Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af LHL » 15. jun 2021, 22:34

Inden du har fået monteret sigtemidler og lavet ny udtrækker og omdannet pibe er økonomien stukket helt af.køb en anden 1867 i brugbar stand og brug resten på en masse anmo. :smile:

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af Scooterskytten » 15. jun 2021, 23:23

LHL skrev:
15. jun 2021, 22:34
Inden du har fået monteret sigtemidler og lavet ny udtrækker og omdannet pibe er økonomien stukket helt af.køb en anden 1867 i brugbar stand og brug resten på en masse anmo. :smile:
Jeg har allerede en anden m1867er. Den kan jeg netop købe ammo til hos Bisgaard.

Den korte her, er ikke brugbar som riffel sådan som den er nu. Kan ganske enkelt ikke få ammo til den. Så enten skal den optage en plads i skabet som den er, eller også skal den laves om. Det er derfor jeg fik den her tanke til at begynde med.
Vedhæftede filer
IMG_20210601_203639.jpg
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af High Standard » 16. jun 2021, 09:19

LHL har ret, økonomisk set er det helt til hest, så du skal kun gøre det hvis du lige som jeg har fået en fiks ide, som du har besluttet dig til at føre ud i livet :smile:

Med hensyn til piben, så prøv NP, men jeg har ladet mig fortælle at han kan være svær at få fat på - Per Langvad er også svær at få fat på i jagtsæsonen, men det er ventetiden værd :blink:

Hilsen

High Standard

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af Scooterskytten » 16. jun 2021, 12:05

High Standard skrev:
16. jun 2021, 09:19
LHL har ret, økonomisk set er det helt til hest, så du skal kun gøre det hvis du lige som jeg har fået en fiks ide, som du har besluttet dig til at føre ud i livet :smile:

Med hensyn til piben, så prøv NP, men jeg har ladet mig fortælle at han kan være svær at få fat på - Per Langvad er også svær at få fat på i jagtsæsonen, men det er ventetiden værd :blink:

Hilsen

High Standard
Problemet er stadigvæk at jeg ikke kan finde nogle patroner der passer. Så enten skal den stå i skabet uden at kunne skydes, eller også skal der laves den ekstra pibe.

Jeg skal op og snakke med NP på fredag.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af High Standard » 16. jun 2021, 14:37

Hej Michael,

God fornøjelse :smile: Du må endelig fortælle om hvad du finder ud af :smile:

Hilsen

High Standard

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af Scooterskytten » 16. jun 2021, 16:58

High Standard skrev:
16. jun 2021, 14:37
Hej Michael,

God fornøjelse :smile: Du må endelig fortælle om hvad du finder ud af :smile:

Hilsen

High Standard
Jeg glæder mig allerede. Regner med at tage et par billeder af dem jeg har fundet på nettet. Bliver spændende at se hvad der sker.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Gustloff
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 207
Tilmeldt: 3. feb 2009, 21:22
Interesser: jagtvåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 54 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af Gustloff » 16. jun 2021, 19:40

Mogens Jørgensen fra Thorup Genladning kan sikkert lade patroner til dig.
"Si Vis Pacem, Para Bellum".

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af Scooterskytten » 16. jun 2021, 20:12

Gustloff skrev:
16. jun 2021, 19:40
Mogens Jørgensen fra Thorup Genladning kan sikkert lade patroner til dig.
Det kræver stadigvæk at man kan finde hylster. I bedste fald kan man finde nogle som kan tilpasses. I værste fald, skal de laves helt fra grunden af.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?f

Indlæg af FrederikF » 16. jun 2021, 20:31

Mbechmann skrev:
16. jun 2021, 20:12
Gustloff skrev:
16. jun 2021, 19:40
Mogens Jørgensen fra Thorup Genladning kan sikkert lade patroner til dig.
Det kræver stadigvæk at man kan finde hylster. I bedste fald kan man finde nogle som kan tilpasses. I værste fald, skal de laves helt fra grunden af.
Det kan da ikke være særligt svært at få rullet nogle grønlandspatroner? De er da ikke specielt eksotiske.
Skyderen er også rimelig almindelig og til at købe for meget små penge (det samme gælder alle mine våben, intet galt i det). Men hvis budgettet ikke er stort, så er der da meget mere økonomi i at finde en gammel rulleblok der er lavet som man gerne vil have den, det er dyrt at få lavet selv. Det er også sjovt at få lavet selv, men har lidt svært ved at se ideen med det her?
Men men men, jeg har selv fået renoveret en over 20år gammel bil for over 80.000 fordi jeg kunne lide den. Og jeg har smidt for over 20x indkøbspris i en 60+år gammel salonriffel fordi jeg er glad for lige præcis den :giggle:
Så ret beset er jeg nok ikke den rette at lytte til.
MEN, jeg vidste godt at det jeg havde gang i var økonomisk tåbeligt og alene et udtryk for excentricitet.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?f

Indlæg af Scooterskytten » 16. jun 2021, 21:13

FrederikF skrev:
16. jun 2021, 20:31
Mbechmann skrev:
16. jun 2021, 20:12
Gustloff skrev:
16. jun 2021, 19:40
Mogens Jørgensen fra Thorup Genladning kan sikkert lade patroner til dig.
Det kræver stadigvæk at man kan finde hylster. I bedste fald kan man finde nogle som kan tilpasses. I værste fald, skal de laves helt fra grunden af.
Det kan da ikke være særligt svært at få rullet nogle grønlandspatroner? De er da ikke specielt eksotiske.
Skyderen er også rimelig almindelig og til at købe for meget små penge (det samme gælder alle mine våben, intet galt i det). Men hvis budgettet ikke er stort, så er der da meget mere økonomi i at finde en gammel rulleblok der er lavet som man gerne vil have den, det er dyrt at få lavet selv. Det er også sjovt at få lavet selv, men har lidt svært ved at se ideen med det her?
Men men men, jeg har selv fået renoveret en over 20år gammel bil for over 80.000 fordi jeg kunne lide den. Og jeg har smidt for over 20x indkøbspris i en 60+år gammel salonriffel fordi jeg er glad for lige præcis den :giggle:
Så ret beset er jeg nok ikke den rette at lytte til.
MEN, jeg vidste godt at det jeg havde gang i var økonomisk tåbeligt og alene et udtryk for excentricitet.
En grønlandspatron er for kort og for stor en diameter. Som jeg skrev, så kan den i bedste tilfælde tilpasses. I værste fald skal der laves hylster helt fra grunden af.

En af grundene for at lave det her, er netop fordi jeg ikke ændre noget på selve riflen. Jeg ønsker ikke en permanent ændring.

Når det så er sagt, så har du sikkert ret. Jeg er ret stædig i mange ting :) Det her ser jeg som en super god ide til at kunne skyde 25-50 skud med en 138 gammel riffel hver eneste uge. Den del tiltaler mig MEGET.

PS. Hvilken bil er det i øvrigt du kører rundt i? Jeg har selv haft flere veteranbiler i tidens løb :)
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?f

Indlæg af Langenge » 16. jun 2021, 22:00

Mbechmann skrev:
16. jun 2021, 21:13
...
En grønlandspatron er for kort og for stor en diameter. Som jeg skrev, så kan den i bedste tilfælde tilpasses. I værste fald skal der laves hylster helt fra grunden af.

En af grundene for at lave det her, er netop fordi jeg ikke ændre noget på selve riflen. Jeg ønsker ikke en permanent ændring.

Når det så er sagt, så har du sikkert ret. Jeg er ret stædig i mange ting :) Det her ser jeg som en super god ide til at kunne skyde 25-50 skud med en 138 gammel riffel hver eneste uge. Den del tiltaler mig MEGET.
...
Jeg nægter simpelthen at tro på, at den ikke kan kamre en "rigtig" grønlænderpatron.
Jeg er 99% sikker på, at den er født som 11x41,5, men at den sikkert har skudt så mange grønlænderpatroner, at den ikke kan bruge andet mere.
Har du prøvet med en "rigtig" grønlænderpatron? Altså en, der er lavet på et afkortet 89-hylster?

Ellers skal jeg gerne sende dig et par stykker, du kan prøve med.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?f

Indlæg af Scooterskytten » 16. jun 2021, 22:29

Langenge skrev:
16. jun 2021, 22:00
Jeg nægter simpelthen at tro på, at den ikke kan kamre en "rigtig" grønlænderpatron.
Jeg er 99% sikker på, at den er født som 11x41,5, men at den sikkert har skudt så mange grønlænderpatroner, at den ikke kan bruge andet mere.
Har du prøvet med en "rigtig" grønlænderpatron? Altså en, der er lavet på et afkortet 89-hylster?

Ellers skal jeg gerne sende dig et par stykker, du kan prøve med.
Jeg har et hylster som passer til den "lange". Den passer slet ikke til den korte. Den grønlænder som jeg har set på Bisgaard er 11,7x40. Er det den du snakker om når du siger 11x41,5? Den jeg har, er 11,7 - og løbets diameter på den lange er også noget større end den korte.

Når det så er sagt, så kunne det være en ide at teste med sådan en som du har der. Det vil i hvert fald besvare en del spørgsmål omkring den her. Jeg sender dig lige en PB ang det.

Jeg tog lige et par billeder af de 2 løb (billede 1) + hvordan den korte slet ikke passer i forhold til det hylster jeg har (billede 2).
Jeg tog også lige et enkelt billede af hylsteret til en m89er - og bing bing bing. Det er den der passer bedst i forhold til at jeg kan lukke kamret. Den sidder stadigvæk meget løst, men det er det første hylster jeg har testet hvor jeg rent faktisk har kunne lukke kamret.
IMG_20210616_221955_1.jpg
IMG_20210616_222113_3.jpg
IMG_20210616_222319_2.jpg
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af Langenge » 16. jun 2021, 23:01

Jeg er ikke god til at tegne, med her er to tegninger.
Den første er det originale kammer på 11 x 41,5
Den anden tegning er det originale kammer på 11 x 41,5 efter det har skudt en million grønlænderpatroner.
Der har opbygget sig en ganske tynd kulring lige hvor den korte grønlænder slutter, og en udposning efter.
.
.
kammer1.JPG
kammer1.JPG (19.77 KiB) Vist 2290 gange
.
kammer2.JPG
kammer2.JPG (20.13 KiB) Vist 2290 gange
Stik mig en besked med din adresse, så sender jeg dig et par rigtige grønlændere. Jeg sender dem gerne uden krudt og fænghætte, hvis du ikke har tilladelse til kaliberen.
Nej, det skal du selvfølgelig ikke betale for.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af Langenge » 16. jun 2021, 23:39

Langenge skrev:
16. jun 2021, 23:01
Jeg er ikke god til at tegne, med her er to tegninger.
Den første er det originale kammer på 11 x 41,5
Den anden tegning er det originale kammer på 11 x 41,5 efter det har skudt en million grønlænderpatroner.
Der har opbygget sig en ganske tynd kulring lige hvor den korte grønlænder slutter, og en udposning efter.
.
.
kammer1.JPG
.

kammer2.JPG

Stik mig en besked med din adresse, så sender jeg dig et par rigtige grønlændere. Jeg sender dem gerne uden krudt og fænghætte, hvis du ikke har tilladelse til kaliberen.
Nej, det skal du selvfølgelig ikke betale for.

Og når dit gamle 51 hylster fra en amerikaner ikke passer i randen, så er det også fordi, din "lille" skyder er en dansker.
Men never mind. Jeg er sikker på, at den går fint med grønlænderpatroner bygget på 89-hylstre. Og kan man ikke skaffe udtjente 89-hylstre, så kan du altid bruge den russiske 7,62x54R og korte den af i stedet. Med en ikke alt for udkneppet udtrækker, virker de også.
Så er det bare fuld skrue med røgsvagt krudt eller det sorte, eller billig sjov med reduceret ladning med pistolkrudt (N110 virker fint som en mellemting)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af Scooterskytten » 17. jun 2021, 01:21

Langenge skrev:
16. jun 2021, 23:39
Langenge skrev:
16. jun 2021, 23:01
Jeg er ikke god til at tegne, med her er to tegninger.
Den første er det originale kammer på 11 x 41,5
Den anden tegning er det originale kammer på 11 x 41,5 efter det har skudt en million grønlænderpatroner.
Der har opbygget sig en ganske tynd kulring lige hvor den korte grønlænder slutter, og en udposning efter.
.
.
kammer1.JPG
.

kammer2.JPG

Stik mig en besked med din adresse, så sender jeg dig et par rigtige grønlændere. Jeg sender dem gerne uden krudt og fænghætte, hvis du ikke har tilladelse til kaliberen.
Nej, det skal du selvfølgelig ikke betale for.

Og når dit gamle 51 hylster fra en amerikaner ikke passer i randen, så er det også fordi, din "lille" skyder er en dansker.
Men never mind. Jeg er sikker på, at den går fint med grønlænderpatroner bygget på 89-hylstre. Og kan man ikke skaffe udtjente 89-hylstre, så kan du altid bruge den russiske 7,62x54R og korte den af i stedet. Med en ikke alt for udkneppet udtrækker, virker de også.
Så er det bare fuld skrue med røgsvagt krudt eller det sorte, eller billig sjov med reduceret ladning med pistolkrudt (N110 virker fint som en mellemting)
De er nu begge 2 danske. Den lange er produceret på Tøjhuset i 1887, og den korte på Tøjhuset i 1883. Netop pga det er 2 forskellige kalibre, er grunden til jeg har haft så svært ved at gennemskue hvilken kaliber den lille er. Specielt efter jeg målte diameter på den korte. Kunne kun finde 1 reference der nævnede 11,2x42 som kaliber.

Det vil da i den grad glæde mig hvis det viser jeg at jeg kan skyde med den originalt.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af Scooterskytten » 17. jun 2021, 01:24

Hovsa glemte billedet :)
222893287small.jpg
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af T-REX » 17. jun 2021, 16:04

Spørgsmålet er, er det randen der ikke passer ind, eller er hylsteret til den lange, simpelthen for langt?

Jeg vil tro, at laves der en pæn krone, på den afkortede, så "hullet" bliver mere rundt, så er dia sikkert også bedre.
Lige nu ser det meget ovalt ud. :giggle:

har du "Slugget" piben, på den korte?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af Scooterskytten » 17. jun 2021, 16:17

JRexA skrev:
17. jun 2021, 16:04
Spørgsmålet er, er det randen der ikke passer ind, eller er hylsteret til den lange, simpelthen for langt?

Jeg vil tro, at laves der en pæn krone, på den afkortede, så "hullet" bliver mere rundt, så er dia sikkert også bedre.
Lige nu ser det meget ovalt ud. :giggle:

har du "Slugget" piben, på den korte?
Randen passer ikke ind + at hylsteret er for langt. Vi testede over hos ham jeg købte den ved - og han havde en patron med kugle på (ellers tom) og kuglen blev trykket ind da den kom i den lille. Faktisk så meget, at den knap nok kunne ses i selve hylsteret.

Og ja, den trænger til at blive kronet rigtigt. Det kan nu godt være vinklet på billedet der gør den ser lidt ovalt ud. Ikke helt let at holde 2 rifler i 1 hånd, og et kamera i den anden :). Men du har helt ret. Den er ganske enkelt blevet savet af med en håndsav :).

Er i øvrigt ikke sikker på jeg ved hvad du mener når du siger "slugget" piben. Kan du uddybe det?
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af T-REX » 17. jun 2021, 17:11

Slugget betyder at man banker en blyklump igennem løbet, for at finde ud af, hvad den korrekte kuglediameter er.

Der er instrukser her: http://www.sportingshooter.com.au/ask-u ... m-accuracy
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af Scooterskytten » 17. jun 2021, 17:21

JRexA skrev:
17. jun 2021, 17:11
Slugget betyder at man banker en blyklump igennem løbet, for at finde ud af, hvad den korrekte kuglediameter er.

Der er instrukser her: http://www.sportingshooter.com.au/ask-u ... m-accuracy
Så lærte jeg noget idag. Og nej, det har jeg ikke prøvet.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af Langenge » 17. jun 2021, 18:01

Jeg pakker lidt til dig i aften i en kuvert, og så skal jeg se om ikke jeg har en rund kugle i rent bly, du kan få med til at slugge den.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af FrederikF » 17. jun 2021, 20:17

:NVFrules:
Langenge skrev:
17. jun 2021, 18:01
Jeg pakker lidt til dig i aften i en kuvert, og så skal jeg se om ikke jeg har en rund kugle i rent bly, du kan få med til at slugge den.
:NVFrules:

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af Scooterskytten » 17. jun 2021, 20:37

Langenge skrev:
17. jun 2021, 18:01
Jeg pakker lidt til dig i aften i en kuvert, og så skal jeg se om ikke jeg har en rund kugle i rent bly, du kan få med til at slugge den.
Det vil være helt perfekt jo.
FrederikF skrev:
17. jun 2021, 20:17
:NVFrules:
Langenge skrev:
17. jun 2021, 18:01
Jeg pakker lidt til dig i aften i en kuvert, og så skal jeg se om ikke jeg har en rund kugle i rent bly, du kan få med til at slugge den.
:NVFrules:
Helt enig. :10: :NVFrules:
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af Scooterskytten » 17. jun 2021, 20:52

Fandt et par youtube videoer omkring Slugging.


youtu.be/CR_WiL8Dkgw


youtu.be/DRRZDZsDoBY
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Søges: Hvilken jydsk bøssemager skal jeg vælge?

Indlæg af High Standard » 18. jun 2021, 07:16

Hej Langenge,

Hvis man nogensinde skulle være i tvivl om værdien af Nordisk Våbenforum skal man blot se dit indlæg og dit tilbud om hjælp til Michael :10:
:NVFrules:

Hilsen

High Standard

Besvar