Ruger 10/22 Competition - første indtryk

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Ruger 10/22 Competition - første indtryk

Indlæg af Topcat » 24. okt 2020, 19:15

Så fik jeg den nye rottekæp med på skydebanen i dag. Den blev indskudt på 25m hvorefter vi plinkede lidt forskelligt ammunition gennem den. Riflen er fra Rugers Custom Shop, men udover at der er sat en masse lækre stumper i den ved jeg ikke om de har pillet yderligere ift. en standard 10/22. Den kommer med et BX aftræk som jeg synes er utroligt lækkert, uden at have en aftræksvægt vil jeg tro det ligger omkring 1kg og er lækkert sprødt. Vi skød mest med en ASE Utra Eco dæmper og den medfølgende compensator, så der er vitterligt intet rekyl.
2BF00239-7309-4976-B598-44BD05C6682F.jpeg
Skudgrupperne her er fra 25m, skudt med bipod, en Leupold 1-4 kikkert og hhv. CCI, Geco Pistol, SK Standard Plus, og RWS Subsonic. Der er 10 skud med RWS, to grupper af 5 skud med justering af kikkerten imellem, det er jeg ret godt tilfreds med til en start.
99B66015-6A98-4BCA-AB9C-BBD96B5A12A0.jpeg
Fra 10 skuds magasinet var der ingen fødefejl, men fra mit BX 25 skuds gik Geco’erne ikke voldsomt godt, mens CCI’erne fødede perfekt, det var dog begrænset til et enkelt blandet magasin, så igen det er kun en indledende observation.

RWS subsonics cykler fint, der er lidt larm fra låsens bevægelse, men absolut godkendt til skydning uden høreværn, jeg prøver lige at få uploaded en video af sønnike der skyder på YouTube.

youtu.be/5ElnE7Mbh3E

Alt i alt er jeg super tilfreds, det bliver en super træningsriffel for sønnike, og rotterne kan bare komme an. Det bliver spændende at se hvordan den samler på længere afstande.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Ruger 10/22 Competition - første indtryk

Indlæg af 458hunter » 24. okt 2020, 19:49

Lækker skyder - har du sat gummi buffer i?

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: Ruger 10/22 Competition - første indtryk

Indlæg af Topcat » 24. okt 2020, 21:07

Nej indtil videre er den helt stock.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ruger 10/22 Competition - første indtryk

Indlæg af Elbæk » 27. okt 2020, 09:13

Lækker :numberone:

Jeg kan kun anbefale en buffer i kunststof, det forlænger (angiveligt) låsestolens levetid - og dæmper den mekaniske lyd betydeligt.
Jeg har en Tuffer Buffer i min 10/22, den har indtil videre overlevet omkring 2000 skud.

Mht. BX-25 magasinerne, så ér de generelt temperamentsfulde. Jeg burde skille mine ad og rense samt afgrate dem, det skulle gøre dem noget mere driftsstabile, jeg er bare ikke kommet til det.
Jeg har til gengæld 100% dårlige erfaringer med magasiner fra andre producenter end Ruger, herunder Butler Creek, GSG og Promag.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 395
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 266 times
Been thanked: 88 times

Re: Ruger 10/22 Competition - første indtryk

Indlæg af Øboen » 27. okt 2020, 09:27

Elbæk skrev:
27. okt 2020, 09:13
Mht. BX-25 magasinerne, så ér de generelt temperamentsfulde. Jeg burde skille mine ad og rense samt afgrate dem, det skulle gøre dem noget mere driftsstabile, jeg er bare ikke kommet til det.
Mine BX-25 magasiner havde også deres egen vilje. Jeg har løst det ved at sætte en stærkere fjeder som fastholder magasinet i aftrækkerhuset, så magasinet ikke længere kan vrikke frem og tilbage, samt tilpasset et cal .22 hylster i længden, og isat det som en bøsning i magasin followeren. Det har taget meget af det slup som der desværre var fra starten af. Til gengæld føder BX-25 udgaven nu stabilt med CCI standard, og SK match uden problemer.

Besvar