Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af Wannabe » 7. okt 2020, 07:13

Hej

Traditionen tro har jeg igen købt et halv gammelt skyder, der nu skal pyntes :smile:

I foråret købte jeg en BRNO riffel 308, som jeg har trænet med hen over sommeren og bestod riffelprøven med i lørdags (de 6 huller sad hvor de skulle :rock: ) men sidste uge op til prøven begyndte det at drille, jeg havde pludselig et skud der lå 30-40 cm fra gruppen, jeg fik hjælp fra nogle erfarne skytter på banen, der kunne konstatere, at der ganske vist var fritlagt pibe, så et alm. Stykke papir kunne trækkes ned, dog med punkter, hvor papiret bed lidt i, konklusionen var, at jeg pressede for hårdt og for højt oppe på forskæftet. Efter at ændre på det kørte det igen.

Efter bestået riffelprøve har jeg taget skæftet af, for at fjerne gammelt lak, og så skal jeg have slebet i renden under skæftet, så piben bliver mere fritlagt, men så begynder man og nørde :inspect: skulle man lave en bedding ? og kan man bruge araldite 2013 som jeg i forvejen har adgang til, det bliver stenhårdt, krymper meget lidt, ændre sig meget lidt ved varme ændringer, har nogen af jer erfaring med det, eller bare har et bud på om det kan bruges, eller skal jeg helt droppe det og bare slibe piben mere fri ?

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2781
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af Krung » 7. okt 2020, 07:56

Der er flere pointer i det ...

Den jeg oftest hører, og sjældent selv følger, er at skydning og jagt er så dyrt i sig selv, at man lige så godt kan købe det rigtige fra starten. Det er rigtigt men man lærer ikke så meget.

Jeg har beddet til højre og venstre med en billig kemisk metal fra Biltema. Problemet med ikke at bruge det rigtige, er at det hærder så pokkers hurtigt at man har travlt og ikke kan gøre det om med det samme.

Bedding materiale kan fjernes nemt, så man kan bare prøve igen, hvis ikke det gik.

Som så meget andet, er det forberedelserne, der er afgørende for om det går godt. Brug rigeligt med 'release agent', tape er din ven, modellervoks ligeså.

Brug også tape til begrænse hvor langt dit materiale flyder frem og til at centere piben i skæftet.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Re: Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af Wannabe » 7. okt 2020, 09:21

Krung skrev:
7. okt 2020, 07:56
Der er flere pointer i det ...

Den jeg oftest hører, og sjældent selv følger, er at skydning og jagt er så dyrt i sig selv, at man lige så godt kan købe det rigtige fra starten. Det er rigtigt men man lærer ikke så meget.

Jeg har beddet til højre og venstre med en billig kemisk metal fra Biltema. Problemet med ikke at bruge det rigtige, er at det hærder så pokkers hurtigt at man har travlt og ikke kan gøre det om med det samme.

Bedding materiale kan fjernes nemt, så man kan bare prøve igen, hvis ikke det gik.

Som så meget andet, er det forberedelserne, der er afgørende for om det går godt. Brug rigeligt med 'release agent', tape er din ven, modellervoks ligeså.

Brug også tape til begrænse hvor langt dit materiale flyder frem og til at centere piben i skæftet.
Tak for svar :smile: Jeg kan også se at man kan købe alverdens materialer det specielt udviklet til formålet som eks. bedding tape til at lave afstand under piben, her tænker jeg også at 1 eller 2 lag isolerings tape kan gøre jobbet. Jeg kan lige nævne at arbejdstiden for Araldite 2013 lidt over 1 time, det tænker jeg burde være rigeligt :smile:

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2781
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af Krung » 7. okt 2020, 09:36

Wannabe skrev:
7. okt 2020, 09:21
Jeg kan også se at man kan købe alverdens materialer det specielt udviklet til formålet som eks. bedding tape til at lave afstand under piben, her tænker jeg også at 1 eller 2 lag isolerings tape kan gøre jobbet. Jeg kan lige nævne at arbejdstiden for Araldite 2013 lidt over 1 time, det tænker jeg burde være rigeligt :smile:
Jeg bruger malertape, og så bare rigeligt med lag. 1 time lyder helt fint.

Jeg har dog ingen erfaring med netop det produkt, som om det virker, ved jeg ikke. Heldigvis er det nemt at gøre om.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af Kenned » 7. okt 2020, 09:43

Vær opmærksom på at et pænt stykke tid før arbejdstid ender for epoxylim vil den begynde at trække tråde - på samme måde som karamel der er ved at størkne.

Det er måske ikke et problem når den har så lang en arbejdstid, men jeg har haft "sjove" oplevelser med den hurtige på det punkt. Reelt halverede det arbejdstiden når det var noget delikat der skulle limes.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af Kleth » 7. okt 2020, 09:49

:thumbup: Alt over 30min vil være fint, ellers bliver det ret presset.
Jeg har også anvendt malertape, modellervoks og isolerbånd og så satte jeg nogle blindskruer i riflen, der både forhindrede at der kom kemisk metal i låsens skruehuller, men også sikrede at der var huller igennem skæftet til fastgørelse.
Om du bruger kiwi skosværte (hvid), syrefri vaselineolie eller hvad du anvender som slipmiddel så brug RIGELIGT :thumbup: OGSÅ der hvor du ikke regner med at der kommer epoxy.

Lav opstillingen og forbered alt; så du ved hvordan du skal gøre i alle trin og ikke står og mangler klude e.lig og så alt passer sammen som det skal når det er færdigt.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af Raptor357 » 7. okt 2020, 21:51

Araldit er fint til formålet.
Giv kontaktfladerne af metal et tyndt lag voks, så limen ikke sætter sig fast der.
Og så ellers held og lykke med at holde styr på limen, den er lidt for flydende efter min mening, men du kan lave det i flere omgange.
Slutter du af med at bage limningen, så bliver den noget hårdere.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Wannabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 89
Tilmeldt: 23. nov 2016, 07:36
Interesser: Hagljagt
Geografisk sted: Høj fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 47 times

Re: Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af Wannabe » 8. okt 2020, 06:26

Jeg kaster mig ud i det, og jeg laver nok en "gør det selv" tråd, jeg er igang med lidt billede materiale :smile:

Jeg lavede et lille forsøg igår der har stået til tøring natten over, og det gik ud på om G7 multi olie kan bruges som slib middel, og det kan det absolut ikke, de 2 små rør jeg havde limmet sat i en klat araldit sider bare fast både uden og med G7 ( jeg gætter på at WD40 vil give samme resultat) jeg vil prøve med silicone på spray :blink:

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2781
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af Krung » 8. okt 2020, 06:42

Kiwi skocreme virker helt fint. Det er så tykt at det ikke løber af. Dry lube fra biltema virker vist også, men det er svært at opbygge et tykt lag, fordi opløsningsmidlet skyller det forrige af.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af Kleth » 8. okt 2020, 08:21

Kiwi skocreme, når man anvender den hvide, så er det ret visuelt at der er tilstrækkelig dækning hvor der skal være dækning :razz:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

R2D2
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 252
Tilmeldt: 15. jan 2006, 19:39
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Re: Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af R2D2 » 28. okt 2020, 07:58

Plastic Paddings kemisk metal har jeg brugt flere gange med fine resultater. Bare brug mindre hærder, så hærder det langsommere. Lav en prøve først

Pebr
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 5. dec 2016, 07:42
Interesser: Ammuniton
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af Pebr » 13. apr 2021, 20:58


HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af HR » 13. apr 2021, 23:11

Devcon, fordi det ikke løber.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af Kenned » 14. apr 2021, 11:28

Pebr skrev:
13. apr 2021, 20:58
Hvad med kemisk træ https://www.jemogfix.dk/pattex-plastic- ... 2/9046348/
Jeg har haft et indgående bekendtskab med kemisk træ da jeg byggede min væg-til-væg bogreol. Det er perfekt til det det er beregnet til, men tørretiden er ligesom med kemisk metal et problem.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 852
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 361 times
Been thanked: 68 times

Re: Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af 100Radsbar » 23. apr 2021, 21:13

Raptor357 skrev:
7. okt 2020, 21:51
Araldit er fint til formålet.
Giv kontaktfladerne af metal et tyndt lag voks, så limen ikke sætter sig fast der.
Og så ellers held og lykke med at holde styr på limen, den er lidt for flydende efter min mening, men du kan lave det i flere omgange.
Slutter du af med at bage limningen, så bliver den noget hårdere.
Kan den ikke blive for hård når man bager den, så det flækker, eller revner, under belastningen fra skuddet?
Eller er det stadig fleksibelt nok til at den ikke revner? :smile:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Kan jeg bruge Araldite 2013 som bedding materiale ?

Indlæg af Raptor357 » 23. apr 2021, 21:15

Araldit bliver hårdere og stærkere ved varmehærdning, ikke skrøbeligt
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar