Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Cp-Medic » 18. jun 2020, 00:08

German firearms advertisement. Ammo may explode but german firearms from the 40's will not.

There was an incident today that is still unexplained even though it was investigated. I am safe and a lucky bastard, as always.

I was at the range zeroing a hunting rifle and shooting both regular hunting ammo and fmj ammo as well as specialty reduced loads from the swedish military and some odd saloon loads.

First i shot a series of the akward rounds, then fmj , then saloon rounds, then hunting ammo and then another type of Norma hunting rounds, the latter type was from an unknown source but factory rounds, not handloaded.

First shot was fine, second round was without particular recoil but with such a backwards blast that made my face numb and immediately drew blood from the area around my right eye (I am a lefthanded shooter). I tried to unload the gun to no avail before leaving the range to inspect the injuries in the mirror of my car 100 meters/110 yards away. At this time I was not sure whether my rifle had malfunctioned or I had been struck by a round from another gun from another range at the shooting facility (seems awkward but when something strikes your face in a shooting range you keep your options open till gun and face has been inspected).

I went to the car while calling the range officer (the guy at the shop at the range 400meters away) saying " I have had an accident, nothing big, but come here as my guns are unsupervised as i try to check my injury (I was alone at the range).

He arrives, I wash my face. nothing bad since it was everywhere around my eye but not in my eye.
Then we go check the rifle and we cannot open the bolt at all, even banging it on the table does little. the floor plate has been almost blown out so with some work we manage to empty the magazine from below.

The RO inspects the ammo and agrees that it is factory norma, old though and with dark brass.

The verdict to begin with, based on what we can see is a squib (a squib is when a projectile doesnt fully leave the barrel and a second round is loaded and fired so the the barrel explodes or otherwise causes unpleasant situations)

We agree that further shooting today is unfeasible since the situation may damage my trust in the various ammo types i brought and so on, causing shitty results, and my stuff was full of blood anyway so f... k it.

So what happened?
I went home and put a cleaning rod down the barrel. To my big surprise there were no blockages at all. I could put it down to the bottom of the un-extractable casing. No stuck bullets in the barrel at all so now it becomes mysterious. It took serious banging with a hammer to get the bolt handle up and back and what I saw was a "melted" case.
What the hell happened???
Vedhæftede filer
IMG_20200617_160517.jpg
IMG_20200617_192116.jpg
IMG_20200617_192022.jpg
IMG_20200617_162606.jpg
IMG_20200617_160519.jpg

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Ras.Killing » 18. jun 2020, 01:19

Seems like you have had a lot of pressure blowing back. A blocked barrel could be the case... but i am not sure :???:

I would think that the action or barrel would blow up? (Try Google rifle squib). But maybe an old german will hold up?

#edit: køre vi tråden på dansk ? :oops:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Flugteren » 18. jun 2020, 02:16

Ras.Killing skrev:
18. jun 2020, 01:19
Seems like you have had a lot of pressure blowing back. A blocked barrel could be the case... but i am not sure :???:

I would think that the action or barrel would blow up? (Try Google rifle squib). But maybe an old german will hold up?

#edit: køre vi tråden på dansk ? :oops:
Altså, jeg er frisk på begge sprog :smile:

Mit helt ukvalificerede gæt er, at hylsteret har været svagt i bunden, men (relativt) stærkere mod halsen. Måske har noget af krudtet endda klumpet sig sammen i bunden, brændt af på en gang, fyret trykket bagud og kun en smule fremad (nok til, at projektilet kunne forlade løbet). Hylsterbunden er simpelthen blevet trykket bagud.

Men hvordan forklarer det blødningen? Jeg synes ikke at læse noget om, at låsen blev blæst bagud (og det kræver vel et helt sindssygt overtryk, eventuelt kombineret med en out-of-battery-antænding,hvis det skal ske i en bolt action.)

