Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af Ras.Killing » 29. dec 2020, 23:46

Har haft en lækker dag på vandet med opsøgende jagt på edderfugle og to fine edderbasser på dækket :biggrin:

Som altid har jeg GoPro kameraet med, og her til aften sidder jeg og ser videoerne... For pokker mand, du skyder jo ind imod kysten! sidder jeg så her og tænker.

Det kom faktisk bag på mig - for jeg mente netop, at jeg havde fokus på det i situationen.

Jeg spotter to edderfugle rimelig tæt ved land, og sejler ind til dem udefra. Planen er at sejle skråt til dem, og så presse dem direkte imod kysten det sidste stykke, for at få dem til at lette ud imod åbent vand - og dermed mig.

Samtidig gør jeg mig det klart, at jeg først skal skyde når edderfuglen er ud for siden af prammen, for ikke at skyde ind imod land.

677063BE-E725-4BEA-841A-0874986C50F8.jpeg

Alt går efter planen. De to edderfugle går på vingerne, hunnen flyver højre om prammen og hannen til venstre, hvor jeg giver ét skud til ham og han falder i bølgen - perfekt! siger jeg enda i min video, hvilket for mig indikere, at jeg mener alt er som det skal være.

Meeeeen er det så det?

FE452D3D-5D99-4FC4-AF04-A4E93FCEFE97.jpeg

Billedet her er fanget i det øjeblik skuddet går. I den ideelle verden burde jeg trukket skuddet et sekund eller to mere (og derfor kunne skyde bagud og væk fra land), men med fokus på fuglen og et godt foranhold, så ender jeg her med at skyde ind imod land.

Nu ved jeg af erfaring, at vinkler og afstande er umulige at bedømme ud fra sådan video... Men ud fra omgivelserne har jeg dog nogenlunde kunne bestemme skudsted og retningen.

13FF17C5-7A43-49B3-9216-7CD8AAFF2CCE.jpeg

Dvs. +/- 350 meter ind til kysten i den retning jeg skyder.

En tommelfingerregel siger at haglets diamater x 100 giver sikkerhedsafstanden. Med 3’er hagl på 3,5mm giver det en sikkerhedsafstand på 350 meter, og det må derfor siges at jeg her balancere lige på grænsen.

Det har så fået mig til at tænke på, hvor langt haglene reelt flyver og hvordan man skal forholde sig til skydning tæt ved land og som her ind imod kysten. Den med hagldiameter x 100 er ret lige til, men når man ikke på forhånd ved hvor man skyder fra, eller i hvilken retning... Så er det jo reelt ikke så anvendeligt :???: det nemme svar er jo bare ikke at skyde imod land, eller søge længere væk fra kysten.

I den pågældende situation flyver edderfuglen lige over vandet og jeg selv sidder på knæ i prammen. Skuddet er derfor afgivet meget tæt på vandret. Hvilket jeg tænker begrænser haglenes flugt en smule?

Hvordan forholder i andre jer til overstående?
Senest rettet af Ras.Killing 30. dec 2020, 00:26, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af Frantz » 30. dec 2020, 00:11

Lære man ikke det til jagttegn? :rolf:
Sikkerhedsafstanden for hagl, er diameteren på haglet x 100 meter. Det vil sige at, et hagl nr. 3 (diameter 3,5 mm) sikkerhedsafstand ≈ 350 meter. Størrelse 1 hagl er 4 mm ≈ 400 meter.
Det står der da i værtfald når man googler.... Hvad ved jeg jeg starter jo ført på jagttegn d. 4. Januar..... Øøøh 18. Indtil vidre
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7567
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 906 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af Raptor357 » 30. dec 2020, 00:15

Allerede på 100m er skudet faldet meget.

Jeg tror ikke at et eneste hagl er kommet længere end 150m
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af Ras.Killing » 30. dec 2020, 00:24

Frantz skrev:
30. dec 2020, 00:11
... Sikkerhedsafstanden for hagl, er diameteren på haglet x 100 meter.
Har du rent faktisk læst hvad jeg har skrevet i indlægget? :blink:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af Frantz » 30. dec 2020, 00:47

Ras.Killing skrev:
30. dec 2020, 00:24
Frantz skrev:
30. dec 2020, 00:11
... Sikkerhedsafstanden for hagl, er diameteren på haglet x 100 meter.
Har du rent faktisk læst hvad jeg har skrevet i indlægget? :blink:
Nææ jeg er ordblind.. :getout:
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af CO » 30. dec 2020, 01:05

Den omtalte tommelfingerregel om sikkerhedsafstand, brugte vi også da vi skød med bly.
Hagl med lavere massefylde vil have lavere BC og kortere sikkerhedsafstand.

Den lave skudvinkel forkorter også sikkerhedsafstanden betragteligt.

Der er ingen fare på færde i dit tilfælde.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7716
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af T-REX » 30. dec 2020, 04:09

CO skrev:
30. dec 2020, 01:05
Den omtalte tommelfingerregel om sikkerhedsafstand, brugte vi også da vi skød med bly.
Hagl med lavere massefylde vil have lavere BC og kortere sikkerhedsafstand.

Den lave skudvinkel forkorter også sikkerhedsafstanden betragteligt.

Der er ingen fare på færde i dit tilfælde.
Til gengæld deformeres bly, hvilket giver lavere BC, dette sker ikke, med stålhagl, derfor passer tommelfingerreglen, med alle hagltyper.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 126 times
Been thanked: 264 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af Peter » 30. dec 2020, 08:23

I det pågældende tilfælde, er der ingen fare på færde.

Jeg husker at have læst en artikel for nogle år siden (husker ikke i hvilket blad), hvor man i praksis ville undersøge, om hagldiameter x 100 stadig var valid efter at være gået over til stålhagl. Testen blev udført ved lavvande i Vadehavet, så man i sandet kunne se hvor haglene landede, og derved ret præcist kunne måle afstande. Som jeg husker det, kom ingen hagl ud omkring hagldiameter x 100 (der blev testet forskellige størrelser) og konklusionen blev således, at tommelfingerreglen med hagldiameter x 100 er på den sikre side, men stadig er gældende.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af TheDarkSide » 30. dec 2020, 10:17

Hvad så med en typisk situation på harejagt:
Der står jægere posterede for enden af marken og driverne nærmere sig skytterne. Hvornår mener i at det er uforsvarligt at skyde mod hinanden? 100? 200? 300? 400 meter?
Vi antager marken er helt flad stub eller græsmark og der ikke er frost. Skyder man til en hare, vil haglene jo ramme jorden stort set med det samme.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af CO » 30. dec 2020, 10:39

Du kan være sikker på, at sikkerhedsafstanden bliver kortere, men du kan ikke forudse hvor meget.
Så jeg vil sige fuld sikkerhedsafstand, altså hagldiameter x 100.

Personligt synes jeg at kombivåben burde forbydes til jagt af samme grund.
Det løber en koldt ned af ryggen, når man hører om de utallige utilsigtede riffelskud i usikker retning.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af Rulab » 30. dec 2020, 10:55

Peter skrev:
30. dec 2020, 08:23
I det pågældende tilfælde, er der ingen fare på færde.

Jeg husker at have læst en artikel for nogle år siden (husker ikke i hvilket blad), hvor man i praksis ville undersøge, om hagldiameter x 100 stadig var valid efter at være gået over til stålhagl. Testen blev udført ved lavvande i Vadehavet, så man i sandet kunne se hvor haglene landede, og derved ret præcist kunne måle afstande. Som jeg husker det, kom ingen hagl ud omkring hagldiameter x 100 (der blev testet forskellige størrelser) og konklusionen blev således, at tommelfingerreglen med hagldiameter x 100 er på den sikre side, men stadig er gældende.
Der var tidligere en online beregner af et haglskuds rækkevidde, hvor vind også blev medregnet. Jeg kørte en del forskellige eksempler gennem beregneren og det afhænger fuldstændig af vindretning og hastighed om 100 x hagldiameter reglen er tilstrækkelig.
I tilfælde med jagt i meget kraftig vind holder reglen ikke, et beregnet eksempel med et skud hurtig stål str. 1 i medvind i stormende kuling i ideel vinkel var rækkevidden tæt på 500 meter, dvs. næsten 25 % længere end gældende sikkerhedsafstand.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af HR » 30. dec 2020, 12:24

Ras.Killing skrev:
29. dec 2020, 23:46
Har haft en lækker dag på vandet med opsøgende jagt på edderfugle og to fine edderbasser på dækket :biggrin:

Som altid har jeg GoPro kameraet med, og her til aften sidder jeg og ser videoerne... For pokker mand, du skyder jo ind imod kysten! sidder jeg så her og tænker.

Det kom faktisk bag på mig - for jeg mente netop, at jeg havde fokus på det i situationen.

Jeg spotter to edderfugle rimelig tæt ved land, og sejler ind til dem udefra. Planen er at sejle skråt til dem, og så presse dem direkte imod kysten det sidste stykke, for at få dem til at lette ud imod åbent vand - og dermed mig.

Samtidig gør jeg mig det klart, at jeg først skal skyde når edderfuglen er ud for siden af prammen, for ikke at skyde ind imod land.


677063BE-E725-4BEA-841A-0874986C50F8.jpeg


Alt går efter planen. De to edderfugle går på vingerne, hunnen flyver højre om prammen og hannen til venstre, hvor jeg giver ét skud til ham og han falder i bølgen - perfekt! siger jeg enda i min video, hvilket for mig indikere, at jeg mener alt er som det skal være.

Meeeeen er det så det?


FE452D3D-5D99-4FC4-AF04-A4E93FCEFE97.jpeg


Billedet her er fanget i det øjeblik skuddet går. I den ideelle verden burde jeg trukket skuddet et sekund eller to mere (og derfor kunne skyde bagud og væk fra land), men med fokus på fuglen og et godt foranhold, så ender jeg her med at skyde ind imod land.

Nu ved jeg af erfaring, at vinkler og afstande er umulige at bedømme ud fra sådan video... Men ud fra omgivelserne har jeg dog nogenlunde kunne bestemme skudsted og retningen.


13FF17C5-7A43-49B3-9216-7CD8AAFF2CCE.jpeg


Dvs. +/- 350 meter ind til kysten i den retning jeg skyder.

En tommelfingerregel siger at haglets diamater x 100 giver sikkerhedsafstanden. Med 3’er hagl på 3,5mm giver det en sikkerhedsafstand på 350 meter, og det må derfor siges at jeg her balancere lige på grænsen.

Det har så fået mig til at tænke på, hvor langt haglene reelt flyver og hvordan man skal forholde sig til skydning tæt ved land og som her ind imod kysten. Den med hagldiameter x 100 er ret lige til, men når man ikke på forhånd ved hvor man skyder fra, eller i hvilken retning... Så er det jo reelt ikke så anvendeligt :???: det nemme svar er jo bare ikke at skyde imod land, eller søge længere væk fra kysten.

I den pågældende situation flyver edderfuglen lige over vandet og jeg selv sidder på knæ i prammen. Skuddet er derfor afgivet meget tæt på vandret. Hvilket jeg tænker begrænser haglenes flugt en smule?

Hvordan forholder i andre jer til overstående?
Nå, så det med at presse dem ind imod land virkede :giggle: :biggrin: :biggrin: :biggrin: .

Deformering eller ej, så taber stål hastighed hurtigere end bly. Så hvis 100x# var ok dengang, så er det OK med en god margin idag. Læg dertil den flade vinkel. Præcis hvor langt skuddet gik ved jeg ikke, men mit gæt er ca 150 meter. Ind på stranden er de i hvert fald ikke kommet.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af Ras.Killing » 30. dec 2020, 13:23

HR skrev:
30. dec 2020, 12:24
Nå, så det med at presse dem ind imod land virkede :giggle: :biggrin: :biggrin: :biggrin: .
Det virkede perfekt :respekt:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
1407
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 124
Tilmeldt: 27. apr 2013, 12:45
Interesser: Jagt og Historiskskydning
Geografisk sted: sydvest jylland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af 1407 » 30. dec 2020, 16:31

Jeg har selv tænkt det samme, nogle gange kan man se lystfiskerne inde i strandkanten, det er absolut min største frygt at komme til at skyde i retning af en af dem, personligt bruger jeg haglstørrelse 1 (til edderfugle) Så det kan være en udfordring at opnå 400m. Jeg må tilstå at jeg er usportslig som nogle vil kalde det. Jeg fortrækker at edderfuglene ikke når at slippe vandet. Så kan jeg skyde i
et nedad vinklet skud, hvor man kan se haglsværmen rammer vandet. Her har bådens størrelse nok lidt betydning for skudvinkel.
mvh 1407
old soldier never die, they just fade away
Anschütz 1407
Mauser k98k
CarlGustaf 6,5 x 55
Enfield p14 303"
Lanber Norlett 12/70

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af HR » 30. dec 2020, 17:00

1407 skrev:
30. dec 2020, 16:31
Jeg har selv tænkt det samme, nogle gange kan man se lystfiskerne inde i strandkanten, det er absolut min største frygt at komme til at skyde i retning af en af dem, personligt bruger jeg haglstørrelse 1 (til edderfugle) Så det kan være en udfordring at opnå 400m. Jeg må tilstå at jeg er usportslig som nogle vil kalde det. Jeg fortrækker at edderfuglene ikke når at slippe vandet. Så kan jeg skyde i
et nedad vinklet skud, hvor man kan se haglsværmen rammer vandet. Her har bådens størrelse nok lidt betydning for skudvinkel.
Der er ikke ret meget der er usportslig når man har gjort det der skal til for at få en edderfugl ind på 25 meter fra båden. Dem der var prøvet jagten ved hvad jeg mener.... Og så skal de have hvad der skal til for at skyde dem stendøde i ét skud. Nu er det længe siden jeg har været afsted sidst, men jeg har typisk skudt dem i løb hen over vandet eller lige netop fri (med mindre det er teknikken hvor de presses ind imod land). Hagl nr 1 er også mit valg på edderfugl.

Med hensyn til afstand til kysten har jeg altid valgt mit revir ud fra at jeg ikke vil skyde tæt på land. Ikke på grund af sikkerheden, men af respekt for dem det går inde på stranden og nyder synet af de smukke fugle. Der er fugle nok til både dem og mig.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af TheDarkSide » 30. dec 2020, 17:05

CO skrev:
30. dec 2020, 10:39
Du kan være sikker på, at sikkerhedsafstanden bliver kortere, men du kan ikke forudse hvor meget.
Så jeg vil sige fuld sikkerhedsafstand, altså hagldiameter x 100.

Personligt synes jeg at kombivåben burde forbydes til jagt af samme grund.
Det løber en koldt ned af ryggen, når man hører om de utallige utilsigtede riffelskud i usikker retning.
Jeg ved ikke om dit svar var møntet på mit spørgsmål, men ja, du har helt sikkert ret :blink:
Jeg spurgte som jeg gjorde, fordi flere af de jagter jeg kommer på netop ofte er harejagt på marker og tit med posterede skytter. Typisk vil jeg sige vi stopper med at skyde fremad (mod hinanden) når vi er tættere end 150-200 meter, men nok også nogle gange tættere, hvis terrænet er lidt kuperet, så der er lidt mere "kuglefang". Det har jeg egentlig været helt tryg ved og jeg har aldrig oplevet opspringere på så lang afstand.
Én gang er jeg blevet ramt af en opspringer, hvor en driver skød til et stykke råvildt ca. 100 meter fra mig og jeg kunne se haglene ramme ned i jorden ved dyret. Et enkelt hagl ramte mit skinneben, men der skete intet ved det og det gav ikke engang et mærke. Farligt for et øje - Ja måske, men også meget usandsynligt at man ville blive ramt lige i et øje på så lang afstand.

Det kunne være sjovt at sætte en stor papskive op på fx 100, 200 og 300 meter og så skyde nogle skud med forskellige haglstørrelser i forskellige vinkler, for at se om haglene rent faktisk når der ud.
Mit gæt er at et 3'er hagl måske kan ramme en skive ude på 150-200 meter, men at haglene har ringe fart og energi på så lang afstand.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af CO » 30. dec 2020, 20:00

TheDarkSide skrev:
30. dec 2020, 17:05
CO skrev:
30. dec 2020, 10:39
Du kan være sikker på, at sikkerhedsafstanden bliver kortere, men du kan ikke forudse hvor meget.
Så jeg vil sige fuld sikkerhedsafstand, altså hagldiameter x 100.

Personligt synes jeg at kombivåben burde forbydes til jagt af samme grund.
Det løber en koldt ned af ryggen, når man hører om de utallige utilsigtede riffelskud i usikker retning.
Jeg ved ikke om dit svar var møntet på mit spørgsmål, men ja, du har helt sikkert ret :blink:
Jeg spurgte som jeg gjorde, fordi flere af de jagter jeg kommer på netop ofte er harejagt på marker og tit med posterede skytter. Typisk vil jeg sige vi stopper med at skyde fremad (mod hinanden) når vi er tættere end 150-200 meter, men nok også nogle gange tættere, hvis terrænet er lidt kuperet, så der er lidt mere "kuglefang". Det har jeg egentlig været helt tryg ved og jeg har aldrig oplevet opspringere på så lang afstand.
Én gang er jeg blevet ramt af en opspringer, hvor en driver skød til et stykke råvildt ca. 100 meter fra mig og jeg kunne se haglene ramme ned i jorden ved dyret. Et enkelt hagl ramte mit skinneben, men der skete intet ved det og det gav ikke engang et mærke. Farligt for et øje - Ja måske, men også meget usandsynligt at man ville blive ramt lige i et øje på så lang afstand.

Det kunne være sjovt at sætte en stor papskive op på fx 100, 200 og 300 meter og så skyde nogle skud med forskellige haglstørrelser i forskellige vinkler, for at se om haglene rent faktisk når der ud.
Mit gæt er at et 3'er hagl måske kan ramme en skive ude på 150-200 meter, men at haglene har ringe fart og energi på så lang afstand.
Jo det var møntet på dit spørgsmål.
Skulle have citeret.

Jeg tror det er træls med en 3'er i øjet uanset afstand, men jeg turde godt lægge røv til på 200m's afstand.
Jeg er begyndt at bruge skydebriller på fællesjagter af samme grund.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Hvor langt flyver hagl fra haglpatroner? (skydning imod land fra havet)

Indlæg af Ras.Killing » 30. dec 2020, 20:03

Nu er hele videoen klar :smile: så kan i selv vurdere


youtu.be/wK_WYBTL6aI
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar