Langdistance riffel og regler

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
BronX
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16. dec 2008, 18:26
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Vestjylland

Langdistance riffel og regler

Indlæg af BronX » 9. jan 2021, 21:58

Hej

Jeg sidder med tanken om at komme til at skyde noget langdistance med riffel.
Jeg har lige nu en Sauer 100, med en zeiss victory ht 3-12x56 jeg bruger til jagt men synes ikke rigtig den egner sig til mere end max 300m, og jeg vil rigtig gerne op og skyde længere, da jeg har en stor interesse for riffel skydning.

Kan man som anmendelig jæger med riffeltegn erhverve sig sådan en, eller skal der mere til?
Er det et krav at jeg skal være medlem af en forening eller andet?
Kræver det andre tilladelser?

Jeg sidder med tanken og en T3x tac a1 308w, er det en god begynder riffel til formålet? Her tænker jeg op til 1000m
Hvad skal jeg kigge efter af sigtekikkert?
Må den også bruges til jagt eller må den kun bruges på bane?
Er der andre ting jeg skal tage hensyn til?

Jeg er ny på området iforhold til langdistance, så kunne derfor godt bruge nogen gode tips fra folk med erfaring inden for området.
Skulle jeg mangle noget må i gerne komme med indspark.

Mvh

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af Senserazer » 9. jan 2021, 22:08

Super fed riffel, sådan en skal du da bare have! Den kan fint erhverves på jagttegn, og må gerne bruges også på jagt. Du kan ligeledes skyde langdistance med den lige så tosset du lyster.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Karl0433
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 74
Tilmeldt: 25. apr 2017, 11:02
Interesser: Langdistance skydning og jagt
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af Karl0433 » 9. jan 2021, 23:09

Jeg har en Kahles k624i til salg, det er toppen af poppen hvis du skal ud og skyde rigtig langt.

Med venlig hilsen

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af FBN » 9. jan 2021, 23:16

Og jeg ville personlig vælge den i 6.5 credmore :thumbup:
hvis det skulle være specielt til lang distance :sniper:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af Ras.Killing » 10. jan 2021, 00:43

Du køber bare lige den riffel du ønsker via dit jagttegn :thumbup: det er (desværre) langt nemmere end tilsvarende igennem SKV.

Personligt ville jeg vælge noget andet end 308.Win. Det er en super kaliber til jagt, men hvis du gerne vil ud på 1000m eller længere, så er der andre som er bedre egnet.

6.5x55, 6.5 Creedmore eller de lidt større som 300.WM, 338.LM osv.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

KTS001
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 3. mar 2014, 15:07
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 22 times
Been thanked: 7 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af KTS001 » 10. jan 2021, 01:01

En Tikka tac a1 i 6,5 cm vil være en lækker riffel men lidt dyr i ammo, med mindre du genlader selv ( hvad du sikkert skal til hvis du skal op i kaliber senere) så en Sauer 200 str i 6,5 x 55 vil være mit bud, På en god riffel til at begynde med hvor der kan skydes meget uden at det bliver for dyrt og den når fint ud til 1000 mtr. Hvis du vil have lidt teori/praksis om det er der kursus hos Coldbore og long rang solution hvor man lære en del.
Mvh KTS

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af AI » 10. jan 2021, 09:08

BronX skrev:
9. jan 2021, 21:58
Hej

Jeg sidder med tanken om at komme til at skyde noget langdistance med riffel.
Jeg har lige nu en Sauer 100, med en zeiss victory ht 3-12x56 jeg bruger til jagt men synes ikke rigtig den egner sig til mere end max 300m, og jeg vil rigtig gerne op og skyde længere, da jeg har en stor interesse for riffel skydning.

Kan man som anmendelig jæger med riffeltegn erhverve sig sådan en, eller skal der mere til?
Er det et krav at jeg skal være medlem af en forening eller andet?
Kræver det andre tilladelser?

Jeg sidder med tanken og en T3x tac a1 308w, er det en god begynder riffel til formålet? Her tænker jeg op til 1000m
Hvad skal jeg kigge efter af sigtekikkert?
Må den også bruges til jagt eller må den kun bruges på bane?
Er der andre ting jeg skal tage hensyn til?

Jeg er ny på området iforhold til langdistance, så kunne derfor godt bruge nogen gode tips fra folk med erfaring inden for området.
Skulle jeg mangle noget må i gerne komme med indspark.

Mvh
Hvilken cal. er din sauer 100? Måske et andet skæfte og kikkert kan gøre det i første omgang. Det handler vel lidt om at komme ud og
danne sig sit eget indtryk om sagerne!!

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af CO » 10. jan 2021, 09:58

Jeg er i princippet enig i andres forslag om at du kan starte billigere op, men jeg erkender fuldt ud trangen til nyt grej og ønsket om at have det rigtige fra starten.

Tikka’en er fed og god til 1000m skydning, uanset om du er nybegynder eller erfaren.

Hvis du tager den med den lange pibe, kan 308 sagtens bruges til 1000m.
Det har jeg gjort i årevis, selvom den ikke er den ikke er specielt velegnet.

Jeg ville nu tage den i 6,5CM og stadig med den lange pibe, for så har du et kaliber som er særdeles velegnet til det.

6,5 CM er dyrere i fabriksammo og så alligevel ikke.
Skal du have velegnet 308 ammo til 1000m, vil du nok se at enten stiger prisen, eller også skal du lade selv eller få en kammerat til det, og så er 6,5’eren billigere.

Det er svært at råde mht. optik, når vi ikke kender dit budget.

High end optik koster typisk +20.000kr., men du kan sagtens få brugbar optik til under det halve.

Den brugte Kahles her i tråden vil være et godt bud på en perfekt kikkert, men den er ikke billig.

Uanset optik, skal du vælge en solid one-piece montage.

Mange, inkl. mig selv, bruger Spuhr, da de er stabile og lækre.
Tikka’en har, mig bekendt, ikke hældning i railen, så det skal du have i montagen for at have klik nok.

https://spuhrwebshop.com/en/isms/sp/34/9/sp-4902.html

Her en 34mm med 30MOA i en højde som passer til et 56mm objektiv.

Ønsker du at købe riffel, montage og optik samlet, vil Kr. O. Skov være et godt bud.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Tig
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 287
Tilmeldt: 23. nov 2020, 09:19
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af Tig » 10. jan 2021, 12:25

Køb 6.5 creed moore med min 24 "pibe til lang hold

Brugeravatar
BronX
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16. dec 2008, 18:26
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af BronX » 10. jan 2021, 17:15

Tusind tak for alle svar og input. Det er helt sikkert noget jeg vil tage med i mine overvejelser.
Lige for at svare på nogle af svarene, så er min sauer 100 en 308w, og med hensyn til budget vil jeg sige toppen er omkring de 40.000kr.

Jeg kan se der er mange der foretrækker en 6,5 cm, frem for en 308, hvad er årsagen til det?

Det er ikke en riffel der skal bruges til konkurence skydning, men mere for interessens skyld. 600m er nok det jeg vil komme til at skyde mest af, men man vil jo helst ikke sætte en begrænsning, så man efter få år gerne ville have haft noget der kunne skyde de 1000m, for det skal da helt sikkert prøves.

Jeg synes 6,5 ammo virker ret dyrt iforhold til 308, jeg har ikke interesse i at skulle til at lade selv, og kender desværre ingen der gør det.
Hvad ligger priserne typisk i iforhold til forskellen på 6,5 og 308 ammo, og hvilken ammo foretrækker i her af begge typer?

Med det sagt behøver det jo ikke at være det dyreste grej, men gerne noget man ikke føler man skal skifte efter få år fordi man hellere vil ud og have noget der var bedre.

Har i andre eksempler på optik end den "Kahles" der er skrevet om her i tråden?

Undskyld mine mange spørgsmål, men man bliver jo ikke klogere hvis man ikke spørg ;)

Mvh.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af CO » 10. jan 2021, 17:44

For at nå langt ud, skal du have et projektil med høj BC og fornuftig hastighed.
308 projektiler med høj BC bliver for tunge til en 308.

6,5 projektiler er ret lange i forhold til diameter og får derfor en ret høj BC, og du kan sende dem afsted med rimelig høj hastighed i en ikke magnumpatron som 6,5x55, 6,5CM mm.

Dvs. billig ammo, lav rekyl, ikke særlig vindfølsom og lang rækkevidde.

Din max. afstand når du typisk, når kuglen bliver subsonisk og normalt også før i det transsoniske område.
Her vil kuglen ofte blive ustabil.

6,5’eren holder sig supersonisk noget længere ud end 308.

Hvis du kun skal skyde 600m er Norma Golden Target i 308 billig og god.

Hvis du kommer til at skyde langt på et senere tidspunkt, vil du fortryde at du har valgt 308.
Hvis du holder fast i 308, så tag den i det mindste med den lange pibe.

Hvis du ikke vil i high end optik, kan du prøve at kigge på Vortex.
De har serier i alle prisklasser.

Gør dig selv en tjeneste ikke at spare på montagen.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af AI » 10. jan 2021, 19:04

BronX skrev:
10. jan 2021, 17:15
Tusind tak for alle svar og input. Det er helt sikkert noget jeg vil tage med i mine overvejelser.
Lige for at svare på nogle af svarene, så er min sauer 100 en 308w, og med hensyn til budget vil jeg sige toppen er omkring de 40.000kr.

Jeg kan se der er mange der foretrækker en 6,5 cm, frem for en 308, hvad er årsagen til det?

Det er ikke en riffel der skal bruges til konkurence skydning, men mere for interessens skyld. 600m er nok det jeg vil komme til at skyde mest af, men man vil jo helst ikke sætte en begrænsning, så man efter få år gerne ville have haft noget der kunne skyde de 1000m, for det skal da helt sikkert prøves.

Jeg synes 6,5 ammo virker ret dyrt iforhold til 308, jeg har ikke interesse i at skulle til at lade selv, og kender desværre ingen der gør det.
Hvad ligger priserne typisk i iforhold til forskellen på 6,5 og 308 ammo, og hvilken ammo foretrækker i her af begge typer?

Med det sagt behøver det jo ikke at være det dyreste grej, men gerne noget man ikke føler man skal skifte efter få år fordi man hellere vil ud og have noget der var bedre.

Har i andre eksempler på optik end den "Kahles" der er skrevet om her i tråden?

Undskyld mine mange spørgsmål, men man bliver jo ikke klogere hvis man ikke spørg ;)

Mvh.
Ok! Hvis du ikke er hjemmelader så er det 6,5x55 eller 308w der giver mening. Her er Norma GT godt og billigt!
For hele 40000-kr burde du være rigtigt godt kørende!
Kan se du bor det rigtige sted i danmark mht longrange. Så har du sikkert allerede været i Ulfborg eller Borris for at se og føle når der er en skydning!
Ang. kikkert så er S&B PMII også et godt bud. Leupold eller Nightforce måske!?

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af Bjarne41 » 10. jan 2021, 19:12

eg synes 6,5 ammo virker ret dyrt iforhold til 308, jeg har ikke interesse i at skulle til at lade selv, og kender desværre ingen der gør det.
Hvad ligger priserne typisk i iforhold til forskellen på 6,5 og 308 ammo, og hvilken ammo foretrækker i her af begge typer?
Så efterlys en hjemmelader på NVF i dit lokalområde :thumbup:
En ladning kan trimmes præcist til DIN RIFFEL :smile:

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af Sila0079 » 10. jan 2021, 21:33

Efter jeg selv er blevet hjemmelader med interesse for langdistance skydning, kan jeg ikke se fidusen i hvorfor folk vælger 6,5CM frem for 6,5x55.. Den eneste "fordel" er at den er til kort lås, hvor 6,5x55 er til lang, men det er i min optik fløjtende ligegyldigt, i forhold til den type skydning. Det er også muligt at den er lettere at få fart på i en kort pibe, men i en lang pibe, såsom min 65cm jagtmatch pibe, kan du få mere fart på end jeg har set nogen opnå i 6,5CM med tilsvarende løbslængde..

6,5x55 og en hjemmelader her inde fra, som vil hjælpe med at udvikle en ladning til dig, og derefter give dig ladedataene, eller lade dem for dig, til en forhudsbestemt pris.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af CO » 10. jan 2021, 21:34

Nu fås riflen, som trådstarter spørger til, ikke i 6,5x55, så derfor
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af Flugteren » 10. jan 2021, 21:45

Sila0079 skrev:
10. jan 2021, 21:33
Efter jeg selv er blevet hjemmelader med interesse for langdistance skydning, kan jeg ikke se fidusen i hvorfor folk vælger 6,5CM frem for 6,5x55.. Den eneste "fordel" er at den er til kort lås, hvor 6,5x55 er til lang, men det er i min optik fløjtende ligegyldigt, i forhold til den type skydning. Det er også muligt at den er lettere at få fart på i en kort pibe, men i en lang pibe, såsom min 65cm jagtmatch pibe, kan du få mere fart på end jeg har set nogen opnå i 6,5CM med tilsvarende løbslængde..

6,5x55 og en hjemmelader her inde fra, som vil hjælpe med at udvikle en ladning til dig, og derefter give dig ladedataene, eller lade dem for dig, til en forhudsbestemt pris.
6.5CM er jo blevet populær, fordi alle amerikanerne bruger den og ikke har været vant til at skyde med 6.5x55, som vi skandinavere har gjort det i mange, mange år.

Derudover er 6.5CM blevet populær, fordi producenter af rifler kan fylde endnu et behov i markedet udelukkende ved at putte et andet løb i en riffel, som er designet til .308 Win. Alt andet fra .308 Win riflen kan genbruges, så alle de billige amerikanerrifler fås i 6.5CM, men ikke i 6.5x55.

Det handler dybest set om, at amerikanerne ville skyde langt for små penge og fandt en måde at presse bedre ballistik ud af en .308 Win riffel. Endvidere bliver de fleste 6.5x55 rifler produceret til den nordeuropæiske jæger, som typisk vil have bruneret løb og lås, træskæfte og pæne linjer, hvorimod 6.5CM kan presses ned i alverdens chassis-systemer og gøres mere "tacticool". Skal man ligne en seriøs skytte, så hedder det aluchassis, rails, bipod, monopod, justerbar kindstøtte, justerbar kolbe og pistolgreb. :giggle:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af C-X » 10. jan 2021, 21:56

Jeg husker det nu som en "optimering" af .260 Remington, som er et 6,5 mm projektil i et .308 Winchester hylster, så den kunne høvles ud af en AR-10.
Parant case for 6.5 Creedmoor er .30 Thompson Center.

Bergara laver også nogle fine rifler i 6.5 Creedmoor.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3610
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 568 times
Been thanked: 1056 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af Agamemnon » 10. jan 2021, 22:12

Sila0079 skrev: ...til en forhudsbestemt pris.
Dét lyder som en pikant og interessant forhandlingsproces :rolf:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af Bjarne41 » 10. jan 2021, 22:48

Og straks har det Agamemnons interesse :rolf:

SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 226
Tilmeldt: 1. dec 2015, 15:11
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 25 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af SuneHJ » 11. jan 2021, 10:09

BronX skrev:
10. jan 2021, 17:15
Jeg synes 6,5 ammo virker ret dyrt iforhold til 308, jeg har ikke interesse i at skulle til at lade selv, og kender desværre ingen der gør det.
Hvad ligger priserne typisk i iforhold til forskellen på 6,5 og 308 ammo, og hvilken ammo foretrækker i her af begge typer?
Jeg har set priser på 6.5 CM fabriksammo til 8-10 kr pr. stk. Til sammenligning koster Norma Jagtmatch til .308W eller .30-06 spr i min butik ca. 10 kr pr. stk.
Efter min mening bør ammunitionspriserne ikke være det afgørende. Hvis du gerne vil have en Tikka Tac A1 så ville jeg vælge kaliber 6.5 CM, men du kan også gå i den samme retning som jeg har gjort, nemlig at købe en god riffel, f.eks. en Tikka T3X CTR eller Super Varmint med 60 cm løb og så sætte et justérbart skæfte / chassis på. Jeg har købt et MDT ESS chassis til min Tikka Super Varmint .30-06 og det spiller bare. Det bliver lidt billigere end en TAC A1 og noget federe efter min mening.
En fra min forening skyder noget long range med en .308 Tikka TAC A1, 50 cm og han fortæller, at han har problemer med at projektilerne er meget vindfølsomme på de lange hold. Problemer er nok noget mindre med en 6.5 CM.
Men prøv at regne på hvor meget en forskel pr. skud på måske 2-3 kr gør på et helt år - sikkert ikke noget særligt.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af C-X » 11. jan 2021, 10:17

... og lige pludselig en dag, så rammer virkeligheden en, og det dyreste man bruger sin tid. Eliminer alt der tager unødig tid, som ikke kan omsættes til læring, og tjen så nok penge i den sparede tid til, at betale det grej der løser opgaven optimal, i forhold til dit engagement.

Inden du trykker på knappen, har du allerede investeret så meget i både tid og penge, at det ikke giver mening at spare et par hundrede kroner på ammunition, på en skydedag, og så skulle sluge en bitter pille med dårlige resultater.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af C-X » 11. jan 2021, 11:43

Hvis du gerne vil snuse til LR, så tag dit eksisterende grej med på en skydning. Det er hjælpsomme nørder, der gerne guider dig ud på 600 meter, og umiddelbart kan jeg ikke se, at grejet holder dig tilbage, fra at ramme en gong på den afstand. Er skæftet for blødt til bipod, så brug en sandsæk, eller rygsæk stoppet ud med tøj. Norma GT og Lapua Scenar er normalt god ammunition at prøve med.

Brug en del tid med, at spørge andre skytter, om du må se deres grej med fingrene. Gør dig indtryk af hvad der kunne være godt for dig. Du kan sætte optik op på stribe og ud fra specifikationer vurdere hvad der er bedst. Øjne er bare ikke ens, og vi ser forskelligt gennem glas.

En ballistisk beregner, så som Strelok Pro kan være sjov at lege med, uden det koster mere end de 100 kr, som er prisen på den App, at se modeller på forskellige skud.

Hvis så LR skydning bare fanger dig, så invester i noget grej der ikke holder dig tilbage.
Hvis ikke du lige tænder på en Sauer 200 STR, i 6,5x55, så er den omtalte Tikka T3x Tac 1, i 6.5 Creedmoor, et rigtig godt bud.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af AI » 11. jan 2021, 16:14

C-X skrev:
11. jan 2021, 11:43
Hvis du gerne vil snuse til LR, så tag dit eksisterende grej med på en skydning. Det er hjælpsomme nørder, der gerne guider dig ud på 600 meter, og umiddelbart kan jeg ikke se, at grejet holder dig tilbage, fra at ramme en gong på den afstand. Er skæftet for blødt til bipod, så brug en sandsæk, eller rygsæk stoppet ud med tøj. Norma GT og Lapua Scenar er normalt god ammunition at prøve med.

Brug en del tid med, at spørge andre skytter, om du må se deres grej med fingrene. Gør dig indtryk af hvad der kunne være godt for dig. Du kan sætte optik op på stribe og ud fra specifikationer vurdere hvad der er bedst. Øjne er bare ikke ens, og vi ser forskelligt gennem glas.

En ballistisk beregner, så som Strelok Pro kan være sjov at lege med, uden det koster mere end de 100 kr, som er prisen på den App, at se modeller på forskellige skud.

Hvis så LR skydning bare fanger dig, så invester i noget grej der ikke holder dig tilbage.
Hvis ikke du lige tænder på en Sauer 200 STR, i 6,5x55, så er den omtalte Tikka T3x Tac 1, i 6.5 Creedmoor, et rigtig godt bud.
:goodpost:
Bortset fra at Tikkaens låselængde ikke udnyttes optimalt.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11098
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af C-X » 11. jan 2021, 16:24

Det har altid været Tikka T3 problemet med SA kalibre, men i våbenes verden er der nok større problemer, i form af omkostningsreducerende krumspring. :neutral:
Alt i alt er Tikka T3x stadig en super pakke, til de priser vi kan få lov at købe våben til, i denne del af verden.

Jeg har selv været på en 600+ meter skydning, med nogle er nørderne herinde fra. Med en M700 og en Vortex Viper PST 4-16x50 FFP, var 600 meter slet ikke umuligt. Jeg må konkludere at jeg enten skyder for lidt eller har for mange andre prioriteter til, at jeg får behov for en dedikeret langdistance kanon. I stedet har jeg kastet mig over en gang .22 LR -langdistace.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Jepefr
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 23. apr 2018, 09:44
Interesser: Riffelskydning, genladning.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Re: Langdistance riffel og regler

Indlæg af Jepefr » 11. jan 2021, 16:38

C-X skrev:
11. jan 2021, 11:43
Hvis du gerne vil snuse til LR, så tag dit eksisterende grej med på en skydning. Det er hjælpsomme nørder, der gerne guider dig ud på 600 meter, og umiddelbart kan jeg ikke se, at grejet holder dig tilbage, fra at ramme en gong på den afstand. Er skæftet for blødt til bipod, så brug en sandsæk, eller rygsæk stoppet ud med tøj. Norma GT og Lapua Scenar er normalt god ammunition at prøve med.

Brug en del tid med, at spørge andre skytter, om du må se deres grej med fingrene. Gør dig indtryk af hvad der kunne være godt for dig. Du kan sætte optik op på stribe og ud fra specifikationer vurdere hvad der er bedst. Øjne er bare ikke ens, og vi ser forskelligt gennem glas.

En ballistisk beregner, så som Strelok Pro kan være sjov at lege med, uden det koster mere end de 100 kr, som er prisen på den App, at se modeller på forskellige skud.

Hvis så LR skydning bare fanger dig, så invester i noget grej der ikke holder dig tilbage.
Hvis ikke du lige tænder på en Sauer 200 STR, i 6,5x55, så er den omtalte Tikka T3x Tac 1, i 6.5 Creedmoor, et rigtig godt bud.
:goodpost:

Melder mig også i koret om at komme ud og se / prøve hvad der er af muligheder.

Det er behøver efter min mening ikke at være det færdige setup man starter med.

Mvh Peter

Besvar