Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af Nielshm » 28. maj 2019, 08:38

Når jeg læser våbentest, så går man som regel meget op i, at aftrækkeren skal have et kort reset, så næste skud kan komme så hurtigt som muligt, med minimal fingerbevægelse.
Når jeg skyder, så kan jeg ikke lade være med at fingeren slipper aftrækkeren efter hver skud, så hele bevægelsen skal starte forfra igen.
Og jeg prøver virkelig, men jeg kan ikke tvinge fingeren til at blive inde, og så bare "vippe lidt" for at få næste skud klar.

Hvad gør I egentligt?
Senest rettet af Refraktorius 29. maj 2019, 07:59, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Skydeteknik med 9 mm.

Indlæg af Bofhenator » 28. maj 2019, 09:25

Nielshm skrev:
28. maj 2019, 08:38
Når jeg læser våbentest, så går man som regel meget op i, at aftrækkeren skal have et kort reset, så næste skud kan komme så hurtigt som muligt, med minimal fingerbevægelse.
Når jeg skyder, så kan jeg ikke lade være med at fingeren slipper aftrækkeren efter hver skud, så hele bevægelsen skal starte forfra igen.
Og jeg prøver virkelig, men jeg kan ikke tvinge fingeren til at blive inde, og så bare "vippe lidt" for at få næste skud klar.

Hvad gør I egentligt?
Sætter farten ned.

Hvis du ikke kan gennemføre det del element du træner i den hastighed du træner, så sæt farten ned. Evt hele aftræks seancen, med overdrevet langt efteraftræk og så laaaaaangsomt ud og find dit reset.

Gentag tusind gange... Eller til det sidder der ved alle hastigheder.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

BMadsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 366
Tilmeldt: 27. apr 2006, 09:18
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Skydeteknik med 9 mm.

Indlæg af BMadsen » 28. maj 2019, 09:32

Nogle kan lave små hurtige og præcise bevægelser, andre er lidt mere grov-motoriske og kan ikke. Det betyder ikke noget ift. skydningen, når bare du kan lave aftrækket uden at påvirke sigtebilledet.

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Skydeteknik med 9 mm.

Indlæg af Nielshm » 28. maj 2019, 17:46

Jeg synes ellers jeg har ret fin motorik, men der kan jeg ikke få det til at lykkes. Hvis det ellers kan virke, så der være lidt tid at spare til terræn =mere tid til sigtet.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Skydeteknik med 9 mm.

Indlæg af Raptor357 » 28. maj 2019, 17:56

Mit bud er at din fejl er bevidst aftræk og du endnu ikke er klar til at beherske den teknik.
en farlig del af det bevidste aftræk er at man gør klar til næste skud fær det skud man er igang med er afgivet.
havde jeg været din træner ville jeg observere lidt hvad du laver og formentligt instruere dig om kun at lade et skud i magasinet og holde sigtebilledet et haltv til halt sekund efter skuddet, mens du stadig holder aftrækket.
Jeg kalder det halvautomat syge og det gør at man finder på at sløse fordi at man ikke er tilstede i skuddet men næste skud.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Slettet bruger

Re: Skydeteknik med 9 mm.

Indlæg af Slettet bruger » 28. maj 2019, 23:09

Ja jeg siger bare træning træning træning.
Fokuser på at holde aftrækkeren inden efter hvert skud evt start med luft pistolen og få det til at køre der så med 22 og så med grov.
Vær ligeglad med hvor du rammer hvis ikke aftrækket er godt nok. Men sigt selvfølgelig stadig. Du skal bare ikke juble over en 10'er hvis aftrækket ikke var som du ønskede.

Måske du er lidt sludræd og er begyndt på grov for tidligt.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Skydeteknik med 9 mm.

Indlæg af Ras.Killing » 29. maj 2019, 03:27

Hvilken 9mm har du?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 149
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Skydeteknik med 9 mm.

Indlæg af Nielshm » 29. maj 2019, 05:49

Jeg har jo skudt grov de sidste 20 år, men revolver, så det der med reset og mulighed for at holde fingeren inde, har aldrig været et tema. Jeg skyder da også fint med min 9 mm, og laver næsten ingen aftræksfejl.
Jeg har bare aldrig tænkt på at det kunne være en mulighed at holde fingeren inde og bare slippe en lille smule, og nu hvor jeg eksperimenterer, så er det sværere end som så at tvinge mig selv til.
Min Shadow 2 har jeg haft et år nu.

Slettet bruger

Re: Skydeteknik med 9 mm.

Indlæg af Slettet bruger » 29. maj 2019, 07:18

Nielshm skrev:
29. maj 2019, 05:49
Jeg har jo skudt grov de sidste 20 år, men revolver, så det der med reset og mulighed for at holde fingeren inde, har aldrig været et tema. Jeg skyder da også fint med min 9 mm, og laver næsten ingen aftræksfejl.
Jeg har bare aldrig tænkt på at det kunne være en mulighed at holde fingeren inde og bare slippe en lille smule, og nu hvor jeg eksperimenterer, så er det sværere end som så at tvinge mig selv til.
Min Shadow 2 har jeg haft et år nu.
Okay ja 20 år.
Du skal aftræne motorisk hukommelse det svært.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af Refraktorius » 29. maj 2019, 08:00

Præcis det Cardude siger!


Jeg har brugt en del tid på at lære folk at skyde (og ramme) med pistol.

I 9 ud af 10 tilfælde er det et problem hvis folk slipper aftrækkeren mellem skuddene. Som det er sagt et utal af gange, så fører det til at man mukker i skuddet, fordi bevægelsen kravler længere og længere ind i aftrækket.

Drop 9 mm og skyd med klikpatroner, luftpistol og .22 igen, indtil du kan holde aftrækkeren inde efter skuddet, og kontrolleret føre den frem, så du mærker aftrækkermekanismen resette til næste skud.
Du kan jo sagtens tage et tøraftræk uden at slippe aftrækkeren straks den klikker?

Det er en dårlig vane/refleks du skal aflære.


Lad en kammerat lade et magasin med en blanding af klikpatroner og skarpe til dig. Så får du på mest brutale vis demonstreret, om du laver aftræksfejl eller ej.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af Niels » 6. jun 2019, 17:36

Refraktorius skrev:
29. maj 2019, 08:00

Lad en kammerat lade et magasin med en blanding af klikpatroner og skarpe til dig. Så får du på mest brutale vis demonstreret, om du laver aftræksfejl eller ej.
En mesterlig og virkeligt effektiv tilgang.
Jeg plejer at tage den mede vores skytter, ved at skytten afleverer våben og magasin og vender ryggen til.
Så lader jeg en patron i magasinet, eller måske gør jeg ikke, og tager ladegrebet inden han får den igen.

Der skal sjældent ret mange klikkere til før at det er synligt for den det går ud over, hvor galt det egentlig kan gå.
De fleste ved efterhånden hvad der skal ske, når jeg går helt op i båsen til dem og beder om våbenet.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af Refraktorius » 6. jun 2019, 17:48

Nogle gange er skytter som hårdnakket insisterer på, at de IKKE LAVER AFTRÆKSFEJL på vej på næsen ud over skydelinjen når den klikker, og hele deres krop var i gang med at presse mod rekylen.


Når jeg selv skyder revolver, lader jeg ofte med fem skarpe og en afskudt, så jeg også holder mig selv i ørerne.
Erkendelsen af, at ens krop laver numre, hvis ikke man er efter den, er værdifuld.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Slettet bruger

Re: Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af Slettet bruger » 6. jun 2019, 17:56

Jeg er helt Enig i hvad i siger.

Aftræksfejl er nemme at bevise svære at træne væk.

Og en god egen kontrol med 5 skarpe og en afskudt har jeg også selv gjort.
Dog skal man lige holde tungen lige i munden. Hvis nu det er en skarp klikker med forsinket afgang så er det pludseligt ekstra farligt husk at give den 10 sekunder for lige at se at det ikke er der ser sker med mundingen i sikker retning.


Måske det er bedre med en hjælper der ved hvornår trænings klikkeren skal komme.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af Niels » 6. jun 2019, 20:07

Jeg synes, at den nemmeste måde at træne aftræksfejlene væk på er kliktræning på en plet på væggen, og så 1000'vis af skud med luftpistol og .22, så den gode teknik begynder at indfinde sig.
Det er dether med at lære at acceptere at sigtebilledet bevæger sig, imens man klemmer på aftrækket istedet for at snuppe skuddet.
Det virker ret godt for mig, men klikkene kan ikke erstatte huller i skiverne.

Rink har et link til et par nedskalerede skiver, der passer med en afstand på enten 2 eller 3 m. Man skal bare huske at checke våbnet inden man begynder, ellers kommer der ekstra ventilation i køleskabet.

Find dem her : https://www.formgriffe.de/en/shpPfCnt.php?sCI=125
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af Sierra13 » 6. jun 2019, 20:16

Jeg træner aftrækker teknik på luft, uanset om det er pistol eller riffel.
Med højre hånd bliver fingeren altid på aftrækkeren, med venstre hånd, der kan det godt ske jeg har brug for et "hard reset" sommetider

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af Ras.Killing » 6. jun 2019, 20:19

Niels skrev:
6. jun 2019, 20:07
Rink har et link til et par nedskalerede skiver, der passer med en afstand på enten 2 eller 3 m. Man skal bare huske at checke våbnet inden man begynder, ellers kommer der ekstra ventilation i køleskabet.
Nu bliver jeg forvirret :what:

Var hele øvelsen ikke, at man ikke skulle vide om våbnet var ladt eller ej...

:giggle: :giggle: :giggle:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af Niels » 6. jun 2019, 20:23

Morten273 skrev:
6. jun 2019, 20:16
Jeg træner aftrækker teknik på luft, uanset om det er pistol eller riffel.
Med højre hånd bliver fingeren altid på aftrækkeren, med venstre hånd, der kan det godt ske jeg har brug for et "hard reset" sommetider
Det er godt, men - det kan godt være en god ide at rode en .22 ind i legen, den har et noget tungere aftræk end match-luftpistolerne og skal holde det samme ensomme kg på aftrækket, som grovpistolerne.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af Fast Fumble » 7. jun 2019, 10:51

Niels skrev:
6. jun 2019, 20:07
Jeg synes, at den nemmeste måde at træne aftræksfejlene væk på er kliktræning på en plet på væggen, ...
Nix, det virker ikke.
Aftræksfejl er kanon lette at træne væk, når skytten ved der ikke kommer rekyl. Men det sekund skytten tror der igen er rekyl, er de tilbage igen.

Et tomt hylster blandt de skarpe i magasinet, er kanon godt til at afsløre, om der er aftræksfejl - og ikke mindre væsentligt: Til at overbevise skytten om hvad problemet er.

Men at få det trænet væk?
Luftpistol er godt til at identificere fejlen, og diagnosticere detaljeret, men er det bare flinching, hjælper luftpistolen ikke, fordi der er ingen rekyl.
Mange tusinde .22lr skud er en virkelig god ballast! Og rigtig mange grovpistol skytter er skiftet til grov, før de havde tilstrækkelig ballast fra .22 til skiftet.
Men nu står man der, på banen med sin 9mm, og laver flinching. What to do?
Sort prik på hvid baggrund. Simpelt sigtebillede, så der ikke er distraktioner, og så det er tydeligt, når sigtet bliver uroligt. Afstand 12-15m. Og så laaaaangsooooomme aftræk! Og mange af dem. Og hvis sigtebilledet bliver uroligt, eller skuddene ikke sidder hvor de skal, så lad være med at tage skuddet. Sænk pistolen og start forfra. Maaange skud på den måde. Man skal mestre det langsomt, før man kan gøre det hurtigt. Kadencen øges kun i den takt at skyttens træf tillader det.
Men det er også her man tager et kritisk blik på skyttens håndfatning, skydestilling, balance, anbefaler briller, double-plug og mange andre ting. Jo mere sikker skytten føler sig, jo nemmere at undgå flinching.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af Niels » 7. jun 2019, 18:31

Fast Fumble skrev:
7. jun 2019, 10:51
Niels skrev:
6. jun 2019, 20:07
Jeg synes, at den nemmeste måde at træne aftræksfejlene væk på er kliktræning på en plet på væggen, ...
Nix, det virker ikke.
.
.
.
Men nu står man der, på banen med sin 9mm, og laver flinching. What to do?
Sort prik på hvid baggrund.
Det glæder mig at vi på trods af alt er enige :mrgreen:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af Fast Fumble » 7. jun 2019, 19:31

Niels skrev:
7. jun 2019, 18:31
Fast Fumble skrev:
7. jun 2019, 10:51
Niels skrev:
6. jun 2019, 20:07
Jeg synes, at den nemmeste måde at træne aftræksfejlene væk på er kliktræning på en plet på væggen, ...
Nix, det virker ikke.
.
.
.
Men nu står man der, på banen med sin 9mm, og laver flinching. What to do?
Sort prik på hvid baggrund.
Det glæder mig at vi på trods af alt er enige :mrgreen:
Måske træder min mening ikke helt tydeligt frem?
Jeg anbefaler ikke KLIK, jeg anbefaler BANG!
Min pointe er, at flinching ikke kan trænes væk med tør-træning, kun med live træning.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af Refraktorius » 8. jun 2019, 09:07

Tørtræningen har også værdi, men jeg er helt enig i, at den værdi ikke er i forhold til "flinching".

Der hvor tørtræningens værdi IMHO er størst, er til at træne opbygning og kontrol af skydestilling, åndedræt, korrekt sigte og korrekt aftræk.
Et lasertrænings"våben" gør også dette.

Kroppens reaktion på, at våbnet siger bang og spjætter i hånden er netop pillet ud.
Tørtræningen tager heller ikke højde for det meget relevante element at bringe våbnet tilbage i sigtelinjen og "finde" det korrekte sigte igen efter skuddet.


En ny og interessant skyttefejl har jeg set mange lave når der er elektronisk markering: De er simpelthen på vej over på skærmen stort set inden projektilet er nået ud af piben!



..... en anden ting som er værdifuldt er, at huske sigtebilledet i det øjeblik skuddet gik. Smag på skuddet, find sigtebilledet igen og tænk over hvor det reelle retningspunkt var.
(Men det giver først mening når man er godt kørende på det øvrige skydetekniske)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Slettet bruger

Re: Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af Slettet bruger » 8. jun 2019, 13:31

Refraktorius skrev:
8. jun 2019, 09:07



En ny og interessant skyttefejl har jeg set mange lave når der er elektronisk markering: De er simpelthen på vej over på skærmen stort set inden projektilet er nået ud af piben!

folk der skyder med kikkert til at spotte skudene på skiven gør stortset det samme at de er på vej ned i kikkerten inden skudet har ramt.

også derfor jeg siger til skytter med under 2 års erfaring, glem kikkerten koncentrer dig om hvert skud og at gøre det rigtigt.

jeg skyder selv ikke med kikkert og jeg prøver at lade vær med at kikke på skærmen når jeg skyder på baner med elektronisk markering.
det er jo i princippet lige gyldigt hvor man ramte, når man gør det rigtigt så ved man at man har ramt midten, når det ikke er gået perfekt så er den ikke i midten, hvor den faktuelt rammer er principielt ligegyldigt det er kun noget man kan bruge til at kvantificere hvor god man er til at ramme midten ikke hvor god man er til at skyde.

laver man fx den samme aftræksfejl hver gang, og justerer pistolen efter det så rammer man måske midten men fra gang til gang skal man måske skrue på pistolen. jeg tror det er år siden jeg har skruet på mine pistoler, udover ved skift mellem 15 og 25 meter.

jeg kan prale af at have skudt 551 på standard pistol her for et par uger siden til divisionsskydning. modsat mange andre havde jeg ikke kikkert med.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af Refraktorius » 8. jun 2019, 13:44

En jeg blev trænet af formulerede det som: “Der findes kun det skud du skyder nu. Glem alt om det du skød før og lad være med at tænke på det der kommer bagefter”.


Hvis man kan se, at man har skudt et dårligt skud, så kan det sagtens bringe en ud af balance, så man også laver ged i de efterfølgende.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
OverSjanten
This member is
This member is
Indlæg: 513
Tilmeldt: 15. jan 2007, 09:54
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 81 times
Been thanked: 131 times

Re: Skydeteknik med 9 mm: jeg kan ikke lade være med at slippe aftrækkeren!

Indlæg af OverSjanten » 17. jun 2019, 07:29

:goodpost:
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Besvar