Browning skæfte går i opløsning

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Jeep
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 29. maj 2013, 09:30
Interesser: jagt
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 2 times

Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Jeep » 29. apr 2019, 23:40

HJÆLP Skæftet på min Browning x-Bolt går i opløsning. Det er et syntetisk plast- eller fiberskæfte. Det er blevet sådan helt fedtet ligesom maling der ikke er helt tør. Er der noget jeg kan gøre for at få det "tørret" eller er det den trælse løsning at købe et nyt skæfte? Nogen der har erfaringer de vil dele.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af C-X » 30. apr 2019, 00:04

Har du givet det olie eller rengøringsprodukter, der kan have reageret med plasten?

Jeg ville snakke med forhandleren, upåagtet at garantien for længst er udløbet. Der kan have været recalls, eller også vil producenten måske gerne være behjælpelig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af BentxBetjent » 30. apr 2019, 05:48

Jeep skrev:
29. apr 2019, 23:40
HJÆLP Skæftet på min Browning x-Bolt går i opløsning. Det er et syntetisk plast- eller fiberskæfte. Det er blevet sådan helt fedtet ligesom maling der ikke er helt tør. Er der noget jeg kan gøre for at få det "tørret" eller er det den trælse løsning at købe et nyt skæfte? Nogen der har erfaringer de vil dele.
Læser lige med her. Det har jeg prøvet med en elektrisk proptrækker. Der er jeg rimelig sikker på at det var et rengørings middel der gjorde det.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Kleth » 30. apr 2019, 06:58

Hvis det er et overmoulded (gummieret) skæfte så er der nok ikke så meget at gøre end at tale med forhandleren/importøren og alternativt købe et nyt skæfte.

Jeg prøvede noget lignende med et lakeret skæfte på en brugt riffel og der vaskede jeg skæftet i varmt vand med sæbespåner og en stiv kunstofbørste og det virkede.
Kommer du ingen vejene med forhandleren, så er der vel ikke noget forgjort i at prøve sæbevand.

Jeg havde også en blød rekylkappe på min .22lr jeg købte brugt og den gik i opløsning så jeg udskiftede den. Står riflerne eller har de stået med olie, så løber der nemt olie ned over dem og det er der rigtigt meget blød plast/gummi der ikke kan tåle og så går det i opløsning. Der er også rengøringsmidler der kan have samme effekt på gummi/blød plast.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 658
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af 10-22 » 30. apr 2019, 08:53

BentxBetjent skrev:
30. apr 2019, 05:48
Jeep skrev:
29. apr 2019, 23:40
HJÆLP Skæftet på min Browning x-Bolt går i opløsning. Det er et syntetisk plast- eller fiberskæfte. Det er blevet sådan helt fedtet ligesom maling der ikke er helt tør. Er der noget jeg kan gøre for at få det "tørret" eller er det den trælse løsning at købe et nyt skæfte? Nogen der har erfaringer de vil dele.
Læser lige med her. Det har jeg prøvet med en elektrisk proptrækker. Der er jeg rimelig sikker på at det var et rengørings middel der gjorde det.
Faktisk noget så simple som div hudpleje produkter til din hænder, kan gå i forbindelse med gummi og gøre at det begynder at blive fedtet og mærkeligt.
Jeg har oplevet det med Locobase og visse Plum produkter.
10-22

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af C-X » 30. apr 2019, 09:03

DEET baseret myggebalsam ligeså. Der er nok der er farligt, for sådan et vedligeholdelsesfrit skæfte.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Boerge » 30. apr 2019, 09:15

Hm -- gad vide, om de får lavet deres syntetiske skæfter hos ECCO-sko :rolf: :rolf: ( undskyld hvis afsporing af tråd - skulle en gang til fin fest, og iførte mig mine sorte Ecco-sko, som havde stået ubrugt i nogen tid. Da jeg begyndte at gå i dem, smuldrede sålerne helt fra hinanden )
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Pistolero
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 3. apr 2009, 11:30
Interesser: Fitness & skydevåben
Geografisk sted: Fyen
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Pistolero » 30. apr 2019, 09:54

Står dit våbenskab i kælderen?

Mange af mine plastik/gummi ting begynder at smelte efter nogle år nede i min kælder.
Lige fra fiskegrejet til gummiet på mine USB-stik :???:
Du misser 100% de skud du aldrig tager.

Jeep
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 29. maj 2013, 09:30
Interesser: jagt
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 2 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Jeep » 30. apr 2019, 11:44

Det er sådan et gummieret skæfte. Det har ikke fået olie eller andet der kan gøre at det går i opløsning. Og ja det er ligesom sålen på Ecco sko/støvler gjorde for nogle år siden. Jeg har købt riflen brugt for nogle år siden så garanti er der nok ikke noget af. Jeg var i Østjysk Våbenhandel og spurgte der om de kendte til problemet og de sagde at dem havde de da haft nogle stykker af, men der var ikke andet at gøre end købe nyt skæfte :cry:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Kleth » 30. apr 2019, 11:53

Jeg har et par Hogue overmolded skæfter de har holdt rigtigt godt, det ældste er fra 2012; det har været vasket et par gange med sæbespæner i varmt vand når det var blevet "snasket" med olie, mudder eller blod og 7-9-13 holder gummiet stadig. Skabet står så også i vel-ventileret og opvarmet rum.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 265 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Boryx » 30. apr 2019, 12:24

Jeep skrev:
30. apr 2019, 11:44
Det er sådan et gummieret skæfte. Det har ikke fået olie eller andet der kan gøre at det går i opløsning. Og ja det er ligesom sålen på Ecco sko/støvler gjorde for nogle år siden. Jeg har købt riflen brugt for nogle år siden så garanti er der nok ikke noget af. Jeg var i Østjysk Våbenhandel og spurgte der om de kendte til problemet og de sagde at dem havde de da haft nogle stykker af, men der var ikke andet at gøre end købe nyt skæfte :cry:
Jeg ville ikke tøve to sekunder med at sende en e-mail direkte til Browning og forelægge dem situationen - måske kender de problemet og har løst det efterfølgende. Måske erstatter de ligefrem skæftet.....
Send dem en høflig mail, min erfaring er at producenter gerne vil orienteres direkte fra kunderne og ikke altid via forhandlerne.

Slettet bruger

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Slettet bruger » 30. apr 2019, 21:20

Boryx skrev:
30. apr 2019, 12:24
Jeep skrev:
30. apr 2019, 11:44
Det er sådan et gummieret skæfte. Det har ikke fået olie eller andet der kan gøre at det går i opløsning. Og ja det er ligesom sålen på Ecco sko/støvler gjorde for nogle år siden. Jeg har købt riflen brugt for nogle år siden så garanti er der nok ikke noget af. Jeg var i Østjysk Våbenhandel og spurgte der om de kendte til problemet og de sagde at dem havde de da haft nogle stykker af, men der var ikke andet at gøre end købe nyt skæfte :cry:
Jeg ville ikke tøve to sekunder med at sende en e-mail direkte til Browning og forelægge dem situationen - måske kender de problemet og har løst det efterfølgende. Måske erstatter de ligefrem skæftet.....
Send dem en høflig mail, min erfaring er at producenter gerne vil orienteres direkte fra kunderne og ikke altid via forhandlerne.
:goodpost:

Slettet bruger

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Slettet bruger » 30. apr 2019, 21:23

Alternativt kan du forsøge at skaffe kontakt til et tidligere medlem herinde. ( Bessie)
Jeg ved positivt, at han havde samme problem.
Han fik det løst - LEGO’s plastteknikere var inde over, nok ikke et helt dumt sted at søge råd ———-_ om plast :blink:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Refraktorius » 30. apr 2019, 21:42

Det er et meget relevant problem.

Plast er lavet af monomerer som man polymeriserer til polymerer. Ofte tilsættes der så også andre stoffer som skal ændre plastens egenskaber.
De mest kendte er nok Phthalater (hvem fanden fandt på at de skulle staves sådan?) tilsat PVC som blødgørere.

Nogen gange begynder plasten at dekomponere til monomerer (eller i det mindste kortere polymerer) igen eller blødgørerne siver ud.
På museerne er en væsentlig del af kulturarven fra fyrrerne og frem ved at smuldre, og der er meget lidt man kan gøre ved det.


På nogle cykellugter og værktøj som havde gummiovertræk og var blevet klistrede, har jeg med succes tørret af med en klud og acetone.
det skal gøres forsigtigt og nogenlunde hurtigt, ellers kan kluden klistre fast eller man får opløst for meget. “Glasset” er som regel lavet af polystyren. Det kan absolut ikke tåle acetone!
("Prøv på et mindre synligt sted først")
Hvis producenten har bedre råd, så bør de følges.


Venstre side af lygten har fået acetone, den højre klistrer endnu.
Vedhæftede filer
image.jpg
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Bofhenator » 30. apr 2019, 22:18

Slettet bruger skrev:
30. apr 2019, 21:23
Alternativt kan du forsøge at skaffe kontakt til et tidligere medlem herinde. ( Bessie)
Jeg ved positivt, at han havde samme problem.
Han fik det løst - LEGO’s plastteknikere var inde over, nok ikke et helt dumt sted at søge råd ———-_ om plast :blink:
Ham kan jeg godt formidle kontakt til.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Slettet bruger

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Slettet bruger » 30. apr 2019, 22:39

Bofhenator skrev:
30. apr 2019, 22:18
Slettet bruger skrev:
30. apr 2019, 21:23
Alternativt kan du forsøge at skaffe kontakt til et tidligere medlem herinde. ( Bessie)
Jeg ved positivt, at han havde samme problem.
Han fik det løst - LEGO’s plastteknikere var inde over, nok ikke et helt dumt sted at søge råd ———-_ om plast :blink:
Ham kan jeg godt formidle kontakt til.
Det kan jeg også :giggle:

Jeep
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 29. maj 2013, 09:30
Interesser: jagt
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 2 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Jeep » 30. apr 2019, 23:00

Hvis der er en der vil formidle kontakten til Bessie så må de gerne det

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Rigsby » 1. maj 2019, 05:57

HAH !!! :smile: :biggrin: :fun: :angry:

Præcist det har jeg set før !!! for ca. 10 år siden.

I mit tilfælde var det et Fajen-skæfte som gik fuldstændig i stykker, det revnede simpelthen i helt klare brudflader og var fuldstændig gummiagtigt i overfladen :nutkick:

Hvis det har været i kontakt med den slags silikonegummi som f.eks. kunstige gummiregnorme eller andet lystfiskergrej er lavet af så er det sikkert det som er årsagen.

Bagsiden af historien er så bare at jeg aldrig fandt en måde at stoppe det på, jeg endte med at bande som en Tyrker, stampe i jorden og skifte skæftet.

Efter at jeg havde returneret det til Battenfeld (hvor jeg havde købt det) og de fik det undersøgt :inspect: så sendte de mig en mail med forklaringen.

De blødgørere som løbende udskilles fra nogle typer silikonegummiprodukter er åbenbart så penetrerende at det sagtens kan trænge igennem strukturen på polymeren (det kan plastikfolk bedst lide at man kalder plastik) og derefter ødelægges strukturen så polymeren simpelthen falder fra hinanden, og når skaden er sket, ja så er skaden sket.

Der findes også nogle (få heldigvis) våbenolier som indeholder denne/disse olietyper i meget små mængder, de jeg har set har været til langtidskonservering og når jeg kommer hjem fra ferie skal jeg nok lige opdatere tråden med den type som jeg er sikker på kan forårsage problemet.

Jeg fik et andet skæfte og alle mine udgifter dækket samt et gavekort til NRA-shoppen som tak for at jeg gjorde dem opmærksomme på problemet, efterfølgende stoppede de produktionen af skæftet, men om det var derfor aner jeg ikke.

Efterfølgende havde jeg en gammel Tasco sigtekikkert som var smadret, den viklede jeg, for test skyld, lige et par gummiregnorme om og efter et stykke tid var resultatet klart, gummiagtig maling som var blød, træg og klistret som beg og fuldstændig umuligt at tørre af, næste stop på kikkertens vej var malerkabinen, 2 lag matsort maling og samme resultat efter en måneds tid, denne gang blev malingen opløst/beskadiget præcist hvor gummiregnormen havde siddet, så jeg tænker at skaden skete "indefra", derefter røg kikkerten i skraldespanden.

Håber at forklaringen hjælper.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Lassescout » 1. maj 2019, 10:44

Kleth skrev:
30. apr 2019, 11:53
Jeg har et par Hogue overmolded skæfter de har holdt rigtigt godt, det ældste er fra 2012; det har været vasket et par gange med sæbespæner i varmt vand når det var blevet "snasket" med olie, mudder eller blod og 7-9-13 holder gummiet stadig. Skabet står så også i vel-ventileret og opvarmet rum.
I min bog kan man overhovedet ikke sige noget om holdbarheden på et gevær fra 2012 endnu. Jeg har et gevær fra 1988, og det anser jeg for næsten nyt :biggrin: :biggrin: . En Browning Auto 5 fra 1948 der stadig skyder har en OK holdbarhed.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Kleth » 1. maj 2019, 10:52

Lassescout skrev:
1. maj 2019, 10:44
Kleth skrev:
30. apr 2019, 11:53
Jeg har et par Hogue overmolded skæfter de har holdt rigtigt godt, det ældste er fra 2012; det har været vasket et par gange med sæbespæner i varmt vand når det var blevet "snasket" med olie, mudder eller blod og 7-9-13 holder gummiet stadig. Skabet står så også i vel-ventileret og opvarmet rum.
I min bog kan man overhovedet ikke sige noget om holdbarheden på et gevær fra 2012 endnu. Jeg har et gevær fra 1988, og det anser jeg for næsten nyt :biggrin: :biggrin: . En Browning Auto 5 fra 1948 der stadig skyder har en OK holdbarhed.
Nu var det jo mest i relation til overmoldede skæfter, en af de rifler jeg har i et overmolded skæfte er en Husqvarna 648 . . . . og jeg har da også pæne våben der er op til 100år gamle, men hvis jeg ikke har lagt dem i et overmolded skæfte, så var det ikke så relevant for OP.
Man kan vel næppe forvente at et overmolded skæfte bliver lige så gammelt som stålet kan blive.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Indlæg: 1227
Tilmeldt: 9. feb 2004, 13:00
Geografisk sted: København
Has thanked: 57 times
Been thanked: 58 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Glockster » 1. maj 2019, 12:40

Tag en fiberklud og væd den en smule med almindelig husholdningssprit.....tilsæt knofedt...problem solved. Sådan fiksede jeg min meget fedtede Zeiss gummiarmerede LAM. Fandt rådet på en amerikansk hjemmeside.

Det skal så siges at jeg startede med at skrive til Zeiss i Tyskland, da den "kun" var 6 år gammel. Zeiss sendt den til Brock og Michelsen, som kvitterede med at jeg mod passende betaling kunne få gummiarmering skiftet, da den var uden for garantiperiode. Så en LAM til ligegodt 6.000kr går i opløsning efter 6 år :oops:

Any way tricket med sprit løste det og det er nu næsten 2 år siden og den er ikke blevet fedtet siden
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

LenaL
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20. maj 2019, 07:55
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Randers NØ

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af LenaL » 20. maj 2019, 07:57

Jeg har NØJAGTIG det samme problem med mit skæfte på min browning xbolt. Hvis du finder en løsning, så sig meget gerne til!
Mvh Lena L

Brugeravatar
Swift
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 322
Tilmeldt: 20. sep 2005, 18:47
Geografisk sted: Den jyske hede
Has thanked: 2 times
Been thanked: 82 times

Re: Browning skæfte går i opløsning

Indlæg af Swift » 20. maj 2019, 09:17

Det kan vel ikke være så svært at finde en løsning på?

Sæt et træskæfte på. Med den rette pleje - lidt olie i ny og næ - holder det langt ind i næste århundrede :blink: :biggrin:

mvh Swift

Besvar