QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
DaFl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 24. mar 2015, 22:16
Interesser: jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af DaFl » 21. okt 2019, 18:55

Raptor357 skrev:
21. okt 2019, 18:34
Det er en ommer for den der har lavet det. Jeg har aldrig set 3 kikkert ringe på en kikkert før og din kikkert er ikke meget tung og rekylen i din riffel er ikke kraftig.
Enten er railen uden for mål eller noget er galt med alle qrw montagerne eller håndværket. Fejlen er ikke din, det skal virke
2 qrw montager i høj kan holde en markant tungere kikkert end din på en weatherby mark v riffer i .300 win mag.

Et forsigtigt gæt, den skrue der sidder i center af hurtigspænderne er blevet spændt i den tro at man spænder montagen. Skruen i center holder “stoppet” inde i montagen. Så det lille håndtag skal bare spændes med alt du har i dine fingre.
De tre ringe var også en sidste hurtig løsning, da jeg stod overforen tur til Norge med riflen, og gerne ville have have den skød hvor jeg sigtede. Den 3. ring har så siddet der siden.
Ikke at jeg skal tage nogen i forsvar (selvom det kommer til at lyde sådan) men begge rails er lavet til Tikka T3/T3x (første tikkas egen, eller i hvert fald med logo på).
Da andet sæt ringe (og ikke 3. ring, den kom først senere) blev sat på da jeg stod på sidelinien. Der blev ikke skruet på andet end skruerne der spænder om kikkerten. Der blev altså ikke skruet på skruen i vingerne, udover med fingrene som du siger.

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af FraBjerget » 21. okt 2019, 20:12

Har du evt et skydelærer eller andet der er lige, som du kan ligge oven på skinnen og se om den er lige eller evt buer en smule.
Tænker på om den er plan når den er spændt på.
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

DaFl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 24. mar 2015, 22:16
Interesser: jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af DaFl » 21. okt 2019, 21:05

FraBjerget skrev:
21. okt 2019, 20:12
Har du evt et skydelærer eller andet der er lige, som du kan ligge oven på skinnen og se om den er lige eller evt buer en smule.
Tænker på om den er plan når den er spændt på.
Mener du som på billedet? I så fald er der ingen krumning at se.
Vedhæftede filer
fullsizeoutput_429.jpeg

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af FraBjerget » 21. okt 2019, 21:25

Så er det tjekket af. :thumbup:
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af Kleth » 21. okt 2019, 21:48

Jeg er helt med Raptor357, det burde kunne sidde med to ringe, selv på kraftigere kalibre.
Jeg har kun to QRW ringe som holder en Leupold VX-R 3-9x50 kikkert på min Sako85 Varmint i .308W og jeg har Vortex, Weaver, Warne, Hawke, Sportsmatch og Leupold QRW/QR/QD/LL/mv der sidder på baser, Dovetails eller rails og jeg har ikke vrøvl med at noget kryber hvis det er blevet spændt ordentligt til :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af FraBjerget » 21. okt 2019, 21:56

Tænkte bare der var noget der gjorde at baserne ikke står lige over for hinanden.
Og gør at kikkerten ikke hviler ordentligt i baserne når den bliver spændt
Og det så gør at baserne ikke hviler ordentligt imod railen når kikkerten har været afmonteret.


det kan tjekkes med et værktøj
2730E5EB-3303-41AA-BE01-732812DC7EDE.jpeg
2730E5EB-3303-41AA-BE01-732812DC7EDE.jpeg (65.9 KiB) Vist 9764 gange
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af NWF » 21. okt 2019, 22:02

Har du testede ringene på en anden rail på et andet gevær og se om de holder fast der?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

DaFl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 24. mar 2015, 22:16
Interesser: jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af DaFl » 21. okt 2019, 22:19

NWF skrev:
21. okt 2019, 22:02
Har du testede ringene på en anden rail på et andet gevær og se om de holder fast der?
Nej, jeg har kun en salonriffel (uden rail) udover .308'eren.

DaFl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 24. mar 2015, 22:16
Interesser: jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af DaFl » 22. okt 2019, 09:01

Jeg overså vist et par indlæg i går.
Kleth skrev:
21. okt 2019, 21:48
Jeg er helt med Raptor357, det burde kunne sidde med to ringe, selv på kraftigere kalibre.
Jeg har kun to QRW ringe som holder en Leupold VX-R 3-9x50 kikkert på min Sako85 Varmint i .308W og jeg har Vortex, Weaver, Warne, Hawke, Sportsmatch og Leupold QRW/QR/QD/LL/mv der sidder på baser, Dovetails eller rails og jeg har ikke vrøvl med at noget kryber hvis det er blevet spændt ordentligt til :thumbup:
Det var også hvad jeg ville forvente. Der er vist ikke andet for end at jeg tjekker moment selv.
FraBjerget skrev:
21. okt 2019, 21:56
Tænkte bare der var noget der gjorde at baserne ikke står lige over for hinanden.
Og gør at kikkerten ikke hviler ordentligt i baserne når den bliver spændt
Og det så gør at baserne ikke hviler ordentligt imod railen når kikkerten har været afmonteret.


det kan tjekkes med et værktøj 2730E5EB-3303-41AA-BE01-732812DC7EDE.jpeg
Hvad hedder et sådan værktøj?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af Bofhenator » 22. okt 2019, 09:51

DaFl skrev:
22. okt 2019, 09:01
Jeg overså vist et par indlæg i går.
Kleth skrev:
21. okt 2019, 21:48
Jeg er helt med Raptor357, det burde kunne sidde med to ringe, selv på kraftigere kalibre.
Jeg har kun to QRW ringe som holder en Leupold VX-R 3-9x50 kikkert på min Sako85 Varmint i .308W og jeg har Vortex, Weaver, Warne, Hawke, Sportsmatch og Leupold QRW/QR/QD/LL/mv der sidder på baser, Dovetails eller rails og jeg har ikke vrøvl med at noget kryber hvis det er blevet spændt ordentligt til :thumbup:
Det var også hvad jeg ville forvente. Der er vist ikke andet for end at jeg tjekker moment selv.
FraBjerget skrev:
21. okt 2019, 21:56
Tænkte bare der var noget der gjorde at baserne ikke står lige over for hinanden.
Og gør at kikkerten ikke hviler ordentligt i baserne når den bliver spændt
Og det så gør at baserne ikke hviler ordentligt imod railen når kikkerten har været afmonteret.


det kan tjekkes med et værktøj 2730E5EB-3303-41AA-BE01-732812DC7EDE.jpeg
Hvad hedder et sådan værktøj?
Ring alignment tool:
https://www.brownells.dk/SLEEVED-SCOPE- ... -080918000
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af C-X » 22. okt 2019, 10:23

Det har våbenmekkeren forhåbentligt tjekket. Yderligere, så er det en Tikka, den er flad på toppen. Jeg ville være bekymret over en gammel Mauser, eller en Remington.

Der er ikke luft mellem skinne og lås, vel?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

DaFl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 24. mar 2015, 22:16
Interesser: jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af DaFl » 22. okt 2019, 10:33

C-X skrev:
22. okt 2019, 10:23
Det har våbenmekkeren forhåbentligt tjekket. Yderligere, så er det en Tikka, den er flad på toppen. Jeg ville være bekymret over en gammel Mauser, eller en Remington.

Der er ikke luft mellem skinne og lås, vel?
Ikke med det blotte øje, nej.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af Bofhenator » 22. okt 2019, 10:48

DaFl skrev:
22. okt 2019, 10:33
C-X skrev:
22. okt 2019, 10:23
Det har våbenmekkeren forhåbentligt tjekket. Yderligere, så er det en Tikka, den er flad på toppen. Jeg ville være bekymret over en gammel Mauser, eller en Remington.

Der er ikke luft mellem skinne og lås, vel?
Ikke med det blotte øje, nej.
Dunkel belysning og en kraftig lommelygte bagved og se om du kan se lys ml skinne og lås, men jeg tvivler.

Et longshot, er røret på kikkerten lige? Er der forsnævringer der gør at ringene ikke holder ordentlig fast?

Ringene burde være spændt til korrekt moment når det er lavet hos en der får penge for det... Men det er næsten det eneste der er tilbage...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

DaFl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 24. mar 2015, 22:16
Interesser: jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af DaFl » 22. okt 2019, 10:58

Bofhenator skrev:
22. okt 2019, 10:48
DaFl skrev:
22. okt 2019, 10:33
C-X skrev:
22. okt 2019, 10:23
Det har våbenmekkeren forhåbentligt tjekket. Yderligere, så er det en Tikka, den er flad på toppen. Jeg ville være bekymret over en gammel Mauser, eller en Remington.

Der er ikke luft mellem skinne og lås, vel?
Ikke med det blotte øje, nej.
Dunkel belysning og en kraftig lommelygte bagved og se om du kan se lys ml skinne og lås, men jeg tvivler.

Et longshot, er røret på kikkerten lige? Er der forsnævringer der gør at ringene ikke holder ordentlig fast?

Ringene burde være spændt til korrekt moment når det er lavet hos en der får penge for det... Men det er næsten det eneste der er tilbage...
Jeg prøver/undersøger det senere i dag.

Angående ringenes moment kan jeg ikke få det til at passe i mit hoved, at ringe uden korrekt moment skulle få ringene til at bevæge sig på skinnen. Jeg antager at du mener ringene der holder kikkerten, og ikke vingerne. Hvis ringene om kikkerten ikke var spændt ordentligt burde det vel være kikkerten der bevægede sig, og ikke selve selve ringene!? Når det er ringene der bevæger sig burde det vel så være vingerne der ikke er spændt ordentligt, om noget!? VIngerne spænder jeg til med fingrene (så meget som mine fingre nu kan), og som nævnt tidligere af anden bruger er det jo også måden de skal spændes på. :???:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af Bofhenator » 22. okt 2019, 11:02

DaFl skrev:
22. okt 2019, 10:58
Bofhenator skrev:
22. okt 2019, 10:48
DaFl skrev:
22. okt 2019, 10:33
C-X skrev:
22. okt 2019, 10:23
Det har våbenmekkeren forhåbentligt tjekket. Yderligere, så er det en Tikka, den er flad på toppen. Jeg ville være bekymret over en gammel Mauser, eller en Remington.

Der er ikke luft mellem skinne og lås, vel?
Ikke med det blotte øje, nej.
Dunkel belysning og en kraftig lommelygte bagved og se om du kan se lys ml skinne og lås, men jeg tvivler.

Et longshot, er røret på kikkerten lige? Er der forsnævringer der gør at ringene ikke holder ordentlig fast?

Ringene burde være spændt til korrekt moment når det er lavet hos en der får penge for det... Men det er næsten det eneste der er tilbage...
Jeg prøver/undersøger det senere i dag.

Angående ringenes moment kan jeg ikke få det til at passe i mit hoved, at ringe uden korrekt moment skulle få ringene til at bevæge sig på skinnen. Jeg antager at du mener ringene der holder kikkerten, og ikke vingerne. Hvis ringene om kikkerten ikke var spændt ordentligt burde det vel være kikkerten der bevægede sig, og ikke selve selve ringene!? Når det er ringene der bevæger sig burde det vel så være vingerne der ikke er spændt ordentligt, om noget!? VIngerne spænder jeg til med fingrene (så meget som mine fingre nu kan), og som nævnt tidligere af anden bruger er det jo også måden de skal spændes på. :???:
Du har ret, jeg fik blandet det sammen i mit hoved, at det var kikkerten der flyttede sig i ringene, ikke ringene der flyttede sig i baserne!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af Bofhenator » 22. okt 2019, 11:04

Bofhenator skrev:
22. okt 2019, 11:02
DaFl skrev:
22. okt 2019, 10:58
VIngerne spænder jeg til med fingrene (så meget som mine fingre nu kan), og som nævnt tidligere af anden bruger er det jo også måden de skal spændes på. :???:
Du har ret, jeg fik blandet det sammen i mit hoved, at det var kikkerten der flyttede sig i ringene, ikke ringene der flyttede sig i baserne!
Hvis du sætter ringene på baserne, uden kikkerten i, kan du så flytte på dem med beherskede dask fra en bolche eller gummihammer?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

DaFl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 24. mar 2015, 22:16
Interesser: jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af DaFl » 22. okt 2019, 11:12

Bofhenator skrev:
22. okt 2019, 11:04
Bofhenator skrev:
22. okt 2019, 11:02
DaFl skrev:
22. okt 2019, 10:58
VIngerne spænder jeg til med fingrene (så meget som mine fingre nu kan), og som nævnt tidligere af anden bruger er det jo også måden de skal spændes på. :???:
Du har ret, jeg fik blandet det sammen i mit hoved, at det var kikkerten der flyttede sig i ringene, ikke ringene der flyttede sig i baserne!
Hvis du sætter ringene på baserne, uden kikkerten i, kan du så flytte på dem med beherskede dask fra en bolche eller gummihammer?
Jeg må lige se om jeg kan få fingrene i en sådan (læs: låne). Naboen plejer at være rimeligt velassorteret.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af Bofhenator » 22. okt 2019, 11:15

DaFl skrev:
22. okt 2019, 11:12
Bofhenator skrev:
22. okt 2019, 11:04
Bofhenator skrev:
22. okt 2019, 11:02
DaFl skrev:
22. okt 2019, 10:58
VIngerne spænder jeg til med fingrene (så meget som mine fingre nu kan), og som nævnt tidligere af anden bruger er det jo også måden de skal spændes på. :???:
Du har ret, jeg fik blandet det sammen i mit hoved, at det var kikkerten der flyttede sig i ringene, ikke ringene der flyttede sig i baserne!
Hvis du sætter ringene på baserne, uden kikkerten i, kan du så flytte på dem med beherskede dask fra en bolche eller gummihammer?
Jeg må lige se om jeg kan få fingrene i en sådan (læs: låne). Naboen plejer at være rimeligt velassorteret.
Lad være med at tæve uhæmmet øverst på ringene, med risiko for at slå dem skæve, se om du kan give ringene en påvirkning parallelt med skudretningen så det imitere rekyl og så lavt på ringene som muligt, gerne over hele fladen på ringene. Du kan evt overveje ikke at samle ringene, så det kun er bunden der er monteret på baserne.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af Raptor357 » 22. okt 2019, 12:09

DaFl skrev:
22. okt 2019, 11:12
Bofhenator skrev:
22. okt 2019, 11:04
Bofhenator skrev:
22. okt 2019, 11:02
DaFl skrev:
22. okt 2019, 10:58
VIngerne spænder jeg til med fingrene (så meget som mine fingre nu kan), og som nævnt tidligere af anden bruger er det jo også måden de skal spændes på. :???:
Du har ret, jeg fik blandet det sammen i mit hoved, at det var kikkerten der flyttede sig i ringene, ikke ringene der flyttede sig i baserne!
Hvis du sætter ringene på baserne, uden kikkerten i, kan du så flytte på dem med beherskede dask fra en bolche eller gummihammer?
Jeg må lige se om jeg kan få fingrene i en sådan (læs: låne). Naboen plejer at være rimeligt velassorteret.
Dårlig idé. Du vil kæntre ringene og skade ringene og/eller rail.
Der skal en stang i ringene.
Men du har betalt en butik for et produkt, så lad dem fikse problemet.
Opgiver du dem er du velkommen til at komme forbi. Jeg har et setup der virker og som man kan sammenligne med, men det kræver adskillelse.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

DaFl
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 64
Tilmeldt: 24. mar 2015, 22:16
Interesser: jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af DaFl » 22. okt 2019, 12:16

Raptor357 skrev:
22. okt 2019, 12:09
DaFl skrev:
22. okt 2019, 11:12
Bofhenator skrev:
22. okt 2019, 11:04
Bofhenator skrev:
22. okt 2019, 11:02
DaFl skrev:
22. okt 2019, 10:58
VIngerne spænder jeg til med fingrene (så meget som mine fingre nu kan), og som nævnt tidligere af anden bruger er det jo også måden de skal spændes på. :???:
Du har ret, jeg fik blandet det sammen i mit hoved, at det var kikkerten der flyttede sig i ringene, ikke ringene der flyttede sig i baserne!
Hvis du sætter ringene på baserne, uden kikkerten i, kan du så flytte på dem med beherskede dask fra en bolche eller gummihammer?
Jeg må lige se om jeg kan få fingrene i en sådan (læs: låne). Naboen plejer at være rimeligt velassorteret.
Dårlig idé. Du vil kæntre ringene og skade ringene og/eller rail.
Der skal en stang i ringene.
Men du har betalt en butik for et produkt, så lad dem fikse problemet.
Opgiver du dem er du velkommen til at komme forbi. Jeg har et setup der virker og som man kan sammenligne med, men det kræver adskillelse.
Det tror jeg at jeg vil undgå i så fald. Jeg prøver nok gennem butik/våbenmekaniker først.
Mange tak for buddet om hjælp. Jeg siger til hvis det bliver aktuelt.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af Kleth » 22. okt 2019, 13:22

DaFl skrev:
22. okt 2019, 12:16
Jeg prøver nok gennem butik/våbenmekaniker først.
Må man spørge om hvor du har fået udført montagen?
- Jeg er ikke ude efter at det bliver en offentlig gabestok, og hvis du har betalt "nogen" for at udføre montagen, så har "nogen" retten og pligten til at udbedre problemet. Spørgsmålet er så om "nogen" ved hvordan de udbedrer problemet :popkorn:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af HR » 22. okt 2019, 14:45

Er det bare mig, eller er der et eller andet helt galt med de fotograferede slidmærker? Hver ring bliver spændt ned imod to tapper på railen og rekyl optages af den pal i basen der ligger mellem de to tapper. Hvis røret er lige, boringen i ringene er parallel med baserne og railen er plan, så skal der være lige meget slid på de i alt fire tapper ringene står på*. Men det er der ikke. Forreste base har kun anlæg imod den forreste tap og bagerste base har kun anlæg imod den bagerste tap. Der er altså et eller andet der er skævt. Enten på grund af materialefejl eller på grund af forkert opspænding.

Du siger at du skubber montagen fremad når du monterer den. Hvor skubber du og hvor hårdt? Hvis du skubber på bagerste rings stamme kan du i princippet vippe ringene op på bagkant bagerste / forkant forreste stamme, hvilket ville give det sete slidbillede.

Hvordan er det, i øvrigt, smurt og konserveret? Der skal må ikke være olie mellem rail og base.

*Hvis det hele spiller så er der ingen bevægelse og så skal der slet ikke være slid.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af Krung » 22. okt 2019, 14:58

Du må sige til hvis du kommer på KSC og skyder. Jeg vil meget gerne kigge med fingrene - hvem elsker ikke et godt mekanisk mysterie?

Med chance for at fornærme, så er alle, der har monteret kikkert, klar over at de rustfrie paler, som HR snakke om, dem der skubbes op i mod ikke? Det er dem, der er "rekylstoppet". Det er dem, der skal sikre at kræfterne ikke (kun) overføres gennem skruernes klemme-evne.

Hvis jeg husker ret - og chancen er lille - så er undersiden af 'tagudhænget' på railen en af de kritiske indekseringsflader. Hvordan er kontaktfladen mellem klemmer og rail der?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af Raptor357 » 22. okt 2019, 17:32

HR skrev:
22. okt 2019, 14:45
Er det bare mig, eller er der et eller andet helt galt med de fotograferede slidmærker? Hver ring bliver spændt ned imod to tapper på railen og rekyl optages af den pal i basen der ligger mellem de to tapper. Hvis røret er lige, boringen i ringene er parallel med baserne og railen er plan, så skal der være lige meget slid på de i alt fire tapper ringene står på*. Men det er der ikke. Forreste base har kun anlæg imod den forreste tap og bagerste base har kun anlæg imod den bagerste tap. Der er altså et eller andet der er skævt. Enten på grund af materialefejl eller på grund af forkert opspænding.

Du siger at du skubber montagen fremad når du monterer den. Hvor skubber du og hvor hårdt? Hvis du skubber på bagerste rings stamme kan du i princippet vippe ringene op på bagkant bagerste / forkant forreste stamme, hvilket ville give det sete slidbillede.

Hvordan er det, i øvrigt, smurt og konserveret? Der skal må ikke være olie mellem rail og base.

*Hvis det hele spiller så er der ingen bevægelse og så skal der slet ikke være slid.

/HR
Du har ret, og jeg vil ikke mene der skal være slid på oversiden da den spænder på siderne, mystisk.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: QRW rykker sig baglæns på rail efter at have været afskudt.

Indlæg af HR » 22. okt 2019, 19:01

Nej, det er vist ikke rigtigt. Toppen er en kontaktflade! Basen griber om den nederste skrå flade i siderne og klemmer vandret sammen (som krug også skriver). Det trækker ringen ned så der bliver kontakt imellem toppene af railen og bunden af ringene. Dermed er de kritiske indekseringsflader undersiden af tagudhænget og det flade tag. Den øvre skrå flade på basen skal der ikke være kontakt med (hvis jeg forstår mekanikken rigtigt).

HR
Du har ret, og jeg vil ikke mene der skal være slid på oversiden da den spænder på siderne, mystisk.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar