Opgradering af bushing - or not

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Opgradering af bushing - or not

Indlæg af Nielshm » 2. feb 2019, 07:50

Mht CZ Shadow 2.

På nettet er der tonsvis af lovprisninger vedr. udskiftning af den originale løbs-bushing til en med strammere tolerancer og derved opnår man så endnu bedre samlinger på på sine skud.
Eller hvad?
Har I prøvet det, og gav det noget som er værd at kæmpe for?

Jeg har 2 nylige oplevelser som fik mig til at tænke tanken:
Et medlem kunne ikke ramme en ladeport med hans GSP, nu er han ny i klubben, så det blev til gode råd, eftersigte og den slags.
Så skulle jeg selv prøve, jeg kunne ramme en halv ladeport. En enorm spredning bare på 15 m.
Så viser det sig, at overdelen på pistolen ikke er låst godt godt nok til rammen, og der opstår en smule slør. At stramme op, og bum, så rammer vores nye mand pludselig 3 ringbredder bedre end før.

Et andet medlem har en Tangfolio Limited. Så standard som noget kan blive, og den spreder over en halv skive på 15 m.
Der er nemlig rigeligt slør mellem løb og slæde. Der kan rokkes med en finger, små ting bliver pludselig store når der kommer afstand på.

Derfor tænkte jeg lige tanken med min egen Shadow 2, som jo ellers føles meget mere stram i kødet end en Tangfolio, og som jo ellers også rammer rigtigt godt. Det er jo bare en besnærende tanke, hvis man nu uden videre kan stramme gruppen med en ½ eller hel ringbredde, hvorfor så ikke?

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Opgradering af bushing - or not

Indlæg af CO » 2. feb 2019, 10:06

Nu kender jeg ikke CZs opbygning og virkemåde, med med en 1911 vil man typisk se en bedre præsision med en stammere bøsning.
Det er dog ikke en drop in del og skal tilpasses.

Først så den passer stramt i rammen og dernæst så piben passer i.
Den har en del slør indtil slæden er i “battery” og piben i indgreb og først der er den slørfri.

Min erfaring med 1911 pistoler er, at en stram bøsning er vigtigere end en slæde uden slør, men den skal have begge dele for optimal præcision.

Havde jeg en 1911 med dårlig tilpasset bøsning, ville jeg straks fitte en ny.
Den koster ikke meget mere end en æske 45ACP fabriksammo.

Nogle gange ser man bare en raslebøsse som ikke burde kune ramme noget som helst, men gør det alligevel.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Opgradering af bushing - or not

Indlæg af Nielshm » 2. feb 2019, 16:08

Det kommer nok ikke til at ske alligevel. Jeg kan finde en tjekkisk forhandler af den slags optimerede, men inkl ublu pris for fragt, så koster dimsen lige under 100 euro.
Har en bøssemager andre kanaler til at få stumper på?

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Opgradering af bushing - or not

Indlæg af CO » 2. feb 2019, 16:38

Hvad med Brownells?
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Opgradering af bushing - or not

Indlæg af Raptor357 » 2. feb 2019, 18:19

Ser jeg på en shadow 2 så kan den ikke skiftes. Det er en del af slæden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Filuren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 321
Tilmeldt: 27. jun 2008, 12:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 30 times

Re: Opgradering af bushing - or not

Indlæg af Filuren » 5. feb 2019, 14:25

Jeg skyder med rødpunkt sigte på min CZ Shadow 1, derfor opdagede jeg ikke at forsigtet var faldet af og dermed også løbs bøsningen da den bliver holdt på plads af den stift der også holder forsigtet.
Til Shadow 1 var det ikke muligt at købe en ny bøsning, så jeg måtte have en våbensmed til at lave en ny (dyrt)
Selv med denne "custom" bøsning skyder jeg ikke målbart bedre end helt uden bøsning.

mvh

Peter

Nielshm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 148
Tilmeldt: 10. feb 2018, 07:44
Interesser: Terrænskydning
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times

Re: Opgradering af bushing - or not

Indlæg af Nielshm » 5. feb 2019, 21:55

Filuren skrev:
5. feb 2019, 14:25
Jeg skyder med rødpunkt sigte på min CZ Shadow 1, derfor opdagede jeg ikke at forsigtet var faldet af og dermed også løbs bøsningen da den bliver holdt på plads af den stift der også holder forsigtet.
Til Shadow 1 var det ikke muligt at købe en ny bøsning, så jeg måtte have en våbensmed til at lave en ny (dyrt)
Selv med denne "custom" bøsning skyder jeg ikke målbart bedre end helt uden bøsning.

mvh

Peter
Det var alligevel voldsomt. De videoer som viser udskiftning anviser fornuftige tæsk med hammer og 11 mm toppe.
Jeg har nok droppet projektet. Det bliver en 1100 kr og det er for meget for noget som nok ikke flytter noget stort. Det er udelukkende for at prøve tanken omkring, hvis nu det var simpelt og billigt, hvorfor så ikke??
52 euro i fragt for en dims på 5 gram er rent røveri, men enste sted jeg kan finde bøsningen i Europa til gør-det-selv.

Besvar