Lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Slowhand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. jan 2011, 13:50
Interesser: jagt ,våben
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af Slowhand » 17. jan 2021, 10:56

hej I alvidende , jeg har købt mig en halvauto til noget regulering . og ville egentlig ha en lyddæmper på . jeg har så siden hørt at det ikke rigtigt fungerer på en halvauto . nogen der kan fortælle mig om det er sandt og hvorfor? er det blot med subsonisk ammo eller er det med alt ammo

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 466 times
Been thanked: 217 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af The Mad Viking » 17. jan 2021, 11:03

Slowhand skrev:
17. jan 2021, 10:56
hej I alvidende , jeg har købt mig en halvauto til noget regulering . og ville egentlig ha en lyddæmper på . jeg har så siden hørt at det ikke rigtigt fungerer på en halvauto . nogen der kan fortælle mig om det er sandt og hvorfor? er det blot med subsonisk ammo eller er det med alt ammo
Lyddæmper fungerer fint på en halvauto .22lr. :thumbup:
Men det er korrekt, at det skal være subsonisk ammunition, ellers forsvinder dæmpningen med overlydsknaldet.

Dog behøver det ikke nødvendigvis at være dyr, speciel ammunition.
Almindelig CCI Standard Velocity går f.eks. subsonisk i min halvauto. (S&W MP 15-22)
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af Hansen-Martin » 17. jan 2021, 11:09

The Mad Viking skrev:
17. jan 2021, 11:03
Slowhand skrev:
17. jan 2021, 10:56
hej I alvidende , jeg har købt mig en halvauto til noget regulering . og ville egentlig ha en lyddæmper på . jeg har så siden hørt at det ikke rigtigt fungerer på en halvauto . nogen der kan fortælle mig om det er sandt og hvorfor? er det blot med subsonisk ammo eller er det med alt ammo
Lyddæmper fungerer fint på en halvauto .22LR. :thumbup:
Men det er korrekt, at det skal være subsonisk ammunition, ellers forsvinder dæmpningen med overlydsknaldet.

Dog behøver det ikke nødvendigvis at være dyr, speciel ammunition.
Almindelig CCI Standard Velocity går f.eks. subsonisk i min halvauto. (S&W MP 15-22)
det fungere fint i min anschutz, dog dæmper det ikke lige så godt som på en almindelig salonriffel, :)

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af C-X » 17. jan 2021, 11:56

Lyddæmpere virker også fint på mundingsknaldet, ved supersonisk. Også på .22 LR. Der bliver ikke Hollywood Quiet, som med subsonisk, men tåleligt og til at skyde udendørs, uden høreværn, omend sikkert ikke helt tilrådeligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3357
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af Flugteren » 17. jan 2021, 12:01

The Mad Viking skrev:
17. jan 2021, 11:03
Slowhand skrev:
17. jan 2021, 10:56
hej I alvidende , jeg har købt mig en halvauto til noget regulering . og ville egentlig ha en lyddæmper på . jeg har så siden hørt at det ikke rigtigt fungerer på en halvauto . nogen der kan fortælle mig om det er sandt og hvorfor? er det blot med subsonisk ammo eller er det med alt ammo
Lyddæmper fungerer fint på en halvauto .22LR. :thumbup:
Men det er korrekt, at det skal være subsonisk ammunition, ellers forsvinder dæmpningen med overlydsknaldet.

Dog behøver det ikke nødvendigvis at være dyr, speciel ammunition.
Almindelig CCI Standard Velocity går f.eks. subsonisk i min halvauto. (S&W MP 15-22)
Noget af dæmpningen forsvinder, men lyddæmperen tager nu alligevel en hel del, selvom projektilet skulle gå supersonisk. Heldigvis er det meste .22lr subsonisk fra start af, så man skal aktivt købe den supersoniske udgave.

Halvauto og lyddæmper kan være et problem på centraltændte rifler, hvor der opstår markant højere tryk end ved en .22lr. Lyddæmperens funktion er at "opfange" krudtgasserne, køle og bremse dem ned inden, de rammer den atmosfæriske luft og udløser det karakteristiske høje brag, vi kender fra ikke-dæmpede rifler.

Problemet er, at gasserne følger fysikkens love, og når de ikke kan bevæge sig fremad, så søger de hen, hvor de er nemmere at bevæge sig, som i dette tilfælde er tilbage i løbet (og i gasrøret/stemplet på de rifler, som benytter sig af én af de to ting).

Det skaber overtryk i løbet og ved gasrøret/stemplet, som medfører følgende:

1) at låsen åbner og bevæger sig hurtigere end designet, så den slår hårdere ind i låsestolens hydrauliske buffer og skaber øget slid.

2) at lydniveauet øges ved skyttens øre, når låsen åbner sig. F.eks. kan lydniveauet være 138 dB ved mundingen, men 150 dB ved øret grundet overtrykket i piben. Det er et problem.

3) Man får smidt krudtgasser i hovedet i langt større grad, end hvis man skyder uden dæmper. Det er hverken godt for øjnene eller lungerne.

Det er muligt at løse disse problemer ved at anvende en justerbar gasventil, som kan begrænse mængden af gas, som bliver brugt til at bevæge låsen. Samtidigt kan man købe en flow-through lyddæmper, hvor gasserne i dæmperen ikke bliver bremset helt så meget, men i stedet cirkuleret ud mod siderne af dæmperen, hvor de til sidst bliver ventileret ud gennem nogle dedikerede kanaler i fronten, i stedet for blot gennem udgangshullet, hvor projektilet også flyver gennem.

Det skaber mindre tryk i våbnet, men man mister selvfølgelig også noget dæmpning. Typisk vil en normal dæmper tage 25-35 dB (afhængig af størrelsen, det interne design, løbslængde og kaliber), men på en halvautomatisk riffel vil en sådan dæmper så øge lydniveauet betragteligt ved øret. En flow-through dæmper (igen, de samme faktorer taget i betragtning) tager oftest mellem 18-22 dB af lyden, men så forøges lydniveauet heller ikke ved øret. Ca. 20 dB er stadig en god dæmpning, som mindsker støj i omgivelserne.

Kaliber .22lr udvikler så lidt tryk i forhold til en centraltændt riffel, at man slet ikke skal tage højde for lyddæmperen. Så du monterer bare dæmperen og bruger din salonriffel som normalt. :smile:

Slowhand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. jan 2011, 13:50
Interesser: jagt ,våben
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af Slowhand » 17. jan 2021, 12:42

takker for gode og brugbare svar . så må PAC bare se at få fingre ud så jeg kan få nye legetøj hjem :smile:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1371 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af Ras.Killing » 17. jan 2021, 13:49

Er de fleste halvauto 22.LR ikke blowback og ikke gas operated?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3357
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af Flugteren » 17. jan 2021, 13:56

Ras.Killing skrev:
17. jan 2021, 13:49
Er de fleste halvauto 22.LR ikke blowback og ikke gas operated?
Jo, men selv der har lyddæmpere ingen betydning, fordi trykket ikke er stort nok. En dæmpet, blowback .45ACP vil have en "lås" i mangel af bedre ord på dansk, som bevæger sig markant hurtigere og dermed slår hårdere ind på bufferen, end hvis den ikke er dæmpet. Man kan finde videoer på YouTube, hvor ROF på en dæmpet SMG er meget højere end uden end dæmper.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af Bobo » 17. jan 2021, 14:30

Jeg har sådan en halv auto og der dæmper den rigtig meget, man hører stort set kun mekanisk støj :smile: men da den er med rørmagasin skal dæmperen skrues af før man kan genlade med de næste 15 skud, men det er en helt anden problemstilling :blink:
Bobo ------ Igen uden billeder

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af PSindrup » 17. jan 2021, 14:51

Dæmper spiller max på en Ruger 10/22 .22LR halvautomat sammen med subsonisk ammo.
Du kan stort set kun høre bundstykket repeterer. :rock:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af C-X » 17. jan 2021, 15:13

Hvad er det for en halvautomatisk salonriffel?

Fik endelig selv prøvet en, endda en voldtunet 10/22'er, her for et par uger siden, og sjovt var det. Selv med billig Aquila kørte det ret godt, dog med et par duds, og præcisionen var fin. Der sad en Hausken Mini MD35 på og dæmpning var god.

Jeg er glad for at have prøvet en, men føler faktisk ikke behovet for at eje en selv længere. Bolt og underlever dækker mine behov, som de er nu. Det andet bliver for meget spray... :gangster:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slowhand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 25. jan 2011, 13:50
Interesser: jagt ,våben
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 7 times
Been thanked: 6 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af Slowhand » 17. jan 2021, 15:38

er en brugt berretta og havde tænkt mig at der skulle en sonic 35 på så kan den også bruges på min WMR og min 222 :
:smile:

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af Bjarne41 » 17. jan 2021, 18:48

Sonic 45 på min Ruger 10/22 virker fint når projektilet fiser afsted med omkring 900 fod/sek. Bundstykket er det eneste larm når det kører frem og tilbage :biggrin:
Lyddæmperen bruges til flere våben - ingen grund til en dæmper pr. våben

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3357
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af Flugteren » 17. jan 2021, 18:59

Bjarne41 skrev:
17. jan 2021, 18:48
Sonic 45 på min Ruger 10/22 virker fint når projektilet fiser afsted med omkring 900 fod/sek. Bundstykket er det eneste larm når det kører frem og tilbage :biggrin:
Lyddæmperen bruges til flere våben - ingen grund til en dæmper pr. våben
Jeg kan ikke lide det dersens pjat. Èn dæmper til flere våben? Det stemmer ikke overens med, at den, der dør med mest grej har vundet.

Som minimum bør man have en dedikeret dæmper til hvert våben. :blink:

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af Bjarne41 » 17. jan 2021, 19:19

Jeg kan godt dø i fred over ikke at have mest grej - sådan er det at være JYDE :biggrin: :biggrin:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af C-X » 17. jan 2021, 19:31

Meh, når man begynder at have skydere der bare står og ikke rigtig bliver brugt, i længere perioder, kan det være bedre at opgradere sit grej og tillære sig færdigheder i stedet. Jeg kan alligevel kun skyde med én riffel ad gangen, og gider ikke slæbe mere end tre med på skydebanen, pr. skydedag.
Så gider jeg heller ikke slæbe unødvendigt mange dæmpere med, eller stå og rengøre flere af den slags bagefter skydningen.

Min sidst købte dæmper blev en Hausken Mini MD 45, fordi den kunne bruges fra .17 HMR, over .22 LR og op til .223 Rem. Så hellere have en der koster lidt mere, end de billigste på markedet.

Tænker de næste køb bliver optik, bedre dæmper i .30 og andet grej, med mindre jeg lige falder over en brugt skyder i "very-nice-to-have" kategorien, eller der kommer noget på markedet, som jeg ikke vidste jeg manglede.

Nogle af os vil nok også hellere stoppe pengene i fast ejendom, jagt og, med tiden, rejser, og den slags. Bare så tingene kan blive brugt i rette kontekst også. Jeg har i hvert fald et våbenskab, der gerne vil bo på en ejendom med jagtret, og en .45-halvpervers der gerne vil til udlandet igen. :blink:

JYDE :rock:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af PSindrup » 17. jan 2021, 21:11

Flugteren skrev:
17. jan 2021, 18:59
Bjarne41 skrev:
17. jan 2021, 18:48
Sonic 45 på min Ruger 10/22 virker fint når projektilet fiser afsted med omkring 900 fod/sek. Bundstykket er det eneste larm når det kører frem og tilbage :biggrin:
Lyddæmperen bruges til flere våben - ingen grund til en dæmper pr. våben
Jeg kan ikke lide det dersens pjat. Èn dæmper til flere våben? Det stemmer ikke overens med, at den, der dør med mest grej har vundet.

Som minimum bør man have en dedikeret dæmper til hvert våben. :blink:
Til 500,- pr. Sonic-dæmper inklusiv gevind gider jeg ikke bøvlet med at bytte rundt. :giggle:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2632 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af C-X » 17. jan 2021, 21:13

Mine er straks afmonteret og opbevaret for sig, væk fra mine skydere, så de kan gasse andetsteds. Gerne på radiatoren, så der lugter lidt af andet end sure sukker og morgenprutter, dagene efter en skydning :mrgreen:

Så her er der ikke noget sparet tidsmæssigt alligevel.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af FrederikF » 18. jan 2021, 22:25

C-X skrev:
17. jan 2021, 21:13
Mine er straks afmonteret og opbevaret for sig, væk fra mine skydere, så de kan gasse andetsteds. Gerne på radiatoren, så der lugter lidt af andet end sure sukker og morgenprutter, dagene efter en skydning :mrgreen:

Så her er der ikke noget sparet tidsmæssigt alligevel.
Samme her.
Skal ikke nyde noget af at få klam kemisovs ned i løbet.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21700
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af Refraktorius » 19. jan 2021, 17:15

Jeg har både halvautomat og repeter i .22 og dæmperne virker fint på begge.

På halvautomaten synes jeg dog det sviner markant mere i styrerammen når der er dæmper på.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 466 times
Been thanked: 217 times

Re: Lyddæmper på halvauto cal 22 go or no go

Indlæg af The Mad Viking » 19. jan 2021, 17:33

Refraktorius skrev:
19. jan 2021, 17:15
Jeg har både halvautomat og repeter i .22 og dæmperne virker fint på begge.

På halvautomaten synes jeg dog det sviner markant mere i styrerammen når der er dæmper på.
Ja, der skal renses noget oftere, når der skydes med lyddæmper.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Besvar