"min riffel foretrækker en given kuglevægt"

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

"min riffel foretrækker en given kuglevægt"

Indlæg af Sila0079 » 31. okt 2020, 10:05

Jeg har en ven med en Steyer Elite Tactical .308w, mener jeg den hedder. Så vidt jeg kunne google mig til, har den 1:10 stigning i piben, så den burde nok kunne stabilisere projektiler omkring 200 gr, på lange skud.
Men hvad angår præcision, var den ganske dårlig, da han testede med Lapua Mega 185 gr, hvorimod han S&B FMJ og vidst nok også 150 gr Mega (hvis det findes?), samlede væsentligt bedre. Han har ikke haft andet igennem den endnu, og det har været ren og skæ r fabriksladninger. Mener den spredte en 5-6 cm på 100m med 185 gr. Og godt det halve med 150 gr.. Hans evner som skytte, kan jeg ikke sige en helt masse om, men forskellen i gruppe størrelse, er konsekvent. Mener også han har prøvet 200m, med samme resultat, bare doblet op..

Jeg er ved at begynde at genlade, og vil gerne lave ham noget jagt-ammo, med præcision og ballistiske egenskaber til længere afstande, så han også kan bruge det til LR skydning mm, når han får købt et ordentligt kikkertsigte mm..

Mit spørgsmål, langt om længe: Når en pibe synes af foretrække en given kuglevægt ift præcision på 100m - er det så bare sådan den pibe er, eller kan man load develope sig helt ud over den problematik, igennem hjemmeladning? Og hvad kan tænkes at være tilgrundliggende for pibens "præference" i kuglevægt? Jeg tænker at afstand til riflingen, kunne være en stor del af det, hvilket man jo kan arbejde med, uafhængigt af kuglevægt?
Hvis vi kun snakke hjemmeladning; har i så erfaring for at en given kuglevægt (spænd i kuglevægt) er mest præcis i jeres riffel, eller er det i højere grad et spørgsmål om projektilets udformning? (Når i altså har eksperimenteret med sættedybde også så denne faktor ikke mudrer vandene).

Håber nogen vil dele deres erfaringer, eller mindst lige så godt; kan henvise til relevant teori/evidens på området.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: "min riffel foretrækker en given kuglevægt"

Indlæg af Sila0079 » 31. okt 2020, 13:46

Ingen inputs?
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: "min riffel foretrækker en given kuglevægt"

Indlæg af Stoffer » 31. okt 2020, 14:41

Hej,
Stigningen i piben er selvfølgelig med til at afgøre projektilvægten. Jeg har ikke erfaring med 308, men generelt har jeg rigtig gode erfaringer med Sierra projektiler. I 223, 243, 6,5x55, 7mm RM, 3006, 300wm og 300BM. Med gode erfaringer handler det her kun om præcision.
Så vidt jeg ved er 308 som udgangspunkt lavet til 150 grains projektiler, det kunne være udgangspunkt for dine ladninger!?

Hilsen Stoffer

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: "min riffel foretrækker en given kuglevægt"

Indlæg af Lars M. L. » 31. okt 2020, 17:00

Jeg er nu på min 4. riffel i kaliber 308 win. De har typisk haft stigning på 1:11" Den bedste præcision har jeg opnået med almindelige projektiler på 165-168 grains og blyfri projektiler på 150 grains. Selvom piber er individer med forskellige præferencer, er det min erfaring at projektiler omkring 165-168 er lettest at få til at skyde præcist i 308 win. Jo længere du fjerne dig fra denne vægt jo mere usikkert bliver resultatet. Trods diverse "krumspring" har jeg fx ikke fået Lapua Naturalis 170 grains (blyfri) til at skyde tilfredsstillende endnu.

Noget tyder således på, at din kammarat skulle prøve et konventionelt jagtprojektil fx Nosler Accubond, Sierra Game King eller Hornady SST i 165 grains-klassen. Hornady ELD-X eller ELD-M 178 grains skulle også være gode, men jeg har ikke personlig erfaring med disse.

vh Lars

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: "min riffel foretrækker en given kuglevægt"

Indlæg af Krung » 1. nov 2020, 16:47

Ren overtro/anekdoter: men jeg tror ikke en pibe foretrækker en speciel kuglevægt. Jeg tror bare man skal ud i en ladning, som måske ikke kan bruges til det man ønsker, for at få god præcision.

Som hjemmelader, kommer man langt med dyre komponenter: Lapua kugle og hylster og Vihtavuori krudt. Jeg har aldrig stået tilbage uden en god ladning. Men de har ikke altid været så hurtige som man kunne ønske sig.

Det er straks værre, hvis man roder med billige komponenter eller hylstre, som er godt brugte.

Vælg en langsom krudt, så du får en god fyldningsgrad og ensartet forbrænding. Accepter at hastigheden måske ikke er den højeste, men en god bc og sd på mundingshastigheden, slår den marginalt hurtigere kugle som svinger i højden.

Evidens er ligeså fraværende i genladning, som på Facebook, men jeg tror på at Bryan Litz er the second coming of Christ.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Modo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 167
Tilmeldt: 11. sep 2004, 21:44
Geografisk sted: Nord for KBH
Has thanked: 6 times
Been thanked: 27 times

Re: "min riffel foretrækker en given kuglevægt"

Indlæg af Modo » 2. nov 2020, 12:02

RWS keglespitz i 308win, 165gr skyder hul i hul fra min steyr scout. Det er som fabriksladet.
Den kan være ret kræsen, men den svære korte pibe på eliten burde have gode forudsætninger.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: "min riffel foretrækker en given kuglevægt"

Indlæg af 458hunter » 2. nov 2020, 14:34

Jeg kører med Hornady ELD i en del kalibre efterhånden og i alle er de helt i top når det kommer til præcision - kun overgået af Sierra TMk i 223.

Så selv om den er lidt tung/lang til 308win, så prøv en ELD-X. De er også til at betale.

Sidst jeg skulle verificere zero på min Blaser måtte jeg ned på skiven for at se at der sad to skud oveni hinanden.

Sixpack
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 172
Tilmeldt: 31. mar 2016, 20:16
Interesser: Alt der kan skyde
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 30 times
Been thanked: 52 times

Re: "min riffel foretrækker en given kuglevægt"

Indlæg af Sixpack » 2. nov 2020, 14:59

Krung skrev:
1. nov 2020, 16:47
Evidens er ligeså fraværende i genladning, som på Facebook, men jeg tror på at Bryan Litz er the second coming of Christ.
Preach on. Jeg er også medlem af den menighed.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: "min riffel foretrækker en given kuglevægt"

Indlæg af Sila0079 » 2. nov 2020, 18:21

458hunter skrev:
2. nov 2020, 14:34
Jeg kører med Hornady ELD i en del kalibre efterhånden og i alle er de helt i top når det kommer til præcision - kun overgået af Sierra TMk i 223.

Så selv om den er lidt tung/lang til 308win, så prøv en ELD-X. De er også til at betale.

Sidst jeg skulle verificere zero på min Blaser måtte jeg ned på skiven for at se at der sad to skud oveni hinanden.
Det er også ELD-X jeg har i tankerne til ham. Også det jeg selv skyder med i 6,5x55. Man hvilken kuglevægt, for den findes i flere. Vil du evt dele dine ladedata? Så kan jeg pille lidt krudt af, og arbejde mig op der fra..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: "min riffel foretrækker en given kuglevægt"

Indlæg af 458hunter » 2. nov 2020, 19:40

Sila0079 skrev:
2. nov 2020, 18:21
458hunter skrev:
2. nov 2020, 14:34
Jeg kører med Hornady ELD i en del kalibre efterhånden og i alle er de helt i top når det kommer til præcision - kun overgået af Sierra TMk i 223.

Så selv om den er lidt tung/lang til 308win, så prøv en ELD-X. De er også til at betale.

Sidst jeg skulle verificere zero på min Blaser måtte jeg ned på skiven for at se at der sad to skud oveni hinanden.
Det er også ELD-X jeg har i tankerne til ham. Også det jeg selv skyder med i 6,5x55. Man hvilken kuglevægt, for den findes i flere. Vil du evt dele dine ladedata? Så kan jeg pille lidt krudt af, og arbejde mig op der fra..
Jeg bruger 178grain ELD-X med 42grain N540. Jeg virderer den er ret højt oppe trykmæssigt, så du skal længere ned og starte.

Besvar