Bedding dilemma

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Bedding dilemma

Indlæg af Sila0079 » 24. jan 2021, 19:58

Jeg skal til at bedde en gammel tysker (og hvis du tror det kan betyde mere en én ting, så hiv dine tanker op ad rendestenen :grimasse: )
En BSW Schonzeitkarabiner enkeltskudsriffel i .22 hornet, ca anno 1938.

Jeg købte den, efter af have set den præstere en fin lille 3-kløver gruppe på 50 meter, vel svarende til C-C på 5mm ca, da alle 3 skud rørte hinanden..
Og selvom låsen ser lidt rough ud visse stedet, så tror jeg aldrig jeg har det et renere og blankere løb.. En enkeltskudsriffel i et halvobskurt kaliber, er åbenbart ikle lige det første folk går ud og slider op på skydebanen..

Nu har jeg letter aftrækket lidt, fundet en lyddæmper jeg skal have drejet gevind til, og næste step er bedding. Og ganske som jeg frygtede, da jeg fik øje på en skrue lang fremme ad forskæftet, så er skæftet skruet fast til piben halvvejs nede af pibens længde, og der er kun en forreste skrue i låsestolen. Piben er sådan set fritliggende alle steder foruden der hvor piben og skæfte er skrue sammen.

Som jeg ser der, har jeg følgende muligheder
1. Lad være med at gøre noget som helst (kommer ikke til af ske)
2. Pillar bed skruen ved låsestolen
3. Glass bed anlægsflader omkring låsestol og under den pillar med gevind, som sidder fast i dovetail på løb.
4. Glass bed hele vejen fra bagenden af låsestolen, til og med der hvor løbet spændes sammen med forskæftet (således at kun forreste halvdel af løbet er fritliggende)
5. Bor et hul bagerst i låsestolen, skær gevind, bank pillar med gevind ud af dovetail, og pillar og glass bed selve låsestolen, og første 3 cm af løbet.

Hælder nok mest til en kombi af 2 og 3, eller 2 og 4. Mest fordi tanken om at bore i sin låsestol, er lidt speciel. Men tror i nogle af de kombier, kan gøre det lige så godt som mulighed 5, som er den eneste option der fuldt ud fritligger piben?

Min tanke omkring option 4, er at epoxy invendigt i skæftet, måske vil stive det nok af, til at undgå ændring i træfpunkt afhængigt af vejr.

Og inden alt for mange spilder tid på at opfordre mig til at skrotte den og købe en moderne .223, så er den her købt fordi den er sjov på en måde de moderne ikke er - og alt det her er ikke spild af tid, for mit formål er bedst mulig præcision, på længst mulig afstand, hjemmeladning af blyfri til den, og jagt på rovdyr og småvildt..
Vedhæftede filer
Screenshot_20210124-180750_Gallery.jpg
Screenshot_20210124-180817_Gallery.jpg
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Bedding dilemma

Indlæg af Bjarne41 » 24. jan 2021, 20:05

Når du har en ganske fin præcision i forvejen - hvad forventer du så fremrettet at kunne opnå ved bedding af riflen ? :???:

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding dilemma

Indlæg af Sila0079 » 24. jan 2021, 20:13

Bjarne41 skrev:
24. jan 2021, 20:05
Når du har en ganske fin præcision i forvejen - hvad forventer du så fremrettet at kunne opnå ved bedding af riflen ? :???:
For det første har jeg kun set én skive.. End ikke selv skudt med den.. Men bedding, særligt med pillars, vil gøre at træfpunktet ikke ændrer sig med vejret.. Det er ikke kun for at gøre grupperne mindre, det er også for at gøre at grupperne sidder samme sted hver gang. Der ud over kan et stivere skæfte/bedre anlægsflade gøre at dens præcisionsnoder ift. genladning bliver bredere, og dermed vil den være mindre kræsen, og muligvis skyde bedre med flere forskellige af patroner jeg allerede også har købt..
Jeg ved ikke engang hvilken specifik patron den skød den fine gruppe med.. Jeg vil ikke kun have den præcis, men konsistent præcis. Med forskellige ladninger, i forskellige skydestillinger, under forskellige vejrforhold..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Bedding dilemma

Indlæg af FrederikF » 24. jan 2021, 20:14

Mine tanker tilsvarer Bjarnes.
Det er tvivlsomt at du får bedre præcision ud af den.
Der er lavet masser af superpræcise våben uden fritliggende pibe.
Jeg ville nyde den som den er og så finetune præcisionen ved at finde den helt rigtige kugle og ladning.
Fin riffel :biggrin:

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding dilemma

Indlæg af Sila0079 » 24. jan 2021, 20:25

Tak for input. Som skrevet i mit indlæg, så er option 1 ikke en mulighed for mig, og jeg har også redegjort for årsagerne. Jeg er helt med på at de færreste ville gøre som mig, ud fra tesen 'why fix it, if it isn't broken'. Men jeg er nørd. Jeg finder stor fornøjelse i at finde ud af HVOR godt noget kan blive.. For at være ærlig, så dyrker jeg selve den proces, mindst lige så meget som aktiviteten; at skyde/gå på jagt..

Og lur mig om ikke der rundt omkring i afkrogene af dette forum, gemmer sig andre individer, næsten lige så gale som mig :NVFrules:
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Bedding dilemma

Indlæg af Bjarne41 » 24. jan 2021, 20:26

Hvad med i år at få testet den riffel med forskellige ladninger så du finder den rigtige ladning ?
Efter den test kan du så finde frem til, om det kan svare sig at udføre bedding på riflen
.
Respektere at det er din riffel og dit valg hvad du gør med den :blink:
Og lur mig om ikke der rundt omkring i afkrogene af dette forum, gemmer sig andre individer, næsten lige så gale som mig :NVFrules:
Uden tvivl :biggrin:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Bedding dilemma

Indlæg af Raptor357 » 24. jan 2021, 20:29

Så gå hele vejen med 5.
Men du må ikke banke eller varme noget særligt på piben for at få dimsen med gevindet i af.
Jeg har boret et hul et forbudt sted og skåret gevind i for at få kikkert på en otterup riffel, det er ikke så slemt, og på "fesne" kalibre har det næppe indflydelse på styrken.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding dilemma

Indlæg af Sila0079 » 24. jan 2021, 21:28

Raptor357 skrev:
24. jan 2021, 20:29
Så gå hele vejen med 5.
Men du må ikke banke eller varme noget særligt på piben for at få dimsen med gevindet i af.
Jeg har boret et hul et forbudt sted og skåret gevind i for at få kikkert på en otterup riffel, det er ikke så slemt, og på "fesne" kalibre har det næppe indflydelse på styrken.
Tror du har ret. Og godt input om dimsen. Tror jeg saver den over med bajonetsav.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Bedding dilemma

Indlæg af Raptor357 » 24. jan 2021, 21:31

Jeg ville bruge en proxxon fbs/ibs med en skæteskive, eller lignende. Bajonetsaven kan godt hive en del.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding dilemma

Indlæg af Sila0079 » 24. jan 2021, 22:27

Raptor357 skrev:
24. jan 2021, 21:31
Jeg ville bruge en proxxon fbs/ibs med en skæteskive, eller lignende. Bajonetsaven kan godt hive en del.
Tænker bajonetsav fordi det genererer mindre varme. Må lige se på det..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding dilemma

Indlæg af Sila0079 » 16. maj 2021, 02:07

Gik med løsning nummer 5. Gik nemt med at bore hullet. Skære gevind var noget mere møjsommeligt, men endte med at lykkes med et fint resultat.

Drejede 2 pillars i hhv messing og stål. Bagerste skrue kommer til at sidde skjult under aftrækkerbøjlen, så der har jeg undersænket skruems hoved i pillaren. Dovetail dims i løbet, var i øvrigt nem at banke ud, da det gik op for mig af den var konisk, og derfor bare skulle bankes rette vej.

Pillars er støbt i skæftet, og her til aften har jeg Devcon beddet selve riflen. Så jeg er yderst spændt på at skille den ad igen imorgen. Har brugt modellervoks til at blokere ting, og sko-voks som release agent. 3 omgangen isoleringstape om løbe 2 steder, for at fritlægge, og så 2 quick grips på løbet, og spændt begge skruer i låsestolen moderat hård, og fjernet overskydende epoxy med vatpinde.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding dilemma

Indlæg af Sila0079 » 16. maj 2021, 02:10

Billeder af endeligt resultat tilgår imorgen.
Vedhæftede filer
Screenshot_20210516-015931_Gallery.jpg
Screenshot_20210516-015940_Gallery.jpg
Screenshot_20210516-015710_Gallery.jpg
Screenshot_20210516-015718_Gallery.jpg
Screenshot_20210516-015728_Gallery.jpg
Screenshot_20210516-015738_Gallery.jpg
Screenshot_20210516-015754_Gallery.jpg
Screenshot_20210516-015801_Gallery.jpg
Screenshot_20210516-015811_Gallery.jpg
Screenshot_20210516-015821_Gallery.jpg
Screenshot_20210516-015832_Gallery.jpg
Screenshot_20210516-015856_Gallery.jpg
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding dilemma

Indlæg af Sila0079 » 17. maj 2021, 17:45

Færdig støbt
Vedhæftede filer
Screenshot_20210517-174406_Gallery.jpg
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Bedding dilemma

Indlæg af Ninjakebab » 22. maj 2021, 18:14

Så skal vi vist snart have nogle resultater på om præcisionen kunne lide din bedding! :thumbup:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Bedding dilemma

Indlæg af Sila0079 » 22. maj 2021, 20:14

Ninjakebab skrev:
22. maj 2021, 18:14
Så skal vi vist snart have nogle resultater på om præcisionen kunne lide din bedding! :thumbup:
Jamen det er såmænd ikke fordi du ikke har ret. Her i huset, går denne slags projekter bare yderst langsomt, da det kun er de sene aftener der er ledige til den slags. Jeg har godt nok fjernet modellervoksen, men ellers ikke mere.. Jeg skal også have skåret gevind i piben på denne og en anden riffel, før jeg påregner at skyde med dem, og for denne riffels vedkommende, har jeg faktisk endnu aldrig skudt med den, så mit eneste sammenligningsgrundlag, er en skive med en fin lille trekløver (5mm C-C) skudt på 50 meter af tidligere ejer. Den bliver jo svær at slå, og jeg ved heller ikke hvad ammo han brugte, men jeg skal selv til at forsøge at udvikle en blyfri mårhunde-ladning til den, som det næste, og ville bare gerne give riflen det bedst mulige udgangspunkt, før dette arbejde påbegyndes. Men jeg lover at smide flere opdateringer i denne tråd, når jeg er kommet videre.. :)
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Besvar