næste omgang men bytter plads og våben.
Da hun skyder skud nr 22 siger det BANG og krudt/røg står ud af pistolen og min datter stivnede.
Min serie var færdig så jeg stod bag hende og var med det samme oppe bag hende og overtog våbnet.
Mærkede med det samme noget var helt galt da skallerne (greb) nu sad løse og røgen stadig forlod våbnet fra alle samlinger. Man kunne høre der stadig var syden og knitren fra kammer.
Tilkalder stilfærdigt banekommandøren som allerede var opmærksom på os men ikke var gået over til os da han ved jeg selv har skydelederbevis mm og nemt kunne afhjælpe et almindeligt forekommende problem. Men det her var mere end jeg kunne overskue.
Tilsyneladende var det et hylster der sprang i kammeret som efter sigende er meget sjældent.

Foreslog min datter at skyde de to sidste serier på min plads og med "mit" klubvåben men hun var totalt i chok og brød i gråd.
Heldigvis var tiden til markering nok til at snakke med hende om det der skete og give hende nok ro i sindet til at fortsætte fra min plads.
Hun fik ingen fysiske skader men fik et ordenligt smæld i hænderne og røg/slam i ansigtet plus selvfølgelig et massivt chok.
Jeg er meget glad for at hun sprang på hesten så hurtigt og forsat havde stort smil da hun tog fra skydebanen.
Min frygt var at hvis hun ikke var kommet tilbage med det samme og kom hjem med det chok i sig. Så kunne det blive sidste skydning for hende.
Men chokket sad sku også i mig da jeg kom hjem og kan stadig ikke helt forlige mig med det skulle ske for hende eller nyt medlem generelt.

Et par ældre skytter havde aldrig set det før og da vi adskilte våbnet var deres konklusion at det måtte være ammunitionen. Svagt hylster eller for meget krudt.
Jeg har ikke erfaring nok til at vurdere det, men er bare glad for der ikke var skader på hendes hænder og ansigt.

Hvad mener panelet? er det bare sådan noget der kan ske i sjældne tilfælde og er ammunitionen den mest oplagte grund. Eller er det slidte gamle klubvåben der mangler lidt kærlig rens og vedligehold?

pft
Senest rettet af Refraktorius 1. aug 2021, 21:12, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset trådens formodede formål. Læs opslaget i small talk og få bedre svar på dine spørgsmål.
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Bofhenator » 28. jul 2021, 08:59

InMySights skrev:
28. jul 2021, 08:46
Hej NVF
Undskylder på forhånd hvis jeg har valgt et forkert sted til tråden..

Min datter på 21 har haft en prøveskydning og fik helt julelys i øjnene og har derfor været med nu 3 gange som prøvemedlem
I aftes var det dog nær et punktum for hendes skydehobby da noget gik helt galt

Vi skyder en omgang af 35 skud og beslutter vi vil med i næste omgang men bytter plads og våben.
Da hun skyder skud nr 22 siger det BANG og krudt/røg står ud af pistolen og min datter stivnede.
Min serie var færdig så jeg stod bag hende og var med det samme oppe bag hende og overtog våbnet.
Mærkede med det samme noget var helt galt da skallerne (greb) nu sad løse og røgen stadig forlod våbnet fra alle samlinger. Man kunne høre der stadig var syden og knitren fra kammer.
Tilkalder stilfærdigt banekommandøren som allerede var opmærksom på os men ikke var gået over til os da han ved jeg selv har skydelederbevis mm og nemt kunne afhjælpe et almindeligt forekommende problem. Men det her var mere end jeg kunne overskue.
Tilsyneladende var det et hylster der sprang i kammeret som efter sigende er meget sjældent.

Foreslog min datter at skyde de to sidste serier på min plads og med "mit" klubvåben men hun var totalt i chok og brød i gråd.
Heldigvis var tiden til markering nok til at snakke med hende om det der skete og give hende nok ro i sindet til at fortsætte fra min plads.
Hun fik ingen fysiske skader men fik et ordenligt smæld i hænderne og røg/slam i ansigtet plus selvfølgelig et massivt chok.
Jeg er meget glad for at hun sprang på hesten så hurtigt og forsat havde stort smil da hun tog fra skydebanen.
Min frygt var at hvis hun ikke var kommet tilbage med det samme og kom hjem med det chok i sig. Så kunne det blive sidste skydning for hende.
Men chokket sad sku også i mig da jeg kom hjem og kan stadig ikke helt forlige mig med det skulle ske for hende eller nyt medlem generelt.

Et par ældre skytter havde aldrig set det før og da vi adskilte våbnet var deres konklusion at det måtte være ammunitionen. Svagt hylster eller for meget krudt.
Jeg har ikke erfaring nok til at vurdere det, men er bare glad for der ikke var skader på hendes hænder og ansigt.

Hvad mener panelet? er det bare sådan noget der kan ske i sjældne tilfælde og er ammunitionen den mest oplagte grund. Eller er det slidte gamle klubvåben der mangler lidt kærlig rens og vedligehold?

pft
For det første er det godt at høre der ikke skete noget alvorligt med din datter! Fedt hun kom derfra med et smil på læben!

For det andet er det svært at sige hvad der kan være gået galt, dårlig vedligehold burde ikke være et problem i den forbindelse, medmindre våbnene ligefrem er rustet væk.

Har du billeder? Hvilken ammunition var det, mærke, type, kaliber osv osv. Hvilket våben var det, mærke type osv osv.

At du beskriver der stadig var syden og knitren fra kammeret tyder på krudt der ikke brændte som det skulle, men var det kun et kammer der var problemer med? Var kammervæggen ødelagt til andre nabokammeret? Der mangler mange detaljer før det er til at give et gæt der er en smule kvalificeret.

Havde din datter forøvrigt skydebriller på?
Senest rettet af Bofhenator 28. jul 2021, 13:52, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: ...det var ikke en revolver...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Mapzter » 28. jul 2021, 09:27

InMySights skrev:
28. jul 2021, 08:46
Hvad mener panelet? er det bare sådan noget der kan ske i sjældne tilfælde og er ammunitionen den mest oplagte grund. Eller er det slidte gamle klubvåben der mangler lidt kærlig rens og vedligehold?
Jeg har oplevet det et par gange i .40 S&W. Normale ladninger genladt i et hylster som nok var for svagt. Jeg har svært ved at se hvordan det skulle kunne være våbnet, med mindre piben er decideret tæret af gravrust.
Hvilken kaliber? Var det fabriksammunition i original indpakning, eller noget som var genladt?
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af 1900 » 28. jul 2021, 09:46

Man kunne høre der stadig var syden og knitren fra kammer.
røg, ja. men syden og knitren 5-10 sec efter antændelse af krudtet ?
var det er .38 special ? - hjemmeladet ?

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af InMySights » 28. jul 2021, 09:48

Bofhenator skrev:
28. jul 2021, 08:59

For det første er det godt at høre der ikke skete noget alvorligt med din datter! Fedt hun kom derfra med et smil på læben!

For det andet er det svært at sige hvad der kan være gået galt, dårlig vedligehold burde ikke være et problem i den forbindelse, medmindre våbnene ligefrem er rustet væk.

Har du billeder? Hvilken ammunition var det, mærke, type, kaliber osv osv. Hvilket våben var det, mærke type osv osv.

At du beskriver der stadig var syden og knitren fra kammeret tyder på krudt der ikke brændte som det skulle, men var det kun et kammer der var problemer med? Var kammervæggen ødelagt til andre nabokammeret? Der mangler mange detaljer før det er til at give et gæt der er en smule kvalificeret.

Havde din datter forøvrigt skydebriller på?
Har desværre ingen billeder. Der var hurtigt erfarne folk ind over som adskilte og vurderede, hvorefter den blev taget ud til kassen så en "voksen" kunne lave en transport tilladelse så den kunne komme til våbensmed

Ammo var Aquilla .22 super ekstra
https://www.sportsmansguide.com/product ... ijcnBszQf6

Pistolen kender jeg ikke navnet på men det var ikke en Pardini eller Hämmerli.
Har spurgt vedk. der tog den ud for at lave transport tilladelsen og afventer svar
Støtten i bunden af skæftet er ikke justerbart. Det er skåret i et stykke og har lidt skarpe kanter. (ikke knivskarpe)
Kan umiddelbart ikke finde noget på google der ligner helt.

Nej hun havde ikke skydebriller på. Det fik hun, Jeg havde et par liggende i bilen som nu er hendes ejendom.
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af InMySights » 28. jul 2021, 09:50

1900 skrev:
28. jul 2021, 09:46
Man kunne høre der stadig var syden og knitren fra kammer.
røg, ja. men syden og knitren 5-10 sec efter antændelse af krudtet ?
var det er .38 special ? - hjemmeladet ?
Vil tro der max gik 3 til 5 sek før jeg var bag hende og overtog.
det var ganske almindelig fabriks ammo fra Aquilla kal. .22
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af InMySights » 28. jul 2021, 09:56

Våbnet skulle være
High Standard 106 Supermatic Military
Ser dog intet på google der ligner helt

Vil lige sige jeg kun skriver for at få luft og høre kompetente meninger/vurderinger
Jeg er på ingen måde ude på at lave et problem ud af det.
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af BentxBetjent » 28. jul 2021, 10:42

Så er genladt hylster nok ikke grunden.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Ølgaard » 28. jul 2021, 11:46

Jeg har før set at når jeg skilte 22lr ammo ad, som ikke fungerede som det skulle, var der klumper i krudtet, kunne man ikke forestille sig at det

nærmest sydede og ikke antændte korrekt, jeg tvivler på det har noget som helst med pistolen. ??

:razz: :razz:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Greyberd63 » 28. jul 2021, 11:49

Godt at hun ikke kom til skade.

Nok svært at der ved en fejl er kommet for meget krudt i, når det er en 22'er, de er vel stort set fyldt op i forvejen ved normal ladning.

Bundstykket har ikke været ordentligt lukket, vil være mit gæt.

Våbnet er jo en ret gammel sag, så kombination af slid og måske snavs.

Mvh
Grey

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Raptor357 » 28. jul 2021, 12:29

Den burde ikke kunne skyde hvis bundstykket/slæden ikke er lukket rigtigt.
Jeg har aldrig oplevet en .22 fejle katastrofalt.
Spændene at få kørt stumperne til eftersyn.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Mapzter » 28. jul 2021, 12:47

Jeg har set .22 hylstre som revnede pga. en lille deformation af kammeret. Deformationen gav en ridse i hystret når patronen blev kamret, hvilket gjorde at det revnede under affyringen. Deformationen passede med, at det var der hvor slagstiften ramte. Det blev løst med en kammerrival.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 17. aug 2010, 00:14
Interesser: dit og dat
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 16 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Vels » 28. jul 2021, 13:01

Vi havde for nogle år siden fået et dårligt batch Magtech .22 i foreningen. Det resulterede i at to gange detonerede en patron - i to forskellige våben - og smadrede magasinerne. Forhandleren tog ammo tilbage.

Pointen er at der er bare nogen gange fejl på fabriksammo, om end de er uhyre sjældne. Vi har også haft en skytte med et flækket .38 hylster i en revolver, men der er så mere udramatisk.

Jeg kan godt forstå I er lidt rystede, det er aldrig rart når der sker voldsomme utilsigtede hændelser med skydevåben. Godt at alle slap med forskrækkelsen.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Fast Fumble » 28. jul 2021, 13:45

InMySights skrev:
28. jul 2021, 09:56
Våbnet skulle være
High Standard 106 Supermatic Military
Ser dog intet på google der ligner helt

Vil lige sige jeg kun skriver for at få luft og høre kompetente meninger/vurderinger
Jeg er på ingen måde ude på at lave et problem ud af det.
Jeg betragter mig selv som lidt af en ekspert i defekt .22lr ammunition og gamle slidte .22 pistoler.

Og hvordan har jeg så opnået den "ekspert status"? Joh, jeg har skudt i mange år med gamle billige .22 pistoler... High Standard (købt for 400kr), FN 150, og nu et par Browning Buckmark til 1500kr stykket.
Og min ammo-ekspertise er på baggrund af mange års eksperimenteren med alt det .22lr ammo jeg har kunnet få fingre i, også CCI Stinger og den slags - meget kraftig .22lr ammo som kan afskydes i .22 pistoler (men det er en dårlig ide). Toppet op med indkøb af "et billigt tilbud" på nogle tusinde gamle russiske .22lr patroner af ... varierende kvalitet. De var så nok undervejs i deres 30-50 årige liv blevet opbevaret forkert, så de producerede meget varierende tryk ved affyring, mange flækkede hylstre (som var af stål på over 1000 af dem), skød bunden af hylstret, eller havde forsinket tænding - helt op til et par sekunder på de værste.

Ja, man kan opnå ekspertise på mange måder... (Og man kan være FOR nærig).

Jeg skal ikke kloge mig på hvad der er gået galt, uden flere fakta, dertil har ligningen for mange variable. En .22 pistol låser jo ikke slæden fast i battery, så skidt, slid og defekter KAN godt gøre det muligt at en patron kan affyres, uden at slæden er HELT lukket, men slagstiften skal jo altså lige kunne nå hen til hylster-randen. Selv den mindste smule "åben" slæde kan give en voldsom oplevelse, for slipper der tryk ud ved slæden (bag kammeret) er der lige op i hovedet på skytten! Og der ER pænt meget tryk på, også på en .22'er. Skydebriller er en fantastisk sikkerhed.

Statistisk set tror jeg nu mere på defekt ammo, for det forekommer. De mange hylstre jeg har haft, hvor bunden blev skudt af, gav alle krudtrøg i ansigtet, og det er også nogle gange en voldsom oplevelse, men det er ikke det der er sket, for resten af hylstret sidder forbistret godt fast i kammeret, så man er ikke i tvivl. Et revnet hylster på en .22'er opdager man ikke altid. Nogle gange ser man det først på hylstret bagefter, eller ved at pistolen ikke vil genlade (hylstret klemmer). Så det er nok ikke alene det der er sket. Eller det kan det måske godt være, det er jeg ikke 100% sikker på, men mange af mine revnede hylstre har ikke været den store oplevelse.
Løst greb? Så vil jeg tro der har været tale om MEGET defekt ammunition! Der må have været ret kraftigt overtryk. Ellers er .22 patroner ikke SÅ voldsomme. For stor krudtmængde? (Der er ikke plads til ret meget ekstra i en .22lr). Forkert krudt type? Krudt der har været udsat for fugt? Det vil nok være mit umiddelbare gæt, for de .22lr patroner jeg har haft, som sagde "BANG!" i stedet for Bang, de har været mine gamle russere, og flere af dem ødelagde ikke hylstrene, men jeg oplevede et skrald på størrelse med en 9mm (meget subjektiv oplevelse, naturligvis).

Mit gæt er at der er gået mere end EN ting galt, for at kunne lave så stor skade på pistolen. Det bliver interessant at høre om der måske har været en squib i løbet, inden hun trykkede af, for som sagt: En .22'er låser ikke slæden, så den oplevelse kan godt blive voldsom.
(Squib: Et projektil der sidder fast i løbet, fordi der ikke har været tryk nok til at skyde det helt igennem).

Træls oplevelse! Men find hende nogle gode skydebriller, og lad hende arbejde sig igennem et par tusind skud, så er det blevet til en erfaring.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

TMF
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 70
Tilmeldt: 28. jan 2010, 04:25
Interesser: jagt og fiskeri
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 3 times
Been thanked: 18 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af TMF » 28. jul 2021, 20:30

Der skrives at det er denne Ammo der bruges :
https://skydebaneforeningen.dk/skyttebu ... -plated-22
Det skriger da til himlen at bruge high velocity Ammo i en gammel klup pistol, eller er det bare mig der er for forsigtig ?

Brugeravatar
Lotus
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 256
Tilmeldt: 16. mar 2009, 20:59
Interesser: Ting der siger bang
Geografisk sted: Syddjurs
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Lotus » 28. jul 2021, 21:30

Fast Fumble skrev:Mit gæt er at der er gået mere end EN ting galt, for at kunne lave så stor skade på pistolen. Det bliver interessant at høre om der måske har været en squib i løbet, inden hun trykkede af, for som sagt: En .22'er låser ikke slæden, så den oplevelse kan godt blive voldsom.
(Squib: Et projektil der sidder fast i løbet, fordi der ikke har været tryk nok til at skyde det helt igennem).
Min klub havde en squib, skytten var nybegynder og vidste åbenbart ikke bedre end at trykke på aftrækkeren med en ny patron i kammeret.
Pistolen sprang også mere eller mindre i luften i hånden på ham, med en del fragmenter i hovedet på manden.
Min pointe er, at nye skytter muligvis ikke opdager at kuglen ikke har forladt løbet pga. manlende erfaring.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Bofhenator » 28. jul 2021, 22:07

TMF skrev:
28. jul 2021, 20:30
Der skrives at det er denne Ammo der bruges :
https://skydebaneforeningen.dk/skyttebu ... -plated-22
Det skriger da til himlen at bruge high velocity Ammo i en gammel klup pistol, eller er det bare mig der er for forsigtig ?
Nej der gør ikke, der skrives:
Ammo var Aquilla .22 super ekstra
Det er den her:
https://skydebaneforeningen.dk/skyttebu ... r-extra-22

Det er ikke high velocity!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Langenge » 28. jul 2021, 22:13

Bofhenator skrev:
28. jul 2021, 22:07
TMF skrev:
28. jul 2021, 20:30
Der skrives at det er denne Ammo der bruges :
https://skydebaneforeningen.dk/skyttebu ... -plated-22
Det skriger da til himlen at bruge high velocity Ammo i en gammel klup pistol, eller er det bare mig der er for forsigtig ?
Nej der gør ikke, der skrives:
Ammo var Aquilla .22 super ekstra
Det er den her:
https://skydebaneforeningen.dk/skyttebu ... r-extra-22

Det er ikke high velocity!
https://www.aguilaammo.com/ammunition/1 ... plated-40/
22 SUPER EXTRA
LONG RIFLE HIGH VELOCITY COPPER-PLATED SOLID POINT
40 Grain
.22 super ekstra fås både som standard og high velocity.

https://www.aguilaammo.com/ammunition/1 ... -extra-40/
22 SUPER EXTRA
LONG RIFLE STANDARD VELOCITY LEAD SOLID POINT
40 Grain
Og den som trådstarter linker til, som værende den benyttede, det er high velocity.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Bofhenator » 28. jul 2021, 22:28

Langenge skrev:
28. jul 2021, 22:13
Bofhenator skrev:
28. jul 2021, 22:07
TMF skrev:
28. jul 2021, 20:30
Der skrives at det er denne Ammo der bruges :
https://skydebaneforeningen.dk/skyttebu ... -plated-22
Det skriger da til himlen at bruge high velocity Ammo i en gammel klup pistol, eller er det bare mig der er for forsigtig ?
Nej der gør ikke, der skrives:
Ammo var Aquilla .22 super ekstra
Det er den her:
https://skydebaneforeningen.dk/skyttebu ... r-extra-22

Det er ikke high velocity!
https://www.aguilaammo.com/ammunition/1 ... plated-40/
22 SUPER EXTRA
LONG RIFLE HIGH VELOCITY COPPER-PLATED SOLID POINT
40 Grain
.22 super ekstra fås både som standard og high velocity.

https://www.aguilaammo.com/ammunition/1 ... -extra-40/
22 SUPER EXTRA
LONG RIFLE STANDARD VELOCITY LEAD SOLID POINT
40 Grain
Og den som trådstarter linker til, som værende den benyttede, det er high velocity.
Det er rigtigt!

Jeg skulle have klikket på linket, ikke bare læst hvad der stod!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af InMySights » 28. jul 2021, 22:29

Fast Fumble skrev:
28. jul 2021, 13:45
InMySights skrev:
28. jul 2021, 09:56
Våbnet skulle være
High Standard 106 Supermatic Military
Ser dog intet på google der ligner helt

Vil lige sige jeg kun skriver for at få luft og høre kompetente meninger/vurderinger
Jeg er på ingen måde ude på at lave et problem ud af det.
Jeg betragter mig selv som lidt af en ekspert i defekt .22LR ammunition og gamle slidte .22 pistoler.

Og hvordan har jeg så opnået den ekspert status? Joh, jeg har skudt i mange år med gamle billige .22 pistoler... High Standard (købt for 400kr), FN 150, og nu et par Browning Buckmark til 1500kr stykket.
Og min ammo-ekspertise er på baggrund af mange års eksperimenteren med alt det .22LR ammo jeg har kunnet få fingre i, også CCI Stinger og den slags - meget kraftig .22LR ammo som kan afskydes i .22 pistoler (men det er en dårlig ide). Toppet op med indkøb af "et billigt tilbud" på nogle tusinde gamle russiske .22LR patroner af ... varierende kvalitet. De var så nok undervejs i deres 30-50 årige liv blevet opbevaret forkert, så de producerede meget varierende tryk ved affyring, mange flækkede hylstre (som var af stål på over 1000 af dem), skød bunden af hylstret, eller havde forsinket tænding - helt op til et par sekunder på de værste.

Ja, man kan opnå ekspertise på mange måder... (Og man kan være FOR nærig).

Jeg skal ikke kloge mig på hvad der er gået galt, uden flere fakta, dertil har ligningen for mange variable. En .22 pistol låser jo ikke slæden fast i battery, så skidt, slid og defekter KAN godt gøre det muligt at en patron kan affyres, uden at slæden er HELT lukket, men slagstiften skal jo altså lige kunne nå hen til hylster-randen. Selv den mindste smule "åben" slæde kan give en voldsom oplevelse, for slipper der tryk ud ved slæden (bag kammeret) er der lige op i hovedet på skytten! Og der ER pænt meget tryk på, også på en .22'er. Skydebriller er en fantastisk sikkerhed.

Statistisk set tror jeg nu mere på defekt ammo, for det forekommer. De mange hylstre jeg har haft, hvor bunden blev skudt af, gav alle krudtrøg i ansigtet, og det er også nogle gange en voldsom oplevelse, men det er ikke det der er sket, for resten af hylstret sidder forbistret godt fast i kammeret, så man er ikke i tvivl. Et revnet hylster på en .22'er opdager man ikke altid. Nogle gange ser man det først på hylstret bagefter, eller ved at pistolen ikke vil genlade (hylstret klemmer). Så det er nok ikke alene det der er sket. Eller det kan det måske godt være, det er jeg ikke 100% sikker på, men mange af mine revnede hylstre har ikke været den store oplevelse.
Løst greb? Så vil jeg tro der har været tale om MEGET defekt ammunition! Der må have været ret kraftigt overtryk. Ellers er .22 patroner ikke SÅ voldsomme. For stor krudtmængde? (Der er ikke plads til ret meget ekstra i en .22LR). Forkert krudt type? Krudt der har været udsat for fugt? Det vil nok være mit umiddelbare gæt, for de .22LR patroner jeg har haft, som sagde "BANG!" i stedet for Bang, de har været mine gamle russere, og flere af dem ødelagde ikke hylstrene, men jeg oplevede et skrald på størrelse med en 9mm (meget subjektiv oplevelse, naturligvis).

Mit gæt er at der er gået mere end EN ting galt, for at kunne lave så stor skade på pistolen. Det bliver interessant at høre om der måske har været en squib i løbet, inden hun trykkede af, for som sagt: En .22'er låser ikke slæden, så den oplevelse kan godt blive voldsom.
(Squib: Et projektil der sidder fast i løbet, fordi der ikke har været tryk nok til at skyde det helt igennem).

Træls oplevelse! Men find hende nogle gode skydebriller, og lad hende arbejde sig igennem et par tusind skud, så er det blevet til en erfaring.
elsker det forum her.
Har intet nyt at bringe, nåede ikke derud idag pga. job. Kan dog supplere at
Åben slæde: Min datter er ny skytte og har slæden ikke lukket sig helt så vil jeg ikke forsværge hun har opdaget det.
Hvis slæden ikke lukker helt, så er patronen vel heller ikke helt fremført og slagstiften dermed kan nå?
Hvad sker der hvis det er situationen og hylster derfor er en anelse blottet før kammer?
Spørger som uvidende.. Har skudt jagtvåben 10+ år men pistol kun lige over 6 mdr og har ikke skudt meget .22 før det. Har aldrig oplevet det før.
Det sker en patron ikke lades ordenligt så man er nød til at hive slæden tilbage og få patronen ud og erstattet med en anden pga et hak i hylster eller projektil.

Pistolerne trænger helt sikkert til lidt kærlighed og rens. I går efter episoden, var vi også 3 der blev enige om at finde en dag i nær fremtid.
(det bliver min første "take apart" men med to kyndige med et halv øje på så går det nok endda.

Ja skallerne var løse og fastspændingen delvis ødelagt.
Da jeg var lige bag hende gik jeg ind fra højre og overtog ved at køre min hånd langs hendes håndryg og da hun slap grebet kunne jeg mærke de var så løse så de har været udsat for et ikke ubetydeligt tryk.
Koncentrerede mig derefter primært om min datter så hørte kun dele af det der foregik omkring pistolen.

Skydebriller. Ja og vil da selv overveje det også.

Så jeg tror også på en kombination af fejl, ud fra din og de andre kommentarer.
Men når jeg
Senest rettet af InMySights 28. jul 2021, 22:31, rettet i alt 1 gang.
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af InMySights » 28. jul 2021, 22:30

Bofhenator skrev:
28. jul 2021, 22:28
Langenge skrev:
28. jul 2021, 22:13
Bofhenator skrev:
28. jul 2021, 22:07
TMF skrev:
28. jul 2021, 20:30
Der skrives at det er denne Ammo der bruges :
https://skydebaneforeningen.dk/skyttebu ... -plated-22
Det skriger da til himlen at bruge high velocity Ammo i en gammel klup pistol, eller er det bare mig der er for forsigtig ?
Nej der gør ikke, der skrives:
Ammo var Aquilla .22 super ekstra
Det er den her:
https://skydebaneforeningen.dk/skyttebu ... r-extra-22

Det er ikke high velocity!
https://www.aguilaammo.com/ammunition/1 ... plated-40/
22 SUPER EXTRA
LONG RIFLE HIGH VELOCITY COPPER-PLATED SOLID POINT
40 Grain
.22 super ekstra fås både som standard og high velocity.

https://www.aguilaammo.com/ammunition/1 ... -extra-40/
22 SUPER EXTRA
LONG RIFLE STANDARD VELOCITY LEAD SOLID POINT
40 Grain
Og den som trådstarter linker til, som værende den benyttede, det er high velocity.
Det er rigtigt!

Jeg skulle have klikket på linket, ikke bare læst hvad der stod!
Link til ammo var taget fra nettet ud fra huskeren af det visuelle. er standart i samme farver så er det helt givet den. men i linker til en blå. det er det ikke. Supplerer med fysisk billede søndag :)
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Bofhenator » 28. jul 2021, 22:34

Det her er standard
standard.png
standard.png (125.1 KiB) Vist 2740 gange
Det her er high
high.png
high.png (115.74 KiB) Vist 2740 gange
Er kuglerne kobberbelagte?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Fast Fumble » 28. jul 2021, 22:47

Bofhenator skrev:
28. jul 2021, 22:34
Det her er standard
standard.png
Det her er high
high.png

Er kuglerne kobberbelagte?
Jeg har ikke lige prøvet det her mærke, men jeg har skudt vildt mange "high velocity" .22lr i mine pistoler og kronograferet mange af dem. Som regel er de ikke high velocity i pistoler, kun i rifler. Det skyldes formentlig at der bruges langsommere krudt, så det ikke når at forbrænde helt i et pistol løb, men mine krono-data viste at der reelt ikke var nogen bemærkelsesværdig forskel i V0 på de mærker jeg krono'ede (RWS, Winchester, Remington og flere).
Kommer man over i CCI Stinger, er der markant forskel, men så er hylstret også lavet længere på bekostning af projektil (som er 8 grain lettere end et standard .22lr projektil, fordi det er kortere).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Bofhenator » 28. jul 2021, 22:48

Fast Fumble skrev:
28. jul 2021, 22:47
Bofhenator skrev:
28. jul 2021, 22:34
Det her er standard
standard.png
Det her er high
high.png

Er kuglerne kobberbelagte?
Jeg har ikke lige prøvet det her mærke, men jeg har skudt vildt mange "high velocity" .22LR i mine pistoler og kronograferet mange af dem. Som regel er de ikke high velocity i pistoler, kun i rifler. Det skyldes formentlig at der bruges langsommere krudt, så det ikke når at forbrænde helt i et pistol løb, men mine krono-data viste at der reelt ikke var nogen bemærkelsesværdig forskel i V0 på de mærker jeg krono'ede (RWS, Winchester, Remington og flere).
Kommer man over i CCI Stinger, er der markant forskel, men så er hylstret også lavet længere på bekostning af projektil (som er 8 grain lettere end et standard .22LR projektil, fordi det er kortere).
Den angivne forskel på ovenstående er også ret begrænset, bortset fra det.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af InMySights » 28. jul 2021, 22:52

Bofhenator skrev:
28. jul 2021, 22:34
Det her er standard
standard.png
Det her er high
high.png

Er kuglerne kobberbelagte?
Eneste alternativ i samme farve jeg kan finde, er en short
https://www.aguilaammo.com/ammunition/1 ... -short-29/

Men da jeg sidder hjemme og taler ud fra hukommelsen er jeg ked af at være så skråsikker at jeg kan svare på om de er belagte olign., men ja umiddelbart
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Besvar