Hvad gør du/i med klikkere ?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

Hvad gør du/i med klikkere ?

Indlæg af SBO » 31. jan 2019, 22:51

På skydebanen i aften havde en skytte en klikker med sin .22lr pistol, den sad fast i kammeret og han kunne ikke få den ud. Jeg fik forklaret ham hvordan han fik den ud, og det virkede for ham, den kom fint ude og røg på gulvet, hvorefter han blot lod den ligge på gulvet... :mad:
Jeg ventede lidt og samlede den op og bad ham prøve den igen, hvilket virkede fint, så patronen fejlede jo intet. Han fattede bare ingenting .... :???:

Senere kom en anden skytte med en .38'er han havde fundet i vores store tønde til tomme hylstre. Der finder vi ofte uafskudt ammunition og klikkere, men ofte virker de fint. Dog er der en gang imellem nogen der bare IKKE virker, af forskellige årsager, og når jeg får en tager jeg den med hjem og adskiller/deaktivere (har genladnings-tilladelse)

Så nu sidder jeg og spekulere på, hvad i andre gør med klikkere, der bare IKKE vil virke.. sådan bare af ren nysgerrighed ?

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 60 times
Been thanked: 138 times

Re: Hvad gør du/i med klikkere ?

Indlæg af Kar 98 » 31. jan 2019, 22:59

I kvaje hammeren når det er centraltænding . .22'ere brækker jeg kuglen af og ud med krudtet .
( ja har genladning tilladelse )
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Hvad gør du/i med klikkere ?

Indlæg af RKN » 1. feb 2019, 09:28

Kar 98 skrev:
31. jan 2019, 22:59
I kvaje hammeren når det er centraltænding . .22'ere brækker jeg kuglen af og ud med krudtet .
( ja har genladning tilladelse )
+1
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 840
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 471 times
Been thanked: 217 times

Re: Hvad gør du/i med klikkere ?

Indlæg af The Mad Viking » 1. feb 2019, 11:32

Hvis det er .22’ere, som ikke vil skyde i deres tøsepistoler, så giver de dem bare til mig, og så skyder jeg dem af i Min Baikal som om intet var hændt. :biggrin: :blink:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Hvad gør du/i med klikkere ?

Indlæg af Flugteren » 1. feb 2019, 11:36

Har haft en enkelt klikker med en Norma Jaktmatch patron. Efter tre-forsøg (med behørig ventetid, inspektion osv mellem hvert skud, for at undgå en out-of-battery), stak jeg den i lommen og lagde patronen i våbenskabet, da jeg kom hjem.

Dér har den så ligget siden. Måske skulle jeg tage den med, næste gang jeg skal på banen. :smile:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvad gør du/i med klikkere ?

Indlæg af HappyNanoq » 1. feb 2019, 12:11

Haglpatroner : ventetid og forsigtig håndtering, inspektion for let slag af fænghætte - og evt prøve igen, ellers bare skære op og hælde krudt ud.

Salonriffel har jeg oplevet det, men bare taget ladegreb og sendt den ud på rimelig afstand. Dem er jeg lidt ligeglad med, når der kun er mig selv.
Hvis jeg er sammen med andre, så pege i sikker retning, ventetid og vride projektil af - eller vippe bundstykket op og trykke af igen.

Riffelpatroner har jeg aldrig rigtig oplevet det - ud over med spritny Steyr Scout - ventetid, forsigtig håndtering, inspektion af patron og lagt til side på sikker afstand. Oplevede dog 3 på samme dag.
Scout kunne så adskilles, slagstiftfjeder spændes og patronerne blev så affyret enkeltvis efterfølgende uden problemer.


Generelt er jeg forsigtig.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Slettet bruger

Re: Hvad gør du/i med klikkere ?

Indlæg af Slettet bruger » 1. feb 2019, 18:03

HappyNanoq skrev:
1. feb 2019, 12:11
Haglpatroner : ventetid og forsigtig håndtering, inspektion for let slag af fænghætte - og evt prøve igen, ellers bare skære op og hælde krudt ud.

Salonriffel har jeg oplevet det, men bare taget ladegreb og sendt den ud på rimelig afstand. Dem er jeg lidt ligeglad med, når der kun er mig selv.
Hvis jeg er sammen med andre, så pege i sikker retning, ventetid og vride projektil af - eller vippe bundstykket op og trykke af igen.

Riffelpatroner har jeg aldrig rigtig oplevet det - ud over med spritny Steyr Scout - ventetid, forsigtig håndtering, inspektion af patron og lagt til side på sikker afstand. Oplevede dog 3 på samme dag.
Scout kunne så adskilles, slagstiftfjeder spændes og patronerne blev så affyret enkeltvis efterfølgende uden problemer.


Generelt er jeg forsigtig.
Salonpatronen er da betydelig farligere end haglpatronen, hvis der skulle ske en tænding efter den har forladt kammeret.
Messinghylsteret holder bedre fast i kuglen/ i stand til at danne tryk.
Prøv at smide en haglpatroni et bål - du skal bruge øjnenefor at registrere tændingen.
Jeg har afskudt salonpatroner ved at lægge dem på et stykke pap og så skyde dem i enden med et luftgevær (med stålpile) - - det er sateme ikke for tøsedrenge :bowdown:
(Selv om vi sad i dækning/ fast anlæg bag den gamles sneplov)

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Hvad gør du/i med klikkere ?

Indlæg af T-REX » 1. feb 2019, 18:50

Slettet bruger skrev:
1. feb 2019, 18:03

Salonpatronen er da betydelig farligere end haglpatronen, hvis der skulle ske en tænding efter den har forladt kammeret.
Messinghylsteret holder bedre fast i kuglen/ i stand til at danne tryk.
Prøv at smide en haglpatroni et bål - du skal bruge øjnenefor at registrere tændingen.
Jeg har afskudt salonpatroner ved at lægge dem på et stykke pap og så skyde dem i enden med et luftgevær (med stålpile) - - det er sateme ikke for tøsedrenge :bowdown:
(Selv om vi sad i dækning/ fast anlæg bag den gamles sneplov)
Her er en test, udført af SAAMI
https://www.range365.com/how-dangerous- ... house-fire

Direkte link, til filmen:

youtu.be/3SlOXowwC4c


Der er så lidt fart på, selv center fire ammo, at en brandmand, i normal udrustning, ikke er i fare, selvom han er meget tæt, på stakken af patroner.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Hvad gør du/i med klikkere ?

Indlæg af Bofhenator » 1. feb 2019, 19:05

I er dumpet den nye skydeleder prøve... (dem af jer der snakker om skydning med SKV våben I hvert fald)

I "Sikkerhedsbestemmelser for den enkelte skytte" kap 203 afsnit r står følgende:
Får du en klikker eller anden defekt ammunition, eller en funktionsfejl, skal du enten aflevere ammunitionen til skydelederen, banekommandøren eller stationschefen eller give tegn til banekommandør/stationschef med henblik på afhjælpning af problemet.
;-)

Det ved jeg, fordi da jeg fik spørgsmålet i onlineprøven forleden, tænkte jeg straks der nok var en omstændig og "korrekt" måde at gøre det på. Så jeg slog det op...

Indtil da havde jeg også bare brugt min sunde fornuft...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Slettet bruger

Re: Hvad gør du/i med klikkere ?

Indlæg af Slettet bruger » 1. feb 2019, 19:06

Den kender jeg godt/ har set mange gange. De bliver brændt, ikke tændt af fænghætten. Ved ikke om det gør en forskel - men jeg husker at der var skrald på ( men det er også mange år siden)

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Hvad gør du/i med klikkere ?

Indlæg af Ras.Killing » 1. feb 2019, 22:25

Bofhenator skrev:
1. feb 2019, 19:05
I er dumpet den nye skydeleder prøve... (dem af jer der snakker om skydning med SKV våben I hvert fald)

I "Sikkerhedsbestemmelser for den enkelte skytte" kap 203 afsnit r står følgende:
Får du en klikker eller anden defekt ammunition, eller en funktionsfejl, skal du enten aflevere ammunitionen til skydelederen, banekommandøren eller stationschefen eller give tegn til banekommandør/stationschef med henblik på afhjælpning af problemet.
;-)

Det ved jeg, fordi da jeg fik spørgsmålet i onlineprøven forleden, tænkte jeg straks der nok var en omstændig og "korrekt" måde at gøre det på. Så jeg slog det op...

Indtil da havde jeg også bare brugt min sunde fornuft...
Det spørgsmål fik jeg også :biggrin:

Men for at holde os til emnet... hvad går skydelederen så med defekt ammunition.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Rednex
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 174
Tilmeldt: 10. mar 2016, 09:20
Interesser: Skydning og IT
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 47 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvad gør du/i med klikkere ?

Indlæg af Rednex » 1. feb 2019, 23:42

Jeg har aldrig oplevet problemer med grov ammunition, men en sjælden gang imellem har jeg en 22’er som bare har besluttet sig for at holde en fridag.

Normalt roterer jeg den lige og giver den en tur eller 2 mere, og hvis det ikke hjælper, så ryger den i skraldespanden sammen med skiverne :oops:

Jeg fik i øvrigt også spørgsmålet i prøven (og svarede rigtigt vil jeg antage), men det er stadig ikke lykkes mig at finde ud af hvad jeg skal gøre med dem i stedet. Jeg føler mig rimelig sikker på, at risikoen for ulykker er minimal til ikke-eksisterende. Jeg har dæleme set mange som gør det samme som mig, og jeg har aldrig hørt at det skulle være et problem.

Det kan være jeg bare spiser dem fremover :nolisten:

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 175
Tilmeldt: 18. dec 2017, 14:45
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 38 times
Been thanked: 51 times

Re: Hvad gør du/i med klikkere ?

Indlæg af SBO » 2. feb 2019, 09:10

Jeg tog også Skydelederprøven den anden dag ( og bestod sørme) og det var netop det spørgsmål der fik mig til at spørge her. Samtidig skulle jeg også have tømt vores tønde med brugte hylstre på skydebanen, og ved at der altid ligger mange uafskudte/defekte patroner i den.

Spørgsmålet gik ikke på hvad man gør når man har en klikker i kammeret, men mere når den er udtaget og den efterfølgende skal håndteres.

Hvis man antager at der ikke er en med genladningstilladelse der tager de patroner, hvad skal banekommandøren/foreningsledelsen så rent praktisk gøre med defekte patroner ?

.22lr kan som nævnt brækkes i stykker, men krudtet skal jo ikke bare ned i hylstertønden sammen med resten, for i vores klub kommer der åbenbart også cigaretskodder i, kan jeg se efter at have sorteret indholdet, som udover ca. 50 .22lr og 5 skarpe 9mm og en .38'er, også bestod af masser af patronemballage, klemmer, hardballkugler samt diverse madrester, og i bunden et tykt lag af krudt og krudtslam :wall:

Besvar