Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af CFR » 26. nov 2019, 11:07

Jeg syntes lige jeg ville dele opskriften på en rensevæske jeg bruger til at rengøre mine haglløb med. Jeg så den for et par år tilbage på et amerikansk forum, og jeg må sige, at efter jeg er begyndt at bruge det, så har jeg kun haft positive oplevelser i forbindelse med rengøring. Det bliver kaldt "Ed's Red" den røde farve kommer fra ATF olien.

ADVARSEL - Det er ikke saftevand, det ligner men det er ikke ufarlige ting man blander, brug derfor korrekte værnemidler, og sørg for god udluftning.

Man tager følgende 4 produkter, som næsten alle er på værkstedet hos en rask dreng.

1 del mineralsk terpentin
1 del lugtfri petroleum
1 del acetone
1 del ATF olie - olie til automatgearkasser - dette er måske ikke hyldevare hos alle, men det kan købes billigt i T-Hansen mfl.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_3769.jpg

Når jeg blander, så bruger jeg en dl af hver.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_376a.jpg

Vær opmærksom på, hvilken beholder du bruger til opbevaring, specielt acetone er aggressivt overfor plast.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_376c.jpg

Derefter dypper jeg bare en gammel blød rensebørste i væsken, og kører den igennem løbet. Vær opmærksom på, at det er en letflydende væske, og det sviner lidt når man bruger den.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_376b.jpg

Jeg har en opsamlingsbøtte under, og sørger for at få skidtet ned i denne, så jeg ikke "fourener" mit rensevæske unødigt. Jeg dypper en enkelt gang for hvert løb.

Lad nu produktet virke i optimalt en dags tid eller mere. Selv efter 150 - 200 skud, så har jeg kunne nøjes med en enkelt gang væske. På dag 2 kører jeg en kobberbørste gennem løbet, og hvis det er lang tid siden, så bliver kammeret også lige børstet. Derefter kører jeg en klud igennem, skruer chokes ud og renser dem, inden jeg samler det hele, og kører en ren klud igennem igen. Voila!

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_376d.jpg

Hvis man nu har en rustet bolt/møtrik, så er det faktisk også en fantastisk rustløser. Acetone + ATF olie har jo været brugt som rustløser i USA i mange år, og de ekstra ingredienser nedsætter ikke denne evne unødigt.

Jeg bruger det også til at rense gasdelene på min halvautomat, og det er meget effektivt.

Alt i alt, så syntes jeg at det er et billigt og meget alsidigt produkt, som jeg bestemt er tilfreds med.


Med venlig hilsen

Christian

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2775
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af Krung » 26. nov 2019, 11:57

Tak for fed post.

Der er nogen, der har prøvet sig frem med det:

https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=14&t=62266
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=49&t=22128

Specielt har LulusElsker vist også lavet en del.

Er det besværet værd? Findes der ikke noget færdigblandet, som gør det samme?

Edit: SIIIGRRRRIIIIIIDDDDDDD!
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af CFR » 26. nov 2019, 12:21

Krung skrev:
26. nov 2019, 11:57
Tak for fed post.

Der er nogen, der har prøvet sig frem med det:

https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=14&t=62266
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=49&t=22128

Specielt har LulusElsker vist også lavet en del.

Er det besværet værd? Findes der ikke noget færdigblandet, som gør det samme?

Edit: SIIIGRRRRIIIIIIDDDDDDD!
Jeg har ikke bemærket at der var tidligere emner omkring produktet. :giggle:

Jeg syntes de 3 minutter det tager at blande, står i rimelig kontrast til glæden ved den færdige blanding :smile:
Jeg har ikke fundet et kommercielt produkt der imho løser opgaven lige så godt, og jeg syntes godt nok at jeg har prøvet mange.

Mvh

Christian

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af Raptor357 » 26. nov 2019, 12:38

Kradsbørstigheden af det færdige produkt samt potentialet for salg gør at man til stadighed må blande selv. Det er også fremragende til salonvåben. Og nok det eneste der napper plasten i hagl løb
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Slettet bruger

Re: Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af Slettet bruger » 26. nov 2019, 17:01

Godt/ spændende indlæg.
Hvordan vil produktet virke på riffelløb ?

Jeg må indrømme at jeg aldrig renser mine haglvåben, men mine rifler bliver “ renset” med Break Free, hver gang de har skudt.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af Langenge » 26. nov 2019, 17:12

Når jeg skyder sortkrudt med stålhagl (og dermed med plastikskål) får jeg i den grad lange plastiktrævler, der hænger fast i løbet.
De plejer dog at komme ud, når jeg tager løbet med i bad og spuler igennem med varmt vand.
Men måske man skulle prøve denne blanding?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Slettet bruger

Re: Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af Slettet bruger » 26. nov 2019, 17:54

Langenge skrev:
26. nov 2019, 17:12
Når jeg skyder sortkrudt med stålhagl (og dermed med plastikskål) får jeg i den grad lange plastiktrævler, der hænger fast i løbet.
De plejer dog at komme ud, når jeg tager løbet med i bad og spuler igennem med varmt vand.
Men måske man skulle prøve denne blanding?
Hm, nogle af mine haglgeværer har skudt i tusindevis af skud - med plast haglskål, uden nogensinde at blive renset.
De får en gang olie med den bløde børste, når sæsonen er forbi og står med det vinteren over - det er så det.
Det ene gevær, en Winchester 101, købte jeg engang først i 80’erne - den har fået ny hovedbolt 2 gange og låsen “ lagt sammen” tilpasset, men løbene er aldrig decideret blevet renset. Gad vide om det ville have nogen effekt, tænker - kunne være sjovt at lave et par skudbilleder før/ efter rensning.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af Langenge » 26. nov 2019, 18:34

Slettet bruger skrev:
26. nov 2019, 17:54
Langenge skrev:
26. nov 2019, 17:12
Når jeg skyder sortkrudt med stålhagl (og dermed med plastikskål) får jeg i den grad lange plastiktrævler, der hænger fast i løbet.
De plejer dog at komme ud, når jeg tager løbet med i bad og spuler igennem med varmt vand.
Men måske man skulle prøve denne blanding?
Hm, nogle af mine haglgeværer har skudt i tusindevis af skud - med plast haglskål, uden nogensinde at blive renset.
De får en gang olie med den bløde børste, når sæsonen er forbi og står med det vinteren over - det er så det.
Det ene gevær, en Winchester 101, købte jeg engang først i 80’erne - den har fået ny hovedbolt 2 gange og låsen “ lagt sammen” tilpasset, men løbene er aldrig decideret blevet renset. Gad vide om det ville have nogen effekt, tænker - kunne være sjovt at lave et par skudbilleder før/ efter rensning.
Jeg har heller ikke problemer med plastik i mine haglebøsser. Altså dem jeg skyder "normale" patroner med.
Men sortkrudt får plastik til at smelte, og der kommer lange trævler i løbet, når jeg bruger plastikhaglskåle.
Skød jeg kun med røgsvagt krudt, ville jeg ikke gide, men da jeg har den der sorte side af mig selv, så lyder ovenstående opskrift som noget, der måske skal prøves.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af Raptor357 » 26. nov 2019, 19:53

Jeg TROR ikke den tynde plastbelægning der kommer betyder noget. Det er rent kosmetisk. :oops:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af CFR » 26. nov 2019, 23:03

Slettet bruger skrev:
26. nov 2019, 17:01
Godt/ spændende indlæg.
Hvordan vil produktet virke på riffelløb ?

Jeg må indrømme at jeg aldrig renser mine haglvåben, men mine rifler bliver “ renset” med Break Free, hver gang de har skudt.
Jeg tror det vil virke fint på krudtrester og skidt, men jeg tror ikke den har nogen nævnelig effekt på kobber/tombak, da der ifølge mine ringe kemiske evner, ikke er noget i der har en effekt overfor disse aflejringer.

Jeg vil teste næste gang jeg renser et riffelløb.


Mvh

Christian

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af CFR » 26. nov 2019, 23:14

Langenge skrev:
26. nov 2019, 17:12
Når jeg skyder sortkrudt med stålhagl (og dermed med plastikskål) får jeg i den grad lange plastiktrævler, der hænger fast i løbet.
De plejer dog at komme ud, når jeg tager løbet med i bad og spuler igennem med varmt vand.
Men måske man skulle prøve denne blanding?
Jeg tror det er et forsøg værd, hvis det er rigtigt slemt, skal man måske bruge rent acetone? Det er jo acetonen der opløser resterne fra plastskålene.

Uden jeg har testet særligt grundigt, så er jeg ikke sikker på, at det er helt lige så effektivt overfor biowads. Jeg har kun prøvet efter en pakke, og jeg lod det ikke virke særligt lang tid, men det slog mig at resultatet ikke lige var som jeg håbede på. Nuvel, jeg har besluttet at vente et par år med at gå over til de nye haglskåle, og lige lade udviklingen komme lidt længere frem.

Mvh

Christian

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7561
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 905 times

Re: Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af Raptor357 » 26. nov 2019, 23:38

CFR skrev:
26. nov 2019, 23:14
Langenge skrev:
26. nov 2019, 17:12
Når jeg skyder sortkrudt med stålhagl (og dermed med plastikskål) får jeg i den grad lange plastiktrævler, der hænger fast i løbet.
De plejer dog at komme ud, når jeg tager løbet med i bad og spuler igennem med varmt vand.
Men måske man skulle prøve denne blanding?
Jeg tror det er et forsøg værd, hvis det er rigtigt slemt, skal man måske bruge rent acetone? Det er jo acetonen der opløser resterne fra plastskålene.

Uden jeg har testet særligt grundigt, så er jeg ikke sikker på, at det er helt lige så effektivt overfor biowads. Jeg har kun prøvet efter en pakke, og jeg lod det ikke virke særligt lang tid, men det slog mig at resultatet ikke lige var som jeg håbede på. Nuvel, jeg har besluttet at vente et par år med at gå over til de nye haglskåle, og lige lade udviklingen komme lidt længere frem.

Mvh

Christian
Acetonen opløser måske plasten, men jeg tror at de andre ting gør at det kan renses ud, acetone er flygtigt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af CFR » 1. mar 2020, 13:33

Slettet bruger skrev:
26. nov 2019, 17:01

Hvordan vil produktet virke på riffelløb ?
Det virker, men det forekommer mig ikke lige så effektivt som KG12 til at fjerne krudtslam.
IMG_9837.jpeg

Kluden til venstre er tør klud efter en omgang "Ed's Red" og den til højre er efter en omgang KG1. Billedet er måske ikke så godt, men der er mere skidt på den sidste, og den blev kørt igennem senere. Så til riffel holder jeg mig til KG1.

Med venlig hilsen

Christian

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af Luluselsker » 1. mar 2020, 17:39

Jeg er korrekt nævnt som fortaler for Edda red

Har ikke rigtig brugt andet i nogle år efterhånden

Særligt bruger jeg til at rense gammelt skam rust fedt og lign af dele ved enkelt at lække delene i lukket ammokasse og dække med produktet

Det er ikke midlet over alle midler men når man render igennem temmelig nogle liter om året af rensemidler og smøremidler så er det et særdeles godt bud på en prisfornuftog løsning
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af Langenge » 1. mar 2020, 17:54

Hvad er hele fordelen ved automatgearkasseolien?
Jeg har set den brugt i et utal af forskellige opskrifter, også til kuglefedt.
(Og ja, jeg er en af dem, der naturligvis har automatgearkasseolie stående i skuret :biggrin: )
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Godt rensemiddel til haglgevær - "Ed's Red"

Indlæg af Luluselsker » 1. mar 2020, 20:43

Langenge skrev:
1. mar 2020, 17:54
Hvad er hele fordelen ved automatgearkasseolien?
Jeg har set den brugt i et utal af forskellige opskrifter, også til kuglefedt.
(Og ja, jeg er en af dem, der naturligvis har automatgearkasseolie stående i skuret :biggrin: )
Den efterlader grundet dens natur en tynd hinde og den mixer godt med de øvrige opløsning og penetrations midler

Du kunne dog in essense blande halv automatgear og halv 2takt ikke og få en mere dækkende smøring eds red er dog tiltænkt som en renseolie primært

Eksempel har jeg pt en forlader i badekarret natten over
Forventer imorgen eftermiddag at kunne tage den op og blæse meste snot ud og resten bør kunne tages med en alm børste
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Besvar