Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 486
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 106 times
Been thanked: 66 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af LHL » 21. jan 2021, 22:25

nu er der forskel på at stå med en let plastskyder og en str200 med lang pibe. kampstilling fungerer bare ikke med tung str200.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Raptor357 » 21. jan 2021, 22:30

Skyde stillingen skal passe til riflen/rekylen og målet/mobiliteten.
Jeg fik en over næseryggen af kikkerten på min .458 lott riffel da jeg indtog en skydestilling hvor riflen blev holdt for tæt på brystkassen.
Det har ødelagt den skydestilling for mig, kroppen husker.

Træning, træning og træning. Træn ofte, men ikke mere end at du bliver træt i mudklerne. Luftgevær er fint, specielt et PCP hold følsomhed på en fjederbandit er uønsket da det ikke er tilstede på samme måde på en rigtig riffel.

Endelig, en let riffel ryster mere end en tung, det betyder voldsomt meget.

Så træn ofte.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Flugteren » 21. jan 2021, 22:40

Lige en tilføjelse: Skru ned for forstørrelsen på kikkerten! Det kan ikke siges nok. Derudover skal man forventningsafstemme sig selv; man behøver ikke skyde sub-MOA på 100 meter fra fritstående stilling. Det er ok, at skuddene sidder indenfor størrelsen på en hånd.

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 539
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Marinerevolver » 21. jan 2021, 22:56

Hej Frank
Har du selv prøvet og skyde en helmath 3x40 skud på 200 el 300meter, så står du ikke
og fægter med riflen som på foto. Venstre albue skal ned på hofteskålen hver gang.
En helmath tager laaaang tid. Spørg de som har prøvet dette?
Mvh. Marinerevolver :razz:

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Boryx » 21. jan 2021, 23:00

Flugteren skrev:
21. jan 2021, 22:40
Lige en tilføjelse: Skru ned for forstørrelsen på kikkerten! Det kan ikke siges nok. Derudover skal man forventningsafstemme sig selv; man behøver ikke skyde sub-MOA på 100 meter fra fritstående stilling. Det er ok, at skuddene sidder indenfor størrelsen på en hånd.
Hvis du kan skyde 5 skud indenfor en håndflade på 100 meter, så giver jeg en øl.
Jeg har hørt mange meninger og belærende sætninger om fritstående skydning, og set mange forsøge - men ikke mange har skudt flot. Faktisk vil jeg påstå at forbavsede få magter at skyde uden hjælpemidler på jagt, jeg selv er en af dem som skyder med skydestok hver gang. Og helst en Viperflex.
Jeg har skudt en del feltskydninger, flere end den gennemsnitlige jæger tror jeg - og selv der, under relativt kontrollerede forhold er træfprocenten lav blandt mange skytter når der ikke tilbydes nogen form for hjælpemidler.

Prøv at kigge på Mester-klassen til FM, der er ret mange forbiere fritstående.

Så skyd fritstående på en bukkeskive, og forvent dobbelt størrelse skudbillede hvis det var på jagt. Det er alt andet lige, noget sværere når der er flere ubekendte.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Flugteren » 21. jan 2021, 23:03

Boryx skrev:
21. jan 2021, 23:00
Flugteren skrev:
21. jan 2021, 22:40
Lige en tilføjelse: Skru ned for forstørrelsen på kikkerten! Det kan ikke siges nok. Derudover skal man forventningsafstemme sig selv; man behøver ikke skyde sub-MOA på 100 meter fra fritstående stilling. Det er ok, at skuddene sidder indenfor størrelsen på en hånd.
Hvis du kan skyde 5 skud indenfor en håndflade på 100 meter, så giver jeg en øl.
Jeg har hørt mange meninger og belærende sætninger om fritstående skydning, og set mange forsøge - men ikke mange har skudt flot. Faktisk vil jeg påstå at forbavsede få magter at skyde uden hjælpemidler på jagt, jeg selv er en af dem som skyder med skydestok hver gang. Og helst en Viperflex.
Jeg har skudt en del feltskydninger, flere end den gennemsnitlige jæger tror jeg - og selv der, under relativt kontrollerede forhold er træfprocenten lav blandt mange skytter når der ikke tilbydes nogen form for hjælpemidler.

Prøv at kigge på Mester-klassen til FM, der er ret mange forbiere fritstående.

