Nogen anvendelse for Threaded barrel på pistol?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Nogen anvendelse for Threaded barrel på pistol?

Indlæg af ReneKJ » 8. maj 2020, 15:33

Her mens skytte-klubberne er lukkede går tiden i stedet med at overveje fremtidige investeringer.
Jeg ønsker mig lidt en .22 pistol og kan se at de kommer i et væld af forskellige muligheder såsom rustfri, blåneret, med og uden threaded barrel osv.

Men jeg har svært ved at vurdere om der nogen grund til at have threaded barrel på en SKV pistol.

Er der i det hele taget noget tilbehør man må montere på den måde?
Løbsvægt, muzzelbrake osv giver vel ikke meget mening på en .22?

Omvendt, er der så nogen ulemper?
Rengøring, præcision, mulig fremtid forbud ( pga. lyddæmper-forskrækkelse )

Logisk ville det måske være mest fremtids-sikker med gevind på, men jeg syntes egenligt at dem jeg har set er pænere uden.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Nogen anvendelse for Threaded barrel på pistol?

Indlæg af 458hunter » 8. maj 2020, 16:07

Man kan få lavet en gevindskjuler så man slet ikke kan se at der er et gevind når det ikke er i brug.

Jeg tænker faktisk at sætte en comp på min 22/45 - der er ikke rigtig rekyl, men lidt hop som man måske kunne minimere :)

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 642
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 63 times
Been thanked: 81 times

Re: Nogen anvendelse for Threaded barrel på pistol?

Indlæg af Cpt » 8. maj 2020, 16:08

De fleste SKV pistoler med gevind på piben har det for at overholde kravet til minimums længden.. så hvis du vælger noget der er langt nok i sig selv er der vel ikke megen mening i at vælge den med gevind (medmindre man håber på bedre lovgivning i fremtiden)..

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Nogen anvendelse for Threaded barrel på pistol?

Indlæg af Greyberd63 » 8. maj 2020, 16:58

Der er nogen skydeprogrammer hvor man godt må bruge en muzzel brake, på pistol, også i 22'er

her er et.

http://skytteunion.dk/wp-content/upload ... 160616.pdf

Mvh
Grey

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3140
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Nogen anvendelse for Threaded barrel på pistol?

Indlæg af ReneKJ » 8. maj 2020, 18:20

Chrstn_Olsen skrev:
8. maj 2020, 16:07
Man kan få lavet en gevindskjuler så man slet ikke kan se at der er et gevind når det ikke er i brug.

Jeg tænker faktisk at sætte en comp på min 22/45 - der er ikke rigtig rekyl, men lidt hop som man måske kunne minimere :)
Det er netop gevindskjuleren jeg er lidt ambivalent overfor.
På mange modeller ser det fint ud, f.eks. en 22/45 light. Det er mere de rustfri hvor jeg syntes det bryder linerne lidt.

Det er selvføleligt rent kosmetiske overvejelser, så derfor er jeg taknemlig for jeres info om de mere praktiske ting :thumbup:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Nogen anvendelse for Threaded barrel på pistol?

Indlæg af Fast Fumble » 8. maj 2020, 22:35

Jeg tror ikke der er nogen deciderede ulemper.

Hvis din 22'er skal bruges til 15/25m bane er der ingen fordele ved det gevind.

Vil du derimod skyde Pistolterræn i 22FRI eller Steel Challenge i 22FRI, så kan en kompensator være en god idé.
Men et decideret must er det ikke, jeg skyder Steel med min Browning Buckmark uden komp, og jeg kan nu godt hænge på de hurtige.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Scooter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 310
Tilmeldt: 8. aug 2010, 11:11
Interesser: Pistol skydning
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times

Re: Nogen anvendelse for Threaded barrel på pistol?

Indlæg af Scooter » 9. maj 2020, 12:37

Lur mig ,om det ikke på længere sigt ,bliver tilladt med
lyddæmper pga de efterhånden strammere krav til støjdæmpning på udendørsterræn.
Så threaded løb kan være en fremtidssikring ,vi kender bare ikke fremtiden.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Nogen anvendelse for Threaded barrel på pistol?

Indlæg af Fast Fumble » 10. maj 2020, 19:24

Scooter skrev:
9. maj 2020, 12:37
Lur mig ,om det ikke på længere sigt ,bliver tilladt med
lyddæmper pga de efterhånden strammere krav til støjdæmpning på udendørsterræn.
Så threaded løb kan være en fremtidssikring ,vi kender bare ikke fremtiden.
Arh, det har jeg svært ved at se ske.
En lyddæmper gør ikke pistolen særlig lydløs, uden subsonisk ammo, og lyddæmperen er jo en stor løbsvægt som dels modvirker rekyl ret kraftigt, dels forøver pistolens længde voldsomt, så ... Det tror jeg ikke kommer til at ske. HVIS det sker, så bliver det som en separat klasse i en eller anden disciplin, og det kan jeg heller ikke se for mig.
Det giver ingen fordele til baner eller stævnearrangører, fordi størstedelen af pistolerne stadig vil støje præcis det de plejer.
Kommer der en klasse hvor lyddæmper er tilladt, så bliver det et problem at finde en lyddæmper hvor man stadig kan anvende sigtemidlerne, da de fleste lyddæmpere dækker for dem. Så skulle det være i en art 22Fri klasse, så man kunne bruge rødpunkt sigte, og dermed kunne bruge sit sigtemiddel. Men det tvivler jeg stærkt på sker, 22FRI har stadig så få deltagere at det ikke engang er en DM klasse.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Nogen anvendelse for Threaded barrel på pistol?

Indlæg af 458hunter » 10. maj 2020, 19:58

Fast Fumble skrev:
10. maj 2020, 19:24
Scooter skrev:
9. maj 2020, 12:37
Lur mig ,om det ikke på længere sigt ,bliver tilladt med
lyddæmper pga de efterhånden strammere krav til støjdæmpning på udendørsterræn.
Så threaded løb kan være en fremtidssikring ,vi kender bare ikke fremtiden.
Arh, det har jeg svært ved at se ske.
En lyddæmper gør ikke pistolen særlig lydløs, uden subsonisk ammo, og lyddæmperen er jo en stor løbsvægt som dels modvirker rekyl ret kraftigt, dels forøver pistolens længde voldsomt, så ... Det tror jeg ikke kommer til at ske. HVIS det sker, så bliver det som en separat klasse i en eller anden disciplin, og det kan jeg heller ikke se for mig.
Det giver ingen fordele til baner eller stævnearrangører, fordi størstedelen af pistolerne stadig vil støje præcis det de plejer.
Kommer der en klasse hvor lyddæmper er tilladt, så bliver det et problem at finde en lyddæmper hvor man stadig kan anvende sigtemidlerne, da de fleste lyddæmpere dækker for dem. Så skulle det være i en art 22Fri klasse, så man kunne bruge rødpunkt sigte, og dermed kunne bruge sit sigtemiddel. Men det tvivler jeg stærkt på sker, 22FRI har stadig så få deltagere at det ikke engang er en DM klasse.
Man kan da få supressor sigtemidler til mange pistoler - og fx 22lr bliver MEGET mere stille selv med alm pistolammo der ofte er subsonisk. Så steder der ellers ville være nodt til at lukke pga miljøkrav ville så kunne bruges fortsat til skudning med 22ere. Kæmpe fordel fra min synsvinkel - ved godt du primært har “grov” brillerne på.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4209
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Nogen anvendelse for Threaded barrel på pistol?

Indlæg af 458hunter » 10. maj 2020, 19:59

Scooter skrev:
9. maj 2020, 12:37
Lur mig ,om det ikke på længere sigt ,bliver tilladt med
lyddæmper pga de efterhånden strammere krav til støjdæmpning på udendørsterræn.
Så threaded løb kan være en fremtidssikring ,vi kender bare ikke fremtiden.
Håber du får ret.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3363
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Nogen anvendelse for Threaded barrel på pistol?

Indlæg af Flugteren » 10. maj 2020, 20:02

Fast Fumble skrev:
10. maj 2020, 19:24
Scooter skrev:
9. maj 2020, 12:37
Lur mig ,om det ikke på længere sigt ,bliver tilladt med
lyddæmper pga de efterhånden strammere krav til støjdæmpning på udendørsterræn.
Så threaded løb kan være en fremtidssikring ,vi kender bare ikke fremtiden.
Arh, det har jeg svært ved at se ske.
En lyddæmper gør ikke pistolen særlig lydløs, uden subsonisk ammo, og lyddæmperen er jo en stor løbsvægt som dels modvirker rekyl ret kraftigt, dels forøver pistolens længde voldsomt, så ... Det tror jeg ikke kommer til at ske. HVIS det sker, så bliver det som en separat klasse i en eller anden disciplin, og det kan jeg heller ikke se for mig.
Det giver ingen fordele til baner eller stævnearrangører, fordi størstedelen af pistolerne stadig vil støje præcis det de plejer.
Kommer der en klasse hvor lyddæmper er tilladt, så bliver det et problem at finde en lyddæmper hvor man stadig kan anvende sigtemidlerne, da de fleste lyddæmpere dækker for dem. Så skulle det være i en art 22Fri klasse, så man kunne bruge rødpunkt sigte, og dermed kunne bruge sit sigtemiddel. Men det tvivler jeg stærkt på sker, 22FRI har stadig så få deltagere at det ikke engang er en DM klasse.
Arh, lyddæmpere kan nu gøre en hel del for støjniveauet på pistoler. En .45ACP er jo subsonisk fra standard, og meget 9mm er også subsonisk. Om alt er fjerner dæmperen en hel del støj, selv med supersonisk ammo. Jeg har skudt med dæmpede 1911s i USA, hvor støjniveauet ikke var værre end med en kraftig PCP. Jeg skød også med en dæmpet 9mm med 115 grains ammo (supersonisk), og det var ikke ubehageligt - selv uden høreværn.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7723
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Nogen anvendelse for Threaded barrel på pistol?

Indlæg af T-REX » 10. maj 2020, 21:22

Chrstn_Olsen skrev:
10. maj 2020, 19:58

og fx 22LR bliver MEGET mere stille selv med alm pistolammo der ofte er subsonisk.
Alm. std. vel ammo, går 1070-1090 fps fra en riffel, så selv fra en riffel, er de subsoniske.
Eley .22LR Pistolammo går typisk 276-287 m/s fra en pistol.
https://eley.co.uk/eley-tenex-pistol/


Selv CCI Stinger og Remington Yellow Jacket er subsoniske, hvis du smider dem gennem en 4" pistol.
http://www.ballisticsbytheinch.com/22.html

Du skal helst ned på 5" for at være helt sikker på, at High Vel .22LR(ex. CCI MiniMag) er subsonisk, fra en pistol, men de er ofte Subsoniske, fra en 6" pibe.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8878
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Nogen anvendelse for Threaded barrel på pistol?

Indlæg af Fast Fumble » 10. maj 2020, 22:15

Fast Fumble skrev:
10. maj 2020, 19:24
En lyddæmper gør ikke pistolen særlig lydløs, uden subsonisk ammo, og lyddæmperen er jo en stor løbsvægt som dels modvirker rekyl ret kraftigt, dels forøver pistolens længde voldsomt, så ... Det tror jeg ikke kommer til at ske. HVIS det sker, så bliver det som en separat klasse i en eller anden disciplin, og det kan jeg heller ikke se for mig.
Det giver ingen fordele til baner eller stævnearrangører, fordi størstedelen af pistolerne stadig vil støje præcis det de plejer.
Kommer der en klasse hvor lyddæmper er tilladt, så bliver det et problem at finde en lyddæmper hvor man stadig kan anvende sigtemidlerne, da de fleste lyddæmpere dækker for dem. Så skulle det være i en art 22Fri klasse, så man kunne bruge rødpunkt sigte, og dermed kunne bruge sit sigtemiddel. Men det tvivler jeg stærkt på sker, 22FRI har stadig så få deltagere at det ikke engang er en DM klasse.
Det er da vældig spændende at 22'erne kan dæmpes med en lyddæmper - bestemt. Jeg har prøvet flere forskellige 22'ere med lyddæmper, og det er da ganske rigtigt at de kan blive ret støjsvage, men det ændrer jo lissom ikke rigtigt på at:
- Det giver ingen fordele til baner eller stævnearrangører, fordi størstedelen af pistolerne stadig vil støje præcis det de plejer.(Eller forestiller I jer stævner eller baner KUN for lyddæmpede pistoler? Hvilke discipliner skulle det være?)
- Det bliver et problem at finde en lyddæmper hvor man stadig kan anvende sigtemidlerne, da de fleste lyddæmpere dækker for dem.
- Der er max mål på pistoler på de fleste klasser, disse skal justeres voldsomt, hvis der skal være plads til lyddæmpere

Nogle af de .22lr patroner jeg har skudt med i pistoler er ikke færdige med at brænde krudt af på 4" løb, og forbrænding i lyddæmperen - er det ikke et problem?

Kom gerne med bud på hvilke discipliner I forestiller jer lyddæmpere i, det lyder spændende (og jeg har svært ved at se det for mig i virkelighedens verden).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar