hvad er normal aftræksvægt på haglvåben

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

hvad er normal aftræksvægt på haglvåben

Indlæg af Hansen-Martin » 26. apr 2020, 09:37

jeg har en kammerat der har svage finge, og kan ikke påvirke aftrækket, våbenet lagde på 2.3kg i da jeg målte min beretta der i mod lå på 1.7kg og eller lå resten af mine våben fra 2.0 til 3kg
min riffel ligger på 1kg.
jeg har poleret hans aftræk og sat anden fjeder i og nu er den på 1.5 kg.

men tænkte hvad ligger jeres på og hvad er normalen?

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: hvad er normal aftræksvægt på haglvåben

Indlæg af Rulab » 26. apr 2020, 10:06

1,8-2 kg har jeg målt et bedre s/s til. Østtyske s/s og et par ældre halvautomater 3-3,5 kg :giggle:
Jeg kan lige prøve at måle flugtskydningsgeværet, hvor Per Langvad har justeret aftrækket, men ellers er det også mit indtryk at knap 2 kg er normen til jagtvåben.

Jeg har selv justeret aftrækket på et par billige ældre s/s ved at modificere "sear", 1600-1800 g er det laveste, jeg sikkert kan få et aftræk ned på.
Husk at kontrollere ved at give bagkolben et godt dask i gulvet(med tomt gevær :mrgreen: ) og hør efter om hamrene falder, geværet skal helst være "drop safe".
Grænsen mellem et godt aftræk og et usikkert gevær er hårfin på ældre våben.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9706
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2158 times
Kontakt:

Re: hvad er normal aftræksvægt på haglvåben

Indlæg af Bofhenator » 26. apr 2020, 10:44

Rulab skrev:
26. apr 2020, 10:06
...
geværet skal helst være "drop safe".
Grænsen mellem et godt aftræk og et usikkert gevær er hårfin på ældre våben.
Så, har lige rettet det for dig ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2152
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: hvad er normal aftræksvægt på haglvåben

Indlæg af HR » 26. apr 2020, 11:49

Hansen-Martin skrev:
26. apr 2020, 09:37
jeg har en kammerat der har svage finge, og kan ikke påvirke aftrækket, våbenet lagde på 2.3kg i da jeg målte min beretta der i mod lå på 1.7kg og eller lå resten af mine våben fra 2.0 til 3kg
min riffel ligger på 1kg.
jeg har poleret hans aftræk og sat anden fjeder i og nu er den på 1.5 kg.

men tænkte hvad ligger jeres på og hvad er normalen?
Normal aftræksvægt er, som skrevet, lige omkring 2 kg. Måske lidt under, men ikke meget. De haglvåben jeg kender er ikke drop safe ud over hvad der opnås ved aftræksvægten. Så jeg ville ikke være tryk ved at lette dem. Hvis din ven har svært ved at udløse aftrækket på grund af et fysisk problem, så kunne han prøve med et aftrækkerblad der sidder lidt længere bagude. Det placerer aftrækkeren i det yderste led i stedet for det normalt korrekte sted på blommen. Og det giver meget mere magt. Vi kender princippet fra bøsser med to aftrækkere, hvor den bagerste er stillet tungere for at få dem til at føles ens.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Hansen-Martin
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 561
Tilmeldt: 29. jan 2012, 20:26
Interesser: Jagt, Renovering af våben
Geografisk sted: skærbæk
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: hvad er normal aftræksvægt på haglvåben

Indlæg af Hansen-Martin » 26. apr 2020, 16:15

Rulab skrev:
26. apr 2020, 10:06
1,8-2 kg har jeg målt et bedre s/s til. Østtyske s/s og et par ældre halvautomater 3-3,5 kg :giggle:
Jeg kan lige prøve at måle flugtskydningsgeværet, hvor Per Langvad har justeret aftrækket, men ellers er det også mit indtryk at knap 2 kg er normen til jagtvåben.

Jeg har selv justeret aftrækket på et par billige ældre s/s ved at modificere "sear", 1600-1800 g er det laveste, jeg sikkert kan få et aftræk ned på.
Husk at kontrollere ved at give bagkolben et godt dask i gulvet(med tomt gevær :mrgreen: ) og hør efter om hamrene falder, geværet skal helst være "drop safe".
Grænsen mellem et godt aftræk og et usikkert gevær er hårfin på ældre våben.
den er drop safe, jeg tester nu ikke med tomt gevær men med et hylster med fænghætte, så kan man høre det om ikke andet :giggle:
syntes bare det er en høj vægt, men man ligger jo ikke så meget mærke til det på et hagl gevær åbenbart :)
men den blev justeret og nu skulle han hjem og se om det virkede
HR skrev:
26. apr 2020, 11:49
Hansen-Martin skrev:
26. apr 2020, 09:37
jeg har en kammerat der har svage finge, og kan ikke påvirke aftrækket, våbenet lagde på 2.3kg i da jeg målte min beretta der i mod lå på 1.7kg og eller lå resten af mine våben fra 2.0 til 3kg
min riffel ligger på 1kg.
jeg har poleret hans aftræk og sat anden fjeder i og nu er den på 1.5 kg.

men tænkte hvad ligger jeres på og hvad er normalen?
Normal aftræksvægt er, som skrevet, lige omkring 2 kg. Måske lidt under, men ikke meget. De haglvåben jeg kender er ikke drop safe ud over hvad der opnås ved aftræksvægten. Så jeg ville ikke være tryk ved at lette dem. Hvis din ven har svært ved at udløse aftrækket på grund af et fysisk problem, så kunne han prøve med et aftrækkerblad der sidder lidt længere bagude. Det placerer aftrækkeren i det yderste led i stedet for det normalt korrekte sted på blommen. Og det giver meget mere magt. Vi kender princippet fra bøsser med to aftrækkere, hvor den bagerste er stillet tungere for at få dem til at føles ens.
HR
aftrækkeren kan ikke flyttes, eneste alternativ ville være og gøre våbenet kortere, men det ville jo også ødelægge præcisionen :)

Besvar