Montering af baser. Hvor mange Nm skal jeg spænde med?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
bigballs
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 4. apr 2020, 22:40
Interesser: Jagt våben
Geografisk sted: Helsingør

Montering af baser. Hvor mange Nm skal jeg spænde med?

Indlæg af bigballs » 4. apr 2020, 23:07

Hej
Jeg er ved at monterer Eaw baser på min Sauer 202 med allu hus. Det er 4mm blote. Er der nogle der kan hjælpe mig med hvor mange nm jeg skal spænde med?
Er lidt nervøs for at spænde i allu.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Montering af baser. Hvor mange Nm skal jeg spænde med?

Indlæg af Lassescout » 5. apr 2020, 19:55

Kan ikke hjælpe med præcise Nm, men kan da fortælle hvad jeg har gjort.

Jeg har en Carl Gustaf 4000/ Sauer 200 også med aluminiumslåsekasse. Jeg lagde små dråber af den blå LockTite under hver base. Ikke i skruernes gevind, men imellem lås og base. Derefter spændte jeg skruerne "passende" med jysk håndmoment. Tanken er, at LockTite vil udfylde de små unøjagtigheder der helt naturligt kommer af at base og lås ikke kan passe sammen 100 %. Derved får jeg baser og låsekasse låst sammen, så det ikke er skruerne alene der skal bære belastningen ved rekylkræfterne.

Det holder upåklageligt, men det er heller ikke det kraftigste set-up jeg har. Kaliberen er 6,5X55 og kikkerten er en Swarovski 3-18 X 50.

Der er en tråd hvor problemerne omkring korrekt moment berøres her: https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php? ... nt#p850598

...Og btw: Velkommen på forum :welcome:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar