Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Indlæg af Centurion » 22. sep 2019, 16:51

Denne halvautomat med inertisystemdriller mig.
Den vil under ingen omstændigheder genlade efter første skud.
Annoncen lovede fejlfri funktion, også med lettere patroner med blødere rekyl.
Jeg er opmærksom på, at inertisystemet kræver, at bøssen holdes tæt til skulderen, så det gør jeg selvfølgelig.
Er der nogle forslag til afhjælpning af problemet?
"In case of panic: don't panic"

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Indlæg af Rulab » 22. sep 2019, 17:43

Er det uanset om det er 24 eller 28 grams patroner, der skydes med?
Jeg har selv en ældre Beretta 1200 inerti lader, den eneste gang jeg har oplevet 100 % fejlrate, var da fjederen inden i bundstykket var knækket.
Med mindre det er med svage flugtskydningspatroner, bør den ikke være så følsom overfor at geværet holdes lidt løst.

Jeg ville skille geværet ad og kigge efter et knækket fjeder, grater eller indtørret fedt.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Indlæg af Centurion » 22. sep 2019, 18:23

Rulab skrev:
22. sep 2019, 17:43
Er det uanset om det er 24 eller 28 grams patroner, der skydes med?
Jeg har selv en ældre Beretta 1200 inerti lader, den eneste gang jeg har oplevet 100 % fejlrate, var da fjederen inden i bundstykket var knækket.
Med mindre det er med svage flugtskydningspatroner, bør den ikke være så følsom overfor at geværet holdes lidt løst.

Jeg ville skille geværet ad og kigge efter et knækket fjeder, grater eller indtørret fedt.
Tak for forslag. Det er 28 grams jagtpatroner, og jeg har tjekket fjeder og smøring.
Jeg kan se i gamle annoncer, at nogle forretninger leverede to forskellige fjedre med? Hvem ved noget om det?
"In case of panic: don't panic"

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Indlæg af Rulab » 22. sep 2019, 18:44

Centurion skrev:
22. sep 2019, 18:23
Rulab skrev:
22. sep 2019, 17:43
Er det uanset om det er 24 eller 28 grams patroner, der skydes med?
Jeg har selv en ældre Beretta 1200 inerti lader, den eneste gang jeg har oplevet 100 % fejlrate, var da fjederen inden i bundstykket var knækket.
Med mindre det er med svage flugtskydningspatroner, bør den ikke være så følsom overfor at geværet holdes lidt løst.

Jeg ville skille geværet ad og kigge efter et knækket fjeder, grater eller indtørret fedt.
Tak for forslag. Det er 28 grams jagtpatroner, og jeg har tjekket fjeder og smøring.
Jeg kan se i gamle annoncer, at nogle forretninger leverede to forskellige fjedre med? Hvem ved noget om det?
Jeg går næsten ud fra at den i hovedtræk er opbygget som min Beretta(Benelli klon). I så fald sidder rekylfjederen (som leveres i 2 styrker) i et rør, der løber inden i bagskæftet. Uanset hvilken af de to fjedre, der er monteret, bør en 28 grams patron ikke give problemer.

Fjederen, jeg taler om, skal du afmontere det roterende låsehoved på bundstykket for at kontrollere.

Men hvad sker der konkret, første skud virker fint, er geværet i stand til at kaste hylster nr. 1 ud?

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Indlæg af Centurion » 23. sep 2019, 08:58

Rulab skrev:
22. sep 2019, 18:44
Centurion skrev:
22. sep 2019, 18:23
Rulab skrev:
22. sep 2019, 17:43
Er det uanset om det er 24 eller 28 grams patroner, der skydes med?
Jeg har selv en ældre Beretta 1200 inerti lader, den eneste gang jeg har oplevet 100 % fejlrate, var da fjederen inden i bundstykket var knækket.
Med mindre det er med svage flugtskydningspatroner, bør den ikke være så følsom overfor at geværet holdes lidt løst.

Jeg ville skille geværet ad og kigge efter et knækket fjeder, grater eller indtørret fedt.
Tak for forslag. Det er 28 grams jagtpatroner, og jeg har tjekket fjeder og smøring.
Jeg kan se i gamle annoncer, at nogle forretninger leverede to forskellige fjedre med? Hvem ved noget om det?
Jeg går næsten ud fra at den i hovedtræk er opbygget som min Beretta(Benelli klon). I så fald sidder rekylfjederen (som leveres i 2 styrker) i et rør, der løber inden i bagskæftet. Uanset hvilken af de to fjedre, der er monteret, bør en 28 grams patron ikke give problemer.

Fjederen, jeg taler om, skal du afmontere det roterende låsehoved på bundstykket for at kontrollere.

Men hvad sker der konkret, første skud virker fint, er geværet i stand til at kaste hylster nr. 1 ud?
Jeg fik ingen ekstra fjeder med, da jeg købte det fra nyt, og sælgeren i butikken siger, at det har de aldrig leveret.
Efter første skud kaster den som regel hylsteret ud. Det er dog sket ganske få gange, at hylsteret er kommet på tværs og i klemme. Måske har jeg de gange skudt med 24 gram? (jeg var ikke obs på, at geværet absolut skulle have 28 gram for at fungere sikkert).
"In case of panic: don't panic"

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Indlæg af Rulab » 23. sep 2019, 09:32

Når geværet kaster hylster nr. 1 ud, hvad sker der så?
Bliver bundstykket stående åbent?
Forsøger den at føde patron nr. 2 uden at have kraft nok til at lukke bundstykket helt?
Kommer patron nr. 2 ud af magasinrøret?

Der er flere mulige fejl.

Jeg tør ikke sige om dit gevær skal kunne skyde med 24 grams patroner, min Beretta genlader fint med de fleste 24 grams patroner og min Benelli genlader med alt, inkl. 21 grams patroner, men derfor er det ikke sikkert at man kan forvente at et tyrkis gevær kan det samme.

I mit tidligere svar gik jeg ud fra, at det du oplevede, var at hylster nr. 1 ikke blev kastet ud og derfor foreslog jeg den nævnte fjeder som fejlkilde. Hvis den kaster hylster nr. 1 ud, tror jeg ikke det er der fejlen ligger.

Hvis den ikke kan genlade med 28 grams patroner, så bør du dog næsten kunne udelukke svage patroner som fejlkilde. Hvilke 28 grams patroner er det du skyder med?

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Indlæg af Centurion » 23. sep 2019, 12:47

Rulab skrev:
23. sep 2019, 09:32
Når geværet kaster hylster nr. 1 ud, hvad sker der så?
Bliver bundstykket stående åbent? Bundstykket går helt frem igen, uden at have været så langt tilbage, at det får fat bag nr.2
Forsøger den at føde patron nr. 2 uden at have kraft nok til at lukke bundstykket helt? Nej, det går helt frem uden patron.
Kommer patron nr. 2 ud af magasinrøret? Ja. Jeg kan godt genlade med nr.2, hvis jeg gør det manuelt

Der er flere mulige fejl.

Jeg tør ikke sige om dit gevær skal kunne skyde med 24 grams patroner, min Beretta genlader fint med de fleste 24 grams patroner og min Benelli genlader med alt, inkl. 21 grams patroner, men derfor er det ikke sikkert at man kan forvente at et tyrkis gevær kan det samme.

I mit tidligere svar gik jeg ud fra, at det du oplevede, var at hylster nr. 1 ikke blev kastet ud og derfor foreslog jeg den nævnte fjeder som fejlkilde. Hvis den kaster hylster nr. 1 ud, tror jeg ikke det er der fejlen ligger.

Hvis den ikke kan genlade med 28 grams patroner, så bør du dog næsten kunne udelukke svage patroner som fejlkilde. Hvilke 28 grams patroner er det du skyder med? Jeg har prøvet adskillige, alt efter hvad der nu var for hånden. Geværet burde jo også fungere uanset patronfabrikat (undskyld hvis jeg lyder for frustreret, men sælgeren er helt iskold, nu hvor garantiperioden er udløbet, og siger, at det problem kender han godt - men han kender ingen løsning, bortset fra at købe et andet fabrikat.)
"In case of panic: don't panic"

Johannes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 217
Tilmeldt: 22. jan 2009, 18:53
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: 2100
Has thanked: 460 times
Been thanked: 26 times

Re: Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Indlæg af Johannes » 23. sep 2019, 14:23

Skal patronen fra magasinet ikke aktiverer løftearmen ved at ramme en pal i aftrækker mekanismen forkant? Måske en for slap magasin fjeder? Bare et bud.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Indlæg af Rulab » 23. sep 2019, 16:53

Rulab skrev:
23. sep 2019, 09:32
Når geværet kaster hylster nr. 1 ud, hvad sker der så?
Bliver bundstykket stående åbent? Bundstykket går helt frem igen, uden at have været så langt tilbage, at det får fat bag nr.2
Forsøger den at føde patron nr. 2 uden at have kraft nok til at lukke bundstykket helt? Nej, det går helt frem uden patron.
Kommer patron nr. 2 ud af magasinrøret? Ja. Jeg kan godt genlade med nr.2, hvis jeg gør det manuelt
Det lyder jo meget som for svag ammunition/for kraftig rekylfjeder. Det burde bare ikke være et problem med en 28 grams patron, hvad sker der hvis du bruger en 32 grams patron, f. eks hypersteel.
Før min Beretta knækkede fjederen inde i bundstykket(Rotary head spring), krævede den nogle hurtige 28 grams patroner for at genlade og fik gradvist sværere ved at fungere med dem også, dette tilskriver jeg en begyndende dårlig fjeder. Efter der kom i ny fjeder i, skyder den uden problemer med de fleste 24 grams patroner.

Jeg tror det er det område hvor fejlen ligger.
Når aftrækket får udløst en patron fra magasinrøret, kan fejl i aftrækkergruppen eller i den pal, der holder patronen i magasinet på plads, udelukkes. Hvis dette var fejlen, ville bundstykket blive stående åbent.
For kraftig rekylfjeder kan ikke udelukkes, men det synes jeg ikke virker særlig sandsynligt.

Hvis du ikke allerede har gjort det, ville jeg tage bundstykket ud og stille ad. Kig efter grater, skarpe kanter, indtørret fedt og om den omtalte fjeder er hel og ser fornuftig ud.
Hvordan du afmontere part nr. 4.6 i manualen, kan jeg desværre ikke se ud fra den, men hvis det er som på en Beretta(de er ikke lavet helt ens), så skal hovedet på bundstykket stå i en bestemt position, for at du kan slå den stift, der holder det sammen, ud nedefra.

Jeg ved ikke om det er muligt at bestille reservedele til Girsan, men hvis du er heldig, deler den nogle dele med en af Benelli's modeller, som den sikkert er en kopi af.

Der er en split tegning af geværet her:
https://zenithfirearms.com/wp-content/u ... igital.pdf

Tag gerne nogle billeder, når du skiller det ad.

Dengang KO.SKOV havde besøg af et par folk fra Girsan fabrikken til et åbent hus, var jeg imponeret over kvaliteten af geværet og jeg mener også en af dem sagde at den skulle kunne skyde med alle 24 grams patroner.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Indlæg af Centurion » 23. sep 2019, 17:29

Tak for jeres forslag. :smile:
Når nu butikken ikke vil hjælpe, må jeg selv eksperimentere.
I øvrigt ser det ud til at den pågældende forhandlerkæde ikke længere reklamerer for Girsan.
Kedelig oplevelse. :evil:
"In case of panic: don't panic"

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Indlæg af Rulab » 6. okt 2019, 20:09

Hej
Kom du videre med fejlfindingen?

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Indlæg af Centurion » 7. okt 2019, 14:14

Rulab skrev:
6. okt 2019, 20:09
Hej
Kom du videre med fejlfindingen?
Jeg ringede til en anden butik indenfor samme kæde, men de ville slet ikke tale om problemet/fabrikatet. Der var overhovedet ingen hjælp at hente. :twisted:
Nu forsøger jeg bare at glemme, at jeg er blevet taget i skægget. :mob:
Der findes jo andre butikker, men jeg er godt nok knotten.
"In case of panic: don't panic"

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Indlæg af T-REX » 7. okt 2019, 19:08

Centurion skrev:
7. okt 2019, 14:14
Rulab skrev:
6. okt 2019, 20:09
Hej
Kom du videre med fejlfindingen?
Jeg ringede til en anden butik indenfor samme kæde, men de ville slet ikke tale om problemet/fabrikatet. Der var overhovedet ingen hjælp at hente. :twisted:
Nu forsøger jeg bare at glemme, at jeg er blevet taget i skægget. :mob:
Der findes jo andre butikker, men jeg er godt nok knotten.
Hvor længe, har du haft geværet? Og har du stadig kvitteringen?
Hvis det er under 2 år, så ville jeg kontakte butikken, og bede dem fikse problemet, eller lade handelen gå tilbage.

Hvis butikken ikke reagerer, så kontakt forbrugerklagerådet
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... an-goer-du
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Indlæg af Langenge » 7. okt 2019, 19:31

JRexA skrev:
7. okt 2019, 19:08
Centurion skrev:
7. okt 2019, 14:14
Rulab skrev:
6. okt 2019, 20:09
Hej
Kom du videre med fejlfindingen?
Jeg ringede til en anden butik indenfor samme kæde, men de ville slet ikke tale om problemet/fabrikatet. Der var overhovedet ingen hjælp at hente. :twisted:
Nu forsøger jeg bare at glemme, at jeg er blevet taget i skægget. :mob:
Der findes jo andre butikker, men jeg er godt nok knotten.
Hvor længe, har du haft geværet? Og har du stadig kvitteringen?
Hvis det er under 2 år, så ville jeg kontakte butikken, og bede dem fikse problemet, eller lade handelen gå tilbage.

Hvis butikken ikke reagerer, så kontakt forbrugerklagerådet
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... an-goer-du
Jeg har siddet og krummet tæer mens jeg har læst denne tråd gennem de sidste 14 dage.
Hvorfor H...… tager du ikke bare fat i sælger, og beder ham om at få den skyder til at virke, eller give dig pengene retur.
Det lyder til, at sælger er en forretning, og skyderen ny. Ergo må sælger også have et bagland, som han kan gå til. Men selvom han IKKE har, så er det stadig sælger, der hænger på den.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Genladningsproblemer med Girsan MC 312

Indlæg af Centurion » 8. okt 2019, 10:31

Jeg må indrømme, at jeg har dummet mig. Pinligt, pinligt.
Der er efterhånden gået over 2 år, og jeg har ikke gemt kvitteringen, så formelt er forretningen i sin gode ret til at afvise mig. Derfor anser jeg det for håbløst at få forbrugerklagenævnet til at engagere sig.
Jeg havde blot forventet, at en stor, kendt forretning som en naturlig ting ville hjælpe mig, selv om de ikke er forpligtet til det - måske ikke gratis, men de vil ikke røre ved bøssen med en ildtang. De nærmest griner ad mig, og det hidser mig noget op.
"In case of panic: don't panic"

Besvar