Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af PSindrup » 4. jun 2021, 10:15

Jeg er, som tidligere nævnt her ...

https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php? ... 8r#p980978

... blevet uddannet som flugtskydningsinstruktør, og ville høre om der her på NVF var ligesindede som kunne tænke sig at udveksle erfaringer, tips og triks?

Peter

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af Timsen » 4. jun 2021, 15:04

PSindrup skrev:
4. jun 2021, 10:15
Jeg er, som tidligere nævnt her ...

https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php? ... 8r#p980978

... blevet uddannet som flugtskydningsinstruktør, og ville høre om der her på NVF var ligesindede som kunne tænke sig at udveksle erfaringer, tips og triks?

Peter
Jeg tog min instruktøruddannelse for nogle år siden, og havde som dig en rigtig god oplevelse både af indhold og forløb.
Vi havde også den praktiske øvelse opdelt i mindre grupper, og der foreslog jeg faktisk at den "instruerede" part skulle skyde med sin ikke dominerende side - altså højrehåndet skyde venstreskuldret. Det medfører nemlig (for langt de fleste) en uvant/akavet tilgang til både våbenhåndtering og skydeteknik, som i mange tilfælde faktisk ligner en komplet novice (dog lidt grineren at jeg selv stort set skyder lige godt med højre og venstre) :giggle:

Jeg tog primært kurset for at kunne holde skydeture på den lokale lerduebane med venner, kolleger osv., som gerne ville prøve skydningens ædle kunst - så mest for min egen skyld. Det er ikke noget jeg som sådan brænder for at gøre med tilfældige deltagere.

Det sagt, så har jeg kun gode oplevelser fra mit virke som instruktør, og jeg er da sikker på at dem jeg har haft med, er kommet derfra med både livet og gode oplevelser i behold :biggrin:

De erfaringer jeg har gjort mig indtil videre er:

Respekter forskel på dem der skyder - hav gerne lowpower 19g til spinkle piger eller yngre personer fremfor standard 24/7 hagl.

Der vil altid være nogen som vil ha en "ornli' syg kanon" følelse - en high-brass 28/7 plejer at være rigeligt.
Men gem det til absolut sidst på skydningen til dem der absolut VIL.

Lad altid for personen og kun 1 patron ad gangen de første 20-30 skud, og stå så du både kan støtte personens balance (utroligt hvor mange der læner sig bagud når de skyder) og gribe bøssen, hvis der skulle opstå en situation, som kan udvikle sig.

Hvis nogle er "lidt" for "friske", så skal man naturligvis være særligt opmærksom på deres våbenhåndtering.

Er du alene, så altid kun 1 haglbøsse med på banen ad gangen - folk kan ikke lade være med at pille :)

Personligt kan jeg godt li' at give de fundamentale sikkerhedsforanstaltninger hele vejen - dvs. ingen finger på aftrækker før man melder KLAR, og generelt forsvarlig bøsseføring - selvfølgelig med min bevågenhed.

Der vil altid være nogen som gerne vil se "hvordan det skal gøres" - der mener jeg selv det er vigtigt at vise det så meget efter bogen som muligt.
Gem de sjove skud (fra hoften, over hovedet osv.) til når du er med ligesindede/erfarne eller alene.
Ellers kunne en deltager måske føle sig inspireret til at lave noget, som man ikke helt har styr på.

--

I forhold til rollen som instruktør, så mener jeg at det er vigtigt at GLEMME DEN når man er på banen med andre som selv har jagttegn/våben osv..
Der er ingen der sætter pris på "kloge åge" som hele tiden kommer og siger om du skyder over/under, foran/bagved og i øvrigt ellers har sådan eller hin fejl i din håndtering. Selvom det nogle gange kan krible for at kommentere, så bliver det sjældent modtaget positivt.

Min løsning har hidtil været at jeg opdeler den slags situationer i tre typer:
1) Sikkerhedsmæssige kommentarer
2) Færdighedsmæssige kommentarer
3) INGEN kommentarer

Tredje type er den sværeste - fordi det som regel er en karl super-smart, som er uden for enhver pædagogisk rækkevidde.
Tredje type kan KUN overtrumfes af Type 1.

Type 1 er dem, hvor de f.eks. ikke kan lade være med at lukke eller lade deres våben før de skal skyde - specielt halvautomater som jo ikke kan knækkes, hvor patron kamres (eller ikke aflades) mellem skydning. Det gør mig vanvittigt indigneret.
En anden er personer, som insisterer på nærmest at skyde på tværs af standpladserne blot for at få skudt duen det nanosekund den forlader duekasteren. Det resulterer ofte i ringen i ørerne, og endda også alvorlige situationer fordi den slags personer ofte læner sig langt frem for at kunne skyde hele vejen langs standpladserne. Det er bare ikke okay, og det SKAL påtales i min optik.

Type 2 deler jeg op i kategori A og B :D
Kategori A - tweed-segmentet (jeg ved godt jeg generaliserer lidt - men bær over med mig :oops:)
Personer, som kun lige skal fjerne spindelvævet fra haglbøssen så de kan komme ud og nakke lidt småvildt når jagten åbner "på lørdag".
De er som regel meget "rustne" (hele året), men iført det korrekte tweedsæt i moderigtige farver og matchende sokker og en lille fjer på.
De udviser en udpræget mangel på reel rutine, kombineret med en enorm selvtillid, som gør dem både til grin og rædsel for de sølle dyr, de skal ud og skyde efter. Det er sjældendt konstruktivt at kommentere eller tilbyde assistance til disse personer - de ved jo allerede godt de er gode.

Kategori B - ham med en dårlig dag - eller måske bare den nyklækkede eller helt urutinerede skytte
Det afhænger meget af situationen - men oftest er personen selv meget åben for at modtage feedback. Enten spørger de selv "kan du se hvor jeg rammer", eller "hvad gør jeg forkert" - og så er instruktørindsigten faktisk fantastisk handy at have i baghånden.
Andre gange kan man stå og observere skytten kæmpe, og måske mene man kan bidrage med reel og forhåbentlig brugbar feedback.
I sådanne tilfælde spørger jeg altid først "må jeg have lov til at komme med en observation?".
Jeg har meget sjældendt oplevet et "nej tak" til den.

Fuk den blev lang, og jeg lyder som selveste Sankt Peter, så hellig jeg er :biggrin: - men jeg håber det var lidt i denne retning du havde tænkt med din tråd?
Jeg tager gerne imod både positivt og negativt feedback - practise what you preach, som man siger :blink:
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af PSindrup » 4. jun 2021, 15:37

Timsen skrev:
4. jun 2021, 15:04

Fuk den blev lang, og jeg lyder som selveste Sankt Peter, så hellig jeg er :biggrin: - men jeg håber det var lidt i denne retning du havde tænkt med din tråd?
Jeg tager gerne imod både positivt og negativt feedback - practise what you preach, som man siger :blink:
Tak for et meget fint indlæg, som på ingen måde blev for lang. :Hug:

Jeg skal på søndag ud og instruerer elever der skal op til jagtprøven - altså hvor det ikke drejer sig om at ramme duen, men udelukkende betjening.
Jeg har tænkt mig at gribe det an som følger:

1) Og den er vigtig. Selv om at jeg er ny instruktør, så er der mig der er instruktør - og alle andre bedes "forlade lokalet" (skydehuset)
Der er ikke noget så frustrerende som 3 kloge hoveder der alle sammen forsøger at lære en noget - ved at sige noget forskelligt.

2) Og så vil jeg pointerer overfor eleverne at denne del ikke handler om at ramme, men om at bestå - og KUN det!

3) Og så har jeg leget med tanken om at de skal lære at være robotter. Gør tingene helt mekanisk.

- Sig pænt goddag til censor med øjenkontakt
- vent på klar fra censor
- kik igennem løbene med den pegende demonstrativt opad, og kik på censor og vent på hans kvitterende nik
- Lad op
- Indtag venteposition og træk vejret
- indtag klarstilling
- meld klar
- Monter gevær langsomt
- afsikring
- afgiv skud (glem hvor du rammer)
- ned i venteposition (med løbene pegende opad)
- Sikring
- Bevæg geværet ned til under vandret
- Knæk geværet og fjern det afskudte patronhylster (Lad det for gud skyld ligge hvis det ryger på jorden)

Rinse and repeat ...

Efter sidste skud er det super vigtigt at man også fjerner den sidste ikke-afskudte patron, inden man overdrager geværet til censor.

Saml eventuelle patronhylstre op

Er der noget jeg overser?

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af Epae » 4. jun 2021, 15:49

PSindrup skrev:
4. jun 2021, 15:37
Timsen skrev:
4. jun 2021, 15:04

Fuk den blev lang, og jeg lyder som selveste Sankt Peter, så hellig jeg er :biggrin: - men jeg håber det var lidt i denne retning du havde tænkt med din tråd?
Jeg tager gerne imod både positivt og negativt feedback - practise what you preach, som man siger :blink:
Tak for et meget fint indlæg, som på ingen måde blev for lang. :Hug:

Jeg skal på søndag ud og instruerer elever der skal op til jagtprøven - altså hvor det ikke drejer sig om at ramme duen, men udelukkende betjening.
Jeg har tænkt mig at gribe det an som følger:

1) Og den er vigtig. Selv om at jeg er ny instruktør, så er der mig der er instruktør - og alle andre bedes "forlade lokalet" (skydehuset)
Der er ikke noget så frustrerende som 3 kloge hoveder der alle sammen forsøger at lære en noget - ved at sige noget forskelligt.

2) Og så vil jeg pointerer overfor eleverne at denne del ikke handler om at ramme, men om at bestå - og KUN det!

3) Og så har jeg leget med tanken om at de skal lære at være robotter. Gør tingene helt mekanisk.

- Sig pænt goddag til censor med øjenkontakt
- vent på klar fra censor
- kik igennem løbene med den pegende demonstrativt opad, og kik på censor og vent på hans kvitterende nik
- Lad op
- Indtag venteposition og træk vejret
- indtag klarstilling
- meld klar
- Monter gevær langsomt
- afsikring
- afgiv skud (glem hvor du rammer)
- ned i venteposition (med løbene pegende opad)
- Sikring
- Bevæg geværet ned til under vandret
- Knæk geværet og fjern det afskudte patronhylster (Lad det for gud skyld ligge hvis det ryger på jorden)

Rinse and repeat ...

Efter sidste skud er det super vigtigt at man også fjerner den sidste ikke-afskudte patron, inden man overdrager geværet til censor.

Saml eventuelle patronhylstre op

Er der noget jeg overser?

Peter
Nogen vil også kræve at du orienterer dig om det er 'sikkert' at lade geværet krydse det vandrette plan i ladt tilstand efter du har skudt og sikret men før du knækker og lader op igen. (Du har jo stadigvæk en patron mere i det andet kammer).
Og gør opmærksom på at den mindste berøring af topnøglen på geværet = du har påbegyndt åbning af geværet.
En jeg var oppe sammen med dumpede på stedet på dette.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 242 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af Timsen » 4. jun 2021, 16:36

PSindrup skrev:
4. jun 2021, 15:37
3) Og så har jeg leget med tanken om at de skal lære at være robotter. Gør tingene helt mekanisk.
Jeg synes den tilgang er rigtig fornuftig.
Når man endnu ikke har rutine, så er klar procedure faktisk en rigtig god hjælp.

Den eneste kommentar jeg har er, at jeg altid overdrager våbnet med kamrene klart synlige for modtager (altså så de kan modtage våbnet på grebet og jeg holder på forskæftet. Så kan de med det samme se den er tom.

Og når jeg tager et våben fra stativ er første trin altid at åbne geværet med piben vendt opad og i samme bevægelse løfter jeg altid op og kigger gennem rørene inden jeg vipper den forbi vandret til transport eller ladeposition.
Jeg gentager kigget når jeg er på standpladsen inden jeg lader op.

Så helt grundlæggende er vi faktisk enige :)
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af PSindrup » 4. jun 2021, 18:03

Timsen skrev:
4. jun 2021, 16:36
PSindrup skrev:
4. jun 2021, 15:37
3) Og så har jeg leget med tanken om at de skal lære at være robotter. Gør tingene helt mekanisk.
Jeg synes den tilgang er rigtig fornuftig.
Når man endnu ikke har rutine, så er klar procedure faktisk en rigtig god hjælp.

Den eneste kommentar jeg har er, at jeg altid overdrager våbnet med kamrene klart synlige for modtager (altså så de kan modtage våbnet på grebet og jeg holder på forskæftet. Så kan de med det samme se den er tom.

Og når jeg tager et våben fra stativ er første trin altid at åbne geværet med piben vendt opad og i samme bevægelse løfter jeg altid op og kigger gennem rørene inden jeg vipper den forbi vandret til transport eller ladeposition.
Jeg gentager kigget når jeg er på standpladsen inden jeg lader op.

Så helt grundlæggende er vi faktisk enige :)
Tak.

Ja, man ser faktisk elever der dumper allerede ved våbenstativet.

Når man er på skydebanen er det også interessant at se hvor forskelligt de forskellige skytter tager deres våben fra stativet. LANGT de fleste gør det dog 100% forsvarligt.

Peter

MortenV
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 277
Tilmeldt: 3. feb 2013, 09:51
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 28 times
Been thanked: 35 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af MortenV » 5. jun 2021, 00:00

Melder mig under fanerne. Erfaringen er desværre ret begrænset. Den er markant tungere som riffel instruktør, men beviset er der.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af HR » 5. jun 2021, 00:53

Råd? Hold kæft og observer. Find det største problem og arbejd på det. Ignorer de små ting.

I øvrigt starter jeg i den anden ende. Jeg lærer dem først at skyde. Så sætter vi sikring og startstilling på til sidst. Det kaldes bagudkædning og virker fint på hunde. Og mennesker er kun ganske lidt dummere.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af PSindrup » 5. jun 2021, 06:34

Epae skrev:
4. jun 2021, 15:49
Nogen vil også kræve at du orienterer dig om det er 'sikkert' at lade geværet krydse det vandrette plan i ladt tilstand efter du har skudt og sikret men før du knækker og lader op igen. (Du har jo stadigvæk en patron mere i det andet kammer).
Jeg har også hørt om folk der er dumpet på manglende orientering. Jeg har diskuteret det med min nabo der også var min jagtttegnsinstruktør for 5 år siden. Det var ikke noget vi lærte dengang. Han har heller ikke hørt om kravet om orientering på en skydebane. Er det en ny regel?

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af Epae » 5. jun 2021, 07:50

PSindrup skrev:
5. jun 2021, 06:34
Epae skrev:
4. jun 2021, 15:49
Nogen vil også kræve at du orienterer dig om det er 'sikkert' at lade geværet krydse det vandrette plan i ladt tilstand efter du har skudt og sikret men før du knækker og lader op igen. (Du har jo stadigvæk en patron mere i det andet kammer).
Jeg har også hørt om folk der er dumpet på manglende orientering. Jeg har diskuteret det med min nabo der også var min jagtttegnsinstruktør for 5 år siden. Det var ikke noget vi lærte dengang. Han har heller ikke hørt om kravet om orientering på en skydebane. Er det en ny regel?

Peter
Jeg tog tegnet i '19 og vi fik at vide at en af de gutter som man tager prøven hos (nordsjælland) var MEGET streng med det og da det ligesom var en form for 'test' til rigtig jagt hvor det jo ikke er en skydebane så skal man gøre som man ville gøre på jagt... og der blev gjort meget ud af at fortælle at det var 'better safe than sorry' og så orientere dig hver gang du krydser det vandrette plan, også til skyde-delen af prøven.
Såe ja... "your milage may vary" men det koster ikke noget at være på den sikre side til prøven.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af Flugteren » 5. jun 2021, 09:35

Det var også en del af min undervisning, da jeg tog tegnet i 2016.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af HR » 5. jun 2021, 10:37

Det med orientering har jeg aldrig hørt om og der står intet om det i vejledningen til skydeprøven. Umidelbart lyder det som noget sjælænderi knyttet til en enkelt person.

Da skydeprøven var ny havde nogle prøvesagkyndige deres egne ret specielle tolkninger af reglerne. Hos os var det største problem et krav om en unaturlig klarstilling med bøssen lodret. Men de tolkninger er der blevet ryddet op i. Så hvis det ikke står i vejledning for haglskydeprøver, så er det ikke et krav og man kan ikke dumpe på det.

Det sagt, så lærer jeg folk at gå tilbage til klarstilling og hvilestilling efter skudet. Stoppe op, tænke og sikre før de tager bøssen ned. Det hjælper skydningen og det stopper det japperi mange aspiranter laver fordi de ikke kan skilde fra hinanden hvad der skal gå hurtigt og hvad der skal gå langsomt.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af PSindrup » 5. jun 2021, 10:45

HR skrev:
5. jun 2021, 10:37
Det med orientering har jeg aldrig hørt om og der står intet om det i vejledningen til skydeprøven. Umidelbart lyder det som noget sjælænderi knyttet til en enkelt person.

Da skydeprøven var ny havde nogle prøvesagkyndige deres egne ret specielle tolkninger af reglerne. Hos os var det største problem et krav om en unaturlig klarstilling med bøssen lodret. Men de tolkninger er der blevet ryddet op i. Så hvis det ikke står i vejledning for haglskydeprøver, så er det ikke et krav og man kan ikke dumpe på det.

Det sagt, så lærer jeg folk at gå tilbage til klarstilling og hvilestilling efter skudet. Stoppe op, tænke og sikre før de tager bøssen ned. Det hjælper skydningen og det stopper det japperi mange aspiranter laver fordi de ikke kan skilde fra hinanden hvad der skal gå hurtigt og hvad der skal gå langsomt.
HR
Ja, det er lidt underligt.

Jeg har hørt om flere der er dumpet fordi de ikke har orienteret sig, og det er jo helt sort hvis det ikke engang er en del af “pensum”.

Jeg vil tage dette op med de gamle rotter jeg skal hjælpe med undervisning i morgen.

I’ll be back.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af PSindrup » 7. jun 2021, 08:40

Så fik jeg min debut som skydeinstruktør og det gik rigtigt godt.

Eleverne var helt vildt gode til sikker våbenhåndtering og alle (7) åbnede geværet med løbene pegende opad, "10 cm fra våbenstativet" og behandlede våbnet med den fornødne respekt.

Den ting jeg pointerede mest var at jeg gerne ville have længere "afstand" mellem klarmelding og afsikring.
Jeg forklarede at i stedet for at høre klar-klik, så ville jeg hellere høre klar - - klik - og den forklaring gik rent ind.

Nogle få stod og pegede geværet 15 grader til højre til bagduer. Det snakkede vi om det smarte i at pege geværet i samme retning som man forventede at afgive skuddet i, og understregede at det ikke var noget man ville dumpe på. Men kun var for at nedsætte stressniveauet. (og hæve "elegancen")

Nogle få berørte/aktiverede (det er stadig uklart for mig om en berøring også er forbudt) toplukkernøglen før geværet var i vandret, men det var typisk efter at skudt 15-20 skud, og det tilskrev vi manglende koncentration. Man bliver faktisk mentalt træt af at skyde.

Alt i alt en super dag på skydebanen.
Og mindst en har insisteret på at jeg tager med ham på skydebanen på næste søndag - så helt tosset kan det ikke have været :Hug:

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af HR » 7. jun 2021, 14:08

... i praksis må de ikke sætte fingeren på toplukkenøglen før de åbner. Det hjælper aspiranterne rigtig meget at tage våbnet ind til kroppen efter skuddet, sikre og holde en lille tænkepause inden de tager bøssen ned og knækker. Det bryder deres jappe-jappe-jappe gøre alt i en lang glidende bevægelse, der tit får dem til ubevidst at sætte tommelen på toplukkenøglen på vejen ned gennem vandret.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af Epae » 7. jun 2021, 14:30

HR skrev:
7. jun 2021, 14:08
... i praksis må de ikke sætte fingeren på toplukkenøglen før de åbner. Det hjælper aspiranterne rigtig meget at tage våbnet ind til kroppen efter skuddet, sikre og holde en lille tænkepause inden de tager bøssen ned og knækker. Det bryder deres jappe-jappe-jappe gøre alt i en lang glidende bevægelse, der tit får dem til ubevidst at sætte tommelen på toplukkenøglen på vejen ned gennem vandret.
HR
Lovgivningen siger følgende:
6.2
Haglbøssen må ikke bæres eller holdes med løbene i ro i eller omkring det vandrette plan. Ladning/afladning og
åbning/lukning skal foregå med nedadvendte løb. Åbning af haglbøssen anses for påbegyndt, når toplukkenøglen påvirkes.

Så man kan argumentere for hvornår man "påvirker" toplukkenøglen men du kan nemt risikere at folk dumper ved bare at røre ved den. Skete som sagt for en der gik op sammen med mig.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af PSindrup » 7. jun 2021, 15:05

HR skrev:
7. jun 2021, 14:08
... i praksis må de ikke sætte fingeren på toplukkenøglen før de åbner. Det hjælper aspiranterne rigtig meget at tage våbnet ind til kroppen efter skuddet, sikre og holde en lille tænkepause inden de tager bøssen ned og knækker. Det bryder deres jappe-jappe-jappe gøre alt i en lang glidende bevægelse, der tit får dem til ubevidst at sætte tommelen på toplukkenøglen på vejen ned gennem vandret.
HR
Det var også sådan at mine elever gjorde - og de var faktisk rigtigt gode til at være "robotter". De var godt "skolet" :thumbup:
Epae skrev:
7. jun 2021, 14:30
Lovgivningen siger følgende:
6.2
Haglbøssen må ikke bæres eller holdes med løbene i ro i eller omkring det vandrette plan. Ladning/afladning og
åbning/lukning skal foregå med nedadvendte løb. Åbning af haglbøssen anses for påbegyndt, når toplukkenøglen påvirkes.

Så man kan argumentere for hvornår man "påvirker" toplukkenøglen men du kan nemt risikere at folk dumper ved bare at røre ved den. Skete som sagt for en der gik op sammen med mig.
Det er korrekt at der er sådan at lovteksten lyder. Men jeg har, ikke desto mindre, hørt og folk der er dumpet ved at de blot har berørt - eller ment at de kun har berørt toplukkernøglen på vejen ned i gennem det vandrette plan.

Moralen må være; Snitterne væk, indtil løbene peger tydeligt nedad.

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af Epae » 7. jun 2021, 15:07

PSindrup skrev:
7. jun 2021, 15:05
HR skrev:
7. jun 2021, 14:08
... i praksis må de ikke sætte fingeren på toplukkenøglen før de åbner. Det hjælper aspiranterne rigtig meget at tage våbnet ind til kroppen efter skuddet, sikre og holde en lille tænkepause inden de tager bøssen ned og knækker. Det bryder deres jappe-jappe-jappe gøre alt i en lang glidende bevægelse, der tit får dem til ubevidst at sætte tommelen på toplukkenøglen på vejen ned gennem vandret.
HR
Det var også sådan at mine elever gjorde - og de var faktisk rigtigt gode til at være "robotter". De var godt "skolet" :thumbup:
Epae skrev:
7. jun 2021, 14:30
Lovgivningen siger følgende:
6.2
Haglbøssen må ikke bæres eller holdes med løbene i ro i eller omkring det vandrette plan. Ladning/afladning og
åbning/lukning skal foregå med nedadvendte løb. Åbning af haglbøssen anses for påbegyndt, når toplukkenøglen påvirkes.

Så man kan argumentere for hvornår man "påvirker" toplukkenøglen men du kan nemt risikere at folk dumper ved bare at røre ved den. Skete som sagt for en der gik op sammen med mig.
Det er korrekt at der er sådan at lovteksten lyder. Men jeg har, ikke desto mindre, hørt og folk der er dumpet ved at de blot har berørt - eller ment at de kun har berørt toplukkernøglen på vejen ned i gennem det vandrette plan.

Moralen må være; Snitterne væk, indtil løbene peger tydeligt nedad.

Peter
Præcis det jeg skriver ;)
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af Bofhenator » 7. jun 2021, 15:08

PSindrup skrev:
7. jun 2021, 15:05
HR skrev:
7. jun 2021, 14:08
... i praksis må de ikke sætte fingeren på toplukkenøglen før de åbner. Det hjælper aspiranterne rigtig meget at tage våbnet ind til kroppen efter skuddet, sikre og holde en lille tænkepause inden de tager bøssen ned og knækker. Det bryder deres jappe-jappe-jappe gøre alt i en lang glidende bevægelse, der tit får dem til ubevidst at sætte tommelen på toplukkenøglen på vejen ned gennem vandret.
HR
Det var også sådan at mine elever gjorde - og de var faktisk rigtigt gode til at være "robotter". De var godt "skolet" :thumbup:
Epae skrev:
7. jun 2021, 14:30
Lovgivningen siger følgende:
6.2
Haglbøssen må ikke bæres eller holdes med løbene i ro i eller omkring det vandrette plan. Ladning/afladning og
åbning/lukning skal foregå med nedadvendte løb. Åbning af haglbøssen anses for påbegyndt, når toplukkenøglen påvirkes.

Så man kan argumentere for hvornår man "påvirker" toplukkenøglen men du kan nemt risikere at folk dumper ved bare at røre ved den. Skete som sagt for en der gik op sammen med mig.
Det er korrekt at der er sådan at lovteksten lyder. Men jeg har, ikke desto mindre, hørt og folk der er dumpet ved at de blot har berørt - eller ment at de kun har berørt toplukkernøglen på vejen ned i gennem det vandrette plan.

Moralen må være; Snitterne væk, indtil løbene peger tydeligt nedad.

Peter
Som eksaminator er det også vanskeligt at kunne se om toplukkenøglen blot er berørt eller påvirket. Men der må stå i den vejledning de bedømmer efter om tvivlen skal komme ekserminanten til gode?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af HR » 9. jun 2021, 01:48

Den vejledning er en del af undervisningamaterialet til dit kursus. Jeg har den ikke foran mig, men jeg er ret overbevist om at der intet står om at tvivl skal komme aspiranten til gode.

Om toplukkenøglen er skubbet nul eller én mm frem kan den prøvesagkyndige umuligt vurdere. Men det er egentligt også ligegyldig. Hvis du allerede på vej ned gennem lodret lægger tommelfingeren op på nøglen, så har du reelt påbegyndt noget du ikke må og du kan forvente at dumpe. Specielt hvis bøssen knækker i det milisekund den er nede.

Jeg har en gang set en funktionsfejl der fik en Jagler gå af da skytten påvirkede nøglen, så dumpegrunden er reel nok.

Og når du nu siger at teknisk set, så er nøglen ikke påvirket før den bevæger sig, så vil jeg gentage at det kan ikke afgøres og derfor skal aspiranten holde snitterne væk fra den nøgle ind til det er sikkert at åbne bøssen :angry:

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af LJ » 9. jun 2021, 08:12

HR skrev:
9. jun 2021, 01:48
Den vejledning er en del af undervisningamaterialet til dit kursus. Jeg har den ikke foran mig, men jeg er ret overbevist om at der intet står om at tvivl skal komme aspiranten til gode.

Om toplukkenøglen er skubbet nul eller én mm frem kan den prøvesagkyndige umuligt vurdere. Men det er egentligt også ligegyldig. Hvis du allerede på vej ned gennem lodret lægger tommelfingeren op på nøglen, så har du reelt påbegyndt noget du ikke må og du kan forvente at dumpe. Specielt hvis bøssen knækker i det milisekund den er nede.

Jeg har en gang set en funktionsfejl der fik en Jagler gå af da skytten påvirkede nøglen, så dumpegrunden er reel nok.

Og når du nu siger at teknisk set, så er nøglen ikke påvirket før den bevæger sig, så vil jeg gentage at det kan ikke afgøres og derfor skal aspiranten holde snitterne væk fra den nøgle ind til det er sikkert at åbne bøssen :angry:

HR
:thumbup: Lige præcis!

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af Ferguson » 9. jun 2021, 12:38

Jeg blev inspireret af PSindrups fortælling, så nu har jeg tilmeldt mig et instruktørkursus.
Det næste Jægerforbundet har planlagt, var først til september.

Skovskolen har heldigvis allerede et kursus d. 26-27 juni, så det er jeg hoppet med på.

Der er stadig ledige pladser hvis nogen skulle være interesseret. :smile:

https://skovskolen.ku.dk/kurser-og-konf ... nstruktoer

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af PSindrup » 9. jun 2021, 13:20

Ferguson skrev:
9. jun 2021, 12:38
Jeg blev inspireret af PSindrups fortælling, så nu har jeg tilmeldt mig et instruktørkursus.
Det næste Jægerforbundet har planlagt, var først til september.

Skovskolen har heldigvis allerede et kursus d. 26-27 juni, så det er jeg hoppet med på.

Der er stadig ledige pladser hvis nogen skulle være interesseret. :smile:

https://skovskolen.ku.dk/kurser-og-konf ... nstruktoer
:thumbup:

En lidt anden tilgang (og pris) til kurset, afholdt af Jesper Dellgren som jo driver en kommerciel "skydeskole"

Jeg er spændt på at dele oplevelser når du også har været på kursus

Men spændende bliver det! :rock:

Peter

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af Aratan » 9. jun 2021, 20:00

HR skrev:
7. jun 2021, 14:08
... i praksis må de ikke sætte fingeren på toplukkenøglen før de åbner. Det hjælper aspiranterne rigtig meget at tage våbnet ind til kroppen efter skuddet, sikre og holde en lille tænkepause inden de tager bøssen ned og knækker. Det bryder deres jappe-jappe-jappe gøre alt i en lang glidende bevægelse, der tit får dem til ubevidst at sætte tommelen på toplukkenøglen på vejen ned gennem vandret.
HR
Hørt!

Det tog mig RIGTIG lang tid at slippe den instruks jeg havde fået fra min ene begynderinstruktør: "NEEEED med geværet med det SAMME!". Det virkede fint, men det gør det enormt svært at lære at skyde 2 skud efter hver due når jagtprøven er overstået...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er der nogen flugtskydningsinstruktører her på NVF?

Indlæg af PSindrup » 8. nov 2021, 06:51

Ferguson skrev:
9. jun 2021, 12:38
Jeg blev inspireret af PSindrups fortælling, så nu har jeg tilmeldt mig et instruktørkursus.
Det næste Jægerforbundet har planlagt, var først til september.

Skovskolen har heldigvis allerede et kursus d. 26-27 juni, så det er jeg hoppet med på.

Der er stadig ledige pladser hvis nogen skulle være interesseret. :smile:

https://skovskolen.ku.dk/kurser-og-konf ... nstruktoer
Hvordan gik dit kursus?

Var det godt, og har du været ud at virke som instruktør siden?

Peter

Besvar