Haglgevær til lille fruentimmer?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Doole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 260
Tilmeldt: 6. apr 2015, 21:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Faxe
Has thanked: 56 times
Been thanked: 55 times

Haglgevær til lille fruentimmer?

Indlæg af Doole » 20. jan 2019, 22:29

Min kæreste har fået den idé at hun gerne vil prøve at skyde lerduer. Hun er kun 161cm høj og kan derfor ikke bruge nogen af de 4 haglspredere jeg har stående i skabet. Det største problem ligger i afstanden fra kolben og op til kinden, der også et længdeproblem, det er dog ikke så slemt med den ene af de forskellige kanoner.

Er der nogen der har nogle forslag til hvad man kan gøre, udover at købe et gevær der er custom lavet til hende. Det kunne jeg sagtens finde på hvis interessen bliver vedvarende, men lige nu drejer det sig bare om at komme ud og prøve, og gerne med en reel chance for at hun kan ramme noget.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Haglgevær til lille fruentimmer?

Indlæg af Flugteren » 21. jan 2019, 00:47

Doole skrev:
20. jan 2019, 22:29
Min kæreste har fået den idé at hun gerne vil prøve at skyde lerduer. Hun er kun 161cm høj og kan derfor ikke bruge nogen af de 4 haglspredere jeg har stående i skabet. Det største problem ligger i afstanden fra kolben og op til kinden, der også et længdeproblem, det er dog ikke så slemt med den ene af de forskellige kanoner.

Er der nogen der har nogle forslag til hvad man kan gøre, udover at købe et gevær der er custom lavet til hende. Det kunne jeg sagtens finde på hvis interessen bliver vedvarende, men lige nu drejer det sig bare om at komme ud og prøve, og gerne med en reel chance for at hun kan ramme noget.
En tysk S/S er typisk ret håndterlig, både i længde og vægt. Min mor er nogenlunde samme højde som din kæreste, og hun har meget nemmere ved at håndtere min Simson Suhl end min B525.

Helt generelt er S/S bare ofte spinklere i overall volumen, så de passer som oftest fint til kvinder og mænd af mindre statur.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Haglgevær til lille fruentimmer?

Indlæg af PSindrup » 21. jan 2019, 01:35

Skydebanen i Sorø, som jo næsten er i din baghave, har klubgeværer du kan låne.
Tag derned en søndag formiddag og snak med en af de mange søde og hjælpsomme skydeinstruktører.

Peter

Doole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 260
Tilmeldt: 6. apr 2015, 21:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Faxe
Has thanked: 56 times
Been thanked: 55 times

Re: Haglgevær til lille fruentimmer?

Indlæg af Doole » 21. jan 2019, 03:54

PSindrup skrev:
21. jan 2019, 01:35
Skydebanen i Sorø, som jo næsten er i din baghave, har klubgeværer du kan låne.
Tag derned en søndag formiddag og snak med en af de mange søde og hjælpsomme skydeinstruktører.

Peter
Ok det vil vi prøve, jeg skyder allerede der nede fra tid til anden, er dog begyndt at bruge Skovbo mere og mere, da de har flere åbningsdage

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Haglgevær til lille fruentimmer?

Indlæg af PSindrup » 21. jan 2019, 09:43

Doole skrev:
21. jan 2019, 03:54
PSindrup skrev:
21. jan 2019, 01:35
Skydebanen i Sorø, som jo næsten er i din baghave, har klubgeværer du kan låne.
Tag derned en søndag formiddag og snak med en af de mange søde og hjælpsomme skydeinstruktører.

Peter
Ok det vil vi prøve, jeg skyder allerede der nede fra tid til anden, er dog begyndt at bruge Skovbo mere og mere, da de har flere åbningsdage
:offtopic: warning :giggle:

Hvilke dage har de åbent?
På denne mørke årstid er det jo næsten kun lørdag og søndag der giver mening, med mindre man tager en fridag for at tage på skydebanen.

Peter

Doole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 260
Tilmeldt: 6. apr 2015, 21:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Faxe
Has thanked: 56 times
Been thanked: 55 times

Re: Haglgevær til lille fruentimmer?

Indlæg af Doole » 21. jan 2019, 17:03

PSindrup skrev:
21. jan 2019, 09:43
Doole skrev:
21. jan 2019, 03:54
PSindrup skrev:
21. jan 2019, 01:35
Skydebanen i Sorø, som jo næsten er i din baghave, har klubgeværer du kan låne.
Tag derned en søndag formiddag og snak med en af de mange søde og hjælpsomme skydeinstruktører.

Peter
Ok det vil vi prøve, jeg skyder allerede der nede fra tid til anden, er dog begyndt at bruge Skovbo mere og mere, da de har flere åbningsdage
:offtopic: warning :giggle:

Hvilke dage har de åbent?
På denne mørke årstid er det jo næsten kun lørdag og søndag der giver mening, med mindre man tager en fridag for at tage på skydebanen.

Peter
Mandage fra kl. 13.00-16.00 og søndage fra kl. 9.30-13.30 de første 3 måneder af året, senere kommer torsdag så med frem til 20 mener jeg det er.
Der kommer en del derude i hverdagene, personligt arbejder jeg mest om natten, men der kommer også mange ældre osv.

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Haglgevær til lille fruentimmer?

Indlæg af MadsenRex » 21. jan 2019, 17:29

Hmm, du burde komme forbi i morgen og se om ikke fjernlageret gemme på noget brugbart:-)

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Haglgevær til lille fruentimmer?

Indlæg af HR » 21. jan 2019, 18:22

Sørg for at der bliver brugt den nødvendige tid på at lære henne en ordenlig opstilling og sørg for at hun får lært at gå fra hvilestilling til klarstilling og så melde klar med det samme. Børn, kvinder og pindarmede akademikere kommer let til at stå i klarstilling længere end de kan løfte bøssen. Resultatet er at de skyder hoften frem, trækker skulderen bagud og løfter kinden. Hvis i bruger en ordenlig instruktør er han selvfølgelig opmæeksom på det. Men hvis han bare står og siger "over" når hun løfter hovedet på grund af syre i armene så skal i se jer om efter en anden i struktør. Som våben kan en let halvautomat anbefales, og/eller 21g patroner med svag rekyl.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar