Har jeg et "Bubber" kompleks !

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af Rahan » 6. jul 2019, 22:56

Hej gutter.

Jeg er alvorligt bange for jeg har fået et Bubber kompleks !!

Jeg er den lykkelige ejer af en Remington 700 police .338LM som jeg vil bruge til jagt.

Jeg synes at en .338 LM er i bund og grund en fantastisk kaliber. Perfekt til kronvildt, men stadig brugbar til råvildt.
Riflen er udstyret med en mundingsbremse fra fabrikken, og den kan skrues af, så jeg bruger en Sonic 55 lyddæmper på riflen.
Et rimeligt tungt setup, men hulens præcist, og jeg synes ikke der er nogen alvorlig rekyl når jeg skyder.
jeg har haft den i bænk, og den laver de nydeligste små trekløvere på 100m.

MEN når jeg har den med på banen sejler det totalt for mig.
Jeg ved ikke om jeg har en ubevidst respekt/frygt eller lignende der hæmmer min skydning
Fakta er, at jeg kan ikke lave en bare nogenlunde anstændig skudgruppe med riflen !!!
Og nu har jeg ikke lyst til at tage riflen med på jagt når jeg er usikker på mig selv.

Og jeg skal ærligt indrømme, at jeg er ved at give helt fortabt, og pønser på at sælge riflen til en der forstår at udnytte dens potentiale!!

Er der nogen der har nogle gode råd til en kaliberkylling ?? (eller en der evt vil købe riflen)

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af FrederikF » 6. jul 2019, 23:10

Træning, træning, træning.
Men jeg har faktisk meget sjældent set nogen skyde lige så godt med en svær riffel som med en 222!
Jeg forstår ikke hvorfor dette kaliber skulle være bedre til kronvildt end en 7x64 eller lignende. Medmindre man vil skyde dem på 1000m?
Rekylskræk er ikke nem at ændre på.
Tvivlen til en selv og grejet ej heller.
Men træning gør rigtig meget.
Start med at skyde meget (start med et våben kaliber hvor du ikke oplever rekylskræk - kontrolleres bedst ved at lade en buddy lade og så skyde en serie hvor der så indimellem lades uden patron i kammer uden skyttens vidende)

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3584
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af Agamemnon » 6. jul 2019, 23:23

Stop!..... Stands ulykken!

Lad være med at sælge riflen

Den er en udmærket 338 platform, som du sagtens kan blive fortrolig med.

Du kan starte med et par forholdsvis lette og billige "tweaks", der kan gøre den knapt så hårdhændet et bekendtskab.

1. Få dig en anden mundingsbremse. Den fra fabrikken er noget skrammel. Jeg kan anbefale AI's 338 bremse eller Brügger & Thomet's 3 kammer bremse. Begge får den til at slå som en 308'er. Bremserne tager en del mere rekyl end lyddæmpere gør. Og brug så bremse til træning og husk dobbelt høreværn, for den kommer til at støje ganske forfærdeligt.

2. Brug lidt mindre hårdt pumpede ladninger til træning. Gerne nede omkring 250gr. 300gr. kugler genererer en del mere følt rekyl ende de lidt lettere kugler.

3. Køb en stock pack af en slags, så du får et ordentligt (og blødt) anlæg til kinden. Du får formentlig også en bedre placering af øjet, i forhold til din kikkert, med sådan en på. Det var ihvertfald min oplevelse, da jeg havde en 700 police i 300 WM.

Den kaliber er fantastisk og der er ikke ret meget vildt den ikke kan tage og ikke mange mål, ud til omkring 2500m, der kan vide sig sikre.

Jeg elsker min og kunne ikke forestille mig at jeg ville skille mig af med den frivilligt.

Prøv ovenstående. Ellers smid mig en PB, så tager vi den derfra.

Lad være med at sælge den. Dét vil du fortryde, på ét eller andet tidspunkt.😉👍
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af Raptor357 » 7. jul 2019, 02:14

Drop mundingsbremsen helt, brug lyddæmperen og sæt gerne flere moduler på.
Rekylskræk er faktisk ikke bare rekyl der er problemet, lyd kan være et endnu større problem end det fysiske skub.
Lettere ledninger, lette projektiler og en hurtig krudt. Er vejen frem til reduceret rekyl og mundingsbrag/flamme.
Man kan smide en anden gummiklump på enden, en en del af udfordringen er skæftets udformning. Så du kan prøve med et andet skæfte. Et aluskæfte med composit på fra stockys stocks ser normalt ud hvid det er en faktor, det er møg stabilt, man kan få det på mål og ergonomien er i højsæde på det de kalder weatherby facon. Men prøv nu dæmperen på og lette ladninger før du gør mere.
Ellers så aftager jeg gerne problemet for 50kr, min vej :biggrin:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Leo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 2. apr 2009, 15:26
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af Leo » 7. jul 2019, 09:05

Der er kommer rigtig mange gode forslag - problemet er blot, at det er symptomløsning.
Problemet er, at din riffel er for stor - til dig og til de fleste!
For ja, du har Bubberkompleks - nøjagtig ligesom de fleste af os andre har det.
Det er korrekt, at man kan gøre mange tiltag for at gøre kalibren mere behagelig at skyde med, men nøjagtig de samme tiltag kan man også gøre på en mindre kaliber - og så er den endnu mere behagelig at skyde med.

Jeg tror praktisk talt ikke der går en eneste såret hjort rundt i Danmark, der var forendt, hvis kaliberen havde været større.
Til gengæld tror jeg, at halvdelen af de sårede hjorte, der går rundt i Danmark ikke lå der, fordi kaliberen er for stor til jægeren!

I min verden er der ingen tvivl om, at det første og vigtigste tiltag er at få en lyddæmper på, men selv på en 6,5'er gør den en enorm forskel.
DU bliver en bedre skytte med en lille lyddæmpet riffel som du kan håndtere.

Jeg har ofte set, at folk komme på skydebanen med en storkalibret riffel - skyder i øst og vest, men efterhånden får de hullerne ind på papiret. Herefter går de hjem og mener de er klar. Det samme sker næste gang de kommer på banen....., og næste gang.
Desværre sker det også på jagten, men her er det første skud der tæller!!

Så...stik modsat Agamemnon's sidste linje vil jeg sig: Sælg den - du kommer aldrig til at fortryde det!
.....og den kan så måske blødes op til: Behold den, men køb en lille kaliber, som du bruger til jagt.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af C-X » 7. jul 2019, 10:27

Jeg er ingen særligt dygtig eller erfaren riffelskytte, men jeg kender dog mine begrænsninger. I starten døjede jeg noget, med det meget uensartede skydninger, i liggende skydestilling. Heldigvis kunne en dygtig instruktør på banen, i Grenaa, hurtigt rette mig ind med en støvlesnude. Det gav mig mig den sidste fornødne selvtillid til riffelprøve og videre. Senere har bl.a. Rixen opdraget lidt på mig.

En ny riffel kan godt være som at starte forfra. Få en instruktør til kigge på din skydning.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af HR » 7. jul 2019, 12:55

Du får svært ved at træne rekylskræk væk med en riffel der slår dig. Jo mere du skyder jo mere slår du dog og jo mere sætter det sig i kroppen. Køb i stedet en 700er i 308 eller 30-06 og træn primært med den. Så kan du nøjes med at skyde en enkelt serie med 338eren. Alle rifler over 22LR bliver ubehagelige efter er antal skud. Hvor grænsen går er forskellig fra person til person. Du flytter med din personlige grænse ved at skyde inden for den.

[personlig holdning on] En anden fordel ved at træne med en almindelig 30er er at den rent faktisk er egnet til jagt, i modsætning til 338 som er legetøj til langdistanceskydning [personlig holdning off].

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af NWF » 7. jul 2019, 13:20

Har du fået andre til at skyde med den og se om de kan skyde bedre? Måske er der noget galt med dit setup når den ikke er i bænk - kort sagt behandler du den måske "forkert" når du skyder med den.

Jeg har en kammerat som havde problemer med at få indskudt sin .308 - jeg skød tættere grupper med den end han selv gjorde da jeg var vant til modellen - og problemet viste sig at være at den simpelthen hoppede for meget for ham ift til hans tidligere riffel, og han ikke fik gjort de rigtige tiltag til at få hopperiet under kontol når han skød - så det at få en second opion på er måske en start for at udelukke rekylskræk

Er det rekylskræk ville jeg i første omgang beholde sættet til senere brug, og forsøge at arbejde med skrækken ved at "gear" ned i mindre kalibere. Læste en artikel omkring det på et tidspunkt, og anfalingen var at man ikke kun skulle tage et skridt tilbage(f.eks ned til 300WM i dette tilfælde), men skulle tage et par skridt længere ned, og så starte der og igen kunne kontrollere ens "skræk"

Håber du finder en løsning :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af Rahan » 7. jul 2019, 18:44

Jeg skyder som sagt med en Sonic 55, og der er et par ekstra moduler på.
Og jeg synes at dæmperen gør det rigtig godt.
Både mht dæmpning af støj og rekyl.
Den følte rekyl synes jeg bestemt ikke der er værre, end når jeg skyder med min .308.
Jeg skyder liggende, med bipods og rearbag.
Jeg synes at opsætningen er stabil, men jeg sejler stadig rundt med riflen :wall:
Det er faktisk så galt, at jeg skyder bedre på 100m med min marlin 45-70 !!
Jeg har overvejet et andet skæfte, skæftet på police modellen er et yderst stabilt skæfte, men meget tyk.
Men et nyt skæfte er jo en træls investering hvis det nu ikke hjælper alligevel :(

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af FBN » 7. jul 2019, 20:58

Det minder næsten om da jeg kyssede kikkerten
på min mauser 6.5x55 da jeg var 16 det sagde
bare smask :oops:

Efter 5 minutter prøvede jeg at skyde med den igen
skud smuttede til højre og venstre, prøvede så med
min fars Carl gustaf de sad perfekt, igen med mauser
det fløj rundt.

Efter 4 uger blev den solgt, fik en parker hale 270w
den ramte jeg næsten hul i hul med.

Far har prøvet det samme med en 3006, den blev
også solgt.

Var det mig ville jeg finde et våben så lille så muligt
i kaliber og skyde med den..

6.5x55 har været den mest brugte i dk og sv den
har væltet alt fra kærdesmut til store kampvogne
men nu dur den pludselig ikke grundet folk åbenbart
ikke kan ramme ordentlig
(lille provokation kan forkomne i teksten :grimasse: )

Gid vind med at finde de vise sten :rock:
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af Boryx » 7. jul 2019, 21:11

PerNielsen skrev:
7. jul 2019, 18:44
Jeg skyder som sagt med en Sonic 55, og der er et par ekstra moduler på.
Og jeg synes at dæmperen gør det rigtig godt.
Både mht dæmpning af støj og rekyl.
Den følte rekyl synes jeg bestemt ikke der er værre, end når jeg skyder med min .308.
Jeg skyder liggende, med bipods og rearbag.
Jeg synes at opsætningen er stabil, men jeg sejler stadig rundt med riflen :wall:
Det er faktisk så galt, at jeg skyder bedre på 100m med min marlin 45-70 !!
Jeg har overvejet et andet skæfte, skæftet på police modellen er et yderst stabilt skæfte, men meget tyk.
Men et nyt skæfte er jo en træls investering hvis det nu ikke hjælper alligevel :(
Prøv lige at droppe den rear bag, og så hold ordentligt fast i forskæftet når du skyder. Nogle rifler skyder (primært større kalibre) kun godt hvis forskæftet er ordentlig fastholdt (og det var dit måske i bænken?).

Læs evt. Artiklen af Nathan Foster “Hold that forend”!

//Bo

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af Raptor357 » 7. jul 2019, 22:00

Allerede på min lille .300 wm skal man holde i forskæftet for at skyde hædderligt.
Jeg har aldrig prøvet at skyde uden at holde i forskæftet på min .458, den ville nok lande et sted uden for bukken.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af Rahan » 7. jul 2019, 22:09

Jeg må indrømme, at jeg ikke holder med et fast greb i forskæftet jeg skyder.
Det skal prøves næste gang jeg kommer på banen ! Desværre kan det først blive efter ferien :(
Men det ville sørme være lækkert hvis det bare er sådan en dum detalje der gør forskellen !!

Skønt med nogle gode indput :numberone:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af Raptor357 » 7. jul 2019, 22:56

PerNielsen skrev:
7. jul 2019, 22:09
Jeg må indrømme, at jeg ikke holder med et fast greb i forskæftet jeg skyder.
Det skal prøves næste gang jeg kommer på banen ! Desværre kan det først blive efter ferien :(
Men det ville sørme være lækkert hvis det bare er sådan en dum detalje der gør forskellen !!

Skønt med nogle gode indput :numberone:
Jeg benytter blot et relativt let greb hvor jeg nok trækker ned i forskæftet med nogle kilo.
Den er jo ikke fuldautomatisk og har brug for et “dødsgreb” for at holde retningen. :rolf:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af 458hunter » 8. jul 2019, 11:27

Raptor357 skrev:
7. jul 2019, 22:00
Allerede på min lille .300 wm skal man holde i forskæftet for at skyde hædderligt.
Jeg har aldrig prøvet at skyde uden at holde i forskæftet på min .458, den ville nok lande et sted uden for bukken.
Der kan jeg så sige at med en dæmper på i hvert fald, er det ikke et problem på min 458 Lott med 350gr projektiler med 75gr N540 under. Der sad de to testskud indenfor 2cm og lige i prik.

Så det har helt sikkert noget med skyde stilling og skæfteudformning at gøre.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af Raptor357 » 8. jul 2019, 15:40

Chrstn_Olsen skrev:
8. jul 2019, 11:27
Raptor357 skrev:
7. jul 2019, 22:00
Allerede på min lille .300 wm skal man holde i forskæftet for at skyde hædderligt.
Jeg har aldrig prøvet at skyde uden at holde i forskæftet på min .458, den ville nok lande et sted uden for bukken.
Der kan jeg så sige at med en dæmper på i hvert fald, er det ikke et problem på min 458 Lott med 350gr projektiler med 75gr N540 under. Der sad de to testskud indenfor 2cm og lige i prik.

Så det har helt sikkert noget med skyde stilling og skæfteudformning at gøre.
jeg skyder ikke med 45-70 ladninger :biggrin:
500gr projektil og 84-85gr norma 203b krudt.
Så flytter riflen sig lidt mere, men jeg har heller ikke dæmper på den, og jeg vælger konsekvent liggende skydning fra. :giggle:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Har jeg et "Bubber" kompleks !

Indlæg af 458hunter » 8. jul 2019, 18:36

Raptor357 skrev:
8. jul 2019, 15:40
Chrstn_Olsen skrev:
8. jul 2019, 11:27
Raptor357 skrev:
7. jul 2019, 22:00
Allerede på min lille .300 wm skal man holde i forskæftet for at skyde hædderligt.
Jeg har aldrig prøvet at skyde uden at holde i forskæftet på min .458, den ville nok lande et sted uden for bukken.
Der kan jeg så sige at med en dæmper på i hvert fald, er det ikke et problem på min 458 Lott med 350gr projektiler med 75gr N540 under. Der sad de to testskud indenfor 2cm og lige i prik.

Så det har helt sikkert noget med skyde stilling og skæfteudformning at gøre.
jeg skyder ikke med 45-70 ladninger :biggrin:
500gr projektil og 84-85gr norma 203b krudt.
Så flytter riflen sig lidt mere, men jeg har heller ikke dæmper på den, og jeg vælger konsekvent liggende skydning fra. :giggle:
:thumbup: godt ord igen :)

Jeg må se at få ladt nogen voksenladninger :)

Besvar