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af BentxBetjent » 18. jun 2020, 05:39

Når hylsterbunden ser sådan ud, så er det sandsynligvis et lille stykke messing der er blevet blæst bagud af låsen.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Bennike
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 60
Tilmeldt: 10. maj 2016, 22:33
Interesser: Militære skydevåben 1865-1950
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Bennike » 18. jun 2020, 07:23

Don't tell you didn't wore any shooting glases? :wall:
"And on the third day God created the Remington bolt action rifle...Amen."

"If shooting glasses had always been worn, it is reasonable to assume that many [...] injuries would have been prevented or reduced in severity." (Maj.Gen. Julian S. Hatcher)

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Cp-Medic » 18. jun 2020, 09:06

Ras.Killing skrev:
18. jun 2020, 01:19
Seems like you have had a lot of pressure blowing back. A blocked barrel could be the case... but i am not sure :???:

I would think that the action or barrel would blow up? (Try Google rifle squib). But maybe an old german will hold up?

#edit: køre vi tråden på dansk ? :oops:
ja bare på dansk. som jeg nævner mistænkte jeg en squib men der var intet i løbet da jeg fik checket.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Cp-Medic » 18. jun 2020, 09:07

Bennike skrev:
18. jun 2020, 07:23
Don't tell you didn't wore any shooting glases? :wall:
det gør jeg fremover, det kan jeg love dig:)

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Cp-Medic » 18. jun 2020, 09:08

Flugteren skrev:
18. jun 2020, 02:16
Ras.Killing skrev:
18. jun 2020, 01:19
Seems like you have had a lot of pressure blowing back. A blocked barrel could be the case... but i am not sure :???:

I would think that the action or barrel would blow up? (Try Google rifle squib). But maybe an old german will hold up?

#edit: køre vi tråden på dansk ? :oops:
Altså, jeg er frisk på begge sprog :smile:

Mit helt ukvalificerede gæt er, at hylsteret har været svagt i bunden, men (relativt) stærkere mod halsen. Måske har noget af krudtet endda klumpet sig sammen i bunden, brændt af på en gang, fyret trykket bagud og kun en smule fremad (nok til, at projektilet kunne forlade løbet). Hylsterbunden er simpelthen blevet trykket bagud.

Men hvordan forklarer det blødningen? Jeg synes ikke at læse noget om, at låsen blev blæst bagud (og det kræver vel et helt sindssygt overtryk, eventuelt kombineret med en out-of-battery-antænding,hvis det skal ske i en bolt action.)
låsen flyttede sig ikke, faktisk kunne den ikke åbnes uden voldsom brug af hammer, ikke engang en gummihammer kunne gøre det

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Cp-Medic » 18. jun 2020, 09:11

hmm der er slået en flig af og jeg synes udtrækkeren ser træls ud
Vedhæftede filer
IMG_20200618_085611.jpg
IMG_20200618_085621.jpg

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Flugteren » 18. jun 2020, 09:12

Cp-Medic skrev:
18. jun 2020, 09:08
Flugteren skrev:
18. jun 2020, 02:16
Ras.Killing skrev:
18. jun 2020, 01:19
Seems like you have had a lot of pressure blowing back. A blocked barrel could be the case... but i am not sure :???:

I would think that the action or barrel would blow up? (Try Google rifle squib). But maybe an old german will hold up?

#edit: køre vi tråden på dansk ? :oops:
Altså, jeg er frisk på begge sprog :smile:

Mit helt ukvalificerede gæt er, at hylsteret har været svagt i bunden, men (relativt) stærkere mod halsen. Måske har noget af krudtet endda klumpet sig sammen i bunden, brændt af på en gang, fyret trykket bagud og kun en smule fremad (nok til, at projektilet kunne forlade løbet). Hylsterbunden er simpelthen blevet trykket bagud.

Men hvordan forklarer det blødningen? Jeg synes ikke at læse noget om, at låsen blev blæst bagud (og det kræver vel et helt sindssygt overtryk, eventuelt kombineret med en out-of-battery-antænding,hvis det skal ske i en bolt action.)
låsen flyttede sig ikke, faktisk kunne den ikke åbnes uden voldsom brug af hammer, ikke engang en gummihammer kunne gøre det
Hvordan opstod blødningen?

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Cp-Medic » 18. jun 2020, 09:15

fragmenter, men fra hvad vides ikke, det er flere steder rundt om øjet men lige præcis ikke i øjet så jeg købte et skrabelod på tanken på vej hjem.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Ingsorsi » 18. jun 2020, 09:22

Uhyggelig historie. Har du fået tjekket dit syn?

Hvilke Skydebriller bruger du fremover? 😎

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Cp-Medic » 18. jun 2020, 09:38

nej jeg tror det er okay.. det "sjove" er at jeg seævsamme dag har 3 mælkekasser skydebriller stående i stuen forsi jeg havde besluttet mig at tynde ud i dem, men nu ryger der et par wiley x i skydetasken

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 8. nov 2018, 20:25
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 112 times
Been thanked: 244 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Epae » 18. jun 2020, 09:42

Bruger også Wiley X - har set flere af disse sager til at jeg tør skyde uden briller på.
Du har godt nok været heldig!

og det kan ikke være fra en squib som evt har siddet langt nok ude til at blive losset ud af løbet da næste skud kom?
Fragmenterne du har fået i ansigtet kan jo ikke komme fra fronten men ja - godt det endte uden permanente mén.
Browning B525 - 12/76
BRNO Special Poldi Electro - 16/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Bofhenator » 18. jun 2020, 09:49

Pyha, godt ok heldigt der ikke skete noget med øjnene!

Det hele er foregået med fabriksammunition og et stykke henne i skydningen?

Du skriver i datid:
First i shot a series of the akward rounds, then fmj , then saloon rounds, then hunting ammo and then another type of Norma hunting rounds, the latter type was from an unknown source but factory rounds, not handloaded.
Men jeg er ikke sikker på om jeg forstår dig korrekt, du skyder alle ovenstående skud og så:
First shot was fine, second round was without particular recoil but with such a backwards blast that made my face numb and immediately drew blood
Eller var det dagens første skud?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Cp-Medic » 18. jun 2020, 10:27

jeg habde skudt 19 skud inden. dette var skud nummer 2 af 5 norma patroner jeg havde puttet i magasinet

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Cp-Medic » 18. jun 2020, 10:29

Ja måske en selvrensende squib, den mulighed havde jeg også overvejet for ellers giver det ikke rigtig nogen mening at der kan komme så stort tryk

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Bofhenator » 18. jun 2020, 10:32

Cp-Medic skrev:
18. jun 2020, 10:27
jeg habde skudt 19 skud inden. dette var skud nummer 2 af 5 norma patroner jeg havde puttet i magasinet
Ok :-)

Så er det i hvert fald ikke rester af rensegrej ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af Raptor357 » 18. jun 2020, 10:42

en squib vil efterlade spor i piben i form af en sæk.
Men kun hvis projektilet har "tid" til at komme op i hastighed, ellers er der mulighed for at det bare blive skubbet ud.

Jeg er med på teorien om at krudtet har været delvist nedbrudt, hæmmerne i krudtet er væk og krudtet har opført sig som en meget hurtigere krudt type end tilsigtet.

Mauser låsen er fint stærk og dem jeg har har gas udblæsnings kanal(er) og de kan tage noget gas, men når hylster bunden forsvinder, så har de ikke en ærlig chance.
Og for at være ærlig, almindelige sikkerhedsbriller er beregnet til at tage fragmenter med 1J, her er potentialet meget højere.

Det her får mig til at ønske en riffel der har låsen i en meget lukket låse stol ala en sauer 200str
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af CO » 18. jun 2020, 12:12

En squib vil være skubbet ud af næste skud.
Ellers ville piben være beskadiget.

Selvom en Mauserlås er stærk, så understøtter den hylstret dårligt ved udtrækkeren.
En Mauserlås ønsker man ikke at overlade for meget.
Det viser destruktive tests, men denne hændelse gør det også ret fint.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af LHL » 19. jun 2020, 02:29

den mauserlås har gjort det rigtigt godt.tør ikke gætte på gastrykket,men vil tro at det kan lave de fleste rifler om til spåner og savsmuld.nedbrudt krudt har jeg hørt omtalt som brisant.egen erfaring rækker til voldsom rekyl og brug af moderat vold for at åbne låsen.(8x57)gammel ammo udgør helt sikkert en risiko,og som nævnt flere gange er det en god ide at adskille et par stykker og tjekke for korrosion og syrlig lugt.hvis krudet virker klistret eller klumper er det heller ikke godt.et par gode skydebriller er en god inverstering i tilfælde af hylstersprængning.glædeligt der ikke skete mere end der gjorde.personligt ville jeg skrotte riflen.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af 458hunter » 19. jun 2020, 07:18

Cp-Medic skrev:
18. jun 2020, 00:08
German firearms advertisement. Ammo may explode but german firearms from the 40's will not.

There was an incident today that is still unexplained even though it was investigated. I am safe and a lucky bastard, as always.

I was at the range zeroing a hunting rifle and shooting both regular hunting ammo and fmj ammo as well as specialty reduced loads from the swedish military and some odd saloon loads.

First i shot a series of the akward rounds, then fmj , then saloon rounds, then hunting ammo and then another type of Norma hunting rounds, the latter type was from an unknown source but factory rounds, not handloaded.

First shot was fine, second round was without particular recoil but with such a backwards blast that made my face numb and immediately drew blood from the area around my right eye (I am a lefthanded shooter). I tried to unload the gun to no avail before leaving the range to inspect the injuries in the mirror of my car 100 meters/110 yards away. At this time I was not sure whether my rifle had malfunctioned or I had been struck by a round from another gun from another range at the shooting facility (seems awkward but when something strikes your face in a shooting range you keep your options open till gun and face has been inspected).

I went to the car while calling the range officer (the guy at the shop at the range 400meters away) saying " I have had an accident, nothing big, but come here as my guns are unsupervised as i try to check my injury (I was alone at the range).

He arrives, I wash my face. nothing bad since it was everywhere around my eye but not in my eye.
Then we go check the rifle and we cannot open the bolt at all, even banging it on the table does little. the floor plate has been almost blown out so with some work we manage to empty the magazine from below.

The RO inspects the ammo and agrees that it is factory norma, old though and with dark brass.

The verdict to begin with, based on what we can see is a squib (a squib is when a projectile doesnt fully leave the barrel and a second round is loaded and fired so the the barrel explodes or otherwise causes unpleasant situations)

We agree that further shooting today is unfeasible since the situation may damage my trust in the various ammo types i brought and so on, causing shitty results, and my stuff was full of blood anyway so f... k it.

So what happened?
I went home and put a cleaning rod down the barrel. To my big surprise there were no blockages at all. I could put it down to the bottom of the un-extractable casing. No stuck bullets in the barrel at all so now it becomes mysterious. It took serious banging with a hammer to get the bolt handle up and back and what I saw was a "melted" case.
What the hell happened???
Godt du er ok! Kunne være gået meget værre.

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af S200 » 22. sep 2020, 23:41

Hello everyone!

Not being an expert on exploding guns; But this seems to be a K98 Mauser in 8x57. Could this simply be the well known 8x57 J vs. 8x57 JS disaster? (I.e mixing two identical rounds with slightly different bullet diameters?...)

Best/S200

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 483
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 105 times
Been thanked: 65 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af LHL » 23. sep 2020, 09:32

hello.here in denmark there is an abundance of these rebuilt mausers.the vast majority in 6.5x55 swedish.for the author and most gunnuts in denmark caliber is obvious.
brgds.

S200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 9. feb 2010, 20:18
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 77 times

Re: Utilsigtet Hændelse KSC 18/6 (desværre på engelsk)

Indlæg af S200 » 23. sep 2020, 10:16

Oh - sorry, I was not aware that the exploded gun was converted to 6,5x55.

Best/S200

Besvar