BRNO 581 fødeproblemer - hvordan fixer jeg magasintilpasning?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

BRNO 581 fødeproblemer - hvordan fixer jeg magasintilpasning?

Indlæg af FrederikF » 7. feb 2021, 10:07

Så er den gal igen :fun:
Jeg har købt mig en BRNO 581 .22lr. Har sågar skaffet mig et ekstra magasin (de er nærmest lige så vanskelige at få tag i som de berømte "hønsetænder"). Efter at have fået den rædselsfulde lak af og givet det, ellers flotte træ, en omgang olie, så har jeg været en tur på skydebanen.
Riflen skyder rigtig godt, aftrækket er fremragende (af en automat at være) og alt burde være godt.
MEN, riflen "jammer" (beklager til BOFH og CO at der benyttes et angelsaksisk ord men har ikke et mundret dansk ord for dette :mrgreen: ) når jeg kommer et stykke ned i magasinerne - typisk når jeg har skudt 4 ud af de 8 skud. Det samme sker hvis jeg holder en hånd under magasinet (ved godt hånden ikke har noget at lave der, men jeg gider ikke have funkfejl bare fordi jeg kommer til at understøtte et magasin).
Nu er spørgsmålet hvordan jeg bedst klarer problemet.
Skal jeg forsøge at skaffe nye fjedre? (aner ikke hvordan, men de kan vel vikles), Eller er det mon et spørgsmål om mere basal tilpasning mellem magasin og riffel (magasinerne er den rigtige moden/type, men de er ikke født sammen med den aktuelle riffel).
Magasinerne har selvfølgelig været adskilt og rengjort, våbnet er naturligvis også "fovet" i bund :biggrin:
Gode råd til hvor jeg bør starte, inden jeg smider flere penge ud på unødvendigheder end riflen har kostet - og tro mig der skal ikke meget til :twisted:
Mvh Frederik
PS: Jeg har ikke afprøvet om HV ammo klarer problemet, det ligner nemlig ikke et udslag af manglende kraft til genladning.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: BRNO 581 fødeproblemer - hvordan fixer jeg magasintilpasning?

Indlæg af Bofhenator » 7. feb 2021, 12:19

FrederikF skrev:
7. feb 2021, 10:07
Så er den gal igen :fun:
Jeg har købt mig en BRNO 581 .22LR. Har sågar skaffet mig et ekstra magasin (de er nærmest lige så vanskelige at få tag i som de berømte "hønsetænder"). Efter at have fået den rædselsfulde lak af og givet det, ellers flotte træ, en omgang olie, så har jeg været en tur på skydebanen.
Riflen skyder rigtig godt, aftrækket er fremragende (af en automat at være) og alt burde være godt.
MEN, riflen "jammer" (beklager til BOFH og CO at der benyttes et angelsaksisk ord men har ikke et mundret dansk ord for dette :mrgreen: ) når jeg kommer et stykke ned i magasinerne - typisk når jeg har skudt 4 ud af de 8 skud. Det samme sker hvis jeg holder en hånd under magasinet (ved godt hånden ikke har noget at lave der, men jeg gider ikke have funkfejl bare fordi jeg kommer til at understøtte et magasin).
Nu er spørgsmålet hvordan jeg bedst klarer problemet.
Skal jeg forsøge at skaffe nye fjedre? (aner ikke hvordan, men de kan vel vikles), Eller er det mon et spørgsmål om mere basal tilpasning mellem magasin og riffel (magasinerne er den rigtige moden/type, men de er ikke født sammen med den aktuelle riffel).
Magasinerne har selvfølgelig været adskilt og rengjort, våbnet er naturligvis også "fovet" i bund :biggrin:
Gode råd til hvor jeg bør starte, inden jeg smider flere penge ud på unødvendigheder end riflen har kostet - og tro mig der skal ikke meget til :twisted:
Mvh Frederik
PS: Jeg har ikke afprøvet om HV ammo klarer problemet, det ligner nemlig ikke et udslag af manglende kraft til genladning.
Er der forskel på hvordan du støtter med med håneden? Det jeg tænker på er om der er hvis du får løftet magasinet eller hvis du får ændret på vinklen?

Hvilken fejlfunktionering (:-D) får du? Hvordan jammer den ;-) (tror ikke der er et mundret dansk ord)
Hvordan ser føderampen ud?
Billeder?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: BRNO 581 fødeproblemer - hvordan fixer jeg magasintilpasning?

Indlæg af C-X » 7. feb 2021, 12:30

Testede ammunition med en kammerat, han med en Sako og jeg med en Ruger, og der var stor forskel på hvordan de forskellige mærker kamres, især i hans Sako, mens min Ruger var mindre kræsen. Hans blev glad for bl.a. SK, mens CCI f.eks. var mindre godt.

Hvilke mærker har du prøvet?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: BRNO 581 fødeproblemer - hvordan fixer jeg magasintilpasning?

Indlæg af FrederikF » 7. feb 2021, 13:57

Jeg var på Kalvebod (kan desværre ikke skyde hjemme), så fik ikke tilstrækkelig tid til at eksperimentere. Havde tre rifler med “nye” kikkerter, der skulle indskydes).
Prøvede RWS r100, CCI SV og Lapua Super Club. Alt opførte sig ens. Jeg oplevede at den typisk jammede midt i magsinet, så kunne jeg tage ladegreb og så skød den fint færdigt.
Må nok en tur på banen igen og præve at holde magasinet i forskellige vinkler.
Hvor ville jeg ønske at jeg havde en mark bag ved huset :bowdown:
Når den jammede var der typisk en ladt patron der ikke var blevet ordentligt ført ind (og de havde fået lidt “tæsk på projektilet) - ingen problemer med afskudte hylstre.

Mvh Frederik

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: BRNO 581 fødeproblemer - hvordan fixer jeg magasintilpasning?

Indlæg af Bofhenator » 7. feb 2021, 14:41

FrederikF skrev:
7. feb 2021, 13:57
Jeg var på Kalvebod (kan desværre ikke skyde hjemme), så fik ikke tilstrækkelig tid til at eksperimentere. Havde tre rifler med “nye” kikkerter, der skulle indskydes).
Prøvede RWS r100, CCI SV og Lapua Super Club. Alt opførte sig ens. Jeg oplevede at den typisk jammede midt i magsinet, så kunne jeg tage ladegreb og så skød den fint færdigt.
Må nok en tur på banen igen og præve at holde magasinet i forskellige vinkler.
Hvor ville jeg ønske at jeg havde en mark bag ved huset :bowdown:
Når den jammede var der typisk en ladt patron der ikke var blevet ordentligt ført ind (og de havde fået lidt “tæsk på projektilet) - ingen problemer med afskudte hylstre.

Mvh Frederik
Jeg tror jeg er på ksc på lørdag formiddag, kan evt kigge dig over skulderen :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: BRNO 581 fødeproblemer - hvordan fixer jeg magasintilpasning?

Indlæg af FrederikF » 7. feb 2021, 15:20

:biggrin:
Lyder super. Skal se om jeg kan få “fri”. Det holder hårdt i weekenderne med tre rollinger :fun:

Besvar