Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2151
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af HR » 20. aug 2020, 21:03

Som måske bekendt, så har jeg tillagt mig en jagtriffel bygget på en svensk rolling block i 8x58RD. Rifflen er i perfekt stand og jeg har egentligt ikke så meget lyst til at ændre på den. Men er det praktisk at gå på jagt med 8x58? En ting er problemet med at skaffe hylstre. Så er der problemet med at finde en ladning man er tryk ved i en 150 år gammel riffel med et meget stort hylstervolumen. Det er måske noget man kan løse ved at få ladt op med sortkrudt, erstatning eller Tin Star? Jeg er ikke helt tryk ved de typiske reducerede ladninger hvor der bruges hurtigt krudt og filler. Så måske er det bedre at få lagt en liner i i 6x70R? Eller et lavtrykskaliber der smider en tungere støbt bønne (44-40, 38-55, ???). Riflen skal kunne holde energikravet til råvildt og være anvendelig ud til 100 meter. Er der nogen der har erfaring eller input til mit dilemma?
/HR

viewtopic.php?f=14&t=80991
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 357 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af Dansken » 21. aug 2020, 08:40

8X58Rd hylstre dukker op med jævne mellemrum her i Sverige.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af Kleth » 21. aug 2020, 08:50

Ladeboken har to ladninger til 196gr SP projektil med OAL 77,6mm i en Carl Gustaf Rolling Block 1872/93 med 85cm pibe og de skriver at ladningen kan anvendes i både Remington og Krag-Jørgensen rifler.

Vihtavuori N135 43-44gr
Vihtavuori N140 45-46gr

Det skulle give 653-684m/s, så alt rigeligt til rådyr.

Og iøvrigt, så er der flere metoder til at lave reducerede ladninger - Filler er en option - Jeg anvender udelukkende filler til at holde krudtet mod fænghætten. Et fint krudt som D032 behøver strengt taget ingen filler, men jeg anvender i .308Win et lag (som et lag af 3-lags toiletpapir) tilklippet toiletpapir holde på krudtet. N32C er i samme kategori som D032 og N320, men fylder væsentligt mere så der skulle der helst ikke være behov for filler og risiko for dobbeltladninger bliver væsentligt reduceret.

Man kan evt. prøve at reversere Ladbokens ladninger ud fra tryk og se hvad der skal stoppes bag en klat blødt bly for at nå E100=>800J uden at skulle sigte på måger.
Senest rettet af Kleth 21. aug 2020, 09:18, rettet i alt 2 gange.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af PSindrup » 21. aug 2020, 08:53

HR skrev:
20. aug 2020, 21:03
Som måske bekendt, så har jeg tillagt mig en jagtriffel bygget på en svensk rolling block i 8x58RD. Rifflen er i perfekt stand og jeg har egentligt ikke så meget lyst til at ændre på den. Men er det praktisk at gå på jagt med 8x58? En ting er problemet med at skaffe hylstre. Så er der problemet med at finde en ladning man er tryk ved i en 150 år gammel riffel med et meget stort hylstervolumen. Det er måske noget man kan løse ved at få ladt op med sortkrudt, erstatning eller Tin Star? Jeg er ikke helt tryk ved de typiske reducerede ladninger hvor der bruges hurtigt krudt og filler. Så måske er det bedre at få lagt en liner i i 6x70R? Eller et lavtrykskaliber der smider en tungere støbt bønne (44-40, 38-55, ???). Riflen skal kunne holde energikravet til råvildt og være anvendelig ud til 100 meter. Er der nogen der har erfaring eller input til mit dilemma?
/HR

viewtopic.php?f=14&t=80991
jeg kan ikke lade være med at stille det åbenlyse spørgsmål: Hvorfor vælger du en så "besværlig" kaliber til din jagtriffel? :giggle:

Dette er kun venskabeligt drilleri. :Hug:

Peter

Brugeravatar
ilden_fri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 241
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 122 times
Been thanked: 77 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af ilden_fri » 21. aug 2020, 09:55

PSindrup skrev:
21. aug 2020, 08:53
Hvorfor vælger du en så "besværlig" kaliber til din jagtriffel? :giggle:
Måske for at få en ekstra udfordring - eller bare fordi man kan, hvis man vil :smile:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af Kleth » 21. aug 2020, 10:05

Iøvrigt, så kan hylstre formes på flere måder, men jeg vil antage at det kræver en afstøbning af kammeret for ikke at få kedelige oplevelser
https://forums.gunboards.com/archive/in ... 79139.html
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af Greyberd63 » 21. aug 2020, 10:22

HR skrev:
20. aug 2020, 21:03
Som måske bekendt, så har jeg tillagt mig en jagtriffel bygget på en svensk rolling block i 8x58RD. Rifflen er i perfekt stand og jeg har egentligt ikke så meget lyst til at ændre på den. Men er det praktisk at gå på jagt med 8x58? En ting er problemet med at skaffe hylstre. Så er der problemet med at finde en ladning man er tryk ved i en 150 år gammel riffel med et meget stort hylstervolumen. Det er måske noget man kan løse ved at få ladt op med sortkrudt, erstatning eller Tin Star? Jeg er ikke helt tryk ved de typiske reducerede ladninger hvor der bruges hurtigt krudt og filler. Så måske er det bedre at få lagt en liner i i 6x70R? Eller et lavtrykskaliber der smider en tungere støbt bønne (44-40, 38-55, ???). Riflen skal kunne holde energikravet til råvildt og være anvendelig ud til 100 meter. Er der nogen der har erfaring eller input til mit dilemma?
/HR

viewtopic.php?f=14&t=80991
Ret sikker på at der er flere herinde der genlader 8x58RD, hvis du laver indlæg, med overskrift.

Søger ladningerr til 8x58RD til rolling block,

så kommer der sikkert flere på banen

Mvh
Grey

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af Greyberd63 » 21. aug 2020, 11:14

Ham her laver 8x58 R, jeg ved ikke om det er det samme som 8x58RD

https://ammo.dk/8-x-58-rd

Mvh
Grey

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2151
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af HR » 21. aug 2020, 14:57

Tak for de mange input!

Jeg har p.t. ikke tilladelse til genladning, men riflen blev delvist købt for at få en undskyldning til at tage det. Men det er her jeg er blevet lidt i tvivl efter at have brugt lidt tid på at sætte mig ind i tingene. Det virker på mig som om at 8x58RD er lettere problematisk at lade til i forhold til mange andre kalibre. Primært på grund af det store hylstervolumen (i kombination med et lavt tilladeligt tryk og en riffel der selvdestruerer på en træls måde hvis man dummer sig). Er det korrekt at 8x58RD er tricky selv hvis jeg får fat i et passende antal gode hylstre?

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af Langenge » 21. aug 2020, 15:51

Jeg skyder 8X58RD og lader selv.
Jooe, lidt opstartsvanskeligheder, men de var små.
Ja, vi er da en del her på forum der lader til denne kaliber.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2151
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af HR » 21. aug 2020, 16:16

Langenge skrev:
21. aug 2020, 15:51
Jeg skyder 8X58RD og lader selv.
Jooe, lidt opstartsvanskeligheder, men de var små.
Ja, vi er da en del her på forum der lader til denne kaliber.
Interessant. Hvilken kugle og hvilken hastighed skyder du?
/Hans
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af Langenge » 21. aug 2020, 18:56

Jeg bruger 198 grains kugle, og jeg bruger den ladning, som de anbefale i den Norske "Ladeboken" som de også anbefaler til Rolling Block:
45 grains N140 bag en 198 grains S&B kugle.....
Våre ladninger er holdt på dette nivået, og kan brukes i både Remmington og Krag-Jørgensen rifler
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 288 times
Been thanked: 1073 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af Langenge » 21. aug 2020, 19:06

Jeg ved ikke om det her billede kan læses, men måske :smile:
.
Udklip.JPG
Udklip.JPG (71.59 KiB) Vist 4988 gange
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Vigilante
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 19. dec 2004, 00:29
Interesser: Genladning, langdistance
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 36 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af Vigilante » 21. aug 2020, 19:45

Jeg har også den svenske RB i den kaliber og har affyret Normas ammunition fra senhalvtredserne samt hjemmeladet med de ladninger der allerede er refereret til. Ingen problemer.
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7723
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af T-REX » 21. aug 2020, 23:02

Evt. Hvad med at få den omkamret, til 8x57R ? (7,92x57R)

De plejer at være ladet en del svagere, end de almindelige 8mm Mauser, og er nok nede på 8x58RD RB Styrke.
Specielt hvis man tager US Ladninger.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2151
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af HR » 22. aug 2020, 01:05

Jeg er slet ikke interesseret i så kraftigt et kaliber og jeg tvivler stærkt på at 8x57R ville være en god ide med hensyn til trykket. Det er netop det der er mit problem. 8x58RD er et rimeligt potent kaliber og man løber hurtigt ind i ladninger der duplikerer de røgfri militærladninger. Men jeg vil gerne lidt ned i umph, uden at komme helt ned katteprutter (dem er der også mange at finde af, for eksempel på cast boolits). Det der mangler er noget midt i mellem.

Hvis den skal omklamres bliver det en udboring og en liner. 6x70R ville være det naturlige valg da den har et passende lavt tryk. Ellers kunne det være en af de amerikanske kalibre fra samme periode (44-40, 44-55, 38-55....).
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af Kleth » 22. aug 2020, 07:15

Langenge skrev:
21. aug 2020, 19:06
Jeg ved ikke om det her billede kan læses, men måske :smile:
.
Udklip.JPG
:thumbup: jeg sad og rodede lidt med de data i QL og i forhold til nominelt tryk, så er de ladninger oppe i det røde felt (ikke at det betyder andet end at trykgrænserne i QL kan være sat forkert/konservativt), men skulle du have prøvet en klump bly ~125gr-200gr med f.eks. N110 bag?

Mine QL forsøg indikerer at et .323 Coated blyprojektil på 125-190gr og en moderat slat N110 kan komme en pæn del over 500m/s med en del lavere tryk end ladningerne i Ladboken - og en noget stejlere opbygning af tryk. Det burde give jagtrelevant ydre ballistik til 125-150m og E100>=800J
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7723
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af T-REX » 22. aug 2020, 12:24

8x57R er beregnet til Drillinger, og er oftest ladet meget svagere, end militære ladninger

En S&B 8x57 JR er f.eks. kun ladet til 710 m/s og E100 på 2257 Joule
https://www.sellier-bellot.cz/en/produc ... etail/128/

Hvor en S&B 8x57 JS er ladet til 780 m/s og E100 på 3316 Joule.
https://www.sellier-bellot.cz/en/produc ... etail/120/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af Slettes3 » 22. aug 2020, 20:18

Det er altid sjovt med lidt nørdede projekter...men nogle gange skal man se på hvad med i virkeligheden ønsker fordi der måske allerede findes færdige løsninger.
Omkostningen for at ændre en "Ruller" fra 8x58R til f.eks .44wcf er større end at købe en Uberti Low Wall 1885 i .44special eller .45colt.

.44Special Magtec ammunition kan købes for en slik(det kan ikke betale sig at genlade) og skulle have lyst til et hårdere pust kan den lades op til at kunne vippe en buk(kræver man ruller selv).
.44 Special afskudt i en lang pibe kan man affyre uden høreværn hele dagen og uden at blive fattig.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9705
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2158 times
Kontakt:

Re: Hvilket kalliber til jagt med en Rolling block?

Indlæg af Bofhenator » 22. aug 2020, 20:45

Rigbymauser skrev:
22. aug 2020, 20:18
...
.44Special Magtec ammunition kan købes for en slik(det kan ikke betale sig at genlade) og skulle have lyst til et hårdere pust kan den lades op til at kunne vippe en buk(kræver man ruller selv).
.44 Special afskudt i en lang pibe kan man affyre uden høreværn hele dagen og uden at blive fattig.
Jeg lader 44spc selv, mest fordi magtecs CAS ammunition er røv kedelig og ikke voldsom nøjagtig i min revolver (men til 200kr for 50 stk er det ganske rigtigt til at betale), jeg tror nu nok mine egne ender med at være billigere, men jeg lader selv til 44spc, mest fordi jeg ikke gider skyde med CAS ladninger (og det er de eneste man kan finde i DK som fabriks ammunition).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar