Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
RandX
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. sep 2020, 18:47
Interesser: Jagt, Regulering og Bushcraft
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af RandX » 15. jul 2021, 13:17

Hej alle.

Jeg har fået en Browning Bar MK3 30.06 riffel tilbage fra Aktiv Fritid i Køge med en Yukon RT natkikkert monteret af ejeren, Mikael Seidenfaden. Den er også indskudt af ham og når man kigger ned af riflen, henover kikkerten, så kan man se, at det er monteret ganske meget ude af vater, hældende markant til højre side. Mit spørgsmål: Kan der være en god grund til dette, eller er det en om'er jeg burde reklamere over? Jeg er nyjæger, jeg aner det ikke. Meddelelsen ved tilbagelevering var, "at den skød strålende", den gik "hul-i-hul", det kan også meget vel være, men bør sigtekikkerter ikke som standard altid sættes i vater, inden indskydning overhovedet begynder? Jeg undres.

På forhånd tak for svar.
Vedhæftede filer
vater3.jpg
Senest rettet af RandX 15. jul 2021, 14:02, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9705
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2158 times
Kontakt:

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af Bofhenator » 15. jul 2021, 13:28

Se her hvordan du indsætter billeder i dit indlæg.
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=28
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af Kortmentyk » 15. jul 2021, 13:37

Det er uden praktisk betydning ved de skudafstande (max 100 meter) man under normale omstændigheder skyder på under jagt i mørke. Når det så er sagt, så vil jeg sige at det ikke er en montering jeg ville acceptere-det er en ommer. Jeg er bestemt ikke en hysterisk perfektionist, men det der ville irritere mig voldsomt og jeg ville helt sikkert bede om at få rettet det eller selv gøre hvis du har mod på det (det er bare et par skruer).

RandX
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. sep 2020, 18:47
Interesser: Jagt, Regulering og Bushcraft
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af RandX » 15. jul 2021, 14:05

Min umiddelbart første tanke var også sjusk. Jeg tænkte simpelthen ikke på at tjekke det i forretningen, da jeg ganske enkelt ikke forestillede mig, at noget sådan kunne være tilfældet ved en professionel montering man betaler sig til. :shock: Tror det er sat med Loctite. Håber på lidt flere tilbagemeldinger, inden jeg tager ind og er "den besværlige kunde".
Senest rettet af RandX 15. jul 2021, 14:11, rettet i alt 1 gang.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af Kortmentyk » 15. jul 2021, 14:10

RandX skrev:
15. jul 2021, 14:05
Min umiddelbart første tanke var også sjusk. Jeg tænkte simpelthen ikke på at tjekke det i forretningen, da jeg ganske enkelt ikke forestillede mig, at noget sådan kunne være tilfældet ved en professionel montering man betaler sig til. :shock: Tror det er sat med Loctite.
Så lad ham bikse med det selv, så du ikke får ødelagt noget han ikke vil erstatte.

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 488
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 106 times
Been thanked: 67 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af LHL » 15. jul 2021, 19:53

Det kan være den er monteret ude af vater for at give plads til forreste skrue.må vi se foto fra siden?

RandX
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. sep 2020, 18:47
Interesser: Jagt, Regulering og Bushcraft
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af RandX » 16. jul 2021, 13:39

Det billede kan jeg først tage senere.

RandX
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. sep 2020, 18:47
Interesser: Jagt, Regulering og Bushcraft
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af RandX » 23. jul 2021, 19:52

Så er der lidt mere. Jeg ser intet der kan støde på vej at dreje kikkerten ind i vater. Det er for mig at se ren sjusk, det der. Den er nærmest kastet på. :angry:
Vedhæftede filer
20210723_193139.jpg
20210723_192947.jpg
20210723_200059.jpg
20210723_200026.jpg

Brian88
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 3. mar 2013, 11:21
Interesser: Jagt både med riffel og hagl
Geografisk sted: Midt/vestjylland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 48 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af Brian88 » 23. jul 2021, 21:30

Tænker ikke der er meget besværlig kunde i det - Mon ikke de retter det til, hvis du køre ind og høre dem ad :smile:

Fin riffel i øvrigt :biggrin:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af FrederikF » 24. jul 2021, 10:37

Tænker også butikken hurtigt bare fikser det, det er jo en meget lille indsats der skal til.
Har man en egnet skruetrækker, en lommelygte og et stykke snor, så klarer man selv sådan en operation på 10 minutter og man ved det er gjort ordentligt :giggle:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af C-X » 24. jul 2021, 12:03

Ja, på normal optik, men på sådan en elektronisk sag? :what:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 357 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af Dansken » 24. jul 2021, 12:16

Det der med hvad som er lige eller skævt er meget individuelt og afhængigt af brugerens øjne:
Ser jeg i nogen andens sigte synes jeg det ser ud som det sidder skævt, og det samme gælder hvis de ser i mine.
Derfor har jeg altid ladet kunden være med selv og gjort den sidste finjustering af øjenafstand og når han/hun synes det sidder lige inden vi skruer det fast og grovretter/ boresighter sigtet.
Hvis det da ikke gælder Spuhr montager: for med hans mellemstykker og kiler bliver der ikke mere at snakke om- da sidder det lige

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 357 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af Dansken » 24. jul 2021, 12:17

For øvrigt er det kun når man kommer ud på længere afstande at det kan gøre nogen forskel 😉

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af C-X » 24. jul 2021, 12:20

Metoden Frederik beskriver giver nu også et sikkert resultat, indenfor brøkdele af en grad. Derefter er der kun at konkludere, at man selv er skæv :freak:

Til skydning på almindelige jagtrelevante afstande, tror jeg dog det er mere et mentalt problem end praktisk.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af FrederikF » 24. jul 2021, 13:25

C-X skrev:
24. jul 2021, 12:20
Metoden Frederik beskriver giver nu også et sikkert resultat, indenfor brøkdele af en grad. Derefter er der kun at konkludere, at man selv er skæv :freak:

Til skydning på almindelige jagtrelevante afstande, tror jeg dog det er mere et mentalt problem end praktisk.
Det er jo ikke afstanden men kuglebanen der giver problemet.
På jagtriflen i 6,5-06 er det tæt på ligegyldigt (jeg klikker ikke, men skyder lige på).
På bøjlespænderen i 45-70 er det næsten et problem (men kun hvis jeg vil ud på 220 m og det vil jeg ikke.
På salonriflerne er det et kæmpe OBS, helt ubrugeligt, hvis ikke det sidder perfekt. (Skyder fra 10-200m og bruger alle klik).
Mvh Frederik

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af C-X » 24. jul 2021, 13:32

Jo, men åbenbart er 200 meter skydning med .22 LR stadig en niche, her til lands. Det ændrer sig dog nok.
Din beskrevne metode er også den jeg brugte på min egen .22 LR og bubble level, så jeg ved hvad jeg laver, hvis jeg husker at tænke.

De fleste af mine skydere har bare monteret optikken med eye ball. :inspect:
Det dækker fint behovet og jeg kan ikke se at der sidder noget skævt. Hvis jeg kunne, ville jeg, som OP, få det bragt i orden. Havde jeg betalt andre for montering, så ville jeg have det skulle være fuldstændigt i orden, og ikke bare acceptere at skidtet kunne ramme på 50-100 meter.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af FrederikF » 24. jul 2021, 13:33

Dansken skrev:
24. jul 2021, 12:16
Det der med hvad som er lige eller skævt er meget individuelt og afhængigt af brugerens øjne:
Ser jeg i nogen andens sigte synes jeg det ser ud som det sidder skævt, og det samme gælder hvis de ser i mine.
Derfor har jeg altid ladet kunden være med selv og gjort den sidste finjustering af øjenafstand og når han/hun synes det sidder lige inden vi skruer det fast og grovretter/ boresighter sigtet.
Hvis det da ikke gælder Spuhr montager: for med hans mellemstykker og kiler bliver der ikke mere at snakke om- da sidder det lige
Enten sidder kikkerten lige i forhold til riflen, eller også sidder en skævt - det kan ikke diskuteres :oops:
Men der er skytter der foretrækker/har lært sig at skyde med våbnet hvor dette ikke holdes lige, men vinkles - det er der ingen problemer i, såfremt man holder våbnet konsekvent skævt (og holder kikkerten konsekvent lige, hvis man vil benytte sig af muligheden for at “klikke” - holder man “lige på” /indskyder med nogle cm over på 100m så er det rent kosmetisk om kikkerten sidder lidt skævt.

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 488
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 106 times
Been thanked: 67 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af LHL » 26. jul 2021, 10:07

Prøv lige at se på qr vingen....den kan nok kun løsnes hvis kikkerten er drejet lidt. :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af C-X » 26. jul 2021, 10:25

LHL skrev:
26. jul 2021, 10:07
Prøv lige at se på qr vingen....den kan nok kun løsnes hvis kikkerten er drejet lidt. :smile:
Kan løftes ud og flyttes, uden at gå i indgreb.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 488
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 106 times
Been thanked: 67 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af LHL » 26. jul 2021, 10:34

Kan løftes ud og flyttes, uden at gå i indgreb.
[/quote]

Ja men det er noget besværligt.så hellere en torxskrue og en t-nøgle.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af C-X » 26. jul 2021, 10:36

Sgu da ikke hvis man ønsker en værktøjsfri løsning. Den er pillet af inden du får fundet din T nøgle.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

RandX
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. sep 2020, 18:47
Interesser: Jagt, Regulering og Bushcraft
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af RandX » 26. jul 2021, 21:36

Dansken skrev:
24. jul 2021, 12:16
Det der med hvad som er lige eller skævt er meget individuelt og afhængigt af brugerens øjne:
Ser jeg i nogen andens sigte synes jeg det ser ud som det sidder skævt, og det samme gælder hvis de ser i mine.
Derfor har jeg altid ladet kunden være med selv og gjort den sidste finjustering af øjenafstand og når han/hun synes det sidder lige inden vi skruer det fast og grovretter/ boresighter sigtet.
Hvis det da ikke gælder Spuhr montager: for med hans mellemstykker og kiler bliver der ikke mere at snakke om- da sidder det lige
Vaterpas lyver ikke.

RandX
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. sep 2020, 18:47
Interesser: Jagt, Regulering og Bushcraft
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af RandX » 26. jul 2021, 21:52

Så har jeg været inde med den igen og det tog ikke lang tid for en ansat derinde at konkludere, at der var lidt rigeligt meget fysisk hæld højre over. På mit første billede hælder riflen endda en lillebitte smule til venstre og alligevel kan man se et markant kikkert-hæld til højre, så kikkerten hælder endu mere til højre når riflen er 90 grader ovenpå en 100% vandret overflade.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg selv efter en hel flaske Lambrusco ved øjemål kunne have sat den mere lige. Jeg forstår det ikke.

Tak for alle der tog sig tid til at svare :smile:

RandX
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13. sep 2020, 18:47
Interesser: Jagt, Regulering og Bushcraft
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af RandX » 26. jul 2021, 21:53

FrederikF skrev:
24. jul 2021, 10:37
Tænker også butikken hurtigt bare fikser det, det er jo en meget lille indsats der skal til.
Har man en egnet skruetrækker, en lommelygte og et stykke snor, så klarer man selv sådan en operation på 10 minutter og man ved det er gjort ordentligt :giggle:
Der er ikke gennemgang i en natkikkert :giggle:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Vater i montering af Yukon RT natkikkert.

Indlæg af FrederikF » 26. jul 2021, 22:12

RandX skrev:
26. jul 2021, 21:53
FrederikF skrev:
24. jul 2021, 10:37
Tænker også butikken hurtigt bare fikser det, det er jo en meget lille indsats der skal til.
Har man en egnet skruetrækker, en lommelygte og et stykke snor, så klarer man selv sådan en operation på 10 minutter og man ved det er gjort ordentligt :giggle:
Der er ikke gennemgang i en natkikkert :giggle:
Well, så er lommelygten ikke et godt bud.
Uden at kende den specifikke kikkert, så burde en almindelig loddestok være god at bruge. Selv jar keg et par små (bes ikke hvad de hedder på dansk) “bubble levels” helt små fladbundede rør der kan sættes ovenpå øverste tårn og på riflens låsestol. Har så også et bubble level der kan spændes på piben, så man kan se hvornær riglen er i “water” når kilkerten er monteret men ikke færdig justeret - det kan være svært at få plads til bubblelevel under kikkert.
Sådan et sæt koster omkring 100kr og det sikrer altså bedre montering end “øjemål”.
Men der er - som andre skriver, ikke garanti for at tårnet sidder helt vinkelret på trådkors.
Så det kan være fint på 100m at sætte 2 skud i bunden af en skive og så klikke 80cm op og sætte 2 skud til. Og så ellers ud med snor og møtrik og se om det er skruet rigtigt på.

Besvar