Så skyd fritstående på en bukkeskive, og forvent dobbelt størrelse skudbillede hvis det var på jagt. Det er alt andet lige, noget sværere når der er flere ubekendte.
Hehe, jeg tror jeg glemte smileyen efter mit indlæg. Jeg kan ikke selv sætte fem skud indenfor en håndflade på 100 meter, fritstående. :giggle:

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Caspian1911 » 22. jan 2021, 18:40

Lidt oprydning var på sin plads. Husk nu jeres indlæg skal være relevante for trådstarter.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Hansen-Martin » 22. jan 2021, 19:55

jeg står nærmest med siden til, forreste hånd sidder lige under forreste skæfteskrue og albuen i mave/hoften, det kræver der ikke er løst magasin.
jeg køre i cirkler som bliver mindre og mindre og når den så når ind på træfpunktet så trykker jeg af.
jeg har alle dage gjort det når jeg er færdig med og skyde på skydebanen så laver jeg lige en "riffelprøve" fritstående efter et utal af gange er det kommer stille og roligt, samtidig med en masse tørtræning der hjemme efter hullet i fuglekassen som er 30mm og er ude på 40M som regel ved man godt om man "ramte" når man tør træner :smile:

jeg syntes aftræk har vanvittig meget og sige ved fritstående skydning der fortrækker jeg det går meget meget let og ikke ligger på 1500g da du ikke kan holde våbnet helt stille i længe som ved liggende skydning :)

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Refraktorius » 22. jan 2021, 22:01

Trækker op på målet og straks den er placeret skydes der.
Det lyder umiddelbart som opskriften på at få skuddet til at sidde et andet sted end der hvor du rammer når du har indskudt liggende med anlæg.

Det skal øves, og du skal acceptere at riflen pendler.


Der er en eller anden englænder der har sagt, at jagtrelevant præcision er den afstand og skydestilling hvor du konsekvent kan ramme en øldåse.
Så du må afprøve dine evner, og så rykke den realistiske afstand udad efterhånden som du bliver bedre.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af KenP » 22. jan 2021, 22:29

Nok er jeg “sportskytte” og være lidt i “cirkus”

Men lige meget hvordan man vil skyde “fritstående” så kræver det træning.... vil da sige, da jeg startede fritstående som sportskytte, der skyd jeg i snit 180.... gør jeg stadigvæk, men samlingen er blevet bedre, og spredning faldet fra 28mm udvendigt til normalt omkring 15.. det er bare træning træning træning...

Nu ville jeg ikke sige nærkamp, eller sportskyttestilen skal bruges til jagt... de har hvert sit formål, den ene hurtige skud i målet, og den anden super præcision af 60-120 skud.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Slettes3 » 24. jan 2021, 21:46

Jeg træner hyppigt fritstående med kærv og korn.
Det er primært med lidt sværere dobbeltrifler og luftgevær. 50m er en praktisk afstand for begge systemer. Træner aldrig med kikkert fritdtående.
Fritstående er med kærv og korn er til instinktivt skydning. Her dutter en kikkert ikke i samme grad.
Senest rettet af Slettes3 24. jan 2021, 22:41, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af CO » 24. jan 2021, 21:52

Der er en eller anden englænder der har sagt, at jagtrelevant præcision er den afstand og skydestilling hvor du konsekvent kan ramme en øldåse.
Så du må afprøve dine evner, og så rykke den realistiske afstand udad efterhånden som du bliver bedre.
Så har gennemsnitsjægeren lige reduceret sin max. afstand til 50m. :getout:
Senest rettet af CO 24. jan 2021, 22:38, rettet i alt 1 gang.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Bobo » 24. jan 2021, 22:19

Tak for gode input - jeg tænkte nok nogle ville mene at jeg skulle træne noget mere - men da det er jagtskydning, jeg spørger til ville det betyde at der stort set ikke var mere klovbærende vildt i Kolding og Fredericia kommune hvis jeg skulle træne så meget. :biggrin:
Men - spøg til side - meget kan bruges, og jeg tror jeg bliver ved min måde at gøre det på men fintuner den ud fra alle de input der er kommet. Jeg har en del cola og øl på dåse der er for gammel så jeg stiller et skydetelt op og giver den gas. Vender tilbage :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Refraktorius » 25. jan 2021, 10:43

CO skrev:
24. jan 2021, 21:52
Der er en eller anden englænder der har sagt, at jagtrelevant præcision er den afstand og skydestilling hvor du konsekvent kan ramme en øldåse.
Så du må afprøve dine evner, og så rykke den realistiske afstand udad efterhånden som du bliver bedre.
Så har gennemsnitsjægeren lige reduceret sin max. afstand til 50m. :getout:

Ja.

Der ville nok blive sparet en masse anskydninger (og trænet en hel del mere), hvis den erkendelse var udbredt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af CO » 25. jan 2021, 11:04

Enig.

Jeg ser heller ikke hvorfor, at riffeljægere ikke skal op til skydeprøve hvert 5. år som buejægere skal.
Den gennemsnitlige buejæger skyder nok en del bedre end den gennemsnitlige riffeljæger.

En bue jæger ved godt, at træning er nødvendigt.
Mange riffeljægere er desværre ikke nået til den konklusion endnu.

Sorry, hvis off topic.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af C-X » 25. jan 2021, 11:29

Hvis det bare er rollator bue, så vil de fleste mennesker, der er sunde og raske, kunne bestå skydeprøven efter 1-2 dages træning, med korrekt opsat bue. Sværere er det altså ikke, med de afstande vi skyder på i Danmark.
Recurve og langbue er en helt anden historie, hvilket direkte kan aflæses i antallet af jagttegn hertil.

Riffel er vel så svært, som man ønsker at gøre det til. Det vigtigste er de skud man ikke tager.

I øvrigt kan jeg godt lide øvelsen med øldåser. Det belønner straks hjernen med dopamin, når klasket kommer, langt mere end et hul i en skive.
Er det råger, foretrækker jeg dog en golfbold, rotter en vindrue... Det giver ikke rigtig mening, at specificere en målsætning, uden at sammenholde med det efterstræbte vildt.

Små stålmål er rigtig sjove. Biltema har nogle fine til .22 LR.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af CO » 25. jan 2021, 11:43

Hvis det bare er rollator bue, så vil de fleste mennesker, der er sunde og raske, kunne bestå skydeprøven efter 1-2 dages træning, med korrekt opsat bue. Sværere er det altså ikke, med de afstande vi skyder på i Danmark.
Det samme gælder riffelskydning.

Alligevel dumper et stort antal jægere til riffelprøven, netop fordi de ikke har trænet de to dage.

De samme jægere som, med nød og næppe, halter sig igennem riffelprøven, har stadig ikke trænet 5 år senere.

Selvfølgelig en grov generalisering, men min erfaring som DJ riffelinstruktør, siger mig at det står rimeligt ringe til med manges skydefærdigheder.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af C-X » 25. jan 2021, 11:51

Jeg finder det selv noget sværere, at opnå gode resultater med stående riffelskydning, end bueskydning.

Sidstnævnte vil jeg dog nødvendigt praktisere liggende.

Det er ikke mit indtryk, at der voldsomt mange anskydninger, med riffel, p.a.
Hver er naturligvis en for meget, men det er uundgåeligt totalt set.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Flugteren » 25. jan 2021, 12:41

CO skrev:
25. jan 2021, 11:43
Hvis det bare er rollator bue, så vil de fleste mennesker, der er sunde og raske, kunne bestå skydeprøven efter 1-2 dages træning, med korrekt opsat bue. Sværere er det altså ikke, med de afstande vi skyder på i Danmark.
Det samme gælder riffelskydning.

Alligevel dumper et stort antal jægere til riffelprøven, netop fordi de ikke har trænet de to dage.

De samme jægere som, med nød og næppe, halter sig igennem riffelprøven, har stadig ikke trænet 5 år senere.

Selvfølgelig en grov generalisering, men min erfaring som DJ riffelinstruktør, siger mig at det står rimeligt ringe til med manges skydefærdigheder.
Jeg kan til dels være enig i det, du siger, CO. Et godt eksempel er, at når jeg en gang i mellem tager på KSCs Bane 12 og tjekker zero (jeg træner primært på 200 - og 300-meter banerne samt hjortebanen), så er det ikke usædvanligt at møde én eller flere, som skal op til riffelprøven. Nu går jeg selv op i mine færdigheder og min præcision, så minimum MOA eller bedre er kravet for mig på 100 meter, selv på en dårlig dag. Derfor er det også ærgerligt at se jægere med et bedre setup end mit være helt uvidende om, hvordan man indskyder sin riffel, justerer sin kikkert, vælger den rigtige ammunition og meget mere.

Samtidigt er der flere af dem, som stiller sig tilfredse med en gruppe på størrelse med en knyttet hånd på 100 meter. Det er nu synd, at man vil give sig selv den usikkerhed ikke at træne nok til, at man med en spritny Sauer med Swaro-optik og dyr montage kan sætte skuddene hul-i-hul på 100 meter. Det er immervæk nemmere at træne sin egen skydeteknik, når man stoler 100% på, at udstyret nok skal levere.

Derudover er der også mange "erfarne" jægere, for hvem træning er sekundært til selve jagten, og det er for dårligt, at den samme pakke træningsammunition holder en hel sæson, fordi den kun bliver brugt til kontrol af funktion og ikke decideret "træning".

I det hele taget (jeg ved godt, at DJ og andre gør det) bør der være større opmærksomhed på, at jægere træner ofte på banen. Det behøver ikke være en ny prøve hvert femte år, fordi så får vi det klassiske eksempel på, at folk træner en hel masse op til prøven og glemmer det hele igen, når den er bestået. En idé kunne være at gøre jagtfeltskydning mere udbredt og gøre den almene jægerstand bevidst om, at det findes. :smile:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Bobo » 25. jan 2021, 14:33

Refraktorius skrev:
25. jan 2021, 10:43
CO skrev:
24. jan 2021, 21:52
Der er en eller anden englænder der har sagt, at jagtrelevant præcision er den afstand og skydestilling hvor du konsekvent kan ramme en øldåse.
Så du må afprøve dine evner, og så rykke den realistiske afstand udad efterhånden som du bliver bedre.
Så har gennemsnitsjægeren lige reduceret sin max. afstand til 50m. :getout:

Ja.

Der ville nok blive sparet en masse anskydninger (og trænet en hel del mere), hvis den erkendelse var udbredt.
Jeg er helt enig med den betragtning og mente også selv det var den jeg delvis lagde op i spørgsmålet.
Jeg kan godt se på svarene at nogle tænker at jeg er en nyjæger der ikke aner en skid om noget og andre tror jeg er en 75 årig det skamskyder til højre og venstre.
Bobo ------ Igen uden billeder

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Bobo » 25. jan 2021, 14:45

Flugteren skrev:
25. jan 2021, 12:41
CO skrev:
25. jan 2021, 11:43
Hvis det bare er rollator bue, så vil de fleste mennesker, der er sunde og raske, kunne bestå skydeprøven efter 1-2 dages træning, med korrekt opsat bue. Sværere er det altså ikke, med de afstande vi skyder på i Danmark.
Det samme gælder riffelskydning.

Alligevel dumper et stort antal jægere til riffelprøven, netop fordi de ikke har trænet de to dage.

De samme jægere som, med nød og næppe, halter sig igennem riffelprøven, har stadig ikke trænet 5 år senere.

Selvfølgelig en grov generalisering, men min erfaring som DJ riffelinstruktør, siger mig at det står rimeligt ringe til med manges skydefærdigheder.
Jeg kan til dels være enig i det, du siger, CO. Et godt eksempel er, at når jeg en gang i mellem tager på KSCs Bane 12 og tjekker zero (jeg træner primært på 200 - og 300-meter banerne samt hjortebanen), så er det ikke usædvanligt at møde én eller flere, som skal op til riffelprøven. Nu går jeg selv op i mine færdigheder og min præcision, så minimum MOA eller bedre er kravet for mig på 100 meter, selv på en dårlig dag. Derfor er det også ærgerligt at se jægere med et bedre setup end mit være helt uvidende om, hvordan man indskyder sin riffel, justerer sin kikkert, vælger den rigtige ammunition og meget mere.

Samtidigt er der flere af dem, som stiller sig tilfredse med en gruppe på størrelse med en knyttet hånd på 100 meter. Det er nu synd, at man vil give sig selv den usikkerhed ikke at træne nok til, at man med en spritny Sauer med Swaro-optik og dyr montage kan sætte skuddene hul-i-hul på 100 meter. Det er immervæk nemmere at træne sin egen skydeteknik, når man stoler 100% på, at udstyret nok skal levere.

Derudover er der også mange "erfarne" jægere, for hvem træning er sekundært til selve jagten, og det er for dårligt, at den samme pakke træningsammunition holder en hel sæson, fordi den kun bliver brugt til kontrol af funktion og ikke decideret "træning".

I det hele taget (jeg ved godt, at DJ og andre gør det) bør der være større opmærksomhed på, at jægere træner ofte på banen. Det behøver ikke være en ny prøve hvert femte år, fordi så får vi det klassiske eksempel på, at folk træner en hel masse op til prøven og glemmer det hele igen, når den er bestået. En idé kunne være at gøre jagtfeltskydning mere udbredt og gøre den almene jægerstand bevidst om, at det findes. :smile:
Jeg beklager, men jeg synes du taler ned til mig hvis det er mit oprindelige spørgsmål du svarer på :thumbdown:

Jeg er er en af "de erfarne jægere" der søger tips og råd :smile:

Jeg har gået på jagt i næsten 40 år og har en eneste gang rekvireret en eftersøgningshund da jeg blev i tvivl, bukken lå 5 meter inde i brombærkrat

Du kan skyde en skive på 300 m - jeg kan skyde en ræv på 200 m

måske har jeg misforstået dig - sorry :razz:
Bobo ------ Igen uden billeder

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Bobo » 25. jan 2021, 14:46

Ps:

og jeg træner og hygger mig med det :thumbup:
Bobo ------ Igen uden billeder

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Flugteren » 25. jan 2021, 15:17

Bobo skrev:
25. jan 2021, 14:45

Jeg beklager, men jeg synes du taler ned til mig hvis det er mit oprindelige spørgsmål du svarer på :thumbdown:

Jeg er er en af "de erfarne jægere" der søger tips og råd :smile:

Jeg har gået på jagt i næsten 40 år og har en eneste gang rekvireret en eftersøgningshund da jeg blev i tvivl, bukken lå 5 meter inde i brombærkrat

Du kan skyde en skive på 300 m - jeg kan skyde en ræv på 200 m

måske har jeg misforstået dig - sorry :razz:
Det var ikke lagt an på dig, det var mere for at eksemplificere CO's indspark i tråden mht. til riffelprøven. I princippet er den retning jo lidt :offtopic: i forhold til dit oprindelige indlæg, så det er måske mig, som skal beklage her :blink:

Når jeg taler om "erfarne" jægere, taler jeg om de jægere, som synes, at 10 skud om året må være nok til at kontrolindskyde og gå på jagt med, og slet ikke dig, som søger vejledning til at blive en bedre skytte. Det er tværtimod eksemplet på en jæger, som er sit ansvar bevidst :thumbup:.

Det er netop derfor, at jeg sætter erfarne i gåseøjne, fordi disse jægere nok kan have haft jagttegn i lang tid, men som modsat dig mener, at det alene er nok til, at man ikke skal gøre mere for at forbedre sin egen præcision og sine evner.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af 458hunter » 25. jan 2021, 16:56

Ras.Killing skrev:
21. jan 2021, 15:36
IMO bør fritstående skydning også kun bruges til de hurtige og umiddelbare skud - f.eks. hvor bukken træder ud foran dig under pürschen.

I en jagtsituation hvor man har lidt mere betænkningstid, der ville jeg alle dage vælge at finde noget støtte (træ, gren, skydestok osv.), eller sætte mig på huk og støtte imod knæet.

Jeg betragter mig selv som en god skytte, men jeg ville aldrig tage et fristående skud på meget mere en 30-40 meter.
Meget enig. Skud til friskt vildt ville jeg altid søge støtte. Det andet er for risikabelt. Det er prøvet og jeg er kurreret :(

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Fritstående jagtskydning med riffel - plads til forbedring - nogen tips ?

Indlæg af Ras.Killing » 25. jan 2021, 17:39

458hunter skrev:
25. jan 2021, 16:56
Ras.Killing skrev:
21. jan 2021, 15:36
IMO bør fritstående skydning også kun bruges til de hurtige og umiddelbare skud - f.eks. hvor bukken træder ud foran dig under pürschen.

I en jagtsituation hvor man har lidt mere betænkningstid, der ville jeg alle dage vælge at finde noget støtte (træ, gren, skydestok osv.), eller sætte mig på huk og støtte imod knæet.

Jeg betragter mig selv som en god skytte, men jeg ville aldrig tage et fristående skud på meget mere en 30-40 meter.
Meget enig. Skud til friskt vildt ville jeg altid søge støtte. Det andet er for risikabelt. Det er prøvet og jeg er kurreret :(
Jeg har skudt to bukke stående - begge på omkring 25-30 meter.

På den afstand har jeg ingen problemer med at placere en dræbende kugle :smile:

Så for mit vedkommende er det helt sikkert situationen der afgør det... men vi kommer ikke udenom, at mere støtte alt andet lige giver et mere sikkert skud :thumbup:
Senest rettet af Ras.Killing 25. jan 2021, 20:01, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar