Ubehagelig oplevelse på pistolbanen: Min datter fik en hylstersprængning under prøveskydning

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9619
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1718 times
Been thanked: 2144 times
Kontakt:

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af Bofhenator » 28. jul 2021, 22:59

InMySights skrev:
28. jul 2021, 22:52
Bofhenator skrev:
28. jul 2021, 22:34
Det her er standard
standard.png
Det her er high
high.png

Er kuglerne kobberbelagte?
Eneste alternativ i samme farve jeg kan finde, er en short
https://www.aguilaammo.com/ammunition/1 ... -short-29/

Men da jeg sidder hjemme og taler ud fra hukommelsen er jeg ked af at være så skråsikker at jeg kan svare på om de er belagte olign., men ja umiddelbart
Hvis æsken er rød og kuglerne belagte, så er det ganske rigtigt aguilas high velocity patron.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 482
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af LHL » 29. jul 2021, 10:06

Godt der ikke var nogen der kom til skade.den sydende lyd kunne være varme metalsplinter der svider træ eller olie/snavs.tyder på al energien er kommet bagud så mon ikke det er en squib der er årsagen.har selv prøvet et hylster der sprang i udtrækker udfræningen det var ikke nær så voldsomt.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 605 times

Re: Ubehagelig oplevelse på pistolbanen.

Indlæg af FrederikF » 29. jul 2021, 19:59

Tænker også squib.
Det eneste der kan hvæse er uafbrændt krudt fra det tidligere afgivne skud, hvor der er sket en ufuldstændig forbrænding.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21638
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Ubehagelig oplevelse på pistolbanen: Min datter fik en hylstersprængning under prøveskydning

Indlæg af Refraktorius » 1. aug 2021, 21:24

Godt hun slap fra det uden skader!


Endnu et fremragende argument for at huske sikkerhedsbrillerne.

Jeg tror såmænd de fleste "rutinerede skytter" vil nå at trykke det næste skud af, medmindre det foregående er så slattent, at det ikke genlader.

En kammerat med 20 års erfaring, herunder en masse militær skydning, nåede at repetere en klikker ud og forsøge at tage aftræk. Det kunne pistolen ikke, fordi projektilet stadig sad umiddelbart foran kammeret.
Men den militære "Fejl!-ladegreb-skyd videre" sad på rygraden.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 631 times

Re: Ubehagelig oplevelse på pistolbanen: Min datter fik en hylstersprængning under prøveskydning

Indlæg af Flugteren » 1. aug 2021, 21:57

Refraktorius skrev:
1. aug 2021, 21:24
Godt hun slap fra det uden skader!


Endnu et fremragende argument for at huske sikkerhedsbrillerne.

Jeg tror såmænd de fleste "rutinerede skytter" vil nå at trykke det næste skud af, medmindre det foregående er så slattent, at det ikke genlader.

En kammerat med 20 års erfaring, herunder en masse militær skydning, nåede at repetere en klikker ud og forsøge at tage aftræk. Det kunne pistolen ikke, fordi projektilet stadig sad umiddelbart foran kammeret.
Men den militære "Fejl!-ladegreb-skyd videre" sad på rygraden.
Den er jeg også kommet til at gøre med mine rifler, også mere end én gang. Første gang var kort tid efter, at jeg havde fået første min riffel og i min iver og kådhed (18 år gammel, nyligt bestået jagtprøven) rev jeg låsen op og repeterede patronen ud. Først da jeg inspicerede patronen og lagde mærke til det fine, lille aftryk i fænghætten huskede jeg på 30 sekunders-reglen :freak:

Anden gang var der ingen patron i riflen, heldigvis, men alligevel....Det er ikke sket siden, at jeg har åbnet låsen op før tid, men har jeg da fanget mig selv i at være ved at gøre det et par gange. Og jeg har nu aldrig været inde i Forsvarsstyrelsen og gøre tjeneste som intern studerende i Styrelsen, så det er ikke kun derfra, at man kan få de dårlige vaner :giggle:

Det er vel meget menneskeligt, at man forsøger at afhjælpe fejl ved at fjerne defekter fra et ellers fungerende system. Jeg er også helt enig i, at sikkerhedsbriller er en god ting at have på, de kan virkelig forhindre katastrofale øjenskader, hvis uheldet skulle være ude. Desværre er jeg ikke altid helt god til at huske at bruge dem, men det skal jo egentlig blot ligge på rygraden, ligesom vi alle også tager høreværn på.

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Ubehagelig oplevelse på pistolbanen: Min datter fik en hylstersprængning under prøveskydning

Indlæg af InMySights » 2. aug 2021, 08:05

Det er HV udgaven som på billedet der bliver anvendt.
ScreenHunter_45 Aug. 02 07.57.jpg
ScreenHunter_45 Aug. 02 07.57.jpg (25.51 KiB) Vist 1211 gange
Ang skydebriller så var vi indtil flere der tog ved lære og benyttede skydebriller efter denne reminder. Måske vi har startet en udmærket trend

Pistolen blev jo omgående taget ud og sendt til bøssemager så ingen mulighed for at studere den nærmere. Men jeg kunne forstå at projektilet sad i løbet efterfølgende.
.177
.5,5
.22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8852
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 353 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Ubehagelig oplevelse på pistolbanen: Min datter fik en hylstersprængning under prøveskydning

Indlæg af Fast Fumble » 2. aug 2021, 12:36

InMySights skrev:
2. aug 2021, 08:05
Ang skydebriller så var vi indtil flere der tog ved lære og benyttede skydebriller efter denne reminder. Måske vi har startet en udmærket trend
Sjovt, når jeg taler med skytter i andre lande, er de som regel forbavsede over at vi ikke behøver bruge skydebriller. Det er et krav i rigtig mange andre lande!
Jeg anbefaler dem også, især til skytter som har lidt problemer med rekyl, for brillen mindsker den følte effekt af trykbølgen lidt. (Det er især yngre eller uerfarne skytter som har den slags issues, og så mig selv).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Ubehagelig oplevelse på pistolbanen: Min datter fik en hylstersprængning under prøveskydning

Indlæg af Sierra13 » 2. aug 2021, 13:36

Fast Fumble skrev:
2. aug 2021, 12:36
InMySights skrev:
2. aug 2021, 08:05
Ang skydebriller så var vi indtil flere der tog ved lære og benyttede skydebriller efter denne reminder. Måske vi har startet en udmærket trend
Sjovt, når jeg taler med skytter i andre lande, er de som regel forbavsede over at vi ikke behøver bruge skydebriller. Det er et krav i rigtig mange andre lande!
Jeg anbefaler dem også, især til skytter som har lidt problemer med rekyl, for brillen mindsker den følte effekt af trykbølgen lidt. (Det er især yngre eller uerfarne skytter som har den slags issues, og så mig selv).
For mig er der helt uægteligt også noget psykisk i at have grejet, herunder brillerne i orden.
Jeg føler det giver lidt ekstra "selvtillid" i form af ekstra sikkerhed, på samme måde som jeg nyder at have gode høreværn, og en tynd skydehandske på-

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3347
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 631 times

Re: Ubehagelig oplevelse på pistolbanen: Min datter fik en hylstersprængning under prøveskydning

Indlæg af Flugteren » 2. aug 2021, 14:02

Fast Fumble skrev:
2. aug 2021, 12:36
InMySights skrev:
2. aug 2021, 08:05
Ang skydebriller så var vi indtil flere der tog ved lære og benyttede skydebriller efter denne reminder. Måske vi har startet en udmærket trend
Sjovt, når jeg taler med skytter i andre lande, er de som regel forbavsede over at vi ikke behøver bruge skydebriller. Det er et krav i rigtig mange andre lande!
Jeg anbefaler dem også, især til skytter som har lidt problemer med rekyl, for brillen mindsker den følte effekt af trykbølgen lidt. (Det er især yngre eller uerfarne skytter som har den slags issues, og så mig selv).
På KFK er det i alt fald påbudt at have sikkerhedsbriller på, når man bevæger sig på banerne, uanset om man skyder eller ej. Det giver selvfølgelig god mening, fordi der ofte falder små stykker af lerduer ned omkring folk, så vi kan jo godt, hvis vi ser en mening i det.

Når der skydes med riffel, så kræver det ofte mere koncentration og bedre fokus i kikkerten, hvis man sammenligner med flugtskydning, og her kan skydebriller godt være lidt i vejen for at få et godt anlæg og en god øjenafstand. Det er et mindre problem ved dynamisk riffelskydning, men det er der jo ikke så mange, som dyrker herhjemmer.

Jeg bruger også briller, og her kan sikkerhedsbriller være meget svære at få til at fungere med briller indenunder, høreværn udover stellet og så stadig få et rimeligt anlæg på riflen.

Besvar