Skæfteolie og våbenfedt

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Martin Høyem
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 6. okt 2020, 19:19
Interesser: Våbensamling
Geografisk sted: Nykøbing Sj
Has thanked: 3 times

Skæfteolie og våbenfedt

Indlæg af Martin Høyem » 24. dec 2020, 10:50

Jeg er kommet frem til at jeg forsat blot vil behandle mit skæfte (valnød) med olie, her er der jo relativ dyre olier specifikt til formålet, men lader mig fortælle at alm. Borup Linolie kan anvendes som alternativ?

Samme med våbenfedt, har anvendt noget dyrt noget til formålet, men er der er godt "discount" alternativ, som virker lige så fint, uden specifikt at være lavet til lige våben?

Frantz
Banned
Banned
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 17. jul 2018, 22:22
Interesser: Skyd
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 162 times
Been thanked: 118 times

Re: Skæfteolie og våbenfedt

Indlæg af Frantz » 24. dec 2020, 11:19

Til våben træ bruger jeg møbelpolitur eller olie. Det er det samme som det der står "våben" på og koster under det halve
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Skæfteolie og våbenfedt

Indlæg af Flugteren » 24. dec 2020, 11:35

Martin Høyem skrev:
24. dec 2020, 10:50
Jeg er kommet frem til at jeg forsat blot vil behandle mit skæfte (valnød) med olie, her er der jo relativ dyre olier specifikt til formålet, men lader mig fortælle at alm. Borup Linolie kan anvendes som alternativ?

Samme med våbenfedt, har anvendt noget dyrt noget til formålet, men er der er godt "discount" alternativ, som virker lige så fint, uden specifikt at være lavet til lige våben?
Almindelig træolie kan fint bruges. Jeg bruger selv Danish Oil, men har også brugt meget andet træolie på mine skæfter - og det har de ikke taget skade af (endnu) :giggle:

Til våben bruger jeg det smøremiddel, jeg har ved hånden. Ofte noget silikonebaseret. Kædeolie til cykler har jeg ofte anvendt, og det er relativt billigt. Det er i alt fald billigere end alle de "våbensmøremidler", man kan købe i forretningerne.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Skæfteolie og våbenfedt

Indlæg af C-X » 24. dec 2020, 12:03

Industri spray kædeolie med PTFE har jeg gode erfaringer med, udvendig på metaldele, så man ikke har en rusten bøsse, efter en hel dag i regnvejr.

Den smule skæfteolie jeg bruger, må gerne være i god kvalitet.

Da jeg har en del forskellige industri-, cykel-, fiske-, dykke- og våbenrelaterede produkter, er udvalget efterhånden stort, i både olier, fedt og voks.

Jeg gider ikke rode med noget underlødigt, på bekostning af funktionalitet og bevarelse af mine våben og værktøjer, i jagten på at spare et par kroner. Man må også gerne føle det er en fornøjelse, at vedligeholde sine skydere, og gode produkter er vejen til gode resultater og en god oplevelse.
Det er dog ikke nødvendigvis det til våben, der er bedst til formålet.

Kig på hvad man bruger i industrien, der gider man ikke spare på mønterne, mens tusind kroner sedlerne blafrer væk.

Kontakrens er godt, til afrensning før påføring af nyt smøremiddel :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Skæfteolie og våbenfedt

Indlæg af FrederikF » 24. dec 2020, 21:43

Ang våbenolie
Jeg har ikke været meget i saltvand, men megen jagt i vAnd.
Har aldrig haft en rustplet.
Har altid bugt wd40 inden de kom i skabet.
Og så olie/fedt hvor der skal smøres. Wd40 er billigt men det er imho rigtig godt som rustbeskyttelse.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Skæfteolie og våbenfedt

Indlæg af LJ » 24. dec 2020, 23:22

FrederikF skrev:
24. dec 2020, 21:43
Ang våbenolie
Jeg har ikke været meget i saltvand, men megen jagt i vAnd.
Har aldrig haft en rustplet.
Har altid bugt wd40 inden de kom i skabet.
Og så olie/fedt hvor der skal smøres. Wd40 er billigt men det er imho rigtig godt som rustbeskyttelse.
Det er jo i hvert fald velegnet til at fortrænge fugt/vand, som navnet indikerer :smile:
Med passende efterfølgende smøring er man fint kørende.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Skæfteolie og våbenfedt

Indlæg af HR » 25. dec 2020, 02:00

Martin Høyem skrev:
24. dec 2020, 10:50
Jeg er kommet frem til at jeg forsat blot vil behandle mit skæfte (valnød) med olie, her er der jo relativ dyre olier specifikt til formålet, men lader mig fortælle at alm. Borup Linolie kan anvendes som alternativ?

Samme med våbenfedt, har anvendt noget dyrt noget til formålet, men er der er godt "discount" alternativ, som virker lige så fint, uden specifikt at være lavet til lige våben?
Der er masser af produkter der er gode. Jeg har så et krav om at det også skal være hudvenligt, og så bliver udvalget lidt smallere (motorolie virker, men det er ikke sundt).

Til skæfter er borups lindolie fint. Hemmeligheden er ultra tynde lag, lang tid i mellem, og mange gange. Der er masser af dybte i at nørde med skæfter og linolie. Det er lidt bøvlet, men gjort rigtigt er det i min hverden den optimale behandling af valnød.

Fedt til udvendig rustbeskyttelse; hvid vaseline. En dåse koster 20 kroner på apoteket og holder i årtier.

Til belastede låsedele skal der bruges en god litiumfedt. Der er helt sikkert industrifedt at få til en brøkdel af en dedikeret våbenfedt. Men igen, en dåse med 50 gram holder mindst 20 år for mig, så jeg sparer ikke noget ved at købe et kg industrifedt til samme pris.

Til aftørring af våbendele og smørring der hvor der bruges olie bruger jeg Ballistol. Det virker, det er ugiftigt og det er prissat fornuftigt. Renseolien er reelt det eneste sted der kan spares penge, da det er det der bruges mest af. WD40 er godt til at rense med, men det er ikke velegnet til rustbeskyttelse eller smørring.

En gang i mellem er der brug for noget mere aggresivt til en grundrensning af et aftrækkerhus eller lignende. Her er bremserens billigt og godt. Og da det bruges sjældent kan jeg godt akseptere at det ikke er pisse sundt.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Skæfteolie og våbenfedt

Indlæg af Raptor357 » 25. dec 2020, 12:45

Jeg bruger mPro7 olie, 0W-30 samt 10w-40 motorolie og AHG keramisk coating oil.
Af fedt bruger jeg sigsauers hd fedt, (proshot) extreme fedt og fuchs racing grease 2 (RG2/rød fedt)
Motor olierne bruger jeg til min .22 pistol, sommer og vinter variant.
Mpro7 olien bruger jeg i aftræks mekanismer.
Den keramiske olie bruger jeg til overflader, specielt god til revolver, det letter rengøringen. Samt ved konkurrence hvor der kan være støv.
Sigsauer fedten bruger jeg til glide fladerne på min sig pistol
Extreme fedt bruger jeg nænsomt indvendigt i låsen på mine rifler. Jeg kan ikke finde den igen, så den er nok udgået. den skulle virke ved ned til -25°C
Fuchs RG2 bruger jeg som en allround fedt, den er ikke aggressiv over for gummi og plast, så den kan bruges ca over alt. det er vist oprindeligt en leje fedt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar