Side by side og stålhagl

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Rene_kr
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 24. jul 2016, 18:19
Interesser: Long range, baneskydning, jagt
Geografisk sted: Herning
Been thanked: 1 time

Side by side og stålhagl

Indlæg af Rene_kr » 17. sep 2020, 19:36

Et lille spørgsmål til folket. Jeg har for noget tid siden købt en Sauer Aya side by side. Da jeg havde den med på skydebanen forleden, var der en af gutterne, der kommenterede at han troede den samlede meget. Det gav mig tanker om den egentligt er egnet til at skyde med stål hagl. Er der der nogle af jer der ud fra stempler og de andre info kan sige om det er go eller No god. Der står på løbet at de er 18.5 og 17.5
IMG_20200917_170358.jpg
Jeg har også en Simpson Suhl og der er spørgsmålet det samme.
IMG_20200917_170158.jpg
Jeg takker for input.
-René

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af HR » 17. sep 2020, 19:46

Helt klart no go. Nominal diameter på en kaliber 12 er 18,5mm. Nu er der ikke nogen der ved hvad din aya er, men hvis vi nu leger at den holder 18,5 så er den cylinder på det ene løb og et sted nord for 1/1 på det andet. En anden mulighed er at de to tal angiver løb og trangboring (jeg er bedre hjemme i tyske og belgiske stempler). Men det er stadig det samme, mindst en trangboring mere lukket end fuld. Det er ikke farligt og der er ikke noget der springer. Men du får dårlige skudbilleder og du skader løbene lige bag trangboringerne. Få den åbnet til kvart på begge løb. Så vil den skyde med stål på samme måde som den i sin tid skød med bly.
HR

Edit: sikker på at der ikke står 18 og 17,5? Det vil være 1/1 og 1/2, hvilket ville være en mere typisk kombination. Stadig under forudsætning af at løbene er 18,5.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Rene_kr
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 24. jul 2016, 18:19
Interesser: Long range, baneskydning, jagt
Geografisk sted: Herning
Been thanked: 1 time

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af Rene_kr » 17. sep 2020, 19:52

Hr det var lige det jeg frygtede det, men super fedt at du kan kaste lidt lys over land. Kender du nogen i midt og vestjylland som kan åbne sådan en?
-René

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af Hansen-Martin » 17. sep 2020, 21:12

Rene_kr skrev:
17. sep 2020, 19:52
Hr det var lige det jeg frygtede det, men super fedt at du kan kaste lidt lys over land. Kender du nogen i midt og vestjylland som kan åbne sådan en?
-René
ingen ved hvad din trangboring er da det er et meget gammel våben og du kun fornyligt har erhvervet dig den kan tidligere ejer jo godt have åbnet trangboringen, så forbi en bøssemager og få den målt og evt. åbnet op.

med hensyn til bøssemager så kan enhver gøre det, det er ikke særligt svært og har selv åbnet flere op, men i midtjylland så får du nok ikke nogen bedre end ahlarsen. eller brian lauridsen evt. korsholm :)

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af Langenge » 17. sep 2020, 21:18

Et foto af præcis det med 18,5 og 17,5 ville være rart at se.
Men ja, noget kunne tyde på, at den er meget stram i trangboring, og derfor mindre egnet til stål.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af Kleth » 17. sep 2020, 21:27

Jeg har mig en Simpson Suhl S-S 1/1 - 1/1 der vist er noget ældre og den skyder glimrende med stålhagl, den vil dog helst have de blødere flugtskydningspatroner og er gladest for 21g. Problemet med min er vist ikke så meget trangboringen, men at kammeret er til 12/70 patroner med rulle-lukning, der jo ikke bliver længere når de åbner op så den giver dårlig plads til at haglskålen kan passere når jeg skyder patroner med stjernelukning. På jagt virker den fint med 32g f.eks. Remington Nitro Steel #3 og Bornaghi #3, men bryder sig ikke om de mere hidsige patroner.

Men det sikre bud er jo at tage deN forbi bøssemageren.
Senest rettet af Kleth 17. sep 2020, 21:29, rettet i alt 2 gange.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Rene_kr
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 24. jul 2016, 18:19
Interesser: Long range, baneskydning, jagt
Geografisk sted: Herning
Been thanked: 1 time

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af Rene_kr » 17. sep 2020, 21:27

Venstre løb er 17.5/18.5
Højre løb 18/18.5
IMG_20200917_212640.jpg

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af Langenge » 17. sep 2020, 21:31

18,5-18 er fint nok til stålhagl.
18,5-17,5 er nok lige trangt nok til store stålhagl.
Til små flugtskydningshagl, vil jeg ikke mene, der skulle være nogle problemer.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af Langenge » 17. sep 2020, 21:35

HR skrev:
17. sep 2020, 19:46
...
Edit: sikker på at der ikke står 18 og 17,5? Det vil være 1/1 og 1/2, hvilket ville være en mere typisk kombination. Stadig under forudsætning af at løbene er 18,5.
Og det er jo så det, der står :smile:
18,5-18
og
18,5-17,5
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Rene_kr
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 24. jul 2016, 18:19
Interesser: Long range, baneskydning, jagt
Geografisk sted: Herning
Been thanked: 1 time

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af Rene_kr » 17. sep 2020, 21:44

Tanken er at den skal bruges til den smule jagt og flugt skydning gør i løbet af året typisk en gåsejagt, en andejagt og et par drivjagter, samt 500 skud på lerduer. Med familieforøgelse i år, så bliver det ikke til så meget :)
Årsagen til købet er at jeg sidste år fik en niece der skulle hedde Aya og så tænkte jeg, så må jeg da have sådan en.

Som jeg hører jeres bud, så vil jeg få den målt op og åbnet. Men var det til 1/4 den skal åbnes og det svare så til 1/2 eller hvordan?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af HR » 17. sep 2020, 21:48

Kleth skrev:
17. sep 2020, 21:27
Jeg har mig en Simpson Suhl S-S 1/1 - 1/1 der vist er noget ældre og den skyder glimrende med stålhagl, den vil dog helst have de blødere flugtskydningspatroner og er gladest for 21g. Problemet med min er vist ikke så meget trangboringen, men at kammeret er til 12/70 patroner med rulle-lukning, der jo ikke bliver længere når de åbner op så den giver dårlig plads til at haglskålen kan passere når jeg skyder patroner med stjernelukning. På jagt virker den fint med 32g f.eks. Remington Nitro Steel #3 og Bornaghi #3, men bryder sig ikke om de mere hidsige patroner.

Men det sikre bud er jo at tage deN forbi bøssemageren.
Nej, hvis der står 12-70, så er kammeret 70mm dybt. En stjernelukket 12-70 patron er 70mm lang efter afskydning, så der er der ikke noget problem.

Det er hit or miss om de gamle sxs kan holde til stål og du ved ikke om du har en taber før du har tabt. Lad være med at sige til andre at det går bare fordi det gik for dig :Hug:

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af HR » 17. sep 2020, 21:56

Rene_kr skrev:
17. sep 2020, 21:44
Tanken er at den skal bruges til den smule jagt og flugt skydning gør i løbet af året typisk en gåsejagt, en andejagt og et par drivjagter, samt 500 skud på lerduer. Med familieforøgelse i år, så bliver det ikke til så meget :)
Årsagen til købet er at jeg sidste år fik en niece der skulle hedde Aya og så tænkte jeg, så må jeg da have sådan en.

Som jeg hører jeres bud, så vil jeg få den målt op og åbnet. Men var det til 1/4 den skal åbnes og det svare så til 1/2 eller hvordan?
Nu er graden af choke jo defineret ud fra hvordan våbnet sætter et skud, ikke ud fra hvor meget indsnævringen er. Jeg har rigtig god erfaring med en indsnævring på 0,25mm i ældre tyske sxs. Det bliver ofte beskrevet som 1/4, men sætter et væsentligt mere snævert skudbillede med en god mellemhurtig stålpatron så som Kent Faststeel. Regn med 400kr pr løb for at få den åbnet. Det er en af de simpleste jobs for en bøssemager og det kan gøres hvor som helst.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af Kleth » 17. sep 2020, 22:02

HR skrev:
17. sep 2020, 21:48
Kleth skrev:
17. sep 2020, 21:27
Men det sikre bud er jo at tage deN forbi bøssemageren.
Nej, hvis der står 12-70, så er kammeret 70mm dybt. En stjernelukket 12-70 patron er 70mm lang efter afskydning, så der er der ikke noget problem.

Det er hit or miss om de gamle sxs kan holde til stål og du ved ikke om du har en taber før du har tabt. Lad være med at sige til andre at det går bare fordi det gik for dig :Hug:

HR
Jeg mener nu heller ikke at jeg udtrykker at det nok skal gå! Jeg skriver mine erfaringer med min SS og slutter af med at det sikre er at tage den til bøssemageren.

Og den med kammeret har jeg nu netop fra en bøssemager jeg spurgte, da jeg ofte fik revet stjernelukningen af hylstrene.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af HR » 17. sep 2020, 22:07

Kleth skrev:
17. sep 2020, 22:02
HR skrev:
17. sep 2020, 21:48
Kleth skrev:
17. sep 2020, 21:27
Men det sikre bud er jo at tage deN forbi bøssemageren.
Nej, hvis der står 12-70, så er kammeret 70mm dybt. En stjernelukket 12-70 patron er 70mm lang efter afskydning, så der er der ikke noget problem.

Det er hit or miss om de gamle sxs kan holde til stål og du ved ikke om du har en taber før du har tabt. Lad være med at sige til andre at det går bare fordi det gik for dig :Hug:

HR
Jeg mener nu heller ikke at jeg udtrykker at det nok skal gå! Jeg skriver mine erfaringer med min SS og slutter af med at det sikre er at tage den til bøssemageren.

Og den med kammeret har jeg nu netop fra en bøssemager jeg spurgte, da jeg ofte fik revet stjernelukningen af hylstrene.
Hvor gammel er dit våben, hvad er den stemplet med og hvad kan du måle kammeret til (Please :inspect: ) ? Jeg interesserer mig lidt for de gamle Suhl bøsser og har ikke lige set det problem før. Men afrevne stjernelukninger lugter da absolut af noget i den retning. Det problem ses oftere på engelske våben.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af FrederikF » 17. sep 2020, 22:37

De gamle 70mm kamre til stjerneluk har en stejlere overgang efter kammer. Det bygger mere tryk op. God ide at rive dem lidt op.
Aya kan være hårdtforchromet, så skal den lige blødgøres inden den kan bores op i trangboring (er det en billig model aya så er den ikke hårdforchromet).
Prøv at skyd på en sæk og se hvordan den samler de patroner du vil bruge. Ser det fint ud så skyde med den.
Worst case - den får en sæk eller to. Det er et kosmetisk problem.
Du kam købe en magen til for det det koster at åbne den Op (med mindre vi taler om en af de dyrere modeller og det ligner billedet ikke)
Mvh Frederik

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af T-REX » 18. sep 2020, 03:21

18/18,5 er Modified (0,51mm indsnævring)
17,5/18,5 er Super Full (1,02 mm indsnævring)

Modified er vist ca. det samme som ½ choke, og det maksimale, der normalt anbefales, til Stålhagl.

Bemærk at Stålhagl, i ½ Choke, spreder som blyhagl, i en 1/1 choke (tommelfingerregel)

Bøssen er trykprøvet, til 900 kg, men kan nok klare mere.
Men Hypersteel og den slags, vil nok være en ret dårlig, ide.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af Lars M. L. » 18. sep 2020, 11:03

Lav en aftale med Per Langvad ved Viborg, så slipper du for at gætte. Han er den mest kompetente haglbøssemager i Danmark - og dertil en meget behagelig fyr.
Vh Lars

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af HR » 18. sep 2020, 11:23

Lars M. L. skrev:
18. sep 2020, 11:03
Lav en aftale med Per Langvad ved Viborg, så slipper du for at gætte. Han er den mest kompetente haglbøssemager i Danmark - og dertil en meget behagelig fyr.
Vh Lars
Enig med at Per er en af de bedste (og tillige meget behagelig). Men lige netop åbning af chokes kan de fleste "landsbysmede" nu godt lave. Hvis der er langt op til Per, så kan man fint få det lavet mere lokalt. Bemærk at oplysningen på hjemmesiden om at PL "kan være svær at træffe i jagtsæsongen" skal tages ret bogstaveligt :mrgreen:
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af Kleth » 18. sep 2020, 12:29

HR skrev:
17. sep 2020, 22:07
Hvor gammel er dit våben, hvad er den stemplet med og hvad kan du måle kammeret til (Please :inspect: ) ? Jeg interesserer mig lidt for de gamle Suhl bøsser og har ikke lige set det problem før. Men afrevne stjernelukninger lugter da absolut af noget i den retning. Det problem ses oftere på engelske våben.
HR
Den er fra 1960 (august, hvis jeg ikke husker helt skævt), stemplet med 12/70 - Den er i familiepleje, så jeg kan ikke lige lægge billeder op eller måle kammer og skal man ikke have en dorn for at kunne måle det korrekt?
Jeg havde et tilsvarende problem med en Liege 12/70.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af HR » 18. sep 2020, 14:13

Kleth skrev:
18. sep 2020, 12:29
HR skrev:
17. sep 2020, 22:07
Hvor gammel er dit våben, hvad er den stemplet med og hvad kan du måle kammeret til (Please :inspect: ) ? Jeg interesserer mig lidt for de gamle Suhl bøsser og har ikke lige set det problem før. Men afrevne stjernelukninger lugter da absolut af noget i den retning. Det problem ses oftere på engelske våben.
HR
Den er fra 1960 (august, hvis jeg ikke husker helt skævt), stemplet med 12/70 - Den er i familiepleje, så jeg kan ikke lige lægge billeder op eller måle kammer og skal man ikke have en dorn for at kunne måle det korrekt?
Jeg havde et tilsvarende problem med en Liege 12/70.
Hvis den er fra 860 og stemplet 12/70 så behøver vi ikke billeder. Det er en helt almindelig DDR skyder fra slutningen af den gode periode. Jeg har selv en 20er fra 1964, en 16er fra 1954, en 12er fra 1962 og en fra 1964 (@Rene; din Simson er fra juli 1978). Alle mine våben holder 70mm i kammerdybden. Mine patroner holder 70mm i udfoldet længde, så de kommer slet ikke i kontakt med overgangskonus og jeg har aldrig set en afrevet stjernelukning. Det vil interessere mig hvis der findes Simson bøsser derude, hvor den gode partikammerat har været knap omhyggelig med at bore dybden af kammeret, med afrevne hylstre og stort tryk som følgevirkning. Det med den hurtigere trykopbygning på en stejl konus hører vist mere til de gamle skivelukkede patroner der stod helt fremme på konus. Jeg har svært ved at se relevansen med en stjernelukket patron der slet ikke når der frem. Men her kan en af forets erfarne hjemmeladere måske udvide min horisont? (problemet med engelske våben med korte kamre er nævnt og det er ikke det vi taler om).
/HR

Vedhæftet: CIP specifikation af kaliber 12 kammer og ammunition.
Vedhæftede filer
tabviical-en-page4.pdf
(40.77 KiB) Downloadet 93 gange
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af Lassescout » 20. sep 2020, 10:14

Det er meget klart hvilken trangboring bøssen er født med. Men det interessante er, hvad den måler nu ?

Jeg kan tydeligt huske det store samtaleemne i 80´erne: kan min Suhler klare jernhagl, og hvordan skyder den med dem? Vi var rigtig mange som havde bøssen inde hos Korsholm til trykprøvning. Jeg har aldrig hørt om tyske standardvåben som en Sauer eller Simpson der ikke kunne tåle stålhagl, men hvad gjorde bøssemageren når han havde ændret boringen? Blev der stemplet eller graveret nogle oplysninger om det i kammerenden, eller tænkte man bare, at det ved ejeren sku da at han har fået lavet, så den viden kan være gået tabt ?
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Side by side og stålhagl

Indlæg af Ras.Killing » 20. sep 2020, 23:34

Uanset hvad stemplerne siger, så få den målt efter! Enten selv eller hos bøssenager. Der er rigtig rigtig mange af de gamle S/S bøsser som er blevet åbnet op i boringen, og hvor stemplerne derfor er intetsigende.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar