Fouling i pistolpibe. Hvad er der lige sket og hvordan undgår jeg det/fjerner det løbende?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Fouling i pistolpibe. Hvad er der lige sket og hvordan undgår jeg det/fjerner det løbende?

Indlæg af Raptor357 » 5. dec 2019, 09:28

Jeg fik efter flere års brug af HN projektiler og n320 til IPSC en fouling i piben jeg ikke kunne få væk. Ny pibe kom og den gamle flækkede jeg med en vinkelsliber.

Hvad er der lige sket og hvordan undgår jeg det/fjerner det løbende?

Den nye viser tegn på det samme.
Jeg har en teori men vil vente lidt om der har en lignende ide.
Vedhæftede filer
20191205_092210.jpg
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Superintendant
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 27. jan 2009, 17:45
Interesser: historisk skydning/ jagt
Geografisk sted: vestjylland

Re: Fouling i pistolpibe. Hvad er der lige sket og hvordan undgår jeg det/fjerner det løbende?

Indlæg af Superintendant » 23. dec 2019, 16:16

Det er da et godt spørgsmål, jeg har brugt H&N og N340 i min Ruger i et par år, men har ikke set noget der tilnærmelsesvis ser ud som det der.
Men jeg går ud fra at du har prøvet med både Lupus og Hoppes No 9, såvel som solvent uden held, siden det har bygget sig sådan op??

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Fouling i pistolpibe. Hvad er der lige sket og hvordan undgår jeg det/fjerner det løbende?

Indlæg af Raptor357 » 23. dec 2019, 17:38

Jeg har brugt mPro7 cleaner, messing børste, stål skraberen til bly, scottch brite.
Jeg har ikke brugt solvent der normalt bruges mod kobber, for det ved jeg det ikke er.
Mit bud er at riflingen i projektilet bliver for bred grundet hidsigt krudt og det er flamme erosion kombineret med nogle forbrændingsrester.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Fouling i pistolpibe. Hvad er der lige sket og hvordan undgår jeg det/fjerner det løbende?

Indlæg af T-REX » 23. dec 2019, 17:52

Jeg ville nu prøve Kobbersolvent, alligevel, for hvis det er Coatede H&N projektiler, så er de jo normalt kobberpleterede.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1371 times

Re: Fouling i pistolpibe. Hvad er der lige sket og hvordan undgår jeg det/fjerner det løbende?

Indlæg af Ras.Killing » 23. dec 2019, 18:10

JRexA skrev:
23. dec 2019, 17:52
Jeg ville nu prøve Kobbersolvent, alligevel, for hvis det er Coatede H&N projektiler, så er de jo normalt kobberpleterede.
Hvis det er HS projektilerne, så har de en klar coating ud over kobberet. De alm. projektiler er i bar kobber.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7715
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Fouling i pistolpibe. Hvad er der lige sket og hvordan undgår jeg det/fjerner det løbende?

Indlæg af T-REX » 23. dec 2019, 19:06

Ras.Killing skrev:
23. dec 2019, 18:10
JRexA skrev:
23. dec 2019, 17:52
Jeg ville nu prøve Kobbersolvent, alligevel, for hvis det er Coatede H&N projektiler, så er de jo normalt kobberpleterede.
Hvis det er HS projektilerne, så har de en klar coating ud over kobberet. De alm. projektiler er i bar kobber.
Salonriffel ammo, der er kobberpletteret, er også ofte "Coated" med en form for voks, men dette forhindrer ikke kobberfouling, det reducerer den kun.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3159
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: Fouling i pistolpibe. Hvad er der lige sket og hvordan undgår jeg det/fjerner det løbende?

Indlæg af Grendel » 23. dec 2019, 20:08

Ras.Killing skrev:
23. dec 2019, 18:10


Hvis det er HS projektilerne, så har de en klar coating ud over kobberet. De alm. projektiler er i bar kobber.
Er alle deres kobberplated ikke HS? Eller er der noget jeg har misforstået :smile: (jeg har aldrig haft h&n kun med kobber, og uden deres lak)
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1371 times

Re: Fouling i pistolpibe. Hvad er der lige sket og hvordan undgår jeg det/fjerner det løbende?

Indlæg af Ras.Killing » 23. dec 2019, 20:57

JRexA skrev:
23. dec 2019, 19:06
Ras.Killing skrev:
23. dec 2019, 18:10
JRexA skrev:
23. dec 2019, 17:52
Jeg ville nu prøve Kobbersolvent, alligevel, for hvis det er Coatede H&N projektiler, så er de jo normalt kobberpleterede.
Hvis det er HS projektilerne, så har de en klar coating ud over kobberet. De alm. projektiler er i bar kobber.
Salonriffel ammo, der er kobberpletteret, er også ofte "Coated" med en form for voks, men dette forhindrer ikke kobberfouling, det reducerer den kun.

Jeg skal ikke kunne sige noget om hvad 22.LR kobber er coated med :biggrin: men kan ikke se hvad det har med H&N projektiler at gøre?

Grendel skrev:
23. dec 2019, 20:08
Er alle deres kobberplated ikke HS? Eller er der noget jeg har misforstået :smile: (jeg har aldrig haft h&n kun med kobber, og uden deres lak)
Jo du har ret :thumbup: jeg huskede forkert De har HS, PC og lead projektiler. Alle deres kobbercoatede er HS. Det er nok Los jeg blander ind i billedet også.

H&N skrev: High Speed (HS)

copper-plated lead bullet with additional plastic coating
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5160
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1371 times

Re: Fouling i pistolpibe. Hvad er der lige sket og hvordan undgår jeg det/fjerner det løbende?

Indlæg af Ras.Killing » 23. dec 2019, 21:02

Raptor357 skrev:
23. dec 2019, 17:38
Jeg har brugt mPro7 cleaner, messing børste, stål skraberen til bly, scottch brite.
Jeg har ikke brugt solvent der normalt bruges mod kobber, for det ved jeg det ikke er.
Mit bud er at riflingen i projektilet bliver for bred grundet hidsigt krudt og det er flamme erosion kombineret med nogle forbrændingsrester.
Er der ikke typisk noget man ser i riffelpiber med langsomt krudt?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Fouling i pistolpibe. Hvad er der lige sket og hvordan undgår jeg det/fjerner det løbende?

Indlæg af Raptor357 » 23. dec 2019, 21:55

Ras.Killing skrev:
23. dec 2019, 21:02
Raptor357 skrev:
23. dec 2019, 17:38
Jeg har brugt mPro7 cleaner, messing børste, stål skraberen til bly, scottch brite.
Jeg har ikke brugt solvent der normalt bruges mod kobber, for det ved jeg det ikke er.
Mit bud er at riflingen i projektilet bliver for bred grundet hidsigt krudt og det er flamme erosion kombineret med nogle forbrændingsrester.
Er der ikke typisk noget man ser i riffelpiber med langsomt krudt?
Jo, men du får det også når den glødende krudtgas slipper forbi projektilet med enorm hastighed.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar