Standart laser patron som passer i flere kalibre?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Helgus
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 6. apr 2019, 10:37
Interesser: 2.verdenskrigs våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Standart laser patron som passer i flere kalibre?

Indlæg af Helgus » 6. jun 2019, 13:15

Hej - jeg har rifler i 3006, 308, 303, US carabine 30 og 7,62 -39.
Har I kære NVF’ere et forslag til en universel der kan passe i alle? Jeg har prøvet med den model der med et skaft stikkes ned i mundingen, men synes det er optimalt( jeg ved den skal drejes så man finder x midten).

Helgus
Senest rettet af Refraktorius 7. jun 2019, 01:03, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Standart laser patron som passer i flere kalibre?

Indlæg af T-REX » 7. jun 2019, 04:36

Den eneste, der passer til dem alle, er den, du stikker ind i mundingen.

Den drejes, for at udvide den "plastikprop" der kan justeres, i dia.
Når denne er maskimalt udvidet, så bør Laseren, være centreret.
- - - Beware: Hvis man bruger for mange kræfter, knækker plastikken.

Det er stadig kun en grovjustering, så du nok er på papiret, når du kommer, på banen.
Det samme gælder, når man bruger en laserpatron.

En 308/30-06, har forskellige længder, men en 308'er kan gå ned, i et 30-06 kammer.
.303 British har rand, og en 308/30-06 lås vil ikke kunne lukke, med denne, i kammeret.
.30 US Carbine, har en meget mindre diameter. (9mm mod knap 12)
7,62x39 er meget kortere, og vil rale rundt, i et .308 kammer.

Hvis du skal bruge en Laserpatron, så ville du kunne bruge en, til .30 Us Carbine, og så dreje en adapter, til hver, af de andre kalibre.
Dette er dog ikke et produkt, jeg nogensinde har set.
Evt. brug en .22LR Laserpatron, og adaptere, til denne, så kan den bruges, fra .22LR til 700 Nitro Express, bare du laver den rigtige adapter.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Standart laser patron som passer i flere kalibre?

Indlæg af Kenned » 7. jun 2019, 13:00

JRexA skrev:
7. jun 2019, 04:36
Den eneste, der passer til dem alle, er den, du stikker ind i mundingen.

Den drejes, for at udvide den "plastikprop" der kan justeres, i dia.
Når denne er maskimalt udvidet, så bør Laseren, være centreret.
- - - Beware: Hvis man bruger for mange kræfter, knækker plastikken.

Det er stadig kun en grovjustering, så du nok er på papiret, når du kommer, på banen.
Det samme gælder, når man bruger en laserpatron.

En 308/30-06, har forskellige længder, men en 308'er kan gå ned, i et 30-06 kammer.
.303 British har rand, og en 308/30-06 lås vil ikke kunne lukke, med denne, i kammeret.
.30 US Carbine, har en meget mindre diameter. (9mm mod knap 12)
7,62x39 er meget kortere, og vil rale rundt, i et .308 kammer.

Hvis du skal bruge en Laserpatron, så ville du kunne bruge en, til .30 Us Carbine, og så dreje en adapter, til hver, af de andre kalibre.
Dette er dog ikke et produkt, jeg nogensinde har set.
Evt. brug en .22LR Laserpatron, og adaptere, til denne, så kan den bruges, fra .22LR til 700 Nitro Express, bare du laver den rigtige adapter.
Man behøver ikke en laserpatron til 700 nitro express - man skyder bare et enkelt skud, og man ved man har ramt dér hvor der kommer lys ind gennem volden :giggle:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Standart laser patron som passer i flere kalibre?

Indlæg af HappyNanoq » 7. jun 2019, 15:06

Der findes nogle kaliber-specifikke (kaliber-kompatible) indstikspatroner med laser i - selvfølgelig.

Men de virker kun i de kalibre som er indbyrdes kompatible med hinanden - såsom .243 der er baseret på .308 osv, der vil samme laser passe i kalibre der er baseret på samme hylster.

Og så findes der "bore sighters" (til mundingen), dem er jeg dog lidt modstander af.
Ikke fordi jeg er pernittengryn når jeg renser våbnet og risikerer at beskadige riffelgangene i mundingen af riflen :
* men fordi den tynde "stang" som rækker ind i våbnet kan være skæv og sende prikken et forkert sted hen
* fordi en kollega engang lånte min, og tværede bore sighteren hårdt ind i sin riffel og riffelgangene lavede en dyb ridse i den koniske del af boresighteren, så jeg ikke kan bruge den til dén kaliber længere
* fordi plastic-dimserne der virker lidt som rawlplugs er i noget billigt plastic, så en kammerat havde beskadiget en anden kalibers plug.

Og så findes der en forældet type som faktisk er den bedste, hvor laseren indsættes i stedet for låsen, med tippen i kammermundingen, og hele justeringen af laseren sker ved at ændre bagenden af laseren til man kun kan se prikken - for hvis der kommer lidt lys ude som en del af en "ring" udenom prikken, så er det laseren der leger lidt ind i riflingen og prikken er derfor ikke igennem center af løbet.
Den findes i en version med konisk front og vil altid være kompatibel med alt fra .22rimfire til store elefantrifler - uden at være låst til nogle få specifikke kalibre - og uden at skulle stoppes ind i løbet eller risikere at være det mindste skæv eller andet.
Den er desværre en lille smule omstændig at bruge og kræver lidt øvelse samt tid, så derfor er "patron"-kammerspecifik/kammer-kompatible laserenheder på markedet i dag.


Selv vil jeg hellere kigge igennem løbet og manuelt bore sighte - og så ellers starte på 20m og få retningen verificeret - så 50m og se om højden er helt hen i vejret - og så 100m eller 200m for at indskyde.
Jo, jeg bruger så 1-2 skud på 20 og 1-2 på 50m før jeg laver indskydningen, men selv med .338LM så overlever jeg sku nok de 35kr pr skud den éne gang jeg skal indskyde. Kontrolskydningen slipper man jo fortsat ikke udenom.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar