Tikka M55 spreder for meget

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Jægersmølf
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. aug 2019, 12:04
Interesser: Småkager
Geografisk sted: Århus

Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Jægersmølf » 5. aug 2019, 12:53

Mit første store valg som nyjæger, var hvilken kaliber og riffel der skulle være min første, og her faldt valget på .308 WIN og en velholdt brugt Tikka M55 - et valg, som på trods af det der kommer i resten af dette indlæg, ikke er fortrudt.

Riflen og dens 4x40 kikkert har skudt mig igennem min riffelprøve, har givet mig et super flot ræveskind til min sofa og efter en opgradering af optikken, en flot 6-ender sommerbuk for et par måneder siden, men...

Jeg har haft riflen med på træningsbanen flere gange for at indskyde den inden jagt, og det har aldrig været med det resultat jeg ønskede. Den spreder simpelthen pletterne for meget. I starten accepterede jeg det, som et "teknik issue" og tænkte jeg jeg måtte tænke mere, men nu har jeg haft andre jægere til at skyde med riflen, og de oplever samme spredning som jeg gør, så det er ikke (udelukkende) mig der er problemet. Derfor har jeg haft den forbi en bøssemager, som desværre ikke kunne give mig andet med derfra end han ikke kunne finde noget problem med riflen og at det måske var mit valg af ammunition der var problemet - han var dog enig i at den bestemt ikke samlede skudene helt som den skulle.

På træningsbanen er problemet, at jeg ikke rigtig føler at jeg kan forbedre min skydeteknik, da jeg ved aldrig rigtig ved om det er mig eller riflen der er skyld i at skudene sidder hvor de sidder.

I jagtsituationer resulterer det i at jeg simpelthen er ked af at skyde på noget der står mere end 70-80 meter væk. Jeg synes ikke at det er uforsvarligt at tage den med på jagt, da jeg snilt kan holde skudene indenfor en bukkeskive på 100 meter, men jeg allerede stået i situationer, hvor jeg har ladet bukken liste af pga. afstanden - hvilket man specielt som nyjæger naturligvis skal gøre, men jeg synes ikke nødvendigvis at det ved en afstand på 120-130 meter, bør være udstyret der sætte begrænsningen.

Den er "forsøgt" indskydt af flere omgang med Norma .308 Training spidsskarp, hvor spredningen er helt gal, og senest med en Norma "Rådyr (Medium Game), som jeg havde med på bukkejagten i år. Med jagtammunitionen samler skudene bedre (uden dog helt at være 100% tilfredsstillende), men den er også en lidt dyr fornøjelse på skydebanen, hvis jeg skal ud og forbedre min teknik.

... Så her kommer mit "spørgsmål". Har du selv en erfaring med en Tikka riffel og valg af ammunition, så vil jeg rigtig gerne høre hvad du skyder med, men ellers er alle input til hvad der kan afhjælpe mit problem velkomne!

På forhånd tak!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Caspian1911 » 5. aug 2019, 13:31

Hej og :welcome:
Har du nogen ide om, hvornår piben sidst er blevet renset i bund eller hvor mange skud, den har skudt?
Har du skudt med en anden riffel, hvor du godt kunne samle skuddene?
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Bofhenator » 5. aug 2019, 13:34

Jægersmølf skrev:
5. aug 2019, 12:53
Mit første store valg som nyjæger, var hvilken kaliber og riffel der skulle være min første, og her faldt valget på .308 WIN og en velholdt brugt Tikka M55 - et valg, som på trods af det der kommer i resten af dette indlæg, ikke er fortrudt.

Riflen og dens 4x40 kikkert har skudt mig igennem min riffelprøve, har givet mig et super flot ræveskind til min sofa og efter en opgradering af optikken, en flot 6-ender sommerbuk for et par måneder siden, men...

Jeg har haft riflen med på træningsbanen flere gange for at indskyde den inden jagt, og det har aldrig været med det resultat jeg ønskede. Den spreder simpelthen pletterne for meget. I starten accepterede jeg det, som et "teknik issue" og tænkte jeg jeg måtte tænke mere, men nu har jeg haft andre jægere til at skyde med riflen, og de oplever samme spredning som jeg gør, så det er ikke (udelukkende) mig der er problemet. Derfor har jeg haft den forbi en bøssemager, som desværre ikke kunne give mig andet med derfra end han ikke kunne finde noget problem med riflen og at det måske var mit valg af ammunition der var problemet - han var dog enig i at den bestemt ikke samlede skudene helt som den skulle.

På træningsbanen er problemet, at jeg ikke rigtig føler at jeg kan forbedre min skydeteknik, da jeg ved aldrig rigtig ved om det er mig eller riflen der er skyld i at skudene sidder hvor de sidder.

I jagtsituationer resulterer det i at jeg simpelthen er ked af at skyde på noget der står mere end 70-80 meter væk. Jeg synes ikke at det er uforsvarligt at tage den med på jagt, da jeg snilt kan holde skudene indenfor en bukkeskive på 100 meter, men jeg allerede stået i situationer, hvor jeg har ladet bukken liste af pga. afstanden - hvilket man specielt som nyjæger naturligvis skal gøre, men jeg synes ikke nødvendigvis at det ved en afstand på 120-130 meter, bør være udstyret der sætte begrænsningen.

Den er "forsøgt" indskydt af flere omgang med Norma .308 Training spidsskarp, hvor spredningen er helt gal, og senest med en Norma "Rådyr (Medium Game), som jeg havde med på bukkejagten i år. Med jagtammunitionen samler skudene bedre (uden dog helt at være 100% tilfredsstillende), men den er også en lidt dyr fornøjelse på skydebanen, hvis jeg skal ud og forbedre min teknik.

... Så her kommer mit "spørgsmål". Har du selv en erfaring med en Tikka riffel og valg af ammunition, så vil jeg rigtig gerne høre hvad du skyder med, men ellers er alle input til hvad der kan afhjælpe mit problem velkomne!

På forhånd tak!
Hvilken twist har riflen?
(min den ene 308 skyder også elendigt med norma fmj)

Hvilken spredning oplever du på 100m?

Fodbold

Håndbold

Tennisbold

Bordtennisbold

Ved du hvad bøssemageren kontrollerede?

Når du træner/indskyder, hvad gør du så, beskriv din skydestilling og evt hjælpemidler så nøjagtigt du kan :-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af C-X » 5. aug 2019, 13:35

Eeh, gode dyr er rådne, men prøv da lige en kasse Lapua Mega 13g, og se om ikke de kan gøre underværker. Det er ikke en langdistancepatron, som sådan, men mange oplever rigtig god præcision med den. Det er heller ikke en voldsomt dyr patron.

Normal skyder en Tikka godt med det meste. De bruger en 1-11" stigning, så tungere/længere kugler end normen bør være at foretrække (1-12" er gammel norm for kaliberet, mens 1-10" er moderne trend).

Hvis den ikke tager skade af en udflugt, så er skydebanen i Grenaa et godt sted at hente hjælp, hvis man er i tvivl om sin skydning (meget venlige og kompetente bonderøve, af bedste karakter).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Sierra13 » 5. aug 2019, 14:05

Jeg ville

Spænde alt efter på riflen, efter fabrikantens foreskrift.
Rense den helt i bund
Kontrollere stigning på piben, og sammenholde med projektilerne der benyttes nu
Og evt tage en stak anden ammu med på skydebanen og se om problemet er det samme

Kontrolskyde

Hvis det ikke dur, så visuel inspektion af piben med kamera
Og hvis det intet viser, så skære 50-80mm af piben og lave ny krone, (og rynker til dæmper :biggrin: )

Kontrolskyde




At have en riffel der spreder mere end man ikke kan skyde på noget over 100 meter ish, det er simpelthen ikke godt nok i min optik.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Rulab » 5. aug 2019, 17:17

Start med det mest basale.
Kontroller kronen på piben, der må ikke være nogen hakker eller skrammer. Det er klassisk og billig fejl, der koster præcision.
Dernæst, skæfteskruerne spændt?

Hvis de ting er i orden, så prøv et andet mærke kvalitets trænings ammunition, f. eks Lapua eller Hornady, nogle rifler kan bare ikke skyde med et bestemt mærke.

Hvor stor spredning er der tale om på 100 meter?

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 534
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Marinerevolver » 5. aug 2019, 17:58

ER piben fritlægende i skæftet???
Mvh. Marinerevolver :smile: Undskyld men det har jo intet med småkager og gøre. :rolf:
Senest rettet af Marinerevolver 5. aug 2019, 18:05, rettet i alt 1 gang.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af 1900 » 5. aug 2019, 17:59

du har ikke langt til Grenå Skyttekreds
tjek skruer, rensning, frilægning mm. køb mindst 4 forskellige jagtpatroner.
vi har åbent mandag og torsdag aften og hvis du kommer med en fornuftig attitude er du næsten sikker på hjælp
det vil koste dig en halvtredser, og så ved du væsentlig mere :smile:

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af GT9 » 6. aug 2019, 14:33

+1 til nedenstående

Jeg oplevede noget ligende med min CZ601 i .308w og det var Lapua Mega 13g der skulle til for at få en fornuftig samling. :thumbup:
C-X skrev:
5. aug 2019, 13:35
Eeh, gode dyr er rådne, men prøv da lige en kasse Lapua Mega 13g, og se om ikke de kan gøre underværker. Det er ikke en langdistancepatron, som sådan, men mange oplever rigtig god præcision med den. Det er heller ikke en voldsomt dyr patron.

Normal skyder en Tikka godt med det meste. De bruger en 1-11" stigning, så tungere/længere kugler end normen bør være at foretrække (1-12" er gammel norm for kaliberet, mens 1-10" er moderne trend).

Hvis den ikke tager skade af en udflugt, så er skydebanen i Grenaa et godt sted at hente hjælp, hvis man er i tvivl om sin skydning (meget venlige og kompetente bonderøve, af bedste karakter).
Norwegian Blue Parrot

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Flugteren » 6. aug 2019, 15:04

Lapua Mega er en rigtig god patron i langt de fleste kalibre, jeg bruger den til jagt og på 100 m skyder den stort set ens med Norma HP 100 grains i 6.5.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Kortmentyk » 6. aug 2019, 17:00

Hvis den har været forbi bøssemageren, mon så ikke kroningen, fritlægningen af løbet, skruerne, skæftet, montage og baser alt sammen er kontrolleret og efterspændt?
Skød den bedre med den gamle 4x40 kikkert, så er det måske der (den nye kikkert) problemet er?
Eller med ammunitionen som før foreslået.
De tikka rifler jeg har og har haft, har dog aldrig været kræsne.
Hvordan står aftrækket?
Hvordan skyder andre med riflen?
Hvordan skyder du med andre rifler?

Jægersmølf
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. aug 2019, 12:04
Interesser: Småkager
Geografisk sted: Århus

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Jægersmølf » 8. aug 2019, 20:03

Hej Allesammen

Tak for de mange god indspark! Der er så sandelig noget at komme igang med at undersøge og få kigget på...

For at tage det "lette" først, så rensede jeg den selv igennem efter bedste evne efter sidste sæson, men om det er gjort grundigt nok, er bestemt ikke sikkert - jeg vil dog antage at hvis det var der problemt lå, så havde bøssemageren forhåbentlig opdaget det, og ikke sendt mig derfra uden at fortælle mig det ;-)

Mht. spredningen, så synes jeg jo at jeg kan holde den forsvarligt indenfor en bukkeskive, så det er vel sådan en håndbolds størrelse eller noget i den stil.

Har desværre ikke kunnet finde det præcise fødeår for min riffel, men umiddelbart så ser det ud til at internettet mener at den har en twist rate på 1-11". Her lærte jeg så lige et nyt begreb, men så vidt jeg kan se, så betyder det vel at den godt kan "bære" en noget tungere kugle end de 9,4g Norma træningsammunitionen ammunitionen jeg har forsøgt at indskyde med (og for den sags skyld den Norma råvildt jeg skyder med i øjeblikket). Jeg prøver at køre en tur ned i Huntinglife efter en kasse Laupka, eller er 13g som Laupka'en vejer ikke for meget? (tager også lige en snak med dem dernede).

Mht. Morten273's forslag om at barbere et stykke af pipen, så er det muligvis der det ender, hvis ikke jeg har held med den nye ammunition (og en god omgang rens). Jeg går i forvejen og overvejer at købe en lyddæmper, men synes lige jeg vil have den til at skyde ordentligt, inden jeg invisterer i yderligere udstyr til den. Men det kan jo være det ender med at jeg må ud og købe mig en god nedstryger ;-)

I hvert tilfælde, endnu engang super mange tak for jeres input!

Mvh
Dennis

Jægersmølf
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 5. aug 2019, 12:04
Interesser: Småkager
Geografisk sted: Århus

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Jægersmølf » 8. aug 2019, 20:21

1900 skrev:
5. aug 2019, 17:59
du har ikke langt til Grenå Skyttekreds
tjek skruer, rensning, frilægning mm. køb mindst 4 forskellige jagtpatroner.
vi har åbent mandag og torsdag aften og hvis du kommer med en fornuftig attitude er du næsten sikker på hjælp
det vil koste dig en halvtredser, og så ved du væsentlig mere :smile:
Der er flere der taler godt om Grenå Skyttekreds, så det kunne da godt være man skulle tage derud og skyde lidt, når jeg har fået indkøbt noget passende ammunition. Du skrever at jeg bør medbringe 4 forskellige jagtpatroner, men de skal vel ikke vælges sådan helt tilfældigt? Har du en anbefaling til hvad jeg bør medbringe, hvis vi tager udgangspunkt i at det i hver tilfælde nok ikke skal være Norma ;-)

... Og ved du i hvilket tidsum der er åbent mandag og torsdag, hvilken dag man med størst sansynlighed for at møde nogen derude, som vil kunne give mig lidt vejledning? :-)

Mvh
Dennis

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Raptor357 » 8. aug 2019, 20:44

Køb en patron med et rundnæset projektil som lapua mega. Skyder den ikke acceptabelt, med hverken den eller hvad du ellers har, så er ammunitionen ikke problemet.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Caspian1911 » 8. aug 2019, 23:03

Jægersmølf skrev:
8. aug 2019, 20:21
1900 skrev:
5. aug 2019, 17:59
du har ikke langt til Grenå Skyttekreds
tjek skruer, rensning, frilægning mm. køb mindst 4 forskellige jagtpatroner.
vi har åbent mandag og torsdag aften og hvis du kommer med en fornuftig attitude er du næsten sikker på hjælp
det vil koste dig en halvtredser, og så ved du væsentlig mere :smile:
Der er flere der taler godt om Grenå Skyttekreds, så det kunne da godt være man skulle tage derud og skyde lidt, når jeg har fået indkøbt noget passende ammunition. Du skrever at jeg bør medbringe 4 forskellige jagtpatroner, men de skal vel ikke vælges sådan helt tilfældigt? Har du en anbefaling til hvad jeg bør medbringe, hvis vi tager udgangspunkt i at det i hver tilfælde nok ikke skal være Norma ;-)

... Og ved du i hvilket tidsum der er åbent mandag og torsdag, hvilken dag man med størst sansynlighed for at møde nogen derude, som vil kunne give mig lidt vejledning? :-)
.
Mvh
Dennis
Grenaa Skyttekreds har åben 18:30 - 21:00 mandag og torsdag samt lørdag 9:00 - 12:00. Jeg er derude lørdag, og der vil også være andre erfarne instruktører
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af C-X » 8. aug 2019, 23:20

:goodpost:

Sådan et tilbud bør man tage imod. De er ret dygtige til at fejlfinde på manden bag riflen.

Og ellers er jeg enig med Raptor357, hvis den ikke kan samle med en Lapua Mega, eller har kunnet med noget andet, så er det nok ikke ammunitionen der fejler. I Grenaa sælger de både GGG og Norma GT, som burde gå godt i de fleste rifler. Lapua har flere tungere fuldkappede på programmet, men det vil nok være spildt, hvis riflen ikke vil.

Ham du købte riflen af, har du kontakt til ham? Havde han bedre resultater, med den daværende optik?
Det er lidt ærgerligt at brænde for mange hundrede (måske tusind) kroners ammunition af, hvis det viser sig at du har en defekt optik på riflen, eller den ikke er monteret korrekt. Hæderlig optik behøver ikke koste en formue.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Ras.Killing » 9. aug 2019, 08:26

Først og fremmest - Velkommen til forummet :welcome: :NVFrules:

Dernæst.
Jægersmølf skrev:
8. aug 2019, 20:03
Mht. spredningen, så synes jeg jo at jeg kan holde den forsvarligt indenfor en bukkeskive, så det er vel sådan en håndbolds størrelse eller noget i den stil.
Det er meget stor spredning hvis du spørge mig :???: i en jagtsituation er det selvfølgelig helt fint, men rent våbenteknisk helt ud i hegnet.

To spørgsmål her fra:

1. Har du prøvet at skyde på en indskydningsskive også? Altså en form for skive med et fast sigtepunkt? Bukkeskiven er fin til træning, men ikke indskudning, da du har svært ved at holde på præcis det samme punkt hver gang.

2. Har du prøvet at have den i f.eks en skydebænk eller lign. ? Bare for at eliminere fejl fra skyttens side.

Den bør kunne skyde grupper på størrelse med en 5 krone på 100m med noget fornuftigt ammunition.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af C-X » 9. aug 2019, 08:30

Jeg er uenig i, at det jagtmæssigt er fint, for der er ikke nogen margin for bukkefeber og mindre uheld.
En gruppe bør maksimalt være på en tennisbold, hvis man skal kunne have selvtilliden i orden, når det for alvor gælder, imho.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Lassescout » 9. aug 2019, 09:16

Hvis den har været forbi bøssemageren, mon så ikke kroningen, fritlægningen af løbet, skruerne, skæftet, montage og baser alt sammen er kontrolleret og efterspændt?
Det burde det, men det kan man desværre ikke være sikker på. Derfor mener jeg at den sikre fremgangsmåde er at gå ud fra, at intet af dette er gjort, og så gøre det eller kontrollere om det er gjort. Altså:

1) Rens piben i bund. Bore Foam duer ikke, brug Robla Solo. Gennemvæd piben indvendigt ved at trække det igennem med nylonbørsten. Lad det virke i 10 minutter hvorefter du straffer piben hårdt med bronzebørsten. Gentag 3-5 gange og afslut med patches eller filtpropper til piben er helt ren. Alene den tur kan gøre underværker, hvis det er mangel på rensning der er problemet.

2) Tag hårdt fat i kikkerten og prøv om du kan vrikke, rokke eller twiste den. Hvis der er det mindste der giver sig, er montagen eller en af baserne løse, og du har fundet problemet. Kikkerten skal bogstaveligt talt sidde urokkeligt fast.

3) Tjek om skæfteskruerne er spændte. Pibe og lås må ikke ligge løst i skæftet, men skruerne skal heller ikke voldspændes. For os der ikke har rutinen i at spænde skruer pasende er en momentnøgle god til formålet. Tjek i samme omgang at piben er fritliggende. Man plejer at sige, at en pengeseddel skal kunne glide frit mellem skæfte og pibe helt ned til låsekassen, men jeg kan godt lide at der er endnu bedre plads. Piben svinger mere end man skulle tro under afviklingen af skuddet.

4) Nu er det på tide at tage på skydebanen og afprøve riflen igen. Det er min erfaring at en riffel godt lige kan åbne skudbilledet lidt efter at være blevet renset i bund. Det samler sig igen efter 20-30 skud. Jeg er enig i, at en Tikka bør kunne samle skuddene på en 5´er eller højst en tennisbold på 100 meters afstand, ellers er der noget galt.

Hvis ovenstående ikke løser problemet ville jeg tage riflen til en professionel, og evt. overveje bedding af låsen og pillar bedding til skæfteskruerne. Så skal den skyde ordentligt.

P.S.: Når du har fået løst problemet, så husk at skrive her i tråden hvad det var :smile: .
Senest rettet af Lassescout 9. aug 2019, 11:09, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Strangeguy » 9. aug 2019, 09:20

er rekylskræk et issue? :oops: jeg oplever ofte selv bedre skydning med de mindre kalibre.

når nu du selv er inde på at få monteret dæmper, vil du i samme omgang få lavet en ny krone på piben. det har før gjort underværker, ligesom at flere oplever bedre skydning med dæmper monteret.

jeg er enig i at en spredning svarende til en bukkeskive ikke er acceptabelt. heller ikke til jagt. bare prøv at se en ændring i træfområde hvis afstanden øges til eks 120m. og sige at man kun går på jagt under 100m er nok vanskeligt at overholde når bukken er fremme :blink:

mvh søren

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Ras.Killing » 9. aug 2019, 09:21

C-X skrev:
9. aug 2019, 08:30
Jeg er uenig i, at det jagtmæssigt er fint, for der er ikke nogen margin for bukkefeber og mindre uheld.
En gruppe bør maksimalt være på en tennisbold, hvis man skal kunne have selvtilliden i orden, når det for alvor gælder, imho.
Jeg er både enig og uenig med :biggrin:

Enig i den forstand at man bør kunne placere skuddene mere samlet end det.

Men man har vel netop også valgt skiven på bukken, fordi det er det man mener der er godt nok.

Bid mærke i det sidste. Godt nok, som i at det kan sagtens værre bedre, men placere du skuddene inde for skiven, så er det forsvarligt.

Når trådstarter så samtidig skriver, at han af samme grund ikke skyder til dyr på over 70-80m, så tager han sig jo så også sine forholdsregler og kender sine/riflens begrænsninger.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af C-X » 9. aug 2019, 10:33

Nogle jægere får bukkefeber når de skal til prøve, derfor tillader skiven også sub optimale skud. Under træning, alt efter kaliber, skydestilling mv., så bør man samle væsentligt bedre grupper end bukkeskiven, på 100 meter. Hvis ikke er samvittigheden godt nok ringe, såfremt man tager det resultat med på jagt. Jeg forventer hverken hul-i-hul eller trekløver præcision, men jævn skydning med overskud til mindre fejl.

Respekt for at smølfen vil tage sit problem op og få det løst :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Mister.30-06 » 9. aug 2019, 11:08

Jeg har lige købt en 308W med 1:12 twist.
Inden jeg hentede den, undersøgte jeg hvilke kuglevægt der var optimal til dette twist.
Der var flere forums hvor dette er diskuteret.
Mange mener at med et twist på 1:12, skal du ikke over 175grain (11,3g) på kuglevægt, ellers giver det en stor spredning på f.eks. 100m.
Jeg har prøvet med 180grain, og set en spredning på mellem en tennisbold og en håndbold, på 100m.
Nu kommer jeg ikke til at skyde vildt på denne afstand, da jeg skal bruge min 308'er til åteljakt og drivjagt på vildsvin.
Har også hørt at 165grain (10,7g) skulle gå rigtigt fint i en 308'er med 1:12 twist (også til vildsvin), men har ikke selv testet det endnu.
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Strangeguy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 152
Tilmeldt: 20. mar 2017, 21:38
Interesser: jagt, våben hund
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Strangeguy » 9. aug 2019, 21:05

Ras.Killing skrev:
9. aug 2019, 09:21
Men man har vel netop også valgt skiven på bukken, fordi det er det man mener der er godt nok.
både og. skiven dækker den vitale zone, hvor du med sikkerhed rammer organer der vil medføre en hurtig død. altså et godt drab, men hvis spredningen er den samme som den vitale zone giver det jo ingen plads til at vælge om man vil skyde direkte på bladet eller i tremmekassen. og står dyret på skrå, eller der skydes fra tårn er man også meget hurtigt ude af den sikre zone og risikoen for anskydninger stiger enormt.

mvh søren

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Tikka M55 spreder for meget

Indlæg af Dansken » 10. aug 2019, 11:32

Har du haft mekanismen ude af skäftet og set hvordan der ser ud derinde?
Det er ikke muligvis sådan at skäftet er revnet?
Ligger löbet imod träet i kanalen?

Besvar