Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af PSindrup » 5. dec 2020, 11:21

Hej altvidende forum.

Når skyder med haglgevær, så lukker jeg altid det ene øje. Jeg tror at det er en gammel vane fra riffelskydning, som jeg er meget mere fortrolig med, end haglskydning.

Da jeg startede til jagttegnsundervisning opdagede det at jeg at mit højre øje er det dominerende, og jeg besluttede mig for at skifte til at skyde fra højre skulder, på trods af at jeg har været linksskytte hele livet (og ekstremt venstrehåndet)

Findes der nogen smarte tricks til at "tvinge" sig selv til at holde begge øjne åbne under skydningen, ud over det indlysende at sige det til sig selv hver gang man træder frem til standpladsen?

På forhånd tak

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af Epae » 5. dec 2020, 11:48

Som du selv nævner, sig det til dig selv hver gang du stiller dig frem på standpladsen, gør det til en del af din rutine som du følger hver eneste gang.
Repetition - repetition - repetition. Med tiden vil det begynde at komme naturligt. Tørtræning kan altid fungere, men det er nu sjovere når der er noget i geværet :mrgreen:
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af Bofhenator » 5. dec 2020, 12:42

Jeps, ud og gør det, en hel masse, med og uden noget i bøssen.

Jeg skyder ikke meget med haglbøsse, men skyder med begge øjne åbne når jeg skyder med pistol, med jernsigtemidler og rødpunkt, med riffel, med jernsigtemidler, rødpunkt og sigtekikkert. Det giver et langt bedre overblik uanset hvad man skyder med.

Så du kunne overveje at øve det med riflen også, det vil også give dig et bedre udgangspunkt med haglbøssen, ift problematikken om begge øjne åbne.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af C-X » 5. dec 2020, 12:46

Hvis du prøver med riffel, kan det være lettere med et rødpunkt sigte eller en drivjagtsoptik der begynder ved 1x. Det kunne være du eventuelt sætte på din 10/22, for kort bemærkning.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af Bofhenator » 5. dec 2020, 15:01

C-X skrev:
5. dec 2020, 12:46
Hvis du prøver med riffel, kan det være lettere med et rødpunkt sigte eller en drivjagtsoptik der begynder ved 1x. Det kunne være du eventuelt sætte på din 10/22, for kort bemærkning.
God pointe!

Og sådan en halvauto med rødpunkt er ikke det kedeligste at skyde med :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11090
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af C-X » 5. dec 2020, 18:36

Ja, skulle jeg have en 10/22 ville det nok blive med en 1~4...1-8x24 ovenpå. Det passer ligesom til hvad skyderen kan præstere, med mindre den skal tunes intenst, og så er der dømt rottesjov og rågeklask med fart over feltet.

Når jeg har 1-4x24 på min .308'er, er det meget mere som med haglbøssen, end når det er med 4-16x50.

Scout optik er også bare et lille sigtepunkt, der dukker op. Min er en 2-7x32. Det er ikke helt så frit som med en 1-4x men man fornemmer lidt af samme fordele ved overblik og frit syn.

Peter, du er jo lidt tilbageholdende med finanserne, men jeg synes nu du skal ofre prisen på enten en drivjagtsoptik eller et rødpunktsigte.

Selv er jeg fan af Leupold QRW ringe og picatinny rail på skyderne. Det koster lidt mere, men giver også flere muligheder.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af Sila0079 » 5. dec 2020, 19:48

Jeg er højrehåndsskytte, med dominant venstre øje, så jeg kender problematikken. Jeg klemmer venstre sammen halvt eller kortvarigt, hvis min hjerne er for langsom til at fatte hvilket øje jeg gerne vil have feed fra.
I perioder hvor jeg skyder meget, har jeg mere kontrol over det. Det der har hjulpet bedst, er at ligge og skyde langt med min RPR i .22 LR, hvor jeg kigger bubblelevel med venstre øje, og optik med højre - det har været så effektivt til at danne nye synapser i hjernen, at jeg voluntært kunne ligge og skifte imellem feed fra de to øjne, og også se begge dele samtidigt..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 196 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af F U B A R » 5. dec 2020, 20:10

Man kan hvad man evt vil !!
Practice makes måske ikke perfekt men tæt på
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1035 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af HR » 5. dec 2020, 20:50

Lær at se på duen og intet andet. Lær at skyde spidsduer fra hoften. Når du kan det, så lær det på sideduerne. Skyd uden klar melding. Glem dit mid rib bead. Glem dit bead. Alt sammen ting der flytter din opmærksomhed frem på målet.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af PSindrup » 7. dec 2020, 08:53

HR skrev:
5. dec 2020, 20:50
Lær at se på duen og intet andet. Lær at skyde spidsduer fra hoften. Når du kan det, så lær det på sideduerne. Skyd uden klar melding. Glem dit mid rib bead. Glem dit bead. Alt sammen ting der flytter din opmærksomhed frem på målet.
HR
:goodpost:

Jeg kunne slet ikke få det til at virke i weekenden da jeg fik skudt en runde på sporting og en jagtbane.

I det øjeblik jeg lukkede venstre øje, så spillede det pludselig igen.

Hvad der derimod virkede, var KUN at kikke på duen og så tippet med at kikke helt hen på kastemaskinen men at have mundingen pegende 10-15 grader "væk fra maskinen"

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af Epae » 7. dec 2020, 08:59

PSindrup skrev:
7. dec 2020, 08:53
HR skrev:
5. dec 2020, 20:50
Lær at se på duen og intet andet. Lær at skyde spidsduer fra hoften. Når du kan det, så lær det på sideduerne. Skyd uden klar melding. Glem dit mid rib bead. Glem dit bead. Alt sammen ting der flytter din opmærksomhed frem på målet.
HR
Hvad der derimod virkede, var KUN at kikke på duen og så tippet med at kikke helt hen på kastemaskinen men at have mundingen pegende 10-15 grader "væk fra maskinen"
Peter
Det med at have mundingen et stykke væk fra kasteren men i retningen som du forventer at duen tager er noget du vil blive nødt til hvis du f.eks. går hen til en Skeet bane hvor duerne er en del hurtigere. Ellers kan du simpelthen ikke nå det på dubleerne.
Hvis du ikke løfter geværet før duen er i luften, så prøv at i stedet for at dreje hovedet så drej kun øjnene over mod kasteren - men hold hovedet så det altid følger geværets retning - som jo så er x grader væk fra kasteren. Så får du lidt mere tid. (kan være jeg er dum til at forklare det - men håber det giver mening).
Men igen, øvelse, øvelse og mere øvelse. Det skal nok komme!
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af PSindrup » 7. dec 2020, 09:07

Wengel skrev:
7. dec 2020, 08:59
PSindrup skrev:
7. dec 2020, 08:53
HR skrev:
5. dec 2020, 20:50
Lær at se på duen og intet andet. Lær at skyde spidsduer fra hoften. Når du kan det, så lær det på sideduerne. Skyd uden klar melding. Glem dit mid rib bead. Glem dit bead. Alt sammen ting der flytter din opmærksomhed frem på målet.
HR
Hvad der derimod virkede, var KUN at kikke på duen og så tippet med at kikke helt hen på kastemaskinen men at have mundingen pegende 10-15 grader "væk fra maskinen"
Peter
Det med at have mundingen et stykke væk fra kasteren men i retningen som du forventer at duen tager er noget du vil blive nødt til hvis du f.eks. går hen til en Skeet bane hvor duerne er en del hurtigere. Ellers kan du simpelthen ikke nå det på dubleerne.
Hvis du ikke løfter geværet før duen er i luften, så prøv at i stedet for at dreje hovedet så drej kun øjnene over mod kasteren - men hold hovedet så det altid følger geværets retning - som jo så er x grader væk fra kasteren. Så får du lidt mere tid. (kan være jeg er dum til at forklare det - men håber det giver mening).
Men igen, øvelse, øvelse og mere øvelse. Det skal nok komme!
TAK! :razz:

Det giver super god mening og din forklaring sidder lige i skabet! :rock:

Det vil jeg prøve næste gang. :thumbup:

Peter

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3159
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af Grendel » 7. dec 2020, 09:12

PSindrup skrev:
7. dec 2020, 08:53


Jeg kunne slet ikke få det til at virke i weekenden da jeg fik skudt en runde på sporting og en jagtbane.

I det øjeblik jeg lukkede venstre øje, så spillede det pludselig igen.

Du kan også prøve at blænde dit ikke sigtende øje af med et transparent stykke tape på din skydebrille. Med tiden ville du kunne tage tapen af igen.
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af Epae » 7. dec 2020, 09:15

Grendel skrev:
7. dec 2020, 09:12
PSindrup skrev:
7. dec 2020, 08:53


Jeg kunne slet ikke få det til at virke i weekenden da jeg fik skudt en runde på sporting og en jagtbane.

I det øjeblik jeg lukkede venstre øje, så spillede det pludselig igen.

Du kan også prøve at blænde dit ikke sigtende øje af med et transparent stykke tape på din skydebrille. Med tiden ville du kunne tage tapen af igen.
Mener faktisk der findes nogle patches du kan sætte på skydebrillerne i forskellige farver til præcis det formål. En jeg skyder med som er cross-eyed brugte det i starten til at tvinge fokus over på det andet øje.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af PSindrup » 7. dec 2020, 09:27

Grendel skrev:
7. dec 2020, 09:12
Du kan også prøve at blænde dit ikke sigtende øje af med et transparent stykke tape på din skydebrille. Med tiden ville du kunne tage tapen af igen.
Det har jeg prøvet tidligere og det vil jeg prøve at arbejde med igen! :thumbup:
Wengel skrev:
7. dec 2020, 09:15
Mener faktisk der findes nogle patches du kan sætte på skydebrillerne i forskellige farver til præcis det formål. En jeg skyder med som er cross-eyed brugte det i starten til at tvinge fokus over på det andet øje.
Så avanceret behøver det slet ikke at være.
Sidst jeg eksperimenterede med teknikken brugte jeg et stykke tape - jeg mener det kaldes "englehud"
Det er ikke 100% transperant, men er gråligt eller mat i overfladen.

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af Epae » 7. dec 2020, 09:34

Hvis du har et par skydebriller der har 2 separate lenser til øjnene, kunne du også sætte et mørkere (mindre lysgennemstrømning) glas på det ene øje. Lowtech løsning men burde vel give samme effekt.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af PSindrup » 7. dec 2020, 10:19

Wengel skrev:
7. dec 2020, 09:34
Hvis du har et par skydebriller der har 2 separate lenser til øjnene, kunne du også sætte et mørkere (mindre lysgennemstrømning) glas på det ene øje. Lowtech løsning men burde vel give samme effekt.
Det har jeg faktisk. Det var måske en idé

Jeg skal lige se om jeg kan liste glassene ud af stellet, men jeg tror det burde være muligt.

Peter

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1035 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af HR » 7. dec 2020, 11:18

Der er nogle der ikke kan forlige sig med det dobbeltsyn man får inde omkring sit våben når man skyder med begge øjne åbne. Hvis det er tilfældet, så kan du lukke venstre øje i den sidste del af skuddet. Det er en fordel at skyde med begge øjne åbne, men det er ikke et must. Jeg har en rulle englehud liggende fast i min skydevest, men den bruger jeg mest til folk der skyder fra den forkerte skulder og til folk der ikke har en klar og konsistent dominans. Hvis du ikke gider udstyrsstykket, så virker lidt fedtede fingeraftryk på Venstre glas i øvrigt også. Men jeg tror nu stadig at dit problem med åbent/lukket øje er fordi du insisterer på at kunne se dit våben skarpt. Du skal se dit våben sløret, dobbelt og delvist gennemsigtigt. Ellers fokuserer du ikke ude på 30 meter.

Med hensyn til hvor du skal se hen, så er du godt på vej ved at se frem. Men du skal ikke se på kastemaskinen, for så kommer du bagud. Wenger beskriver det godt højere oppe, og giver et godt tip til en hurtig due i en kendt bane (fks skeet). På en enkelt sidedue på jagtbanen har du fint tid til at være mere tilbagelænet og bruge noget mere tid på at få fat i duen optisk før du får skuldret færdigt. Mike Yardley beskriver det godt her, hvis man kan holde til stilen. Når du opdager at du ikke har travlt, så gør du det rigtigt.
https://www.youtube.com/watch?v=YLT-LrT-0Fc
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af PSindrup » 7. dec 2020, 13:38

HR skrev:
7. dec 2020, 11:18
Hvis det er tilfældet, så kan du lukke venstre øje i den sidste del af skuddet.
:rock:

Den teknik benyttede jeg i går, og den så ud til at virke.

Jeg træner videre og håber at blive bedre fra gang til gang.

Jeg skød 10/11 højreduer (enkeltduer) i går, så noget må jeg gøre rigtigt. :giggle:

Er det i øvrigt ikke en god ide at vente med dobbeltduer indtil ens træfprocent på enkeltduer er tæt på 100%?

Peter

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1330
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 248 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af Epae » 7. dec 2020, 13:41

PSindrup skrev:
7. dec 2020, 13:38
Er det i øvrigt ikke en god ide at vente med dobbeltduer indtil ens træfprocent på enkeltduer er tæt på 100%?
Det kommer meget an på hvor tidligt/sent du skyder enkeltduerne.
Du kan risikere at du skal lave om på din hastighed når der pludselig er 2 duer i luften hvis du har vænnet dig til at skyde enkeltduerne 'sent'.
Enkeltduer er gode til at få teknikken på plads da du har masser af tid. Men derefter skal du ha' hastigheden op så der også er tid til nummer 2.

Hvis du allerede træner i at skyde den første hurtigt, så er det ikke et større problem.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2149
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 1035 times

Re: Tips og tricks til at lære at skyde med begge øjne åbne?

Indlæg af HR » 7. dec 2020, 13:43

PSindrup skrev:
7. dec 2020, 13:38
HR skrev:
7. dec 2020, 11:18
Hvis det er tilfældet, så kan du lukke venstre øje i den sidste del af skuddet.
:rock:

Den teknik benyttede jeg i går, og den så ud til at virke.

Jeg træner videre og håber at blive bedre fra gang til gang.

Jeg skød 10/11 højreduer (enkeltduer) i går, så noget må jeg gøre rigtigt. :giggle:

Er det i øvrigt ikke en god ide at vente med dobbeltduer indtil ens træfprocent på enkeltduer er tæt på 100%?

Peter
Jo. Start med at kaste duplet, men skyd kun en due med et skud. Når du kan skyde der ene due i en dublet (næsten) lige så sikkert som du kan skyde en enkelt, så er du klar til at skyde dem begge.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar