Stram toplukkenøgle.

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Lorberg
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. sep 2019, 08:36
Interesser: Dyreredning
Geografisk sted: Farum
Has thanked: 3 times

Stram toplukkenøgle.

Indlæg af Lorberg » 19. okt 2019, 15:51

Hej.
Jeg købte en Winchester 99, på Lauritz.
Da jeg hentede det, havde jeg 2 nye attrappatroner med og den lavede fine mærke i dem.
Der er ingen skør i hovedbolten.
Det er ingen udposninger på løbet (blyhagl / stålhagl)
Faktisk er den rigtig flot.

Eneste problem er, at jeg synes toplukkenøglen er meget stram. Det skal siges at geværet jo nok er fra slut 80erne og toplukkenøglen, er lige med løbet. Så jeg tvivler på det har været brugt meget, da toplukkenøglen, så ville have været mod højre.

Kan jeg gøre noget, udover en våbensmed, for at løsne toplukkenøglen eller kan det tænkes at den løsner sig når geværet begynder at blive brugt?

Tak på forhånd.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Stram toplukkenøgle.

Indlæg af 1900 » 19. okt 2019, 16:05

Eneste problem er, at jeg synes toplukkenøglen er meget stram. Det skal siges at geværet jo nok er fra slut 80erne og toplukkenøglen, er lige med løbet. Så jeg tvivler på det har været brugt meget, da toplukkenøglen, så ville have været mod højre.

omvendt ! jo flere skud, jo mere parallel et toplukkernøglen med løbene :blink:
men med hensyn til stramheden forsvinder den nok ved flittig brug på lerduerne

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Stram toplukkenøgle.

Indlæg af Flugteren » 19. okt 2019, 16:27

Den har noget været brugt en del i sine “yngre” dage, siden toplukkenøglen er parallel med løbene. Det kan så være, at ejeren i lang tid ikke har brugt bøssen, og så kan gammel olie, krudtrester, støv og andet godt kile sig ned og hærde op.

Hvis jeg var OP ville jeg få den tilset hos en våbensmed og evt. få den renset.

Så er den klar til mange skud endnu.

Lorberg
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. sep 2019, 08:36
Interesser: Dyreredning
Geografisk sted: Farum
Has thanked: 3 times

Re: Stram toplukkenøgle.

Indlæg af Lorberg » 19. okt 2019, 16:37

Ja, det er rigtig, hvis toplukkenøglen peger mod højre, har den ikke været brugt meget.
Det jeg mente var, at den ikke pegede mod venstre :) Mener at have læst, at når et gevær har været brugt rigtig meget, så begynder toplukkenøglen at pege mod venstre :biggrin:

Giver den lige en gang på lerduebanen, inden jeg sender den en tur forbi en våbensmed. (skal jo prøves)

Tak for svar

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Stram toplukkenøgle.

Indlæg af HR » 19. okt 2019, 17:01

En 99er er super nem at tage låsen ud af selv. Det er samme procedure som en Browning nyere end 325 og der er masser af videoer af dem derude. Så tag låsen ud og rens den ned med karburatorrens,det kan alle gøre. Det er heller ikke noget problem at tage slagstifterne ud og rense dem og de kanaler de løber i. Det er normalt det dybeste skidt trænger ind. Hvis du er lidt mere modig kan du tage slagfjedre, hanerne og ejector trip rods ud, men det er lidt mere bøvlet.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar