Hjælp til Winchester SX4?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Nicecvl
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 5. sep 2018, 16:34
Interesser: jagt
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Hjælp til Winchester SX4?

Indlæg af Nicecvl » 15. feb 2019, 18:13

Som nævnt overfor har jeg lige fået ny anskaffelsen hjem... Winchester SX4... Dog er jeg ( Stødt) på et problem...

Jeg kan komme 1 i kammer og 2 i magasinbrønden... der tales om 76mm.. Er i tvivl om jeg kan få 2 89 i magasin brønden... Hvad gør man for at den skal være lovlig... Man må jo kun have 1 i magasinet.. det er ligesom den pind der er plumbe ikke er lang nok.
HJÆLP...
Mvh Christian.

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 393
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 264 times
Been thanked: 87 times

Re: Hjælp til winchester sx4

Indlæg af Øboen » 15. feb 2019, 18:29

Den hurtige løsning som jeg selv har brugt på samme gevær er en gevindstang tilpasset længden, så den kun tager en 89 mm patron i magasinrøret. Den mere omstændige løsning er at lave et snit i magasinrøret, og derefter klemme røret på snitsiden, så den hindrer isætning af mere end en patron i det.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hjælp til winchester sx4

Indlæg af Timber » 15. feb 2019, 18:32

Der fulgte ikke to pinde med??

Da jeg i sin tid købte min Beretta, kunne man også komme 2 i magasinet.. Jeg undrede mig godt over den lille stålpind der fulgte med, men det viste sig så at være den korrekte længde.. Gad ikke at sende geværet tilbage, så monterede den selv..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Nicecvl
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 5. sep 2018, 16:34
Interesser: jagt
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp til winchester sx4

Indlæg af Nicecvl » 15. feb 2019, 18:55

Timber skrev:
15. feb 2019, 18:32
Der fulgte ikke to pinde med??

Da jeg i sin tid købte min Beretta, kunne man også komme 2 i magasinet.. Jeg undrede mig godt over den lille stålpind der fulgte med, men det viste sig så at være den korrekte længde.. Gad ikke at sende geværet tilbage, så monterede den selv..
Nej der fulgte desværre ikke noget med. det er sådan en plastik ting der sidder deri..

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hjælp til winchester sx4

Indlæg af Timber » 15. feb 2019, 19:04

Nicecvl skrev:
15. feb 2019, 18:55
Timber skrev:
15. feb 2019, 18:32
Der fulgte ikke to pinde med??

Da jeg i sin tid købte min Beretta, kunne man også komme 2 i magasinet.. Jeg undrede mig godt over den lille stålpind der fulgte med, men det viste sig så at være den korrekte længde.. Gad ikke at sende geværet tilbage, så monterede den selv..
Nej der fulgte desværre ikke noget med. det er sådan en plastik ting der sidder deri..
Ok... Min var som sagt en stålstang.. Men ellers er Øboens forslag med gevindstang da heller ikke så tosset endda..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 393
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 264 times
Been thanked: 87 times

Re: Hjælp til winchester sx4

Indlæg af Øboen » 15. feb 2019, 19:15

PB sendt.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til winchester sx4

Indlæg af Raptor357 » 15. feb 2019, 20:51

Nicecvl skrev:
15. feb 2019, 18:55
Timber skrev:
15. feb 2019, 18:32
Der fulgte ikke to pinde med??

Da jeg i sin tid købte min Beretta, kunne man også komme 2 i magasinet.. Jeg undrede mig godt over den lille stålpind der fulgte med, men det viste sig så at være den korrekte længde.. Gad ikke at sende geværet tilbage, så monterede den selv..
Nej der fulgte desværre ikke noget med. det er sådan en plastik ting der sidder deri..
Det samme for sx3. Jeg skar plast pinden over og satte en passende stump pind ind. Jeg startede med en i messing, men limen slap en vinter på jagt. Så blev det kulfiber.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Hjælp til winchester SX4?

Indlæg af RKN » 15. feb 2019, 21:23

Mål længden som magasin tuben har. Træk så 8 cm fra. Så har du målet på den plombering , som du skal bruge. Winchester sx- 3 og model 4 , kræver værktøj, for at man pille plumpen ud.

Men om lovgivning er enig med Det, ved jeg ikke.

Har selv mossberg , Remington , Winchester og Browning .

Lovgivningen siger en plombering, som ikke kan fjernes uden brug af værktøj. Men vi kan jo sagtens, have værktøj med på jagt :prisoner:

Permanent plombering, er et klemt, magasin rør, eller en stift , som er svejset fast i magasin røret.

Så kan man bare ikke , rense magasin røret :thumbdown:

Har selv brugt halvautomat og pump guns, på jagt siden år 2001. Og har aldrig oplevet problemer, ang plombering, med en træ Pind, som kræver værktøj, for at fjerne.
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hjælp til winchester SX4?

Indlæg af Raptor357 » 15. feb 2019, 21:33

Problemet med en winchester sx er at det nødvendige værktøj er noget man kan trykke en hage ind med. Forskæftet er klimrende til formålet. :oops:
Men man kan give pinden en skrue ind gennem endeproppen. Så er den homesafe.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hjælp til winchester SX4?

Indlæg af Sort » 15. feb 2019, 23:57

Det er jo kun på jagt at våbnet skal være plomberet, men formuleringen "permanent plomberet som der kræves bøssemagerværktøj for at ændre" (frit efter hukommelsen) betyder jo at en løs plombe i røret på våben hvor man bare kan skrue endeproppen af med fingren, ikke rigtigt opfylder hele formuleringen.

Hvis man svejser eller bolter en gevindstang på endeproppen, så kommer den jo i hvertfald ikke udenvidere af igen. hvis man så også vil noget sjovt med geværet, kan man altid have en ekstra endeprop hjemme i skabet. Men hvis man går rundt med skifteprop til magasinet i lommen på jagt... hmmm jeg har svært ved at se en rationel begrundelse og det er bestemt ikke i lovtekstens ånd.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp til winchester SX4?

Indlæg af HR » 16. feb 2019, 19:02

RKN skrev:
15. feb 2019, 21:23

Lovgivningen siger en plombering, som ikke kan fjernes uden brug af værktøj
Så kører diskussionen om plumper igen :mad: Det er vendt så mange gange at jeg ikke gider finde en tråd eller et link en gang til. Der står intet om værktøj i loven. Der står intet om værktøj i loven. Der står intet om værktøj i loven.

Jeg ville ønske at alle der skriver at dit eller dat står i loven ville følge påstanden op med et link til retsinformation eller et citat. For der står intet om værktøj i loven :evil: :evil: :evil: :evil:

Og nu skal jeg have mine piller....
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Hjælp til winchester SX4?

Indlæg af LJ » 16. feb 2019, 19:43

HR skrev:
16. feb 2019, 19:02
RKN skrev:
15. feb 2019, 21:23

Lovgivningen siger en plombering, som ikke kan fjernes uden brug af værktøj
Så kører diskussionen om plumper igen :mad: Det er vendt så mange gange at jeg ikke gider finde en tråd eller et link en gang til. Der står intet om værktøj i loven. Der står intet om værktøj i loven. Der står intet om værktøj i loven.

Jeg ville ønske at alle der skriver at dit eller dat står i loven ville følge påstanden op med et link til retsinformation eller et citat. For der står intet om værktøj i loven :evil: :evil: :evil: :evil:

Og nu skal jeg have mine piller....
HR
:fun:

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hjælp til winchester SX4?

Indlæg af Rulab » 16. feb 2019, 21:15

HR skrev:
16. feb 2019, 19:02
RKN skrev:
15. feb 2019, 21:23

Lovgivningen siger en plombering, som ikke kan fjernes uden brug af værktøj
Så kører diskussionen om plumper igen :mad: Det er vendt så mange gange at jeg ikke gider finde en tråd eller et link en gang til. Der står intet om værktøj i loven. Der står intet om værktøj i loven. Der står intet om værktøj i loven.

Jeg ville ønske at alle der skriver at dit eller dat står i loven ville følge påstanden op med et link til retsinformation eller et citat. For der står intet om værktøj i loven :evil: :evil: :evil: :evil:

Og nu skal jeg have mine piller....
HR
Sakset fra netnatur, er lovteksten på området:
Ifølge Miljøministeriets bekendtgørelse: – “BEK nr 1010 af 09/08/2007 Gældende”- der omhandler – “Skydevåben og ammunition der må anvendes til jagt m.v.” – fastslås det i kapitel 1. paragraf 1. punkt 2. stk. 2 at:

-“Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.”

Hvad en permanent anordning består af, er ikke nærmere defineret. Min personlige overbevisning er, at det skal kræve spåntagende værktøj at fjerne den. Dvs. svejsning, nitning el. lign. og at det gælder såvel endeprop på magasinrør såvel som fastgørelse af magasinrør til reciever.

Og igen min personlige overbevisning, men jeg tror at det helt korrekt plumberet gevær i praksis vil være ubrugeligt til havjagt, da hyppig rensning vil være næsten umuligt for de fleste mennesker.

Det mest fornuftige kompromis vil nok være fastgørelse med stærk skruesikring. 100 % umuligt at ændre på jagt uden at ødelægge geværet, men korrekt brug af en varmepistol og geværet er muligt at adskille og rense senere.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp til winchester SX4?

Indlæg af HR » 16. feb 2019, 21:27

Rulab skrev:
16. feb 2019, 21:15
HR skrev:
16. feb 2019, 19:02
RKN skrev:
15. feb 2019, 21:23

Lovgivningen siger en plombering, som ikke kan fjernes uden brug af værktøj
Så kører diskussionen om plumper igen :mad: Det er vendt så mange gange at jeg ikke gider finde en tråd eller et link en gang til. Der står intet om værktøj i loven. Der står intet om værktøj i loven. Der står intet om værktøj i loven.

Jeg ville ønske at alle der skriver at dit eller dat står i loven ville følge påstanden op med et link til retsinformation eller et citat. For der står intet om værktøj i loven :evil: :evil: :evil: :evil:

Og nu skal jeg have mine piller....
HR
Sakset fra netnatur, er lovteksten på området:
Ifølge Miljøministeriets bekendtgørelse: – “BEK nr 1010 af 09/08/2007 Gældende”- der omhandler – “Skydevåben og ammunition der må anvendes til jagt m.v.” – fastslås det i kapitel 1. paragraf 1. punkt 2. stk. 2 at:

-“Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.”

Hvad en permanent anordning består af, er ikke nærmere defineret. Min personlige overbevisning er, at det skal kræve spåntagende værktøj at fjerne den. Dvs. svejsning, nitning el. lign. og at det gælder såvel endeprop på magasinrør såvel som fastgørelse af magasinrør til reciever.

Og igen min personlige overbevisning, men jeg tror at det helt korrekt plumberet gevær i praksis vil være ubrugeligt til havjagt, da hyppig rensning i praksis vil være umuligt for de fleste mennesker.

Det mest fornuftige kompromis vil nok være fastgørelse med stærk skruesikring. 100 % umuligt at ændre på jagt uden at ødelægge geværet, men korrekt brug af en varmepistol og geværet er muligt at adskille og rense senere.
Det er en meget konservativ tolkning og med den kommer du 99% sikkert ikke galt afsted. Det er også noget i den retning jeg ville sige til andre hvis jeg selv skulle give andre et råd under ansvar, for så er jeg 99% sikker på at jeg ikke får min røv på komedie. Men det er og bliver en personlig tolkning, og det er ikke den eneste de kan argumenteres sagligt for.
HR
Helt cool, så længe pillerne virker :Hug: :biggrin:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hjælp til winchester SX4?

Indlæg af Rulab » 17. feb 2019, 10:17

HR skrev:
16. feb 2019, 21:27
Det er en meget konservativ tolkning og med den kommer du 99% sikkert ikke galt afsted. Det er også noget i den retning jeg ville sige til andre hvis jeg selv skulle give andre et råd under ansvar, for så er jeg 99% sikker på at jeg ikke får min røv på komedie. Men det er og bliver en personlig tolkning, og det er ikke den eneste de kan argumenteres sagligt for.
HR
Helt cool, så længe pillerne virker :Hug: :biggrin:
Jeg er ikke overbevist om at det er nogen konservativ tolkning. Hvis der ses på andre steder, hvor der laves permanente ændringer på våben og hvordan det gøres der. Mange skytteforenings pistoler får f. eks (permanent) monteret en "løbsforlænger" for at overholde danske krav. Så vidt jeg ved, sker det ved svejsning eller nitning, måske krympes de også på?
Jeg tror ikke der er nogen, der vil prøve at forlænge en pistol med en gevindstang eller en træpind, som højest kræver en fast- eller unbrako nøgle at afmontere.
Jeg har ikke nogen grund til at tro at permanent plombering af en halvautomat, skal være væsentlig mindre permanent end permanent forlængelse af en pistol f. eks.

Jeg vil i hvert fald meget nødigt være den person, der i en dansk retssal skal argumentere for at afmontering af plump med to 10 mm nøgler og en vandpumpetang må gælde som permanent fordi det kræver værktøj at afmontere.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hjælp til winchester SX4?

Indlæg af HR » 17. feb 2019, 15:48

Der er jeg helt enig med dig. Det er ikke permanent hvis det er noget der kan skrues af. Der hvor jeg syntes at du selestrammere er ved at du mener at modifikationen skal være på lige præcis magasinrøret. Mine egne bøsser er blomberet ved at lodde pinden fast i magasindækslet. Magasindækslet kan selvfølgelig skrues af, men pinden er stadig en permanent del af våbnet. Det er ikke en løsning som jeg vil anbefale andre da jeg ikke ved 100% om den vil holde i retten. Men den holder både lovens ord og lovens formål, så jeg er ikke personligt bange for en kontrol.

Nu du selv nævner løbslængde på pistol så er der en væsentlig forskel her. På haglbøssen er det ikke en problem at jeg fjerner blomberingen i forbindelse med rengøring og vedligehold hjemme på matriklen, for jeg må gerne eje bøssen uden plombe.

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hjælp til winchester SX4?

Indlæg af Rulab » 17. feb 2019, 17:37

HR skrev:
17. feb 2019, 15:48
Der er jeg helt enig med dig. Det er ikke permanent hvis det er noget der kan skrues af. Der hvor jeg syntes at du selestrammere er ved at du mener at modifikationen skal være på lige præcis magasinrøret. Mine egne bøsser er blomberet ved at lodde pinden fast i magasindækslet. Magasindækslet kan selvfølgelig skrues af, men pinden er stadig en permanent del af våbnet. Det er ikke en løsning som jeg vil anbefale andre da jeg ikke ved 100% om den vil holde i retten. Men den holder både lovens ord og lovens formål, så jeg er ikke personligt bange for en kontrol.

Nu du selv nævner løbslængde på pistol så er der en væsentlig forskel her. På haglbøssen er det ikke en problem at jeg fjerner blomberingen i forbindelse med rengøring og vedligehold hjemme på matriklen, for jeg må gerne eje bøssen uden plombe.

HR
Hvis du kan skrue endeproppen eller magasinrøret af(ikke tilladelseskrævende dele), tager det jo i praksis under et minut at ændre patronkapacitet(mens kontrollen er på vej :blink: ). Det er ikke noget, jeg mener opfylder lovens formulering omkring permanent løsning. Det er derfor min holdning er at der skal være permanent fastgørelse til tilladelseskrævende del.

Derfor mener jeg også stadig at sammenligningen med pistoler holder, for kan noget være permanent hvis det samtidig kan afmonteres hjemme på skrivebordet ved rengøring(jeg vil igen ikke være den, der skulle forsvare det for en dommer...). At geværet stadig er lovlig at eje når det fjernes, gør jo ikke nødvendigvis at løsningen stadig er juridisk gangbar at gå på jagt med.

Hvordan mine egne halvautomater er plomberet til jagt vil jeg ikke beskrive her, men jeg er bevist om de, ligesom 95 % af alle andre halvautomater, nok ville dumpe en kontrol hvis der var fokus på hvor permanent plomberingen var og ikke blot om geværet kunne tage mere end en 65 mm patron i magasinrør.

Brugeravatar
Consul74
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20. feb 2005, 22:04
Interesser: Gamle og klassiske våben.
Geografisk sted: Lolland.
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Hjælp til Winchester SX4?

Indlæg af Consul74 » 19. feb 2019, 21:18

Lav en rundstok-dyvelpind på 196mm. Den passer. En 89 kan gå i.men ikke to 65mm.
Aldrig skære-svejse-volde i magasinrøret = mindre brugtværdi.


Halvaut-pumps bliver ikke kun lavet til DK lov. De fleste andre lande har 3 skudsregel. Derfor ulovlig plump i fra ny.

Besvar